جهاد جمعه

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل به نقل از روزنامه جام جم متن گفت و گو با ۵ نفر از ائمه جمعه درباره توصیه های سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور به شرح ذیل است:

یکی دو سال است که با تغییر رویکردی در عملکرد ائمه جمعه روبه رو هستیم و ضمن جوانگرایی به وجودآمده در این قشر، تلاش هایی از سوی برخی امامان جمعه برای کاهش فاصله با مردم صورت گرفته است. ازجمله این اتفاقات می توان به حذف میله های جداکننده مردم و مسوولان در نمازجمعه برخی شهرها، حضور ائمه جمعه در میان مردم در بحران ها و پیگیری میدانی برخی موضوعات از سوی امامان جمعه اشاره کرد. رهبر انقلاب هم در دیداری که ۲۵ تیر سال گذشته، ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان داشتند توصیه های مهمی برای تقویت جایگاه نمازجمعه بیان کردند. ایشان در این دیدار با اشاره به ضرورت سلوک و رفتار مردمی ائمه جمعه، نمازجمعه را امری بسیار مهم خواندند و بر ضرورت توجه بیش از قبل امامان جمعه به محتوای خطبه ها و همچنین توجه به مسائل روز و جذب جوانان تاکید کردند. در سالگرد این دیدار و در شرایطی که به دلیل شیوع بیماری کرونا، نمازجمعه در خیلی از نقاط کشور برگزار نمی شود با چند نفر از ائمه جمعه که در ماه های گذشته اخباری از حضور آنها در میان مردم و پیگیری مسائل شهر و استان شان منتشر شده است گفت وگو کرده ایم. ائمه جمعه همگی تاکید دارند برگزارنشدن نمازجمعه به معنی تعطیلی کارکردهای نمازجمعه نیست.

قدرت نرم ائمه جمعه

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کیخا، امام جمعه زابل

یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذاری در محیط اجتماعی شهری، نوع سیر و سلوک عملی ائمه جمعه است. مردم باید دین، صداقت، تقوا و انقلابیگری را در رفتار امامان جمعه مشاهده و استشمام کنند. طبعا رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند ممارست است. مردم در صورتی تاثیرات مثبت را از ائمه جمعه می پذیرند که سیر و سلوک او حالت نمایشی و تصنعی نداشته باشد و جامعه ببیند عشق به مردم و خدمت به آنها سرچشمه فکر و وجود امام جمعه است. در این صورت است که سیر وسلوک ائمه جمعه واقعی و حقیقی به نظر می رسد. وقتی این سلوک واقعی شد، طبعا امام جمعه به قدرت نرمی دست پیدا خواهد کرد که مردمی است. امام جمعه نه ردیف بودجه ای دارد و نه اختیاری برای عزل ها و نصب ها در سطوح اداری شهر،ولی امامان جمعه ای که سلوک عملی شان مورد پذیرش مردم قرار گرفت از کلام و نفوذی در جامعه برخوردار خواهند شد که باعث ایجاد موج و جریان سازی می شود. مردمی شدن امامان جمعه لازمه های زیادی دارد. از جمله این که او باید پیگیر مشکلات مردم باشد و با چهره باز با آنها برخورد کند. از سوی دیگر انقلابی بودن و با تقوا بودن از دیگر شاخصه هاست. او نباید وابسته به صاحبان قدرت و ثروت باشد، چون چرب زبانی آنها باعث دوری او از مردم خواهد شد و این مساله باعث می شود  در مواجهه با صاحبان قدرت لکنت زبان پیدا کند. نکته دیگر این که امامان جمعه حتما باید مراقب نزدیکان و خانواده خود باشند. انقلاب ما به واسطه بی توجهی برخی و رانت خواری و ویژه خواری صاحبان ژن خوب و وابستگان مسوولان، ضربه های زیادی خورده است.

 امام جمعه، فرمانده قرارگاه ایمان و بصیرت جامعه است. طبعا در چنین شرایطی یکی از لازمه های مهم برای نفوذ کلام بیشتر در بین مردم جامعه، داشتن ارتباط ویژه با جوانان است. امروزه جوانان و نوجوانان ما ارتباط ویژه ای با فضای مجازی دارند. غفلت ائمه جمعه از این فضا باعث می شود آنها قسمت اعظم جامعه هدف خودشان را از دست بدهند. فضای مجازی می تواند چشم تیزبین و فریاد رسا و زبان گویای جامعه باشد، بنابراین ائمه جمعه نباید از این فضا غفلت کنند.

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب، امام جمعه سرپل ذهاب: تقوای بازار، ضرورت امروز جامعه ماست

  در ماه های اخیر به دلیل بیماری کرونا، نماز جمعه در خیلی از مناطق کشور برگزار نمی شود.  ائمه جمعه برای این ایام چه برنامه ای دارند و شما در این مدت چه اقداماتی انجام داده اید؟

برخی تصور می کردند وقتی نماز جمعه تعطیل شود دیگر کارکردی نخواهد داشت، اما با توجه به برنامه ریزی در سطح کلان کشور، ائمه جمعه همواره در کنار مردم بودند و هیچ وقت از مردم جدا نبودند، هر چند آنها قدرت اجرایی ندارند، اما زبان گویای مردم و پیگیر حل مشکل آنها هستند.

ظرفیت نماز جمعه می تواند کارکرد خدماتی نیز داشته باشد و بر همین اساس، اعضای ستاد در محل برگزاری نماز جمعه، مصلاها را به محلی برای فعالیت های اجتماعی تبدیل کردند و بعد از پیام رهبری مبنی بر کمک های مومنانه، قرارگاه هایی در مراکز استان ها با فرماندهی امامان جمعه شکل گرفت و مردم با توجه به اعتمادی که به این نهاد دارند کمک ها را به این محل آورده و زیر نظر امام جمعه و مسوولان و مردم به خانواده های آسیب دیده ناشی از کرونا کمک شد.

در سرپل ذهاب ضمن این که ارگان های حمایتی دیگر، کمک های خوبی داشتند، اما ستاد نماز جمعه، ۱۰۰۰ بسته غذایی طراحی و از بین خیران مردم این منطقه جمع آوری کرد. در ماه رمضان هم که پیک کرونا بود ۷۰۰۰ پرس غذای گرم در دفتر امام جمعه آماده و بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

همچنین کارت های هدیه و کمک های نقدی به محرومان، بخشی از کارکردهای نمازجمعه در این مدت بود. یکی از بخش هایی که پس از دیدار سال قبل ائمه جمعه با رهبری بسیار مورد توجه قرار گرفت تاکید ایشان بر سلوک مردمی ائمه جمعه بود و شاهد برخی اقدامات در این حوزه بودیم که بازتاب بسیاری داشت. رفتار مردمی ائمه جمعه چقدر می تواند در تقویت جایگاه نماز جمعه و افزایش برد پیام های آنها موثر باشد؟

یکی از مشکلاتی که امروز در کشورمان وجود دارد، فاصله بین مردم و مسوولان است، در حالی که مردم باید بتوانند مشکلاتشان را به صورت مستقیم با آنها در میان بگذارند. در همین ارتباط، دفتر ائمه جمعه پناهگاه مردم و امام جمعه، محل رجوع مردم است. ائمه جمعه باید گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات مردم و زبان گویای آنها باشند. مردمی بودن باعث شده مردم به راحتی به ائمه جمعه اعتماد کنند و در این شرایط کرونایی به راحتی سرمایه خود را در اختیار ائمه جمعه برای کمک به نیازمندان قرار دهند. امامان جمعه باید صدای مردم را به گوش مسوولان برسانند. رهبر انقلاب در دیدارشان تاکید داشتند توصیه به تقوا در نماز جمعه باید به صورت مصداقی و در حوزه های مشخص باشد. مهم ترین حوزه ای که اکنون در جامعه نیاز به تقوا در آن به شدت احساس می شود کدام است. چطور می شود مردم را به تقوا در این حوزه دعوت کرد؟

با توجه به عدم مدیریتی که در جامعه امروز ما وجود دارد و معیشت و اقتصاد مردم از سوی مسوولان مربوط رها شده است، هر فروشنده ای اجناس را به قیمت دلخواه خود می فروشد، بنابراین در چنین شرایطی مهم ترین موضوع تقوای بازار است، باید بازاریان ما تقوای لازم را برای فروش اجناس داشته باشند، در ضمن در نقدها و موضعگیری هایمان نیز باید تقوا داشته باشیم. یکی از کارکردهای نماز جمعه، نهادینه کردن گفتمان ها در موضوعات ضروری کشور است. در حال حاضر که مباحث اقتصادی، اولویت جامعه است نهاد نماز جمعه چطور می تواند در این زمینه کمک کند؟

امروز تریبون های نماز جمعه می تواند صدای مردم در زمینه مشکلات در سطوح اقتصادی، بیکاری و معیشت مردم باشد. دشمنان تلاش می کنند مردم را به کف خیابان بکشانند و اغتشاش ایجاد کنند؛ در حالی که باید اگر مشکلی نیز وجود دارد مردم به نمازجمعه مراجعه و از خطیب بخواهند صدای آنها را به گوش مسوولان برساند و ائمه جمعه هم بدون اغماض مشکلات را به مسوولان انتقال دهند، چراکه پل ارتباطی بین مردم و آنها، تریبون نمازجمعه و شخص امام جمعه است.  

لزوم حضور ائمه جمعه میان جوانان حجت الاسلام محمدرضا عصمتی،  امام جمعه تربت حیدریه

نمازجمعه و به دنبال آن ائمه جمعه و جماعات باید پناهگاه مردم در مشکلات به وجودآمده باشند و به این ترتیب مردم در همه امور بتوانند به عالم شهرشان مراجعه داشته و آنها نیز در حد توان به مشکلات مردم رسیدگی کنند. چنین ارتباط خاص و بی تکلفی با مردم موجب اعتماد به روحانیت می شود.

رهبری نیز چنین مطالبه ای را از ائمه جمعه داشتند تا امامان جمعه، پناه مردم در مشکلات باشند. اگر قرار است نماز جمعه، نهادی مردمی باقی بماند، باید امام جمعه سلوک مردمی داشته باشد. زیرا هرجا امام جمعه ای توانسته ارتباط خود را با مردم تقویت کند، فضا مردمی تر و حضور مردم پررنگ تر شده است.

تاکنون نیز در هر منطقه ای که در جایگاه امام جمعه قرار داشتم مردم ما را از خودشان دانسته و مسائل و مشکلات شان را با ما در میان می گذارند.

همچنین در این میان باید با جوانان ارتباط داشته و به نیازهای آنها واقف باشیم. بهترین عامل ارتباط با جوانان محبت با آنها است تا خواسته هایشان را مطرح کرده و ائمه جمعه نیز تا جایی که امکان پذیر باشد، جوانان را وادار به تلاش کنند. ائمه جمعه باید با جوانان مومن و بافکر و مورد اعتماد در ستادهای نمازجمعه و نهادهای مرتبط با ائمه جمعه در ارتباط باشند. آنها باید حضور بیشتری در مجامع جوانان برای شنیدن صحبت ها و دغدغه های آنها داشته باشند. ائمه جمعه حتما برای جوانان برنامه ویژه ای داشته باشند و جوانان را اصلی ترین گروه مخاطب خود بدانند.  

حل مشکلات مردم تعطیلی ندارد سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز

از اسفند سال گذشته تاکنون به خاطر بیماری کرونا و فاصله گذاری های اجتماعی، نمازهای جمعه و جماعات تعطیل شده و این البته به هیچ وجه به معنای تعطیلی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ستادهای نمازجمعه نبوده است. بلکه درواقع از فعالیتی به فعالیت دیگر منتقل شد. به عنوان مثال در نمازجمعه اهواز شاهد یکی از کارکردهای نمازجمعه یعنی حضور چهره به چهره مردم با نماینده ولی فقیه در استان بودیم. مردم در این دیدارها گره ها و مشکلاتی را که داشتند بیان می کردند و کارگروه هایی که در ذیل دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکیل شده در این باره تقسیم کار کردند تا مشکلات مردم پیگیری شود. در این کارگروه ها با رعایت همه پروتکل ها و دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا و فاصله گذاری های اجتماعی، مردم در صحن های نمازجمعه برای پیگیری مشکلات خود حضور پیدا می کنند. البته در این دیدار مردمی اولویت روزهای جمعه است اما شنبه و یکشنبه هم به روزهای دیدار مردمی اضافه شد. در برخی از روزهای هفته هم لازم است نماینده ولی فقیه برای پیگیری مشکلات مردم در شهرستان های دیگر حاضر شود. در روزهای دیدار مردمی، نمایندگانی از دستگاه های اجرایی برای حل مسائل و رفع مشکلات حضور پیدا می کنند. یکی دیگر از مواردی که در این ایام پیگیری شد موضوع رزمایش مواسات و کمک مومنانه  بود که از سوی رهبر انقلاب عنوان شد. نمازجمعه اهواز محل اصلی دریافت کمک های مردمی و نهادها و دستگاه های دیگر بود که ذیل قرارگاهی مرتبط با نمایندگی ولی فقیه بود. در این قرارگاه گروه های جهادی و انقلابی، ائمه جمعه استان جلسات هماهنگی در مصلای نماز جمعه اهواز برگزار کردند و در پی آن با ارائه کمک از سوی گروه های مردمی، جهادی، بسیجی و سایر دستگاه ها توانستیم حدود ۳۰۰هزار بسته معیشتی در مصلای اهواز جمع آوری و از همین مکان به سراسر استان گسیل کنیم. یکی دیگر از کارکردهایی که ذیل قرارگاه جهادی و محرومیت زدایی دفتر نمایندگی ولی فقیه تشکیل شد این بود که در قرارگاه زیستی، کمک هایی به شبکه بهداشت و درمان استان و کادر پزشکی و پرستاری صورت گرفت. از این طریق، گروه های تبلیغی و طلاب به بیمارستان های مختلف استان برای کمک معنوی به مردم و کمک برای تاب آوری کادر درمانی اعزام شدند. همچنین گروه های جهادی که عمدتا شامل نمازگزاران نمازجمعه اند در فعالیت دیگری اقدام به گندزدایی از اماکن عمومی و کمک کردن جهت رفع آلام مردم  کردند.

یکی از کارهای دیگر ستاد نمازجمعه که در این ایام صورت گرفت ایجاد قرارگاهی بعد از ایجاد مشکلاتی در غیزانیه و جای جای استان به واسطه کمبود آب شرب بود. در این قرارگاه که ذیل نمایندگی ولی فقیه ایجاد شد دوستان جهادی حضور پیدا کردند و در قالب گروه های مشخص در مصلای نمازجمعه اهواز مجهز و برخی از این گروه ها برای آبرسانی اعزام شدند و برخی دیگر هم برای ساختن مخازن آب در روستاهای محروم اقدام کردند و گروهی دیگر هم برای فعالیت های فرهنگی در مناطقی که مشکل کمبود آب شرب داشتند، رفتند.  

    لزوم ارائه خدمات اجتماعی و راه اندازی مراکز مشاوره حجت الاسلام محمدی، امام جمعه واوان اسلامشهر

حرکت های اجتماعی و حضور مردمی، موضوع مهمی است که می تواند جایگاه نمازجمعه و ائمه جمعه را تقویت کند. فعالیت های اجتماعی و مردمی و به تعبیری در کف جامعه بودن تاثیرگذاری بیشتری برای اتفاقات بهتر و خدمات رسانی بیشتر دارد.

ائمه جمعه باید به موقع عمل کرده و با توجه به اقتضائات موجود مردم در جامعه حضور داشته باشند، البته در این میان نکته مهم این است که این حضور باید جدی و اثرگذار بوده و نمادین نباشد، چراکه مردم باید احساس کنند امامان جمعه در کنار آنها هستند. به عنوان مثال زمانی که در اتفاقاتی مانند زلزله و سیل ائمه جمعه در چادر و در کنار مردم زندگی کنند، مردم متوجه صداقت آنها در رفتارهای شان می شوند.

در ضمن ائمه جمعه نباید صرفا با افراد شاخص و اثرگذار ارتباط داشته باشند بلکه باید با فقرا و محرومان ارتباط برقرار کنند و برای فعالیت های اجتماعی طراحی ویژه ای داشته باشند. زمانی که مردم مشاهده می کنند ائمه جمعه ای که بالاترین مقام معنوی شهر هستند در کنارشان هستند، به آنها اعتماد کرده و این اعتماد حوزه نفوذ ائمه جمعه را بالا می برد.

ایجاد خدمات اجتماعی به مردم و ارتباط با گروه های جهادی، همچنین راه اندازی مراکز مشاوره خانواده و خدمت به مردم در این حوزه ها خودبه خود موجب افزایش حوزه نفوذ ائمه جمعه می شود.

در شهرستانی که در جایگاه امام جمعه قرار دارم خدمات مختلف خانوادگی و حقوقی به صورت مجانی ارائه می دهیم. همچنین در فعالیت های دیگری در قالب گروه های جهادی مانند پزشکی و دندانپزشکی و ایجاد شغل خانگی و وام های خانگی فعال هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.