در مورد طرح ۴۶ هزار هکتاری درخواست مواکد ما بر این است که مسئولین امر همت کنند و پای درد دل کشاورزان بنشینند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه به رعایت تقوا الهی بیان نمودند:

آیه شریفه دوم سوره مبارکه طلاق ” مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا” که چند خطبه بحث تقوا از این آیه مطرح شد، اگر کسی تقوا را رعایت کند ، خدای متعال برای او راه برون رفت از مشکلات را قرار خواهد داد، ما در رندگانی خویش گاهی به مشکلاتی برمی خوریم که این مشکلات یا فردی است و یا اجتماعی است، این مشکلات می تواند حاصل عوامل متعددی باشد، از جمله آن ها ممکن است در اثر ندادنم کاری خود فرد باشد، گاهی ما در اثر ندانم کاری گرفتار می شویم و این گرفتاری ها علی القاعده دامن زندگانی ما را می گیرد ، گاهی شرایط اجتماع ما را به مشکل وادار می کند و ما به مشکل می خوریم ، به هر حال شرایط اجتماع شرایط سختی می شود، مخصوصا الان، چند شب پیش بازار قدم می زدم ، تماشاچی مغازه ها زیاد بود ، اما کسی که خرید کند نسبتا کم بود. این علامت خطری است که باید به آن توجه شود، شرایط جامعه با عواملی که دارد، علی ایحال این فضا را ایجاد می کند، گاهی اوقات هم هر دو اینها کنار هم قرار می گیرند، یعنی هم جامعه ، جامعه ای است که شرایط را سخت می کند و هم من خودم سخت می کنم، در همه این موارد آیه شریفه برای ما پیام دارد و این است که اگر جامعه تقوا داشته باشد و خداترس باشد ، انصاف در آن رعایت می شود، تقوا و رعایت تقوا ثمراتی دارد و یکی از آن ثمرات انصاف است ، اگر کسی تقوا داشته باشد اقل آن این است که بی انصاف نیست، خداترس است.

در جامعه خداترس ظلم نیست، انصاف است، همچنان که ایثار و بخشش است، اگر جامعه باتقوا بود ، خدای متعال به دست خود ما مشکلات را حل می کند، بسیاری از مشکلات هست، این مشکلات زاییده ذهن ماست و این ذهن ما باعث می شود که این مشکل روز به روز بیشتر گریبان ما را بگیرد، همین بیماری کرونا که امروزه حقیقتا گریبان جامعه بشر را سفت گرفته است و ما هم خواهش می کنیم که همه عزیزان نهایت رعایت را نسبت به این موضوع داشته باشند، برخی معتقدند مرگ و میر ناشی از کرونا بیش از ۸۰ درصد ناشی از ترس از کرونا است تا خود این بیماری ، یعنی آنهایی که مبتلا می شوند می ترسند، نسبت مرگ و میرشان چندین برابر آن هایی است که نمی ترسند. ترس عاملی می شود برای مشکل شدن مسئله ، البته به آن معنا نیست که ما رها کنیم ، باید مراقب باشیم ، مراقبت و احتیاط لازم است اما ترس لازم نیست.

تقوا بسیاری از مشکلات را در باور ما ، در ذهن ما بر می دارد، وقتی من توکلم به خداست ، نگاهم به ذات اقدس الهی است، تکیه ام به خداست، درست است که مشکلات سخت است اما نمی برم ، می دانم قدرتی بالاتر از همه قدرت ها کنار من و بالا سر من هست، در وجود من نفوذ کرده است.

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند در قلعه خیبر را کندم ، می دانید در خیبر را ۴ نفر باید باز و بسته می کردند، دری که ۴ نفر باید باز و بسته می کردند را امیرالمومنین یک تنه با یک دست جابجا کرد، به آقا گفتند شما چطور توانستید در خیبر را بکنید؟ فرمودند به زور بازو نبود به قدرت ایمان بود. قدرت ایمان به جامعه قدرت و قوت می دهد، به آینده روشنایی می دهد ، شرطش این است که ما در زندگی مان خدا را باور کنیم ، بدانیم خدایی هست که قادر است هر نشدی را شد کند و هر غیرممکنی را ممکن نماید.

اگر در بازار ما خدا باشد، اگر در اداره ، نهاد و سازمان ما خدا باشد، اگر در خانه ما خدا باشد ، اگر در روابط زن و شوهری ما خدا باشد، اگر در روابط والدین و فرزندان خدا باشد، اگر در روابط معلم و دانش آموز خدا باشد، اگر در روابط بین دو دوست خدا باشد، خیلی از مشکلات حل می شود، وقتی که خدا باشد شما دو لقمه نان داشته باشی یک لقمه را به همسایه می دهید اما اگر خدا نباشد می گویید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در مدینه گندم کم شده بود امام صادق علیه السلام وارد منزل شدند و فرمودند چقدر گندم داریم؟ گفتند به اندازه یک هفته داریم ، فرمودند به اندازه امروز را نگه داریم و باقی را بفروشید اما نه به قیمت زیاد الان ، به قیمت واقعی بفروشید، گفتند گرسنه می مانیم، فرمودند خدا هست، شما از چه می ترسید؟

امام حسن مجتبی علیه السلام غذا تناول می کردند، حیوانی هم روبروی حضرت بود ، حضرت یک لقمه خودشان خوردند و لقمه ای به آن حیوان دادند، یکی از شیعیان آمد گفت اجازه می دهید دورش کنیم؟ فرمودند خیر من حیاء می کنم لقمه نانی داشته باشم و موجودی ، مخلوقی مرا ببیند و گرسنه باشد. همین اخلاق امام حسن مجتبی علیه السلام اگر بین همه باشد، همسایه مان را که برخوردار نیست، او را نیز برخوردار می کنیم، ما گرفتار خودمان شدیم از خودمان رها شویم ، ما گرفتار ترسی شدیم که اگر امروز بگویند فلان کالا که همه جا به وفور هم است، کم شده. خانواده ای که قبلا یکی می خریده حالا پنج تا می خرد، ترس بیچاره می کند، تو زندگی خودت را بکن ، اگر خدا خداست می داند چه کند، خدای امروز خدای فردا هم هست، نسل ها قبل از ما با مشکلات دست و پنجه نرم کردند، خداوند آنها را تنها نگذاشت.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه به رعایت تقوا الهی بیان نمودند:

هفته نیروی انتظامی را گرامی می داریم ،رشادت ها، زحمات و تلاش هایی که نیروی انتظامی انجام می دهند همه را قدر می نهیم و تشکر می کنیم و امیدواریم همواره در سایه بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها موفق و موید باشند.

هفته وقف را نیز گرامی می داریم، برنامه ریزی شده است که مسئول محترم اداره اوقاف و امور خیریه تا چند هفته بین الصلاتین احکام وقف را بیان نمایند، وقف جایگاه خاصی در جامعه دارد و باید ترویج شود.

موج بیماری کرونا شدت گرفته است و تعداد کسانی که از دنیا می روند روز به روز در نوسان است و متاسفانه از مرز ۲۰۰ نفر مدتی است که گذشته است. این خبر خوبی نیست،این موج خواه نا خواه به سمت ما نیز خواهد آمد به دلیل اینکه سیستان منطقه ای که بخش عمده ای از جمعیت آن خارج از منطقه زندگی می کنند، رفت و آمد هایی هست و کم هم نیست، من استدعا دارم همه عزیزان مراعات و مراقبت کنند که این بیماری ، بیماری سهمگینی است لذا استدعا دارم عزیزان مراعات بسیاری در این باب داشته باشند که نه خودشان به زحمت بیافتند و نه جامعه ، وقتی من مراعات نکنم علی القاعده اگر کسی مبتلا شود حق الناسی است که به عهده من هست.فردای قیامت قاتل محشور می شود و می گوید من یک مورچه را هم نکشتم و آزارم به یک مور نرسید، میگویند مراعات نکردی فلانی مریض شد و از دنیا رفت ، بعضی ها هم به کرونا مبتلا می شوند و علامت ندارند و خود بندگان خدا اطلاع ندارند لذا اگر همه مراعات کنیم هم آنهایی که سالم هستند و هم آن هایی که ظاهرا سالم نیستند باید مراعات کنند،حتی آنقدری مراعات باید شدید باشد تا که سرما خوردید اول کرونا در نظر بگیرید مطمئن شدید کرونا نیست حمل بر سرماخوردگی کنید. این وظیفه ماست که مرتبا توضیح دهیم ، درخواست کنیم و خواهش کنیم.

توفیقی شد هفته گذشته یک بازدیدی از طرح آبیاری ۴۶هزار هکتاری داشتم ، اولا زحمات بسیاری کشیده شده است، ۵هزار کیلومتر لوله گذاری شده و یک ایستگاه پمپاژ مادر و ۱۶ ایستگاه پمپاژ در نقاط مختلف تعبیه شده ، ۱۴ هزار حوضچه ایجاد شده که البته ۳۰۰ حوضچه اشتباه گذاشته شده که باید اصلاح شود، ما از کسانی که تا اینجا کار را به ثمر رساندند. طرح به این عظمت لاجرم اشکالاتی هم دارد، گرچه اگر هیچ اشکالی نداشت مطلوب بود ولی بالاخره اشکالاتی دارد و ما هم تاکید می کنیم به عزیزانمان در جهاد کشاورزی ، فرمانداری که این مسئله محکم پیگیری شود و این طرح طرحی است که باید ادامه دار هم باشد، ما حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت در سیستان داریم که ۴۶ هزار هکتار بخش عمده آن نیست و باید ادامه داشته باشد و دیگر مناطق را هم سیراب کند، میتواند تحول عظیمی را ایجاد کند پس ضمن تشکر از زحماتی که کشیده شده درخواست مواکد ما بر این است که مسئولین امر همت کنند و پای درد دل کشاورزان بنشینند، آنها قرار است که بهره بردار باشند، واقعا هم حق با کشاورزان است که بندگان خدا نگران هستند که بالاخره این آب چه می شود و کی به دستشان می رسد. قبول داریم که طرح در حال حاضر در دوره تست است و چند ماه تست طول می کشد، بعد از آنی که تمام شود تازه از چند ماه دیگر آب به شکل دائمی روان خواهد شد اما حوضچه هایی که اشتباهی گذاشته شده باید حل شود ، حق آبه هایی که در برخی جاها معلوم نیست باید حل شود، شرکت های تعاونی که میان کشاورزان تاسیس شود باید انجام شود.

خدمت مردم عزیز عرض کنم تا لحظه ای که آب سر همه زمین ها برود و ما ببینیم که کشاورزان از این آب استفاده می کنند ، پیگیر طرح هستم و هر هفته یا هر دوهفته و مدام ان شاءالله از این طرح بازدید خواهم کرد و پیگیری می کنم.

بنده به عزیزان جهادکشاورزی عرض کردم اگر امکانات کم دارید ، سپاه توان کمک به شما را دارد، ارتش ، نیروهای نظامی و انتظامی ما توان کمک دارند،از آنها کمک بخواهید، آنها هم با دل و جان به شما کمک خواهند کرد، باتوجه به شناختی که ما ازاین نیروهای خدوم و عزیز داریم. حتی گفتم از نیروی بسیج استفاده کنید، از انرژی بسیجیان استفاده کنید ما در جامعه مان امکان بسیار زیادی داریم که می توانیم ان شاءالله رحمان مدیریت کنیم.

یک عبارتی را یک صاحب منصبی بیان کردند و من تعریضی بر این قصه داشتم، ضمن تشکر از اینکه دولت ما خدماتی دارد، خدمات کمی هم ندارد، ان شاء الله خداوند به دولتمردان خدوم ما عزت و توان دهد و آبرودارشان کند. اما به هر تقدیر در حوزه اندیشه ما تکلیف داریم که حقایق را بیان کنیم، گفتند که ما از امام حسن علیه السلام درس صلح گرفتیم ، من نمی دانم در جامعه ما چه اتفاقی افتاده که آقایان فقط پیام صلح می گیرند، اولین سوال ما این است که شما یعنی هیچ پیام  دیگری بلد نیستید بگیرید؟ مثلا عاشورا فقط پیام صلح بود؟ تازه اگر هم پیام صلح بود، چه مدل صلحی بود؟ امام حسین علیه السلام پیامش پیام صلح بود، به عمر سعد فرمودند از یزید دست بردار و به سمت ما بیا. شما این مدل پیام را گرفتید؟ شرایط صلح امام حسن مجتبی علیه السلام را یکبار محض رضایت خدا بخوانید، الحمدلله سواد دارید همه هم دکترید همه هم بالاخره یا انگلیس یا کانادا یا آمریکا یا اسکاتلند دکترا گرفتید، بخوانید، واقعا شرایط صلح امام حسن علیه السلام با شرایطی که شما ایجاد کردید مساوی است؟ بعد هم نسبت می دهند به امام حسن مجتبی علیه السلام که وقتی دیدم قاطبه مردم صلح می خواهند من هم صلح کردم. شده مثل بنده خدا که گفت حضرت ابراهیم علیه السلام بالای مناره رفت و گم شد، گفتند اولا حضرت ابراهیم نبود و یوسف بود ، ثانیا مناره نبود و چاه بود، واقعا برخی اظهارنظرها خیلی آدم را متعجب می کند،این چه قیاسی است که شما دارید؟

دلایلی برای صلح امام حسن علیه السلام نقل کرده اند: اولا صلح امام حسن علیه السلام یک نرمش قهرمانانه است، تسلیم نیست، واقعیت امر این است که شما تسلیم شدید. حضرت آقا هم هر چه فرمودند که اعتماد نکنید، حرف گوش ندادید ، علی برکت الله هر کاری هم دوست داشتید انجام دادید، دلیل دیگرش سستی مردم بود، شما کجا این مردم را سست دیدید که قیاس کردید؟ آیا مردم ما سست هستند؟ مردمی که سفره شان نه سال به سال که لحظه به لحظه کوچکتر می شود، زندگی شان ساعت به ساعت سخت تر می شود. بنده چند شب پیش با بازاریان صحبت می کردم ،حساب همه اینها با حساب اصل نظام و انقلاب جداست، مردم این انقلاب را با صدها هزار شهید به دست آوردند، چطور از این انقلاب دست بردارند؟ کجا این مردم سست هستند؟ شما از چه اتفاقی فهمیدید مردم سست هستند؟  خدا نکند خطری این انقلاب را تهدید کند، آن موقع شما خواهید دید مردم خیلی محکم پای انقلاب شان خواهند ایستاد. شما سست شدید بگویید ما سست شدیم ، عیبی ندارد ، بروید کنار شاید یکی دیگر بیاید و بالاخره اتفاقی بیافتد.

دشمن توطئه می کند، توطئه دشمن بود، اما سوال اینجاست در مورد نظام و انقلاب ما توطئه دشمن کجا دارد تاثیر می کند؟ بر مردم یا برعوام یا بر خواص؟ بر شما تاثیر گذاشته که اخم وزیرخارجه فرانسه برای شما یک مسئله است که چه شد وزیر خارجه فرانسه در صحبت ها مکدر بود. خوب به جهنم که مکدر بود. دشمن کارش توطئه است اگر توطئه نکند چه کند؟ ما وسط این توطئه ها رشد کردیم موشک ۲۰۰۰ کیلومتری نقطه زن تولید کردیم، وسط این توطئه ها سپاه و نیروی انتظامی ما خیلی قوی و مقتدر هر شناوری را که صلاح بدانند توقیف کنند توقیف می کنند. این عزت در همین دوران تحریم و مشکل به دست آمده است. نیروی دریایی ارتش ما می تواند تا قطبین برود احدی جرات ندارد مزاحم شود. توطئه هست اما این توطئه تا کجا نفوذ کرده است؟ در دل شما؟ اگر ترسیدید بگویید ما ترسیدیم ، مردم نترسیدند محکم هستند. این مردم خاک ،عزت و آبروی خودشان را نمی دهند.

در زمان امام حسن علیه السلام بسیاری از فرماندهان خیانت کردند، به حمدالله فرماندهان ما امثال حاج قاسم سلیمانی هستند، فرماندهان ما بهترین فرماندهان، نیروهای نظامی ما بهترین نیروی نظامی هستند.چطور عبیدالله بن عباس جلو چشمتان هست اما قیس نیست که با ۴۰۰۰ هزار نفر در زمان امام مجتبی علیه السلام لشکر ۶۰ هزار نفره معاویه را شکست داد، معاویه و ۶۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند، چرا آنرا نمی گویید؟ چون قاطبه مردم صلح می خواهند من هم صلح کردم، بعد این را رئیس جمهور ما به ما بگوید؟

 امام حسن علیه السلام صلح کرد، ایشان می فرمایند:به خدا قسم آن کاری که من کردم از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب کند بهتر است. سوال:آنچه که شما کردید از آنچه که آفتاب بر آن بتابد بهتر است؟

زندگی مردم و همه امکانات کشور برای برجام بسیج شد ، آخر هم آن دیوانه پاره اش کرد، فکر هم نکنید حالا یکی دیگر بیاید در آمریکا اتفاقی می افتد، آمریکایی ها ویترین عوض می کنند، شک نکنید جوبایدن اگر از ترامپ بدتر نباشد قطعا بهتر نخواهد بود. به چه دل بستید؟ چرا قیاس می کنید؟ چرا امام حسن علیه السلام را نشناخته و غلط تحلیل می کنید؟ دین مردم را خراب نکنید.  این مردم شهید ندادند که امام حسن شان به این راحتی تحریف شود، امام حسین شان تحریف شود، نمی دانم این آقایان تا سال دیگر ولادت و شهادت امام رضا علیه السلام هستند نیستند. بگویند ما از امام رضا علیه السلام یاد گرفتیم که ولیعهد بشویم. لطف کنید واقعی یاد بگیرید. کمی هم به جای این که به ظاهر خود می رسید به این امور برسید، نمی توانید هم کتاب صوتی برای شما بگذارند گوش بدهید. امام حسن علیه السلام برای اسلام عزت آورد، امام حسن همه هیمنه معاویه را خرد کرد، امام حسن بنی امیه را خلع سلاح کرد، اگر نرمش قهرمانانه امام مجتبی و آتش بس امام مجتبی نبود، هرگز سیدالشهدا نمی توانست طومار حیات بنی امیه را برای همیشه ببندد ، غیر ممکن بود.

مردم ما سست نیستند و سست نشدند، مردم ما درد دل زیاد دارند اما پای انقلابشان بهترین جوانان را هدیه می کنند، دفاع از حرم یادتان هست؟ ما می فهیم دشمن فشار می آورد و توطئه می کند و این را نیز می دانیم که مشکلات ما همه از دشمن نیست، حداکثر محققین و کسانی که اهل حساب و کتاب هستند می گویند، حداکثر تاثیر فشار دشمن بر اقتصاد مردم ما زیر ۳۰ درصد است، تازه بعضی می گویند زیر ۱۰ درصد، ولی الان مردم گاهی بالای ۱۰۰ درصد فشار می بینند، مدیریت مشکل دارد، ضعیف است ،توانمند و مقتدر نیست.

باور ماست که فرماندهان ما خالص ترین ، بهترین ، کاردان ترین، شجاع ترین فرماندهان نه فقط در زمان ما که شجاع ترین در تاریخ هستند ، ای کاش امام حسن علیه السلام چند حاج قاسم سلیمانی داشت. ای کاش امام حسین علیه السلام تنها نمی شد، ما هرگز اجازه نمی دهیم قصه امام حسن علیه السلام تکرار شود، فرماندهان نظامی ما هرگز این اجازه را نمی دهند، با جان شیرین شان این را ضمانت می کنند، پس نه ملت سست هستند و نه فرماندهان خائن هستند، آنچه که هست سستی از ناحیه برخی افراد است که مسندهای رنگارنگ را اشغال کردند و به دیگران نسبت می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.