خطبه های نماز جمعه ۲۶ دی ۹۹

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۶ دی ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین حیدرعلی راشکی امام جمعه موقت شهرستان زابل به شرح ذیل است:

حجت الاسلام والمسلمین راشکی در خطبه اول پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی به شرح خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی علیه السلام پیرامون تقوا است پرداختند.


خطبه دوم


حاج آقای راشکی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:


ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، ایام غم و اندوه شیعیان و ایام حزن اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم، ایام نوکری درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هست. حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی زنان و مردان دو عالم است.


ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها:


۱-ایشان دختری دلسوز و مهربان برای پدر بودند و در سالهای اولیه صدر اسلام در زمانی که حضرت مشغول مبارزات انقلابی با کفار و مشرکین بودند در چنین خانواده ای دیده به جهان گشودند. در همه لحظات در کنار پدر بودند و هرگاه توسط مشرکین مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند این دستان کوچک زهرا بود که غبار را از صورت پدر پاک می کرد.


در سالهای شعب ابی طالب و در سالهایی که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله هم حضرت ابوطالب و هم حضرت خدیجه سلام الله علیها همسر فداکارشان را از دست دادند این فاطمه زهرا سلام الله علیها بود که در کنار پدر و مراقب پدر بود، طوری که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به ایشان لقب ام ابیها دادند.


۲-حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی ازدواج کردند، همسری مهربان ، فداکار و دلسوز برای شوهرشان بودند، حضرت علی علیه السلام در حالی که از ایشان راضی بودند فرمودند: “و لا اغضبتنی و لا عصت لی امراً” (هیچ گاه او مرا به خشم نیاورد و هیچ گاه از من سرپیچی نکرد.)
اگر همه زوج های جوان ، این زوج بزرگوار را الگوی خویش قرار دهند همه اختلافات زندگی برطرف می شود. طرفین می بایست به یکدیگر احترام بگذارند، هوای یکدیگر را داشته باشند، غمخوار همدیگر باشند و زندگی صمیمی داشته باشند.


۳-حضرت زهرا سلام الله علیها مادری مهربان و مربی برای فرزندان خویش بودند، در حدیث شریف کساء فرمودند: یا قره عینی یا ثمره فوادی ، ای نور چشم من ای میوه قلب من ، چه تعابیر زیبایی برای فرزندان به کار می بردند، آن هم در جامعه ای که فرزند جایگاه و احترام نداشت. ایشان مراقب تربیت دینی فرزندان بودند و آنها را اهل مسجد، اهل مجالس وعظ و… بار آوردند.


الان در بسیاری از خانواده ها مسائل درسی برای والدین مهم است زیرا می گویند آینده فرزند ما با نوع تحصیل او مشخص می شود، چقدر خوب است همان قدر که به فکر تحصیل فرزندان هستیم به فکر تربیت دینی فرزندان باشیم و دغدغه دین برای فرزندان داشته باشیم، البته در این راه باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم، افراط موجب دلزدگی از دین می شود و تفریط موجب بی تفاوتی نسبت به دین می شود.

متاسفانه گاهی در گوشه و کنار شهر دیده می شود که مادر چادری است و این یادگار حضرت زهرا سلام الله علیها را بر سر دارد اما دختر بدون چادر است و گاهی برای خانواده ها این مساله اهمیت هم ندارد. لذا در حفظ چادر که یادگار حضرت زهرا سلام الله علیها است کوشا باشیم و به فرزندان خویش بیاموزیم.


حضرت زهرا سلام الله علیها در کنار همه این وظائف ، شخصی عابد و اهل عبادت بودند و بسیار اهل انفاق بودند. ایشان بانویی دانشمند و عالم بودند که در خطبه فدکیه که ایشان فرمودند هم از حیث بلاغت به مانند نهج البلاغه بود و هم از حیث محتوا بسیار پر مغز و دقیق بود، خطبه ای که در آن خداشناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، احکام شناسی و معارف شناسی بود.و در کنار همه اینها حضرت زهرا سلام الله علیها اهل سیاست ، اهل ولایت و دفاع از ولایت بودند تا آنکه جان خویش را فدای ولایت نمودند.

چقدر خوب هست که تک تک خانواده ها نوکری درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را به جا آورند، مجالس خانگی برگزار کنند ،درب خانه ها بیرق عزا نصب کنند، جوانان هر محله با نصب پرچم عزا رنگ و روی محله را عوض کنند ،ایستگاه صلواتی بر پا کنند و… . هر فرد در حد توان خود درب این خانه باید نوکری کند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید رزق و روزی یک سال خود را از این ایام فاطمیه دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.