شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها/۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت/ خسته نباشید به نمایندگان سیستان/نهضت سوادآموزی و نهضت ریشه کنی بی سوادی قرآنی/رعایت دستورالعمل های بهداشتی

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۵ دی ۱۳۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حاج آقا عزیزی پس توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و امر و نهی خدا بیان نمودند: گاهی مشکلات و بن بست های فردی است و گاهی این مشکلات جمعی است بنابراین در فهم آیه هم باید عرض کرد گاهی  مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ باز می گردد به فرد و گاهی هم به جمع بر می گردد، همانطوری که اگر فردی تقوا را رعایت کند، خدا راه نجات برای او قرار می دهد و اگر جامعه ای تقوا را رعایت کند خداوند راه نجات را برای ایشان قرار می دهد.

کار خدا تسهیل امر ما است، تا جایی که امکان داشته باشد ذات الهی اسباب را دست خود ما می دهد، وقتی جامعه درگیر ،گرفتار و مبتلا می شود ، ابتلای جامعه به امور متعدد هست، گاهی جامعه مبتلا فقر می شود گاهی آسمان درهای رحمتش را می بندد و گاهی زمین آن نعمتی که باید بدهد نمی دهد، این کار فرد نیست این بی تقوایی اجتماع است البته نه در همه موارد. حال اگر این جامعه تقوا داشته باشد خدا هم راه را برای ایشان باز می کند، بنی اسرائیل رعایت تقوا نکردند مورد ظلم قرار گرفتند. نزد پیغمبرشان آمدند و اعتراض کردند که ما مورد ظلم قرار گرفتیم چه کنیم؟ فرمود من طالوت را به عنوان فرمانده شما قرار می دهم ، عده ای اعتراض کردند و اما چون طالوت با تقواتر بود فرمانده آنها شد. و چون جامعه تقوا را پذیرفت بر جالوت و سپاه او پیروز شدند. لذا تقوای جامعه و تقوای جمع می تواند راه را برای حل مشکلات باز کند.

می فرماید وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ ، جامعه ای که تقوا داشته باشد خدای متعال در تنگناها این جامعه را هدایت می کند، راه به ایشان نشان می دهد، یکی از این تنگناها بحث فتنه هایی است که به وجود می آید، در تاریخ جنگ صفین را بررسی کنید، در جنگ صفین تقوایی که باید باشد نبود ، جنگ صفین به آن فرجام منتهی شد، چون جامعه ای که اطراف امیرالمومنین را گرفته بودند بخش اعظم شان رعایت ان تقوا را نکرده بودند، حضرت هم فرمودند: لا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطَاع ، کسی که اطاعت نمی شود دیگر حرفی ندارد بزند. تقوای جامعه می تواند بسیار کمک مان کند و می تواند ما را نجات دهد مخصوصا در فتنه ها ، ما هم برای جامعه مان، جامعه اسلامی مان فتنه های زیادی داشتیم ، فتنه ،دودستگی و نزاع که پیش می آید یک غباری ایجاد می شود،غبار باعث می شود که شما نمی توانید ببینید، چشمتان نمی بیند، در غبار چشم سر کفایت نمی کند، وقتی غبار فتنه ای بلند می شود مثل آنچه که در سال های دور و نزدیک اتفاق افتاد از ۷۸ از ۸۸ ، از ۹۶ ، فتنه هایی که به وجود میاید یک غبار ایجاد می کند این غبار باعث می شود من و شما نتوانیم ببینیم ، باید چه کنیم؟ اینجا اگر جامعه باتقوا باشد پس غبار را می بیند. چون غبار است چشم سر فرد فرد بسته می شود ، چشم دل جامعه باز می شود و چشم دل جامعه که باز شود پس غبار را می بیند ماوراء غبار را می بیند ، اسباب فتنه را می بیند، آنچه که در ۹دی اتفاق افتاد ، در ۹ دی غبار بود ، در حوادث ۸۸ غبار بود، خیلی ها از قطار نظام اسلامی پیاده شدند،چرا؟ چون پس غبار را ندیدند، چون پشت این تاریکی را ندیدند، چون چشم شان نتوانست از غبار عبور کند چشم قلبشان را باز نکردند و چون چشم قلبشان را باز نکردند غبار آنها را با خودش برد.

امیرالمومنین در خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه شریف می فرماید: وَ إِنَّمَا الدُّنْیَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى ، دنیا نهایت برد دید آدم نابینا است، آنی که فقط دنیا را می بیند نابینا است ، بینا نیست ، لَا یُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَیْئاً ، بعد از دنیا را نمی تواند ببینید ، دنیا برای او همین سر و صدا است همین غبار است. در غبار فتنه جز تکیه به خدا و حرکت در مسیر مستقیم نمی شود کاری کرد. وَ الْبَصِیرُ، گاهی اوقات ما به بصریت مان اکتفا می کنیم و گاهی نه بصریت را کم می دانیم  وسراغ بصیرت مان می رویم ، بصریت آن چیزی است که با چشم سر می بینید ، بصیرت آن چیزی است که علاوه بر چشم سر با قلب درک و دریافت می کنیم.

در فتنه ۸۸  رهبر معظم انقلاب فرمودند: که غبار فتنه است مراقب باشید، وقتی این غبار فتنه شما را خودش نبرد، خوش به حال آنهایی که در زمان فتنه گوششان فقط به سخنان ولی است ، هوششان به دنبال هوش ولی است، اجتهاد در برابر نص نمی کنند ، انسان های خوبی بودند که در فتنه ۸۸ اجتهاد در برابر نص کردند و عاقبت به خیر نشدند، خیلی باید مراقب بود و البته باید شاکر خدا بود که ما را در زمانی قرارمان داد که نایب عام حجت خدا بین ما زندگی می کند و این نعمت بزرگی است چه از این بالاتر؟ ناخدای به این بزرگی و به این عظمت و به این علم و به این حکمت ، کشتی این انقلاب را راهبری کرد و نجات داد و البته تقوای جمع باعث شد که این ناخدا بتواند کارش را آنگونه که هست انجام دهد. تقوای مردم و گوش به فرمان بودن مردم شد ۹ دی، ۹ دی شد خط بطلان بر هر کسی که می خواست  از قطار انقلاب پیاده شود.

ادامه خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه شریف: وَ الْبَصِیرُ یَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ یَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا ، ورای دنیا را بصیر می بیند، بعد دنیا را می بیند، آن کسی که به چشم سر اکتفا می کند و فقط همین ظواهر را می بیند اما آن کسی که اهل بصیرت است نه، پشت اینها را می بیند. فَالْبَصِیرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَى إِلَیْهَا شَاخِصٌ ، بصیر از غبار دنیا تازه حرکت را شروع می کند اما انسان کور به سمت غبار می رود، موج غبار او را می برد. وَ الْبَصِیرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ. بصیر از دنیا توشه بر می دارد و لی نه برای دنیا اما کور برای همین دنیا توشه جمع می کند.

آنچه که در ۹ دی اتفاق افتاد ، اولا تقوای جمع بود ، پذیرش ولایت بود، امتحان بود، خدا امتحانمان کرد که چقدر پا به پای ولی و نفس به نفس ولی حرکت می کنیم، مردم وقتی تقوای جمع دارند، وقتی مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ هستند آنگاه می فرماید حال که شما تقوا دارید خدا هم می آید وسط میدان کمکتان می کند و دست شما را می گیرد. یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ خدا راه نجات برای جامعه ایجاد می کند.

خطبه دوم

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و امر و نهی خدا و حرکت در جهت آنچه که ذات اقدس الهی امر فرموده و پرهیز آنچه که خدای متعال نهی فرموده  بیان کردند:

در هفته آینده مهم ترین حادثه ای که هست ، فرا رسیدن شهادت وجود قدسی بی بی دو عالم صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها به روایت ۷۵ روز است، این ایام را تسلیت عرض می کنیم.

نهضت سوادآموزی و نهضت ریشه کنی بی سوادی قرآنی

در بحث نهضت سواد آموزی در سیستان حرکت های خوبی اتفاق افتاده است ما باید در منطقه سیستان  دو نهضت را از زابل آغاز کنیم ، یکی ریشه کنی بی سوادی و یکی هم ریشه کنی بی سوادی قرآنی ، جوانانی که می توانند قرآن بخوانند نذر شرعی کنند که به کسانی که نمی توانند قرآن یاد بدهند، طلاب ، روحانیون و همه عزیزان ان شاء الله در این جهت حرکت کنیم ،هرچه قرآن در جامعه ما بیشتر رونق داشته باشد زندگی ما ، زندگی مبارک تری خواهد شد.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی

تذکر دائمی است که نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ایام شیوع کرونا است، به حول و قوه الهی کار تزریق و تست انسانی واکسن ایرانی چند روز آینده آغاز خواهد شد به فضل خدای متعال و این هم یک نعمتی است که خدا کرامت کرد که با این همه فشار و تحریم و مشکل و مسئله ما خیلی خرسندیم که دانشمندان ما توانستند و به این موفقیت دست یافتند ، دعا می کنیم که خداوند توفیق شان دهد و این بیماری به زودی زود ان شاءالله رخت بربندد. البته رعایت شئونی که اعلام می شود خیلی لازم و واجب هست، خاصه عزیزان هیئات مذهبی و مساجد زحمت بکشند جهاتی که دستور داده شده و فاصله گذاری اجتماعی را حتما رعایت کنند.

خسته نباشید به نمایندگان سیستان

در این ایام بحث بررسی بودجه ۱۴۰۰ را داریم ، نمایندگان ما این روزها ، روزها و شب های سنگین و سختی دارند و در این ایام یکی از کمک هایی که ما به نمایندگان می توانیم بکنیم این هست که اگر نسبت به طرح ها و پروژه ها و مسائلی که در منطقه ما هست کسی نظر کارشناسی دارد می تواند به دو عزیز نماینده ما ان شاء الله منتقل کند ، اینها می تواند کارساز باشد ، فصل بودجه بندی فصل بسیار مهمی برای مجلس هست، خدمت جناب آقای دکتر دهمرده و جناب آقای دکتر سرگزی خسته نباشید عرض می کنیم، امیدواریم که این عزیزان موفق باشند و بتوانند در بودجه بندی ۱۴۰۰ و سالهای آینده ان شاء الله گام های خیلی خوبی را برای این منطقه بردارند کما اینکه دورادور که اطلاع داریم الحمدلله موفق و فعال در صحنه این قصه حضور دارند، ان شاء الله که بعد از آنی که بودجه بسته شد ، تشریف بیاورند اینجا و اخبار خوبی را نسبت به مسائل سیستان و زابل به سمع و نظر نمازگزاران برسانند .

۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

الحمدلله ولایتمداری مردم ما در ۹دی برگ زرینی شد و مردم عملا اعلام کردند که آماده زمینه سازی ظهور حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف هستند، مرحبا به این مردم و مرحبا به کسانی که در آن روز با شکوه خروشیدند و صدای رسای آنها مایه فخر مکتب اهل بیت سلام الله علیها شد و امیدواریم که این مردم و این ملت  و این امت بیدار و بصیر همواره در کنار رهبری بزرگوار و عزیز این سلاله پاک رسول خدا و ذریه پاک صدیقه طاهره سلام الله علیها همواره باشند تا به دست مبارک ایشان همه شاهد باشیم که پرچم نهضت اسلامی و بیداری اسلامی به دست صاحب اصلی اش حضرت بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه سپرده شود.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

نبی مکرم اسلام فرمودند: کسی فاطمه را نشناخت جز خدا ، من و علی . احدی نمی تواند احاطه علمی به مقامات بی بی پیدا کند، ناموس خدا و ناموس اهل بیت علیه السلام است. گرچه دوران سختی بر بی بی گذشت که امام صادق علیه السلام فرمودند: بی بی دو ماه تمام از درد شب ها نمی خوابید، نبی مکرم اسلام فرمود: وَ أَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَهُ فَإِنَّهَا سَیِّدَهُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ ، یکی از مقامات و فضائل صدیقه طاهره این است که سیده نساء عالمین است ، البته این روایت به الفاظ متفاوت هم آمده است، خلیفه اول وقتی که در برابر طوفات سهمگین استدلال فاطمه قرار گرفت و هیچ حرفی برای زدن نداشت ، گفت خانم ما می دانیم شما سیده نساء اهل جنت هستید، سیده زنان بهشتید.امثال این عبارت را زیاد داریم و اما این یعنی چه؟

نخبگان این عالم که در این دنیا زندگی می کنند به امر و نهی الهی احترام می گذارند و تقوای الهی را رعایت می کنند ، ولای اهل ولاء را نصب العین قرار می دهند و پشت سر امام معصوم حرکت می کنند وقتی که از دنیا می روند اگر پرونده خالص داشته باشند، پرونده ای که آبروی آنها باشد ، اینها وارد بهشت می شوند لذا در بهشت نخبگان عالم حضور دارند، بهشت را به بهاء دهند به بهانه ندهند، بهای یهشت عمری مجاهدت است، عمری تقواست ، عمری رعایت حلال و حرام است، هر کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه صاحب عمل صالح باشد. هرکسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه در دنیا در برابر وسواس شیطان با همه توان مقابله و  مبارزه کند، بنابراین آنهایی که وارد بهشت می شوند نخبگان عالم هستند، چه زن و چه مرد. در کمال هم بین زن و مرد تفاوتی نیست کما اینکه در سقوط هم بین زن و مرد تفاوتی نیست ، در قرب الهی بین زن و مرد تفاوتی نیست همانطوری که مرد می تواند به قرب الهی برسد زن هم میتواند به قرب الهی برسد پس آنهایی که وارد بهشت می شوند آنها نحبگان عالم امکان هستند.

اما آنهایی که وارد بهشت می شوند در یک مرتبه و یک مقام هستند؟ آیا همه آنها یک جایگاه را دارند؟ آیا آنهایی که وارد بهشت شدند همه در یک رتبه هستند؟ خیر. در بهشت رتبه ها ، جایگاه ها هست . آدهم ها با هم متفاوت هستند. عالی ترین درجات بهشت کجاست؟ فرمود: فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ- سوره قمر-۵۵.

اگر در بین زن ها شاخص بهشت را بخواهیم حسب آنچه که قرآن به ما یاد داده ، حدیث به ما یاد داده ، سنت به ما یاد داده تعریف کنیم، بگوییم عالی ترین شخصی که از زنان وارد بهشت می شود کیست؟ قهرا نام مقدس جناب مریم سلام الله علیها خواهد درخشید. إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ ، ای مریم خدا تو را برگزید، خدا تو را پاکیزه کرد، دارای مقام عصمت مریم سلام الله علیها ، خدا در بین زنها تو را برگزید پس هیچ زنی در بهشت هم پای مریم نیست. مریم در اوج قله هست اما یکی از زنهایی است که در بهشت هست. مریمی که در اوج قله هست یکی از اهالی بهشت است ، سوال اینجاست نسبت مریم به فاطمه در بهشت چه نسبتی است؟

مریم که عصاره فضیلت و ممدوح خداست ، مریم که خدا سوره به نامش کرد یا بهتر بگویم سکه به نامش ضرب کرد، مریم که خدای متعال او را ظرفی قرار داد تا کلمه الله را حمل کند ، مریم که اعجوبه خلقت است، مریم که مقامش از بعضی انبیاء هم بالاتر است، یوسف وقتی که با زلیخا برابر شد دو تصمیم گرفت، یک اگر توانستم فرار می کنم و اگر نتوانستم زلیخا را می کشم ولی این حرام را انجام نمی دهم. وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ، اگر برهان رب را نمی دید یوسف هم گرفتار می شد، عین این صحنه برای مریم سلام الله علیها اتفاق افتاد، جبرئیل به شکل یک انسان همه چیز تمام بر مریم وارد شد. مریم فرمود: قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَٰنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا ، مریم قصد فرار نکرد، هدایت کرد، من از تو به خدا پناه می برم تو هم تقوا داشته باش و از خدا بترس. این مقام مریم است که خدا به نامش سکه ضرب کرد. خدا کلمه الله را در وجود او قرار داد ، خدا مریم را برگزیده قرار داد. وَسَلَامٌ عَلَىٰ عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَىٰ ، خدا در قرآن به مریم سلام داد.

اما چرا فاطمه سیده هست؟ و سیده نساء عالم نه ، سیده نساء عالمین ، سیده نساء اهل جنت، همه زنان اهل بهشت مقامشان در برابر فاطمه و فاطمه در برابر آنها خدا می آید این را برای ما محسوس ش می کند و می فرماید: مثل شان مثل سیده و کنیز است ، همچنان که مولا در برابر عبد هست. فاطمه کیست؟ که پیغمبر اکرم می فرماید: مریم کنیز زهرا است. فاطمه سیده مریم است. فخر مریم خدمت به فاطمه است.امام صادق فرمود وقتی پیغمبر اکرم از دنیا رفت ، زهرا مرضیه محزون بود ، جبرئیل محضر بی بی می رسید و و با او حرف می زد و به خانم تسلیت می گفت. ملک وحی با ادب و احترام محضر بی بی می رسید.

به امام صادق عرض کردند حسنین افضل هستند یا فاطمه ، حضرت فرمودند: البته مادر ما افضل است. شمایی که برای غم امام حسین این قدر شور و شعور دارید ، برای غم فاطمه باید چه بکنید؟ فاطمه ای که سیده هست و همه زنان بهشت در برابر او کنیز هستند. همه در برابر فاطمه کنیز هستند. البته فاطمه به یک نفر فرمود که من کنیز تو هستم ، امیرالمومنین با یک نامی صدا زد که هیچ کسی از آقا نشنیده بود نفرمود یا فاطمه ، نفرمود یا بنت رسول الله ، فرمود یا حره ، ای آزاده . معنایش این هست که فاطمه جان همه عالم همه زنان در برابر علی کنیز و همه مرد ها غلام هستند الا یک نفر و آن هم فاطمه هست، توصاحب ولایت مستقله هستی. حضرت زهرا فرمودند: ألبیت بیتک و أنا أمتک ، یاعلی خانه خانه توست من هم کنیز تو هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.