نیازی بالاتر و مهمتر از همبستگی و اتحاد نیست/مسئولان بیایند و در نمازجمعه بدون واسطه و مستقیم با مردم حرف بزنند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نماز جمعه ۱۸ مهر ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از قرائت بخشی از آیه شریفه ۳ سوره طلاق “وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا” و ِ سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی و اشاره به بحث خطبه هفته گذشته بیان نمودند: تقوای الهی باعث می شود که مشکلات مرتفع شود، آن کس که تقوا داشته و خداترس باشد و موجبات غضب الهی را فراهم نکند ، خدا هم مشکلات را از سر راهش برمی دارد.

بین تقوا و برون رفت از مشکلات یک رابطه مستقیم وجود دارد، چراکه خدا مسبب الاسباب است ، قدرت خدا از هر قدرتی در عالم بیشتر است، وقتی به خدا روی کردی ، مناجات کردی، خلوت کردی ، دست به دامان کبریایی او آویختی ، متوسل ذیل عنایتش شدی، خدای متعال به عقل، درک، همت و عمل تو برکتی کرامت می کند که بسیاری از مشکلات را می توانی حل کنی. یکی از مسائل این رابطه مستقیم عبارت است از این معنا که گاهی،مسئله و معضلی وجود دارد و شما راه های متعددی را طی می کنید واین معضل حل نمی شود و نهایت خلوتی، اشکی و مناجاتی مسئله را حل می کند، چه بسیار مشکلاتی بوده که با قطره ای اشک به درگاه خدای متعال مرتفع شده و چه بسیار معضلاتی که با یک توسل به ذیل عنایت خدا حل شده است.

شما تقوا داشته باش، خدا به وقت تصمیم گیری و زندگی برکت می دهد، چه بسا مسئولین با معضلاتی مواجه هستند، گاهی مردم اطلاع ندارند،دوندگی هایی دارند که بسیاری از ما اطلاع نداریم،برخی از این ها در وزارتخانه ها قابل حل نیست،اما به اشک شبی ممکن است هموار شود. ضمن اینکه پیگیری واجب هست اما یادمان نرود که مسبب الاسباب حضرت رب الارباب، حضرت حق است، خداست که سبب سازاست و راه نشان می دهد،هدایت می کند، ذهن ما را هدایت می کند ،خدا هادی است.

۲۱ بهمن ۵۷ حکومت نظامی اعلام می شود، خدای متعال به آن پیر فرزانه بزرگ، حکیم الهی مرد مخلص حضرت امام(رحمه الله) به ذهن ایشان وعقل و قوه دراکه ایشان نظر می کند و دستور می دهد هیچ کس در خانه نماند ، حرکت کنید و کمتر از ۲۴ ساعت بساط حکومت پهلوی برچیده می شود و این از اثر تقوا است.

در جنگ ۳۳ روزه محضر حضرت آقا عرض شد که کار تمام است، دشمن در حال چیره شدن است ، توان دشمن زیاد است، حضرت آقا فرمودند: “بروید بجنگید شما پیروزید” پیروز شدند، خدا می داند که پیر فرزانه و ذریه حضرت زهرا مرضیه(سلام الله علیها)، این حکیم الهی در خلوت اش چه کرده که این اندازه آبرو پیش خدا دارد.

همه چیز به امضا های روی کاغذ بستگی ندارد، خیلی از امور به رابطه من و خدا بستگی دارد، چه قدر رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به تنگنا خوردند و گریه کردند،توسل کردند.

 اسباب عادیه باید توسط ما پیگیری شود،ما باید اسباب عادی را دنبال کنیم و پیگیر باشیم اما یادمان نرود که اسباب، اختیارش دست خداست، خدا سبب ساز است ،سبب های الهی با گناهان ما سوخته می شود و از بین می رود.

چه خوب هست که ما و مسئولین ضمن اینکه به دنبال حل مشکلات از راه ها و اسباب عادیه و قواعد هستیم، خلوتی هم با خدا داشته باشیم،و آن خلوت با خدا کارها می کند. گاهی اشک نیمه شب خیلی موثر است.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از قرائت آیه شریفه ۴۶ سوره انفال(وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است) و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند: قرآن کریم در آیه ۴۶ سوره مبارکه انفال چند دستور به ما می دهد،حرف روز جامعه ما عمل به همین آیه است ، اگر به این آیه عمل کنیم، شکی نیست که شهر آباد و جامعه ای خرسند داریم، می فرماید: از خدا و رسول اطاعت کنید، تابع ولی باشید، ای اهل دارالولایه خوش به حالتان که اهل ولایت هستید، و سپس می فرماید:حال که شما اهل اطاعت هستید، با یکدیگر دعوا نکنید و سر هم داد نزنید،نزاع نکنید، اختلاف نکنید، نگذارید شیطان در صفوف شما نفوذ کند، چراکه اشکال اساسی نزاع درون خانوادگی، این است که اعضای خانواده فشل و ناتوان می شوند، چون افراد و اعضای جامعه دنبال این هستند که همدیگر را طوری مهار کنند و شان همدیگر را دچار خدشه کنند. وقتی که بین ما دعوا باشد هیچکدام نمی توانیم خدمتگذار باشیم و شکی در این نیست. چه دو مغازه دار در بازار ، چه دو عالم روحانی و چه دو مسئول فرقی نمی کند.

گاهی ممکن است که در اثر نزاع های بین ما محرماتی هم اتفاق بیافتد که ما در برابر آن محرمات مسئولیم.

 نزاع های درون خانوادگی ما را فشل می کند، علاوه بر اینکه دشمن را خوش حال می کند، آن بوی خوش صفا و صمیمیت را از بین می برد و تبدیل به بغض می شود. امام باقر(علیه السلام) از میان جمعی شیعیان عبور می کردند، فرمودند من چه قدر بوی شما را دوست می دارم، شما خوش بو هستید.

برادران عزیز، خواهران بزرگوار ،به خدا نیازی بالاتر و مهمتر از همبستگی و اتحاد نیست، کنار هم باشید و به همدیگر مدد بدهید، هر کس هر طور که می  تواند کمک کند،دیدید که سیل می آید هرکس هر طور می تواند کمک می کند ، آنجا مهم نیست که کارش چیست؟ شغلش چیست؟ در این مواسات مومنانه دیدید مردمی که نداشتند و ندارند، چقدر زیبا هزاران هزار بسته غذایی تهیه شد، ما ظرفیت این را داریم که بهترین و بالاترین باشیم. ممکن است که اختلاف سلیقه هایی باشد و این برای رشد ما لازم است ، قرار نیست بنده حتما سلیقه ام با شما یکی باشد اما اگر سلیقه ما به هم نمی خورد آیا مجازیم که هر کاری کنیم؟ دین به ما اجازه می دهد؟ خدا به ما اجازه می دهد؟

 دشمن از هر نقطه ی کوچکی استفاده می کند، یک نفر از دنیا می رود یک تعدادی دوستش دارند درب بیمارستان می آیند، تعدای سو استفاده گر سریع می آیند وسط آنها و شروع می کنند هنجار شکنانه شعار دادن، در حالی که به این بندگان خدا ربطی نداشته و ندارد.مراقب باشیم نزاع ها ما را فشل و ناتوان نکند و آن صفای بین ما را از بین نبرد، آن حبلی که ما را به هم متصل  کرده ، سیاست ، جناح، چپ و راست، اصلاح طلب و اصول گرا نیست، حبلی که ما را به هم متصل کرده ولایت است، ولی است، امام حسین(علیه السلام) است،آنی که ما را به هم وصل کرده حجت خداست، نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما را به هم وصل کرده است. ما حکومتمان حکومت ولایت فقیه است ، حاکمیت ، حاکمیت اسلامی است، اگر نزاع کنیم تضعیف می شویم، تضعیف شویم دشمن بر سر ما هوار خواهد شد و رحم هم نمی کند.

یک: در خط ولایت باشید دو: نزاع نکنید سه: اگر نزاع کنید ضعیف می شوید چهار: تحمل داشته باشید، صبر کنید، البته صبر باید صبر فعال باشد نه منفعل. آنطرف دنیا برجام را اتوکشیده و شیک پاره می کنند تازه آقایان یک ماه یا دوماه می نشینند و فکر می کنند که ما باید چه کنیم؟ به اندازه یک قدم ،به اندازه یک وجب برویم عقب. صبر باید صبر راهبردی باشد، صبر باید صبر قوی باشد،صبر باید بازدارنده دشمن باشد.

دریک جامعه اعضای جامعه خرد و کلان ، مسئول و غیر مسئول یکدیگر را درک کنند وقتی که درک کردیم، صبر کردیم، کمک کردیم هرچه از دستمان بر آمد، آباد می شویم لذا قطعا اختلافات کمکی به ما نخواهد کرد، قوه مارا می گیرد،صفای باطن ما را هم می گیرد، بنشینیم با هم حرف بزنیم.

 در خطبه قبلی به مسئولین عرض کردم که بیایید روزهای جمعه بدون واسطه و مستقیم با مردم حرف بزنید و مردم با شما حرف بزنند، به امید خدا از این هفته ما شاهد این معنا خواهیم بود. مسئولین شهر بعد از نمازعصر خواهند آمد، عزیزان اگر سوال یا کاری دارند و یاکارشان گره افتاده، مراجعه کنند. مسئولین هم با صبر و حوصله و با اخلاق پیامبرگونه در خدمت مردم باشند که مردم ولی نعمت ما هستند. اگر این باشد بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.