در گزینش باید جنبه تربیتی را مراعات و مراقبت کنیم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل: به مناسبت ۱۵ دی سالروز فرمان امام خمینی(ره) مینی بر تشکیل گزینش ، مدیر آموزش و پرورش زابل باهمراهی اعضای هسته گزینش آن مجموعه با حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل دیدار نمودند.


در این دیدار حاج آقا عزیزی بیان نمودند:


ارتباط فی مابین مربی و متربی تبدیل به یک رفتار و برون داد می شود که به آن برون داد تربیت می گوییم. بنابراین آنچه که ما از بچه هایمان در کوچه و خیابان می بینیم نتیجه آن ارتباط است، آن ارتباط هم وجه واحد ندارد، گاهی تاثیر و تاثر درون خانه تاثیر بیشتری دارد ، گاهی درون مدرسه و گاهی هم عوامل بیرونی موثر است.


آنچه که الان برای ما برهن است این است که آرام آرام عوامل بیرونی در یک چرخه ای نسبت به دو عامل دیگر چربش پیدا می کنند، عوامل بیرونی هم از حیث کمیت و هم از حیث کیفیت ظاهرا نسبت به مدرسه و خانه سبقت می گیرند.


در گزینش و پذیرش معلم به نظر یکی از مولفه هایی که بتوانیم با آن هجمه عوامل بیرونی مبارزه کنیم این است که معلمینی داشته باشیم که در بیرون فضای منزل و مدرسه بتوانند آن نقش تربیتی خودشان را استمرار دهند یا با عوامل تربیتی صحیح و سالمی که هست ارتباط بگیرند. ما در بیرون مدرسه عوامل تربیتی کم نداریم مانند مسجد، مساجد ما یکی از ظرفیت های بسیار مهم برای بحث تربیت هستند.


اگر معلمی گزینش و جذب بفرمایید که اهل مسجد و اهل نمازجماعت باشد این روحیه مسجدی بودنش دانش آموز را مسجدی بار می آورد یا اگر معلم اهل جهاد و مقاومت و انقلابی باشد، روحیه اش در بین بچه ها تاثیرگذار است و بعد برون دادهایی که از این رابطه به وجود می آید، آن برون دادها است که جامعه را می سازد.یعنی جامعه ما فی الواقع آینده اش می شود میوه ارتباط فی ما بین این متربی و عواملی که مربی او محسوب می شوند، خانواده اش ، مدرسه اش و عوامل بیرونی که عوامل بیرونی به دو بخش تقسیم می شوند: عوامل بیرونی هنجارشکن و عوامل بیرونی هنجارساز.


یعنی ما سه عامل مثبت داریم در برابر یک عامل منفی، عامل مثبت اول خانواده است، عامل مثبت دوم ما معلم است و عامل سوم مثبت آن ظرفیت های بیرونی هنجارساز است در برابر یک عامل منفی که عوامل بیرونی هنجارشکن است. کاری که دشمن انجام می دهد این است که عوامل داخلی تربیتی را تحت تاثیر خودش قرار دهد و آن هم این است که فکر و ذهن معلم و استاد آرام آرام سمی را بپذیرد و این سم در گفتگوهایی که بین مربی و متربی است آرام آرام خودش را نشان دهد. بچه هم که برون داد ها را نشان می دهد، اگر بچه ادب و تربیت خوبی را نشان دهد شما از این برون دادها متوجه می شوید که مربی خوبی بوده یا بلعکس برون دادهایی را نشان می دهد که مربی بدی بوده است .


بنابراین جایگاه تشکیلاتی مثل گزینش اینجا خودش را نشان می دهد که اگر آن مربی درون مدرسه شخصی هنجارگرا باشد به شکل طبیعی بچه را در برابر ناهنجاری ها واکسینه می کند اما اگر خود او از عوامل هنجارشکن باشد علی القاعده نه اینکه نمی تواند هنجارشکنی ها را مهار کند بلکه این را اضافه می کند.


از طرفی خانه میدان جنگ است یعنی دشمن در درون خانه خیمه زده است، خاکریز ما با دشمن در درون خانه هایمان است ، در تلویزیون ،رسانه ها و در فضای مجازی ما هست و دارد فعالیت می کند. اما هنوز دشمن به طور سیستماتیک وارد مدرسه نشده است ، هنوز به شکل سیستمی وارد مسجد نشده است اما وارد بعضی از خانه ها شده است و تلفاتی هم دادیم.


اگر قرار باشد برون داد سنگر مدرسه برون داد مطلوبی باشد باید معلم اش معلم مطلوبی باشد، در یک واحد آموزشی هیچ عاملی در تربیت متربی مهم تر از استاد نیست، اصل و اساس استاد است و آنچه که به عنوان قوانین و دستورالعمل ها است همه این ها بواعثی است که یک کمکی به معلم کند اما اصل صفا و نفس و اخلاق معلم است لذا کار گزینش مهم است، دقیقا معلمی که خط مقدم است توسط شما تایید می شود ، محصول شما است . بچه محصول معلمی است که معلم محصول شما است. این ما هستیم که با انتخاب یک معلم دلسوز متخلق فردای بچه ها را آباد کنیم. ان شاءالله در حفظ و حراست این سنگر که برای هنجارهای معنوی، عبادی و اخلاقی ما مانده است تلاش کنیم و در بحث گزینش باید جنبه تربیتی را مراعات و مراقبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.