دلنوشته حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کیخا امام جمعه شهرستان زابل در رابطه با موضوعات اخیر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین ، السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و بالاخص سلام بر منجی عالم بشریت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام بر جمیع انبیاء و رسولان و سلام بر رهپویان راستین صراط حق شهدا در تمام اعصار و قرون از بدو خلقت تا صدر اسلام از بدر تا حنین و از حنین تا کربلای ابی عبدالله الحسین(ع) و از وادی نینوا و شاطی الفرات تا شهدای صدر انقلاب تا شهدای ۸ سال دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم ، مدافع اقتدار امنیت و شهدای مدافع سلامت و سلام بر سرباز ولایت شهید القدس سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سلام بر امام شهیدان بت شکن عصر حاضر که بت استکبار و طاغوت را در هم شکست، سید روح الله الموسوی الخمینی(ره) ، سلاله پاک پیامبر اکرم(ص) که پرچم توحید را به اهتزاز در آورد و تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ما تحت لوای توحید قرار گرفت. و سلام بر خلف صالح امام راحل عظیم الشان ، رهبر حکیم و فرزانه، فقیه جامع الشرایط، عارف سالک، اصولی مدقق و فقیه محقق، مفسر مبتکر و متفکر بی نظیر جهان اسلام ، مدیر، مدبر، بصیر، بسیجی و شجاع ، قریشی علوی فاطمی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) و سلام برشما مردم ولایتمدار سیستان، سیوستان مهد دلیران و پهلوانان ، سرزمین اسطوره ای رستم دستان، سرزمین شیرزنان و شیرمردان که زیربار سب امیرمومنان امام علی(ع) نرفتند. سرزمین انسان های بزرگی که پرچم خونخواهی سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین (ع) را برافراشتند، قبل از مختار ، بلکه قبل از توابین. مهد تمدن و فرهنگ و حماسه، سرزمین شهید طباطبایی ها ، شهید میرحسینی ها ، عالی ها و حاج محب فارسی ها ، سلامی از صمیم قلب از طرف شخصی بی مقدار که چند سال است که در جایگاه امامت جمعه شهرستان زابل خادم شما هست.

سلامی به گرمی قلب های حرارت گرفته از عشق ابی عبدالله الحسین(ع) به شما مردم رشید و شریف که افتخار دارم چند سال در کنار شما زندگی کنم، در کنار شما آمدم در خانه هایتان حاضر شدم، بارها در کوچه ها و محلات شما قدم زدم، با کودکان، نوجوانان، جوانان ، دانش آموزان، دانشجویان، ورزشکاران ، فعالین اجتماعی و اصحاب رسانه هم سخن و همدم شدم، از نزدیک ظرفیت ها ،خدمات ، مشکلات و کوتاهی ها را مشاهده کردم.

عزیزان حدود ۶ سال قبل برای خدمت و پرداخت زکات علم از شهر مقدس کریمه اهل بیت (س) به همراه چند تن از اساتید که از فرزندان همین خاک هستند به موطن آبا و اجدادی خویش آمدم.

از همان ابتدا دو مسئله فرهنگ و محرومیت  در اولویت برنامه ها قرار گرفت،در بحث خدمات علمی و فرهنگی همین بس که امسال حوزه علمیه مصلی المهدی(عج) زابل که تا پیش از آن طلاب سیستانی برای ادامه تحصیل سطوح عالیه می بایست به خارج استان سفر می کردند؛ آماده پذیرش طلاب برای تحصیل در سطح ۴( درس خارج و دکترا) می باشد که امید دارم عزیزان این راه را ادامه دهند.

در خصوص محرومیت استان نیز وقتی دیدم سرزمین کهن سیستان با وجود ظرفیت ها و استعدادهای سرشار انسانی و جغرافیایی، به خاطر وجود بعضی مدیران نالایق غاصب پست و مقام، در محرومیت به سر می برد، سکوت را خیانت به مردم و انقلابی که انقلاب مستضعفان است دیدم و به همین جهت علم مطالبه گری را به دست گرفتم. ” فریاد زدم که سومدیریت مدیران بی کفایت و بی لیاقت را حداقل به پای انقلاب ننویسند”. خطر را به جان خریدم و فریاد مطالبه گری سر دادم و از مطالبه گری ها حمایت کردم. با وجود خطرات زیاد به موضوع “مافیای دام و سوخت” ورود کردم.  در خطبه ، در جلسات با وزرا، مسئولین امنیتی و دستگاه قضایی این موضوعات را مطرح کردم. مافیای دام یکی از اثراتش این بود که کشتارگاه شهرستان هامون را کمر شکست و مستقیم و غیرمستقیم صدها و چند هزار فرصت شغلی را نابود کرد و درآمد میلیاردی آن را ویژه خواران به سان زالو مکیدند و نیز مافیای سوخت که فرصت مرز را از مردم گرفته بود و فقط برای عده ای خاص درآمد خیره کنند داشت و سهم مردم ….!  در همین خصوص بر خود لازم میدانم از دستگاه قضایی و سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران تقدیر و تشکر داشته باشم.

آنها که سخنان و مواضع بنده را رصد کرده اند می دانند در این سالها اهم مشکلات مردم را بیان کردم و در خطبه ها و جلسات اداری به موضوع مشکلات شهر و شهرداری و شورای اسلامی شهر، آسفالت معابر ، مبلمان شهری ، نبود امکانات تفریحی در شهرستان ، فضای سبز و اینکه این شهر در شان مردم نیست و نتوانسته اند ازظرفیت انقلاب در این چند دهه استفاده کنند، بارها در جمع معاونین رئیس جمهور و جلسات اداری ورود جدی داشته ام و از دستگاه قضایی خواسته ام که اگر احیانا کسی تخلفی انجام داده است حتما رسیدگی شود و مردم هم مطالبه کنند. تکمیل بزرگراه زابل و زاهدان را مطالبه کردم و یکی از منتقدان جدی اجرای طرح انتقال آب دشت سیستان بوده و هستم ، طرحی که دستخوش رفتارهای سیاسی شد و کسی پاسخگوی هدر رفت منابع آن نیست!

مردم عزیز و مومن سیستان ! روش بنده ارتباط با مسئولین بر مبنای اصل تعامل و نقد منصفانه که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب می باشد؛ بوده است. نقد علمی یعنی بیان نقاط قوت و ضعف ، هرکجا خدمت کردند تقدیر و تشکر کردم و هرکجا حقی از مردم ضایع شد به خاطر کم کاری و سومدیریت تذکر دادم و اگر گوش شنوایی نبود به صورت تاثیرگذار در خطبه بیان کردم و خدای متعالی شاهد و حاضر و ناظر است که هم آنجا که تشکر کردم و هم آنجا که معترض بودم و اخطار دادم برای خدای متعال بوده است و هوای نفس را دخیل در نیت نکردم.

چرا این گونه نباشم وقتی می بینم فرصت ها و سرمایه انسانی هدر می رود، سرزمینی که با امکانات اندکش“امید آرامی”  شگفتی ساز می شود، “احمد فدایی” جهان را خیره می کند و هنر “معراج شیخ” همگان را مات و مبهوت می کند و “محمدمهدی حیدری نسب” و “پویا پودینه مقدم” چشم ها را به این نقطه از کشور معطوف می دارند. با مدیریت صحیح می توان آیت الله سیدعلی حسینی سیستانی ،علامه شهید مطهری، شهید آیت الله طباطبایی ،آیت الله شریفی،آیت الله بختیاری، دکتر شیخ نژاد، دکتر نورا را تکرار نمود. می توان میرحسینی ها ، عالی ها ، فارسی ها را تکرار کرد تا تمام نشوند و منطقه دچار خسران نگردد، این همه ظرفیت و این حجم از محرومیت آیا فریاد ندارد؟

حال آنکه در این چند دهه پول های زیادی صرف شده اما با سومدیریت و عدم نظارت صحیح ، به آنچه مقصود بود دست نیافتیم لذا ما بیشتر از آنکه به اعتبارات نیازمند باشیم به مدیر توانمند نیاز داریم. با مدیریت صحیح مرز می توان منطقه را رونق داد. باید پرسید صادرات و واردات در چه وضعیتی است؟ از رامشار که منطقه ویژه اقتصادی است، چه استفاده ای کردیم؟ منطقه آزاد به کجا رسید؟ منطقه ویژه اقتصادی خاک خورد و منطقه آزاد را باد برد.

سرزمینی که با توربین های بادی اش می توان قطب تولید برق  راه اندازی کرد و با ریگ بیابانش درآمدزایی نمود و با مارهای بیابانش شرکت دارو و سرم سازی راه اندازی کرد و سرزمینی که …

عزیزانم برای خدای متعال در کنار هم باشید، سیستان این تنگه احد ایران اسلامی را آباد کنید. این امر مهم دست یافتنی است به شرط اتحاد و همدلی. بنده از روز نخست اعتقاد بر این امر داشتم اما به دلایلی آنگونه که باید محقق نشد. عزیزان بنده از روز اول بنابر ایجاد انس و الفت داشتم ، همایش تجلیل از ائمه جمعه سابق زابل یک نمونه آن بود، تجلیل از علمای منطقه که در راه نشر معارف محاسن سفید کرده بودند، در همین راستا بود، حال مطلبی است که ان شاءالله در طول زمان پرده برداری خواهد شد، وظیفه مردم و خصوصا خواص در این گونه حوادث نه سکوت که حرکت به سمت حق است تا باطل منزوی شود.

برای رشد یکدیگر تلاش کنیم و برای رشد همدیگر شکر الهی و سجده شکر به جا آوریم و علیه یکدیگر اقدام نکنیم که در مورد ما بد قضاوت می کنند.

چند نکته مهم:

عرایض بنده در خطبه، کنش دو قطبی سازی نبود ، بلکه واکنشی بود به دوقطبی سازی ها ،پرده برداری بود از دوقطبی سازی های چند ده ساله که سالیان سال است باعث سوختن نخبگان استان سیستان و بلوچستان شده است.

تذکر ما پیرامون انتصابات اتوبوسی و تزریق نیرو از خارج استان که نمونه آنرا در ادوار گذشته تا امروز می توان مشاهده کرد؛ بسیار مهم است که ادامه این کار یعنی از بین رفتن استعدادهای منطقه و شکوفا نشدن استعدادها و احیانا مهاجرت مغزها و نخبگان بومی . البته این بدان معنا نیست که از ظرفیت نیروهای مومن ، انقلابی و متخصص غیربومی استفاده نشود ولیکن می بایست تعادل و توازن در بکارگیری این عزیزان برقرار باشد که جلوی سوءاستفاده ها گرفته شود.

اعتراض ما به استفاده از نیروهای غیربومی به طور نامتعارف است و گرنه در حد متعارف که دردیگر نقاط کشور مرسوم است ، مشکلی ندارد. لذا اشاره ما به افرادی است که استان را به عنوان سکوی پرش و ارتقاء خود می نگرند و نه برای خدمت !

پس عزیزانی که سالهاست با روحیه جهادی برای خدمت در استان حاضر شده اند و خالصانه مشغول به خدمت هستند مورد اعتراض ما نیستند و همچنین عزیزانی که چند نسل است که در این استان زندگی می کنند ، به عنوان مثال عزیزان یزدی، خراسانی، کرمانی و آذری که محل تولد آنها اینجاست و موطن و مدفن خود و پدرانشان را اینجا انتخاب کرده اند خود به نوعی بومی منطقه محسوب می شوند، یاد بزرگانی همچون آیت الله کفعمی ،آیت الله عبادی ، و شهید مزاری و استاد عزیزم حضرت آیت الله نورالهدی (رحمت الله علیهم) را گرامی می دارم، کسانی که از نزدیک با بنده آشنایی دارند از ارادت قلبی ام به این اعاظم اطلاع دارند. بنده رفتار قبیله ای و قومی را منافات با توحید می دانم، از این جهت هرگونه دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی را مغایر با اهداف نظام اسلامی میدانم ، لیکن دوباره اشاره میکنم تاکید ما به همان اقدامات و انتصابات نامتعارفی است که سال هاست استان را عقب نگه داشته و باعث سوختن استعدادهای سیستانی و بلوچستانی شده است.

برای همه مسئولین خدوم و مخلص استان آرزوی توفیق و سلامتی روزافزون دارم. امیدوارم همه همچون شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

علی اکبر کیخا

امام جمعه شهرستان زابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.