رسانه ها موضوع گروه های جهادی نظارت برقیمت ها را دنبال کنند و مطالبه کنند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۳ آبان۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و قرائت آیه شریفه دوم سوره طلاق( وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ)عنوان داشتند: اگر کسی تقوای الهی را مراعات کند ، رعایت تقوا کند ، خدای متعال راه نجات از مشکلات را برای او قرار می دهد، یکی از مسائلی که موجب بروز مشکل ، شکاف و اشکال در جامعه انسانی و بعضا اسلامی می شود بحث تعصبات بی جا است، یعنی منشاء بعضی از مشکلاتی که مردمان با آن مشکلات مواجه می شوند.

 چون فلانی از فلان طایفه است من با او کار نمی کنم، چون فلانی از فلان طایفه نیست من او همکاری نمی کنم ، قرآن کریم اسم این رفتار را که مشکل به وجود می آورد می گذارد “حَمِیَّهَ الجاهِلیَّه” در سوره مباره فتح آیه ۲۶ می فرماید:” إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّهَ حَمِیَّهَ الْجَاهِلِیَّهِ” آنهایی که کافر هستند، قلبهای آنها تعصب جاهلی وجود دارد.

اینکه انسان طایفه ، قبیله و خانواده اش را دوست داشته باشد مطلوب است اما اینکه مدار حق و باطل برای او عبارت باشد از خانواده ، طایفه، حزب مطلوب نیست. چند سال پیش در در همین مجلس شورای اسلامی ، بنده خدایی که جزو یک حزبی بود رایی داد ، هم حزبی ها هم سخت او را مورد شماتت قرار داده بودند که ما به تو کمک کردیم وارد مجلس شدی ، چرا خلاف نظر حزب رای می دهی؟

 در جامعه اسلامی مدار حق بر حق است. این تعصب ، تعصب جاهلیت است که من طایفه خودم را بپذیرم به قیمت نفی و رد طایفه دیگر. قرآن می فرماید این نگاه نگاه جاهلی است. ارزش به طایفه نیست، ارزش به قبیله نیست، ارزش به این نیست که ما همه حق و باطل را در طایفه گرایی خلاصه کنیم. و در ادامه آیه ۲۶ سوره مبارکه فتح می فرماید: “فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَهَ التَّقْوَى” خدا در برابر نظام حمیه جاهلیه آرامش را به پیامبر و مومنین کرامت کرد و آنها را ملزم به کلمه تقوا کرد. اگر آنها به دنبال قبیله هستند تو به دنبال خدا باش. ببین خدا از شما چه می خواهد، آنچه خدا می خواهد به آن عمل کن. ممکن است طایفه و قبیله خطا برود ، شما مراقب باش که آنچه که خدای متعال امر کرده است عمل نکنی. اینجاست که ” وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ” معلوم می شود ، اگر تقوا پیشه کنی در برابر تعصبات جاهلی، خداوند به تو آرامش و تقوا می دهد، خدا به تو ایمان می دهد ، خدا چشمت را به سمت حقایق و درک حقایق باز می کند.

وقتی که گره در کار جامعه ای بیافتد به واسطه تعصبات جاهلی طایفه گرایی و قبیله گرایی ، خدای متعال آرامش را در برابر او قرار می دهد، تعصبات هیجان می آورد، هیجان منفی می آورد، هیجان منفی نظام جامعه را برهم می زند، خدا آرامش می دهد به پیغمبر و مومنین در برابر تعصبات. رعایت تقوای الهی میزان و شاخص برای تشخیص حق است. طایفه حق است یا خدا ، فامیل حق است یا خدا ، شهر حق است یا خدا ، گرچه انسان باید وطن ش را دوست داشته باشد، افتخار کردن به محاسن طایفه ، شهر و محل زندگی کاملا درست است اما ترجیح دادنش برحق درست نیست.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس توصیه و سفارش به رعایت تقوا و پرهیز بیان نمودند:

نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید می کنیم، موج شیوع بیماری کرونا به گونه ای که پیش  می رود اگر مراقبت نشود ممکن است این موج قابل مهار نباشد، اگر در اجتماعی حاضر می شویم با هر صورتی تلاش کنیم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم تا خداوند متعال عنایت کند و این قصه به خوبی و خیری و سلامتی تمام شود.

طبق برنامه ای که داشتیم برای دومین بار به اتفاق دوستانمان، چند تن از ائمه محترم جمعه در منطقه سیستان رفتیم و باری دیگر طرح آبرسانی دشت سیستان را بازدید کردیم. از شمالی ترین نقطه استان تقریبا آغاز کردیم حوضچه های سر مزارع که تا ایستگاه اصلی پمپاژ بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله داشت، بعضی از حوضچه ها را دیدیم ، بعضی از ایستگاه ها را دیدم ، تقریبا ۶ ساعت و شاید هم بیشتر طول کشید، جا دارد از دوستان جهادکشاورزی تشکر کنم، بینی و بین الله زحمت فراوانی را متحمل شده اند.

البته عزیزانی هم نقدهایی دارند، طرح به این بزرگی می شود به آن نقد داشته باشیم، البته بنده متخصص نیستم و نقد تخصصی ندارم و هم می تواند اشکال داشته باشد، اما همانطور که قبلا هم عرض کردم اگر این طرح به نظر بعضی از عزیزان اشکالاتی دارد باید در یک فضای علمی و کارشناسی و آرام و بدون هیاهو مورد بررسی قرار بگیرد، پنج هزار کیلومتر لوله گذاری و چهارده هزار حوضچه ، ۱۶ ایستگاه پمپاژ آب و دو ایستگاه اصلی و تکنولوژی های روزی که استفاده شده و کارهای بزرگی که صورت گرفته بالاخره اشکالاتی هم ممکن است که داشته باشد، این را خود آقایانی هم که آنجا زحمت می کشند رد نکردند، اتفاقا استقبال هم کردند. ما آمادگی داریم که زمینه مباحثه منتقدین با مسئولان طرح را آماده کنیم.

از عزیزانی مجری طرح آبیاری دشت سیستان یک گلایه هم دارم که آنهم این است که ای کاش از روز اول یک تیم مستندساز این کار را همراهی می کرد، به نظر می آید این کار واقعا حق اش ادا نشده است. به این عظمت ، با این گستردگی ، با این دقت عملیاتی و با تکنولوژی که به کار رفته و زحماتی که کشیده شده است. خواهشی که از عزیزان دارم گروه ها و صنف هایی را ببرند تا این طرح را ببینند و نقد کنند، مثلا جامعه دانشگاهی اساتید و دانشجویان دعوت شوند، مسئولان دعوت شوند، حتی برخی عزیزان کشاورز به نمایندگی از کشاورزان هر روستا را ببرند تا این سیر را ببینند و کاملا توضیح داده شود. هرچه مشکلات کمتر شود بهتر است.

اگر اصلاح ساختار کشاورزی نشود معلوم نیست این طرح چقدر موفق شود، اصلاح الگوی کشت ، کشت های مقرون به صرفه تر ، سودآورتر ، با محصول فراوان تر ، حرکت به سمت کشت های گلخانه ای و امثال اینها می بایست ترویج شود ، خواهش می کنم رسانه ها در توجیح و تبیین ورود کنند ، جهاد کشاورزی واقعا باید ورود کند ، دوره هایی بگذارد ، کارهای ترویجی کند تا این کار جایگاه خودش را آرام آرام پیدا کند.

تشکری داشته باشم از رسانه های سیستان که پیشنهادی را که ما دادیم برای تشکیل گروه های جهادی تنظیم بازار اقبال خیلی خوبی داشتند ، بسیج دانشجویی نامه ای نوشت و اعلام آمادگی کرد ، بسیج طلاب اعلام آمادگی کرده و سپاه اعلام آمادگی کرده و به نظر می آید حجت تمام است و عزیزانمان در اداره صمت می بایست از این نیروها در پیشبرد کارهایشان استفاده کنند و دیگر بحث کسری نیرو و نداشتن نیرو حقیقتا با وجود این عزیزان خیلی جایگاهی ندارد، این عزیزان هم جهادی وارد میدان می شوند و قرار نیست که کسی به ایشان حقوقی بدهد و خودشان برای رضای خدا می آیند و این کار را انجام می دهند. ما باید به سمت خودکنترلی اجتماعی پیش برویم، به کمک ائمه جماعات مساجد، بسیج مساجد در هر محله ای مسجد آن محله  مرکزی برای نظارت بر قیمت های آن محله شود البته با رعایت قوانین و مقررات و ضوابطی که اداره مربوطه مقرر می کند.

موضوع گروه های جهادی را خواهش می کنم رسانه ها دنبال کنند و مطالبه کنند و دوستان ما در دانشگاه ، حوزه و سپاه و جاهای دیگر پیگیر باشند ، عزیزانمان در اداره صمت پیگیر باشند ، همکاری کنند ، دوره و کارگاه برگزار کنند، نیروهای داوطلب مردمی را آموزش دهند تا خود مردم بازار را کنترل کنند ، ما معتقدیم به راحتی مردم می توانند بازار را کنترل کنند.

در بحث انتخابات اخیر آمریکا ، خطوط اصلی سیاست آمریکا در ابعاد امنیتی، سیاست خارجی و داخلی خطوط ثابتی است، به این معنا که هرگاه رئیس جمهوری در آمریکا عوض می شود فی الواقع آمریکایی ها ویترین را عوض کردند.

در انتخابات آمریکا اتفاق تازه ای نمی افتد البته بین دموکرات ها و جمهوری خواه ها اختلاف هایی هم وجود دارد، جمهوری خواه ها به قول امروزی ها عملیاتی تر هستند و دموکرات ها طراح تر ، بنابراین وقتی دموکرات ها سرکار هستند امکان اینکه دنیا با چالش های عمیق مواجه شود بیشتر است تا زمانی که جمهوری خواه ها هستند، به قول معروف جمهوری خواه ها رو بازی می کنند. گاهی دموکرات ها هفت سال روی یک پروژه کار می کنند تا سال آخر نتیجه اش را بگیرند. در دولت دموکرات اوباما روی مسئله مذاکرات هسته ای سالها کارکردند، وزیر خارجه آمریکا طی چند ماه هفتاد سفر به اروپا داشت، در تاریخ ایالات متحده اینجور اتفاقی نیافتاده بود.

بعضی از ما می گفتیم که چقدر ما مهم شدیم به خاطر توافق با ما این همه اهمیت دادند ، طرف پایش شکسته و آمده و با ما مذاکر می کند ، آن هم کی ؟ وزیر خارجه آمریکا. اما او هرگز دنبال توافق با ما نبود، نیست و نخواهد بود. اساسا آمریکا خودش را در سطحی نمی داند که با کسی توافق کند این یک اصل واحد در آمریکا است. آمریکا هرگز با کسی توافق نمی کند اما اگر کسی شرایطش را بپذیرد با او توافق می کند.

بنابراین شرطی کردن زندگی مردم به انتخابات ، آنهم انتخابات آمریکا که قطعا آبی برای ما که چه عرض کنم حتی برای اروپا هم گرم نمی شود کار غلطی است. وقتی اوباما رئیس جمهور شد یک عده ای تمام فشار را گذاشتند که دموکرات ها آمدند بگذارید که ما مذاکره کنیم. شش سال مذاکره شد ، واقعیت امر این است که چیزی گیرمان نیامد ، دموکرات ها پیچیده تر عمل می کنند ، می شود گفت خطرناک تر هم هستند، بنابراین آمریکایی ها ویترین عوض می کنند و چه دموکرات ها و چه جمهوری خواه ها دو روی یک سکه هستند.

اخیرا دوباره زمزه هایی و وسواس های خناس ها آغاز کردند که با این شرط با شما مذاکره می کنیم . قرار نیست مذاکره ای دوباره اتفاق بیافتد، ملت از مذاکرات طولانی و پیچیده ای که آخر سر آقایان بگویند ای وای ما این یک جمله را جور دیگری فهمیدیم ، خسته است. شرطی کردن زندگی مردم به انتخابات آمریکا کار بسیار غلطی است، بازی هم سر مردم در بیاوریم که به محض این که جوبایدن رای آورد قیمت دلار را پایین بیاوریم که مردم بگویند این ها راست می گویند. ما که می دانیم دلار دست خودتان است ، فتیله اش را گاهی بالا می برید و گاهی پایین. زندگی مردن نباید معلق شود به انتخابات ، معلق شود به تحریم ، بله تحریم تاثیر دارد اما رونق زندگی مردم ما در زابل ربطی به انتخابات آمریکا ندارد هرکسی می خواهد رئیس جمهور بشود ربطی به ما ندارد.

ما باید جامعه خودمان را مدیریت کنیم . مشکل ما نه در ثروت است که از ثروتمند ترین کشورهای جهان هستیم، مشکل ما نه در نبود نیروی انسانی است که کیفی ترین نیروهای انسانی مال ما است، مشکل ما نه در توان امنیتی است که پیچیده ترین مغز های امنیتی جهان در مقابل سربازان گمنام امام زمان(عج) و پاسداران گمنام امام زمان (عج) واقعا زانو زده اند، مشکل ما نه در قدرت نظامی است که پیچیده ترین ،محرمانه ترین و گران قیمت ترین پهپاد جاسوسی آمریکا را با یک موشک کاملا ایرانی به راحتی هدف قرار می دهیم.

مشکل ما این است که در سطح عالی و کلان بعضا مدیران ما باور نکردند که انقلابی شده چهل سال مبارزه و مقاومت می شود، واقعا بعضی ها می خواهند بخوابند. ما عرض مان این است که به جای اینکه بیاییم زندگی مردم را شرطی کنیم بیایم و در میدان به فکر زندگی مردم باشیم. واقعا قبل بیانات حضرت آقا نمی شود تدبیر کرد؟ حتما باید ایشان بیان بفرمایند که آقایان تکانی به خودشان بدهند؟ حتما باید قیمت اجناس تغییر کند تا گمرکات برای آن جنس آزاد شود؟ چرا شش ماه یا یکسال و نیم این جنس در گمرک معطل می شود؟ ما دنبال این نیستیم که بگوییم بعضی ها قرار گذاشتند که یک جوری نظام را به زانو در بیاورند، نه ان شاء الله که این طور نیست، آنها آمده اند که خدمت کنند، ولی به نظر می آید بعضی از عزیزان آنگونه که باید قدر این مردم را نمی دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.