راه حل مشکلات تقوا است /سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی/حقابه هامون/ ان شاء الله تا حصول نتیجه طرح ۴۶ هزار هکتاری خواهیم بود و کمک خواهیم کرد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۲ دی ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از قرائت بخش هایی از آیات ۲ و ۳ سوره طلاق وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ،وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ و توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی ، احترام به حلال و حرام خدا و احکام ذات باری تعالی بیان کردند:

در آیه ۲ سوره طلاق می فرماید: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ، هر کس تقوا داشته باشد، خدای متعال گشایش برای او در مشکلات و گرفتاری و سختی ها ایجاد می کند، دنیای ما دنیایی است که با دنیای اطرافمان ارتباطات فراوانی داریم ، گاهی در اثر ندانم کاری های فردی و اجتماعی مشکلاتی برای خود آدم و جامعه پیرامونش و برای مردم پیش می آید، راه حل مشکلات تقوا است.

امام صادق علیه السلام فرمودند اینکه در این آیه فرمایش شده وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا این گشایش فقط در آخرت نیست ، این گشایش هم در دنیاست و هم در آخرت است،تقوا که داشته باشیم در گرفتاری های دنیایی خدا برای ما گشایش ایجاد می کند، در گرفتاری های آخرتی هم گشایش ایجاد می کند، خدا قادرمتعال و قادر مطلق هست ، خدای متعال بن بست ها را می تواند برای ما باز کند و بشکند ، خیلی وقت ها ما در محاصره مشکلات قرار می گیریم و آنجاست که می فرماید تکیه به خدا بدهید تا خدا برای شما حل کند.

بعد از آنی که در قرآن کریم می فرماید وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا که  در خطبه های گذشته مفصل توضیحات ارائه شد، اما شیوه خداوند متعال چگونه است؟ در ادامه در ابتدای آیه ۳ سوره طلاق می فرماید: وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ، شما که تقوا داشته باشید خدای متعال از یک مسیری غیر از آنچه که شما محاسبه می کنید به شما کمک می کند، به هر حال محاسبات خدای متعال با محاسبات ما متفاوت است، خدای تبارک و تعالی مصالح واقعی و حق را در نظر می گیرد اما ما مصالح فردی را در نظر می گیریم، گاهی اوقات من برای رفع مشکلات خودم راهی انتخاب می کنم که ممکن است که مشکل من حل شود اما برای دیگری امکان دارد که تازه مشکلی هم ایجاد کند، ما وقتی یک برنامه ای را می چینیم که فلان مشکلمان حل شود، حال که مشکل جنابعالی حل شد ای بسا حل مشکل جنابعالی منجربه مشکل شخص دیگری شود اما آنجایی که خدا بخواهد حل کند این نیست، خدا مصلحت واقعی را می بیند، خدا مصلحت کلی را می بیند، خدای متعال اگر مشکل جنابعالی را حل می کند کنارش مشکل چند نفر دیگر را هم حل می کند.

چرا به خدا واگذار کنیم؟ چون ما مصلحت واقعی را نمی دانیم. چرا تقوا داشته باشیم؟ چون قرار است خدا به ما کمک کند پس به حلال و حرام اش احترام بگذاریم، حال که من به حلال و حرام خدا احترام گذاشتم ،به باید ها و نباید هایی که خدا تعیین کرده احترام گذاشتم ، خدای متعال از مسیری به من کمک می کند که آن مسیر عین حق است، احتمال خطا هم در آن نیست.

شخصی آمد خدمت پیغمبر اکرم صل الله علیه وآله و با گریه و زاری عرض کرد: بچه ام اسیر شده و گرفتاریم چه کنیم؟ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمودند: برو خودت و اهل و عیال ات تقوا داشته باشید ، پرهیزگار باشید و از خدا بترسید و یادت هم نرود ذکر “لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ”را هم بگو. آمد به منزل و به زن و بچه اش هم گفت، آنها هم رعایت تقوا را در بین خودشان بیشتر کردند ،چند صباحی گذشت جوانی که اسیر شده بود با گله گوسفندی برگشت ، این پدر پیر همه تلاشش این بود تا بتواند پولی فراهم کند ، جزیه یا جریمه ای بدهد تا فرزندش را مشرکین آزاد کنند ، نه اینکه پولی نداد، بچه اش آمد و گله گوسفندی هم با خودش آورد. متعجب شدند، ماجرا را برای رسول اکرم تعریف کردند، پیغمبر فرمود این اثر تقوا است، حالا چه شد؟ جوان گفت آنی که مرا اسیر کرده بود خوابش گرفت و غافل شد من هم گله گوسفند را برداشتم و با خودم آوردم ، گفت: یا رسول الله این حلال است: رسول اکرم فرمودند: بله ،در جنگ غنیمت گرفته است. نه اینکه اسارتش تمام شد با غنیمت هم برگشت. چرا؟ چون تو تقوا داشتی.

تقوای یک پدر می تواند در سعادت و زندگی سالم پسر تاثیر بگذارد. مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ یکی از قضایای آن این است که بچه ات گرفتار است، نیمه شبی دست به دعا بلند کن و برای بچه ات دعا کن.مگر می شود شما به خدا بگویی چشم و خدا به شما نگوید چشم. خلاف مروت و خلاف حکت الهی است. یک جایی به شما چشم نمی گوید ، جهتش هم این است که مصلحت بالاتری در نظر دارد چون ما که نمی دانیم.یک وقتی ما می خواهیم به خودمان تکیه کنیم، مثلا آقا محاسبه می کند که من این میزان ماهانه دریافتی دارم ، بر این اساس می توانم دو فرند داشته باشم، اما در این محاسبه خدا کجاست؟ حال وقتی فرزند سوم می آید یا خودش رزقش را می آورد.و آن جوانی که از ترس فقر ازدواج نکند، او به خدا مشرک است، تو چه حقی داری که حساب تدبیر امورت را از خدا جدا می کنی؟ وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ، تقوا داشته باش ، خدا راه را برایت باز می کند، خدا خداست و راه را برای تو باز می کند. خداست بنده نیست، سبب ساز است.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی افزودند:

در هفته پیش رو سالگرد شهادت سردار سرافراز و بزرگوارمان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را داریم، قبل از آنی که راجع به ایشان نکاتی را عرض کنم به چند موضوع بپردازیم:

رعایت مسائل بهداشتی و تست انسانی واکسن کرونا داخلی

 اولا توصیه می کنم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قدردانی عملی از کسانی که در این عرصه زحمت می کشند، به حمدالله واکسن ایرانی کرونا هم علی رغم همه تحریم ها و مشکلات آمد، تست انسانی در مرحله اول به لطف خدای متعال کاملا موفقیت آمیزبود. بهتر از نمونه های گذشته و نمونه واکسنی که خیلی ها غرب را قبله خودشان کردند و تبلیغش را کردند و رسانه های معاندی که گفتند این واکسنی که در ایران می زنند آب مقطر نمونه غربی هست، جالب است بدانید دو نفر از کسانی که نمونه واکسن غربی را زدند دیروز به کرونا مبتلا شدند، یعنی یکی از واکسن های پر طمطراقی که در آمریکا تولید شد و در آمریکا و اسرائیل و ولیعهد عربستان هم آن واکسن را زدند از جمله کسانی که آن واکسن را زدند دو نفر دیروز به کرونا مبتلا شدند. اما الحمدلله رب العالمین فعلا آنچه که در ایران ساخته شده خیلی خوب دارد جواب می دهد، ما به دانشمندان مان اعتماد داریم ، اعتقاد داریم و می دانیم که دانشمندان ما اگر به درون نگاه کنند و به توانایی خودشان با تکیه به خدای متعال هیچ سدی در برابر طوفان و سیل اراده آنها نخواهد ایستاد، ازایشان ممنون و متشکر هستیم و امیدواریم خدای متعال توفیقشان دهد. ان شاء الله در چند ماه آینده تولید واکسن ایرانی از مرز ۵/۱ میلیون عبور خواهد کرد و ان شاءالله مردم ما واکسن تولید داخل را استفاده خواهند کرد و به برکت این مجاهدت این سم مهلک از بین خواهد رفت.

حق آبه هامون

درباره دریاچه هامون و بحث حق آبه آن که ان شاء الله هفته آینده کمی تفصیلی ورود خواهیم کرد و مطالبات مان را به کسانی که در این زمینه مسئول هستند مطرح کنیم و ان شاء الله مسائلی را مدنظر قرار بدهیم.

پیگیری طرح ۴۶ هزار هکتاری

راجع به طرح ۴۶ هزار هکتاری پیگیری های مان را ادامه دادیم و خواهیم داد، در روزهای گذشته در دفتر ما جلسه ای برگزار شد که عزیزان جهادکشاورزی و مجری طرح حضور داشتند و بعضی از دادستان های عزیزما در منطقه سیستان آمدند، مطالبی رد و بدل شد و مباحث خوبی اتفاق افتاد و الحمدلله نتیجه مطلوبی هم به دست آمد ، مقرر شد ان شاء الله به فضل خدای متعال  دادستان ها و مسئولین قضایی منطقه سیستان به همراهی فرماندهان ارشد نظامی از سپاه، نیروی انتظامی و ارتش و مرزبانی طرح ۴۶ هزار هکتاری را بازدید مفصل داشته باشند و بعد دوباره در دفتر ما ان شاء الله جلساتی برگزار شود و موضوعات پیگیری شود. از روستاهایی که مردم شکایت دارند ، حدود ۱۰ تا ۱۵ روستا بودند که مسائلی داشتند که به ماهم منتقل کردند و ما به آقایان منتقل کردیم ، الحمدلله از پیگیری های که می شود راضی هستیم، ان شاء الله تا حصول نتیجه طرح ۴۶ هزار هکتاری خواهیم بود و کمک خواهیم کرد تا آب ان شاء الله پای گیاه به هر شکلی که هست برود. باز هم از همه عزیزان بزرگوار استدعا دارم که اگر نسبت به این طرح و یا طرح های دیگر اگر واقعا مشکلی بود مراجعه کنند، مکتوب کنند و تحویل دفتر بدهد تا ما هم بر اساس این مکتوبات پیگیری کنیم. الحمدلله رسانه ها هم موضوع را خوب پیگیری می کنند.

از دست اندرکاران طرح و از عزیزان قوه قضاییه که به عنوان سوال کننده وارد شدند بسیار و سوالاتشان را در فضایی آرام و دوستانه مطرح کردند بسیار ممنون و متشکر هستیم و عزیزان جهادکشاورزی هم انصافا کاملا متین و مستدل جواب هایی را ارائه دادند ، آقایان با خوشحالی وعده کردند که بازدید انجام بپذیرد آن را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که ان شاء الله  مسائل و مشکلات روز به روز کمتر و کمتر شود.

هنر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

راجع به شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مسائل و تحلیل های متنوعی شنیدید، من یک برشی را محضر شما عرض می کنم که آن هم این است که از بعد و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هسته هایی برای مبارزه با استکبار در نقاط مختلف دنیا به وجود آمد. شما در افغانستان ، پاکستان ، کشمیر، سوریه و لبنان و نقاط دیگر مانند یمن شاهد حضور هسته های مقاومتی هستید که این ها حلقه های از هم جدایی بودند ، هرکدام در حوزه جغرافیایی خودشان آغاز می کنند ، انجام می رساندند، گاهی شکست می خوردند و در نوع مناسباتشان همواره گروه هایی بودند که خیلی صاحب اقتدار چه در حوزه سیاسی و نظامی و امنیتی نبودند.

با انقلاب اسلامی گروه های مقاومت در نیا تقویت شدند و یکی از ماموریت های سردار بزرگوار ما و سپاه قدس این بود که این حلقه ها را به هم وصل کند و این از حیث برد بین المللی کار دشواری است که شما هسته های مقاومت را به هم پیوند بزنید. هنر شهید بزرگوار ما سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که هسته های مقاومت را در دنیا تبدیل به جبهه مقاومت کرد واین اتفاق بزرگی بود، اتفاقی که واقعا یک جنگ جهانی را می شود گفت شهید بزرگوار اداره کردند.

از هنرهای شهید سلیمانی این بود که به همه فهماند که حقیقت برتر ، بالاتر، والاتر و قدرتمند تر از برخی واقعیت های باطل است. ممکن است امری واقعی باشد اما حق بالاتر از آن است. امکانات و توانامندی های ظاهری جبهه مقاومت نسبت به آنها واقعا کمتر بود اما قدرت ایمان ، فرماندهی مبتنی بر اتکال خدای متعال این جنگ را به گونه ای مدیریت کرد که همه خسارت برای جبهه استکبار شد. امروز شما امنیت تان در مرزهای غربی ، مرزهای جغرافیایی نیست، مرز امنیتی ما امروز بندر لاذقیه است، بندر بیروت است و شهدای بزرگی هم دادیم، چند هزار نفر خون گرماشان روی زمین های سوریه و عراق به زمین ریخت تا امروز این مرز امنیتی ما تا این عمق پیش رود. این مدیریت جهادی حاج قاسم است.

در عرصه دیپلماسی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یک دیپلمات حرفه ای و دقیق بودند که وقتی دیدار سرنوشت ساز را با رئیس جمهور روسیه داشتند، ۴۸ ساعت بعد از جلسه این شهید بزرگوار با رئیس جمهور روسیه رزم ناوهای روسیه به سمت مدیترانه حرکت کردند.

حاج قاسم دنیای اسلام را از انفعال از حیث امنیتی و نظامی فعال کرد، امروز در یک سنگر از ترک آذربایجانی گرفته تا افغانستانی گرفته تا هندی گرفته تا پاکستانی و یمنی گرفته تا ایرانی و عراقی و سوری و فلسطینی و لبنانی و مصری گرفته همه در سنگر و هدف و یک راه واحد حرکت می کنند این هنر حاج قاسم بود.حاج قاسم هسته های متفرد و جدا و ضعیف را تبدیل به قوی ترین جبهه مبارزاتی جهان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.