مسئولین محترم، سعی کنید گوش شنوای خوبی داشته باشید، بشنوید ، پیغمبر زیاد می شنوید، رسول خدا پای درد دل مردم زیاد می نشست، آقایان پای درد مردم بنشینید، مردم درد دل کم ندارند، یک وقتی همین شنیدن می تواند خدمت بزرگی باشد و می تواند قلب پیغمبر را از شما شاد کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۵ مهر ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از سفارش به رعایت تقوا و و پرهیز از غضب خدای متعال و اشاره به خطبه هفته گذشته بیان نمودند: رابطه مستقیمی بین رفع مشکلات و تقوای الهی وجود دارد، بسیاری از مشکلاتی که ما گرفتار می شویم در اثر بی تقوایی است ، عرض شد که اگر ما تقوا داشته باشیم خدای متعال به ذهن ، اراده، تصمیم و عمل ما برکتی کرامت می کند که آن برکت باعث می شود مشکلات ما حل شود.

 لازم است که ما به خدا تکیه دهیم، گاهی اوقات نقش خدای متعال را در زندگی مان کم رنگ می بینیم، اتکا به ذات مقدس الهی ، اتکا به قدرت لایزال حضرت حق در زندگی ها گاهی اوقات کم می شود، هر چقدر اتکال و تکیه دادن کم شود به همان میزان مشکلات بیشتر می شود، این یک واقعیت است، ” کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِإِذْنِ اللَّهِ” چقدر پیش آمده که یک گروه کوچک بر یک گروه بزرگ به اذن الله غلبه کرده اند، دلیلش تقواست، داود در برابر جالوت و طالوت در برابر جالوت شانسی روی کاغذ نداشت ، جالوت به عنوان فرمانده جبهه باطل است یک سنگ داود پرتاب کرد به سر جالوت خورد ، جنگ تمام شد، چرا؟ تکیه داود به خدا بود، آیا ما در هشت سال دفاع مقدس فئه قلیله نبودیم؟ ارتش عزیز، سپاه عزیز و بسیجیان عزیزمان در هشت سال دفاع مقدس با چه کسانی پنچه در پنچه شدند؟ تمام قدرت امنیتی، اطلاعاتی و لجستیک تمام قدرت های دنیا یک سمت بود و ما یک سمت. تفاوت این بود که شما به خدا تکیه زده بودید، ارتش شما ارتش الهی بود، سپاه شما سپاه خدایی بود، بسیج شما جندالله بود، هشت سال دفاع مقدس یک مشکل عظیم بود، روی کاغذ ما بازنده مطلق بودیم، در عالم واقع و حق این خداست که مدیریت می کند و اهل حق را غلبه می دهد.

می فرماید که اگر شما تقوا داشته باشید خدا راه خروجی از مشکلات را به شما نشان می دهد. تقوا مثل درختی است که میوه های خیلی شیرینی دارد از جمله میوه های این درخت ایثار ،از خودگذشتگی و بخشش است، اگر در جامعه ای تقوا باشد، بخشش هم هست، اگر بخشش باشد خیلی از مشکلات حل می شود. مستاجر آنقدر که باید توان پرداخت اجاره ندارد، تقوای موجر سراغش می آید، فلانی می توانی قدری کمتر هم بگیری، جای دوری نمی رود ، خدا برایت محاسبه می کند، این اجاره ای که می خواهی ازمستاجر بگیری، بخشی را از او بگیر و بخشی را از خدا بگیر. ” وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا” شما تقوا داشته باش، در محاسباتت خدا را حساب کن، خدا هم در محاسبات دیگران تو را وارد می کند.

تقوا یک درختی است که میوه دارد،اگر تقوا داشته باشیم راحت به دیگران تهمت نمی زنیم، تقوا داشته باشیم زبانمان بدون مبنا نمی چرخد. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: قلبت را قبله زبان ات قرا بده ، زبانت را الا با سه شرط حرکت نده، اول: با اشاره قلبت دوم: با موافقت عقل سوم: با رضایت ایمان. هر کلمه ی خیر یا شر از این زبان صادر شود فردای قیامت باید به خاطرش سرپا بایستیم و جواب دهیم. خدا در محاسبه کاملا جدی است، تقوا می گوید قبل از آنی که زبانت را تکان بدهی قلب ات را آگاه کن. فردای قیامت باید جواب دهیم.

” وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا” اگر کسی تقوا داشته باشد، خدا برای برون رفت از مشکلات راه برای او قرار می دهد. بگذارید این درخت مبارک میوه های خودش را در زندگی شما آشکار کند، عفو و بخشش، سماحت ،حسن ظن میوه های تقواست. حال اگر من این میوه ها را نچینم جایگزین می شود به جای حسن ظن سو ظن می آید، به جای بخشش بخل می آید ، به جای سخاوتمندی لئامت می آید، خوش به حال جامعه ای که درخت تقوا پر بار است. خوش به حال جامعه ای که میوه تقوا همیشه نورس و رسیده و شیرین است.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از قرائت آیات ۴۵ و ۴۶ سوره احزاب “یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً؛وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً” بیان نمودند:سالروز رحلت اشرف مخلوقات، خلاصه کائنات ، افضل انبیاء حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (صل الله علیه وآله وسلم) و شهادت سبت اکبر، وجود مقدس و مبارک امام مجتبی(علیه آلاف تحیه و الثنا) و شب شهادت وجود مقدس و مبارک آقا و ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را به محضر ولی الله الاعظم، قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحناه فداه) تسلیت عرض می نماییم.

قرآن کریم توصیفات متعددی نسبت به نبی مکرم اسلام دارد ، ای پیامبر ما تورا فرستادیم که شاهد باشی، پیامبر(صل الله علیه و آله) شاهد اعمال ما است، بعضی حرفها تکرار و تاکیدش خیلی برای ما مفید است، خیلی مواظب باشیم که زندگی ما ، زندگی نباشد که فردا روز قیامت در برابر پیغمبر شرمنده شویم. اگر مسئولیم  و کوتاهی کنیم، فردای قیامت رسول خدا از ما سوال خواهد کرد، ما به تو منصب ،مسئولیت و عنوان دادیم، با عنوان چه کردی؟ تک به تک ساعات و لحظاتی که عنوانی به شما داده می شود، تک به تک آن ها را روز قیامت باید جواب دهید.

من امام جمعه هستم در هر جمعه ای ممکن است صدها کلمه از زبان من خارج شود، فردای قیامت بابت هر کلمه اش باید استدلال کنم و خدا را قانع کنم، کار خیلی سختی است. فرماندار، شهردار، فرمانده پلیس، رئیس شرکت نفت و شرکت گاز و… هستی  باید در برابر پیغمبر بایستی و تک به تک لحظات ات را اگر حضرت سوال کند باید قانع اش کنی، نشد و اعتبار اینجور شد و فلانی کار نکرد ، اینها آنجا دیگر شنونده ندارد. مدیر حوزه علمیه یا رئیس دانشگاه هستم ، صدتا جوان به تو سپرده شد، هزار جوان به تو سپرده شد با عمر ایشان چه کردی؟ خیلی سخت است. در تمام زندگی ما پیامبر(صل الله علیه و آله) شاهد ما است و در هر عصری امام آن عصر شاهد مردم است، یعنی صبح که از خانه بیرون می آیی تا خود شب حضرت حجت(عج) شاهد اعمال شماست.

پیغمبر هم بشارت و وعده داد، هم بیم داد ، از طرفی فرمود اگر خدمتگذار باشید نگران نباشید دستتان را می گیریم، نترسید. اگر خدمتگذار نبودید باید جواب بدهید، خدا هم آغوش رحمت دارد و هم تازیانه عذاب دارد.

هیچ وقت رسول خدا کسی را به خودش دعوت نکرد، هرچه دعوت کرد به خدا دعوت کرد، مبلغ ، رسول و پیامبر خدا بود، تکیه گاه و ورد زبانش خدا بود، ریز ریز وجود رسول الله خدا بود. همه هستی پیغمبر فدایی خدا بود، جانش کف دستش بود، در جنگ ها شجاع بود، در احد لحظاتی تک و تنها  با دشمن جنگید،امیرالمومنین فرمود من در پناه پیغمبر شمشیر می زدم، وقتی با مردم می نشست گوش می داد.

در جلسه شورای تامین منطقه سیستان که در محضر نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم به آقایان مسئولین گفتم آقایان یا کار از دستتان بر می آید یا برنمی آید اولا صادقانه به مردم بگویید، نترسید ، مردم فهیمی داریم، خیلی هم از ما جلوتر ، انقلابی تر و آگاه تر هستند. سعی کنید گوش شنوای خوبی داشته باشید، بشنوید ، پیغمبر زیاد می شنوید، رسول خدا پای درد دل مردم زیاد می نشست، آقایان پای درد مردم بنشینید، مردم درد دل کم ندارند، یک وقتی همین شنیدن می تواند خدمت بزرگی باشد و می تواند قلب پیغمبر را از شما شاد کند.

پیامبر غرق در بندگی خدا بود، چون به خدا دعوت کرد خدا هم به او عزت و آبرو و شوکت داد. خدا هم او را عزیز کرد. هر کار کرد برای خدا بود ، این یک باور است و باید در وجود همه ما باشد، وقتی دعوت کننده به سمت خدا باشی ، خدا هم برکت می دهد. مثل خورشید می درخشی و البته این نور از خداست.

وجود رسول خدا، آنجایی که یک آدم عادی است ، در عبادت ، بندگی ، سبقت در سلام،خوش خلقی سرآمد است، آنجایی که فرمانده نظامی است در نقشه جنگ، طراحی جنگ،خرد جمعی سرآمد است ، آنجایی که یک مسئول مملکت اسلامی است، کاملا در دسترس مردم است، با فقرا و سر سفره فقرا می نشیند، همراه با مردم عادی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.