گزارش تفصیلی نشست صمیمی با اصحاب رسانه: هم افزایی ائمه جمعه سیستان، هیپنوتیزم رسانه ای ، مطالبه گری ، طرح ۴۶ هزار هکتاری ، موضوع سیلندرهای گاز ، اشتغالزایی و سفر مقامات کشوری به منطقه سیستان

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه شهرستان زابل: نشست صمیمی اصحاب رسانه با حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل در سالن همایش سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مصلی المهدی (عج) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین عزیزی نکاتی را بیان نمودند و در ادامه اصحاب رسانه سوالات و نقطه نظرات خویش را عنوان کردند.

حاج آقای عزیزی ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های اطلاع رسانی و خبری خبرنگاران عزیز تصریح نمودند:خبرنگاران چشم و زبان مردم هستند به همین جهت کار شما اهمیت فوق العاده ای دارد.

هیپنوتیزم رسانه ای

در فضای بین الملل در باب رسانه ابتدا قدرت رسانه به قدری بالا است که امروزه رسانه مذاق مردم را می تواند مدیریت کند و این مدیریت مذاق مردم طبیعتا در دنیای غرب خیلی خوب دیده شده است، یکی از شگردهایی که در غرب و در موضوع رسانه وجود دارد و امروزه یکی از چالش های ما در دنیا هست، بحث هیپنوتیزم رسانه ای است که آنها ذهن جامعه را در یک فضای خلا گونه ای مدیریت می کنند یعنی اینکه ذهن مخاطب به سمت یک خلا کشیده می شود ، یک خلایی که در آن نمی شود آینده ای را به نحو مطلوب ترسیم کرد.

مدیریت ذهن است که جامعه را رهبری می کند و این مدیریت ذهن در مواردی باعث شده است که کل جامعه آهنگ غلطی بگیرد، متاسفانه در اثر مشکلاتی که در جامعه ما بوده که بخشی را دولتمردها وعده هایی می دهند که خیلی هم عملی به آن نمی شود یا تصمیماتی می گیرند که خودشان هم به این تصمیمات پایبند نیستند یا اینکه جریان هایی را در جامعه بزرگ می کنند که این جریان ها ظرفیت آن رشد را ندارند، تصحیح اغلاط دولتها یا جریان های فکری توسط رسانه ها اتفاق می افتد ، مثلا : مهم ترین غلطی که غرب در باب کرونا نسبت به ما دارد این است که حتی اجازه استفاده پول های بلوکه شده برای خرید ماسک را هم به ایران ندادند اما امروزه این شرکت فایزر می گوید که ما حاضریم به ایرانی ها واکسن بدهیم. هیپنوتیزم رسانه ای در این موضوع این است که اول خلا در ذهن مخاطب ایجاد می کند و بعد که در خلا قرارش داد به او یک جریان را تزریق می کند و تولید یک خبر می کند.

ما امروز در یک فضایی قرار گرفتیم که دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم کوچ کرده است ، به سمتی پیش می رود که ما را توسط خودمان بزند، یکی از ابزارهایی که دشمن امروز خیلی خوب استفاده می کند رسانه است که با یک نگاه دقیق و سیستماتیک این هیپنوتیزم را رهبری می کنند.امروز ما در داخل کشور تحت یک نوعی از هیپنوتیزم خبری  داریم قرار می گیریم مثلا آمدن بایدن و یا رفتن ترامپ هرکدام یک نکته می شود.

اگر ما بتوانیم در جهت مثبت به سمت یک نوعی هیپنوتیزم خبری پیش برویم که خبرگزاری ها و خبرنگاران ما همه باهم هم داستان شوند و در یک موضوع و مسئله حضور پیدا کنند و با یک روند و فضای خبری ورود کنند به جهت امید دهی به مردم ، قرار نیست که دروغ بگویید ، مهم ترین رسالت رسانه ها این است که راست بگویند ولو اینکه گاهی چوب هم می خورند. بنده به عنوان یک طلبه که وظیفه ای به عهده ام قرار داده شده است که در این شهر نوکری کنم و کوچک همه باشم ، در این جهت کاملا در خدمت رسانه ها هستم ، تلاش بفرمایید تا امید مردم بیشتر شود.

در بخش بعدی اصحاب رسانه مطالبی را عنوان کردند:

آقای کمالی خبرنگار پایگاه خبری تنگه احد: به بیان مواردی از طرح ۴۶ هزار هکتاری پرداختند و از کاستی های طرح ابراز گلایه نمودند.

خانم خروشان خبرنگار پایگاه خبری نی زار: به بیان نقدهایی از موضوع مطالبه گری در سیستان و لزوم افزایش سواد مطالبه گری اشاره کردند.

خانم شیرزایی خبرنگار پایگاه خبری مردم سیستان و بلوچستان: در باره هم افزایی و ورود ائمه جمعه منطقه به مسائل سیستان ارائه نظر و پرسش نمودند.

آقای شهرکی خبرنگار ایسنا: درباره موضوعات سواد رسانه ای ، افزایش بینش سیاسی ، کاستی های طرح ۴۶ هزار هکتاری و موضوع گازرسانی به سیستان به ارائه نظر پرداختند.

آقای قدس نیا خبرنگار ایکنا: درباره محرومیت زدایی و اشتغال زایی در منطقه و سفرهای مقامات کشوری به منطقه طرح موضوع نمودند.

آقای پودینه خبرنگار پایگاه خبری اوشیدا: درباره راه اندازی واحد همکار جامعه المصطفی ارائه پرسش نمودند.

آقای سرحدی خبرنگار پایگاه خبری سیستان پرس: به مسائل و مشکلات پیش روی اصحاب رسانه و تاسیس خانه مطبوعات سیستان و نامگذاری میدانی به نام خبرنگار به ارائه نظر پرداختند.

آقای گزمه خبرنگار روزنامه محلی مندیل: درباره لزوم تاسیس خانه مطبوعات در سیستان مطالبی را عنوان کردند.

آقای عباسیان خبرنگار پایگاه خبری سیستان فراموش شده: درباره برخی مشکلات سیستان و پیگیری این موارد ، هم افزایی و اتحاد ائمه جمعه سیستان و موضوع تقسیم استان نقطه نظرات خویش را بیان کردند.

دربخش پایانی حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل جمع بندی خویش از جلسه و پاسخ پرسش خبرنگاران گرامی را بیان نمودند:

اخلاق خط قرمز مطالبه گری

در دیداری که با دوستان بسیج دانشجویی و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان داشتم، عرض کردم که می بایست ما حدود و ثغور مطالبه گری را معین کنیم و همان جا هم شاخص هایی را برای مطالبه گری عرض کردم. مهم ترین اصل این است که هرگز نباید رسالت رسانه ای ما حدود اخلاق را از بین ببرد. اخلاق همیشه و همواره در همه جا باید خط قرمز همه ما باشد.

طرح ۴۶ هزار هکتاری

نسبت به طرح ۴۶ هزار هکتاری بار اول آقایان طرح بنده را بازدید بردند اما بار دوم و سوم که به درخواست مردم به مناطقی رفتم، در حوزه شهرستان زابل حدود ۷۰ حوضچه اشتباه قرار داده شده بود، در سومین بازدید آن حوضچه ها را بازدید کردم که تا آن زمان ۲۵ حوضچه را اصلاح کرده بودند، با کشاورزان صحبت کردم و چند باری هم  در درون روستاها با مردم نشستم و صحبت کردم که آخرین بار آن هم روستای ملاسلطان اربابی بود.

در مورد طرح ۴۶ هزار هکتاری بنای بنده بر این است که از یک طرف دچار اغراق در تعریف نشوم و از یک طرف هم شیفته مدل مطالبه گری هیجانی نشوم بنابراین برخی صحبت های خودم را در پیج شخصی می نویسم. اما سیاست ما در مورد طرح ۴۶ هزار هکتاری این است که تا می توانیم در جهت اصلاح حرکت کنیم.

نمونه بارزش هم این است که آقایان دادستان های منطقه سیستان که دفتر تشریف آوردند ، بنده به ایشان گفتم که اگر در طرح ۴۶ هزار هکتاری واقعا تخلفی شده است ، شما به عنوان مدعی العموم ورود کنید تعارف هم نکنید. اما قبل از اینکه ورود کنید با خود آقایان طرح بنشینید ، در یک جلسه ای آقایان دادستان های زابل و هامون تشریف آوردند، این دو بزرگوار سوالاتی داشتند و آقای نیکبخت رئیس سازمان جهاد شاورزی  استان تشریف آوردند و دوستان طرح آمدند. آقای جهانتیغ دادستان محترم سوالات شان را مطرح کردند و آقایان طرح پاسخ دادند و ایشان هم قانع شدند و رسیدند به اینکه مشکل طرح و یکی از بزرگترین مشکلات طرح این است که هیچ وقت روابط عمومی قوی نداشته است.

ما طرح ۴۶ هزار هکتاری و آنچه که انجام شده است را صد درصد نمی توانیم تایید کنیم، خودشان هم تایید نمی کنند. اما نمیتوانیم این را به عنوان یک کار عظیم نادیده بگیریم ، به آقایان گفتم که سفرای کشورهای خارجی را دعوت کنید که بیایند و این طرح را ببینند ، ما می توانیم این را به عنوان پایه ای جهت صدور خدمات فنی و مهندسی قرار دهیم.به مردم هم اعلام می کنیم که هر کسی که نسبت به این طرح اشکالی دارد مستقیم به دفتر امام جمعه شهرستان زابل مراجعه کند.

ما طرح ۴۶ هزار هکتاری را سخت و محکم و بدون تعارف پیگیرهستیم البته کاملا با دوستی و صمیمیت و اعتماد به دوستانی که الان کار را جلو می برند، چون دوستانی که الان کار را به دست گرفتند با مجری طرح که طرح را اجرا کردند فرق می کنند. آنهایی که مجری بودن یک بحث هستند و جهادکشاورزی که الان به دست گرفته است یک بحث دیگری است که گاهی باهم خلط می شود.

دوستان دقت کنند که در فاز اول  طرح  که اجرا هست چیزی جا نماند و کاملا اجرا شود یعنی حوضچه ای که جابجا نشده باشد نداشته باشیم ، جایی که آب نگرفته باشد نداشته باشیم ،اگر جایی آب نگرفته به دفتر ما خبر دهند.

موضوع صف های کپسول گاز

در موضوع گاز یک دفعه سهمیه از ۴ به ۷ سیلندر افزایش یافت، ممنونیم از کسانی که در جهت افزایش سهمیه گاز قدم برداشتند اما در موضوع زیرساخت نیز مشکل داریم. این در حالی است که مصرف روزانه اینجا طبق گزارشی که به ما دادند ۱۲۵ تن هست و اما سهمیه ۲۵۰ تن می باشد که در پالایشگاه است، مشکلی که ما داریم کشنده است ، ما می رویم این ۲۵۰ تن را می کنیم ۴۰۰ تن یا ۷۰۰ تن و یا بیشتر ، هیچ فرقی برای مردم نخواهد کرد الا اینکه مردم را می آوریم در یک فضای روانی قرار می دهد و این هیپنوتیزم خبری ایجاد می شود، رسانه ها بازتاب می دهند و این بازتاب باعث می شود که یک طمعی ایجاد شود  که بخشی از آن هم به حق و درست است و باعث شود که صف ایجاد شود.لذا کشنده مورد نیاز جهت حمل گاز از پالایشگاه تا تاسیسات توزیع موضوع مهمی است می بایست جهت تامین آن مسئولین محترم نهایت تلاش خود را داشته باشند تا این مشکل اساسی حل شود. 

مشکل دیگری که در موضوع گاز داریم این است که زابل با وجود اینکه نیاز به گاز دارد ذخیره سازی استراتژیک ندارد و این یک چیز عجیبی است، یعنی اگر امروز گاز نباشد حداکثر توان ذخیره ای که دارید شاید برای ۲ روز جواب دهد و این اصلا خوب نیست. و حرکتی که رسانه ها با یکدیگر می توانند انجام دهند این است که این را ترمیم کنند ، ما اگر ذخیرسازی مناسب گاز داشته باشیم حالا اگر پالایشگاه برای مدتی  خدمات ندهد ما ذخیره استراتژیک داریم و این ذخیره باعث می شود که تاب آوری مان بیشتر شود.

ذخیره استراتژیک فرآورده های سوختی

در موضوع سیلندرهای گاز مشکل این است که زیرساخت مسئله هست و این سوال مطرح هست که چرا تا کنون که در زابل که گاز مشکل است ، ذخیره سازی استراتژیک ایجاد نشده است؟ واقعا یک علامت سوال جدی است ما باید ذخیره سازی استراتژیک در حوزه سوخت چه گاز و چه نفت داشته باشیم.

هم افزایی و هماهنگی ائمه جمعه سیستان

هم افزایی خیلی خوبی دوستان ائمه جمعه با ما دارند و از روزی که آمدیم یک هم افزایی و همدلی و نگاه مثبت خوبی است و این را ما تعمیق می دهیم و ان شاءالله آرام آرام به سمتی خواهیم رفت که خطبه ها با هم هماهنگ باشد، جلسه ای ماهیانه ترتیب داده شده که قصد داریم آنرا تقویت نمائیم.

اشتغالزایی

در بحث اشتغالزایی ، خودمان توان مالی نداریم اما تلاش مان این بوده که در باب اشتغالزایی کار کنیم ، یکی از کارهایی که در باب اشتغالزایی شده به کمک مسئولین محترم زنجیره مرغ و تخم مرغ تقریبا شکل گرفته است، گره هایی در این زمینه وجود داشت که عزیزان با همت پیگیری کردند  و الحمدلله گره ها باز شد

مدیرعامل کارخانه کاشی و سرامیک هامون کویر تشریف آوردند دفتر ، نیاز به مشارکت در سرمایه گذاری داشتند با آستان قدس رضوی مکاتباتی در این زمینه شد ، دوستان امیدوار شدند و کار را ادامه می دهند.

کیفیت فرش زابل از فرش کاشان بهتر است، در این شک نکنید اما مشکل اینجاست که فرش در زابل بافته می شود اما پرداخت در جاهای دیگر انجام می شود، می بایست کاری کنیم که پرداخت و عرضه فرش در سیستان صورت بپذیرد، می بایست کارگاه های آموزش پرداخت فرش در سیستان برگزار شود تا ان شاءالله پرداخت حرفه ای فرش در سیستان اتفاق بیافتد. فروشگاه های عظیم فرش در سیستان ایجاد شود و رسانه ها آنها را تبلیغ کنند.

در خصوص سفر مقامات کشوری به منطقه سیستان

در این موارد می بایست اقبال داشته باشیم و نبایستی نفی کنیم ، می خواهد مسئول با هرگونه گرایشی باشد مهم نیست، مهم این است که یک مسئول مملکتی آمده و باید نسبت به او اقبال داشته باشیم، از طرفی بنده امام جمعه هستم و مسئولیت بنده سیاسی نیست و باید پدرانه برخورد کنم . هرمسئولی و با هر گرایشی هر زمانی بخواهد گرهی از کار مردم باز کند به والله حاضرم دستش را ببوسم.

ما سر حل مشکلات مردم ذره ای با کسی تعارف نداریم، هرکسی بخواهد گرهی از مردم باز کند قدم اش روی چشم من هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.