خطبه های نمازجمعه ۳ بهمن۹۹ / پاسخ به برخی شبهات مطرح شده در رابطه با شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۳ بهمن ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:


خطبه اول:


حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند: امیدوارم با سرلوحه قرار دادن تقوا، در نظر گرفتن خداوند در اعمال و رفتار و در زندگی فردی و اجتماعی به سعادت ابدی نزدیک شویم.


در آیه شریفه ۲ سوره طلاق خدای متعال می فرماید: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا ، آن کس که تقوا داشته باشد خدای متعال راه نجات را برای او باز می کند. اگر در مشکلاتی گاهی گرفتار می شویم، گرفتاری ها معلول بی تقوایی ها است، گاهی بی تقوایی یک نفر می تواند گرفتاری برای میلیون ها نفر ایجاد کند، کافی است کسی که در مصدر و منشاء امر و یا در جایگاه مهمی از حیث اداری قرار دارد و تصمیم او تاثیر دارد اما تقوا نداشته باشد. خدا می داند که چه قدر مردم دچار زحمت می شوند به خاطر آقایی که بی تقوا است. ممکن است که متخصص هم باشد ، ممکن است سواد هم داشته باشد، به قول امروزی ها رشته اش با مسئولیت او مطابق باشد اما دل خدایی نباشد، گره به کار مردم می اندازد، می گویند: چون وا نمی کنی گرهی خود گره مباش.


گاهی اوقات انسان خودش گره است، گاهی این گره ها در زندگی روزمره انسان به وجود می آید و گاهی اوقات این گره در فکر و اندیشه و ایمان مردم به وجود می آید، اینجا دیگر طرف سخن مسئولین سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نیستند، اینجا دیگر طرف سخن فرمانداران و استانداران و وزراء و وکلا نیستند، اینجا طرف سخن علما هستند.


علما می توانند جامعه را به قهقرا ببرند و می توانند جامعه را به فیض اقدس برسانند ، “اذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَمُ” اگر عالِم فاسد شود به اندازه خودش یک دنیا را می تواند فاسد کند. لذا در قرآن کریم کم نداریم آیاتی که عتاب کرده است و محکم و شدید با عالمان سوء برخورد کرده است. نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: آن عالم سوء عالمی که فکر مردم را خراب می کند، عالمی که عقیده مردم را منحرف می کند جایگاه او در جهنم است، آن هم ابد الدهر خواهد ماند. از آن دسته آدم هایی است که فیها خالدون هستند.


آنقدر که دین و جامعه از عالمان دنیا پرست ، عالمان حق گم کرده و گمراه کننده ضربه خورده است از هیچ کس ضربه نخورده است و در طول تاریخ ما کم نداریم و کم نداشتیم و هنوز هم داریم و من بعد هم خواهیم داشت.
روزی می رسد عالمانی که مردم را از مسیر و طریق هدایت دور کردند باید جواب دهند، خدا هم با کسی تعارف ندارد، “وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ” سوره بقره آیه۴۲ ، حق را با باطل در نیامیزید که مردم نتوانند حق و باطل را تشخیص دهند . ” وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ” حق را مخفی نکنید و خودتان هم می دانید که حق کجاست. چرا حق را کتمان می کنید؟ و چرا تلبیس می کنید؟ چرا حق و باطل را با هم مخلوط می کنید؟ دنبال چه هستید؟ به شیطان می گوییم ابلیس چرا؟ چون حق و باطل را طوری با هم مخلوط می کند که شما نمی توانید تشخیص بدهید که حق کجاست و باطل کجاست.


ابلیس لباس باطل را تن حق می کند و لباس حق را تن باطل می کند. حق را باطل نشان می دهد و باطل را حق نشان می دهد. سامری چه کرد؟از اثر پای جناب موسی علیه السلام که راه رفته بود سازی تولید کرد و در گلوی گوساله گذاشت، باد می دمید و سوت می زد ، مردم آن را پرستیدند. سامری اراذل و اوباش نبود عالم بود. شریح قاضی اراذل و اوباش نبود عالم بود، فتوای قتل امام حسین علیه السلام را صادر کرد. حسن بصری عالم بود ، وقتی که امیرالمومنین نیاز به سپاه داشت، نه رفت و نه گذاشت کسی برود. اینها عالم بودند و سرونوشت این عالمان چه شد؟ عالمان سوء، عالمانی که به جیفه ای از مال دنیا دین را فروختند. عقیده مردم را خراب کردند.


قرآن کریم را بخوانیم و ببینیم که چگونه عالمان یهود را مورد عتاب قرار می دهد. با آنها محکم برخورد می کند، بخشی از گرفتاری های مردم از نفس ناپاک کسانی است که اسم عالم را روی خودشان گذاشتند و دین مردم را به یغما می برند.” وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا” این عالم باید تقوا داشته باشد تا خدا راه برون رفتی برای او قرار دهد، اهل توبه باشد. بخشی از گرفتاری های ما زاییده این است. جامعه اسلامی امروز بخشی از گرفتاری اش از این ناحیه است. چه طور شخصی راضی می شود خودش را در وسط بازار بین دستفروش ها و بین مردم منفجر کند؟ چون یک عالم سوء و یک عالم بدفکر ، یک عالم متاسفانه دنیاطلب در گوشش خوانده که خودت را وسط بچه شیعه ها منفجر کن، نهار پیش پیغمبر اکرم هستی.


در سوریه و در سنگرهای داعش و جبهه النصره قاشق و چنگال پیدا می شود، از یکی پرسیدند این قاشق و چنگال به چه دردتان می خورد؟ می گوید که ما قرار است نهار نزد پیغمبر اکرم برویم. اینقدر عالمان بدفکر عقیده مردم را می دزدند. قریب دویست هزار تروریست در سوریه و عراق جمع شد، خون مردم را ریختند، جان و مال و ناموس مردم را به یغما بردند، چه کسی اینها را به حرکت در آورد؟ عالمانی که از دل بچه گی در گوش آنها خواندند که اینها شیعه هستند اینها کافر هستند. آیا آن عالم گرفتاری برای جامعه درست نکرده است؟ و وای به حال عالمانی که قرن ها است جامعه اسلامی را گرفتار کجی کردند، فکر جامعه اسلامی را منحرف کردند.


اگر عالمان سوء مشکلی برای جامعه ایجاد می کنند جای آن است با ورع و ترس از خدا از این سد عبور کنیم، هر چه تقوا داشته باشیم سرمان کلاه نمی رود. آنی هم که زود سرش کلاه رفت تقوا نداشت، شناخت نداشت، آشنا نبود. آنی هم که دیگران را منحرف کرد اهل تقوا نبود و نیست.

خطبه دوم


حاج آقا عزیزی پس از توصیه سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:


در خطبه اول در بیان آیه شریفه ” وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا” عرض کردیم که برخی از معضلات و مشکلاتی که برای جامعه به وجود می آید ، مشکلات فکری و عقیدتی است، منشاء این مشکلات فکری و عقیدتی عالمانی هستند که کارشان تلبیس حق و باطل است، حق را با باطل مخلوط می کنند تا مردم نتوانند حق را تشخیص دهند.
قرآن کریم در آیه ۴۲ سوره بقره می فرماید: “وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ” حق و باطل را با هم مخلوط نکنید، حق را کتمان نکنید، در حالی که شما می دانید، حق را می شناسید، باطل را می شناسید.


اخیرا بعضی از آقایان در این استان نسبت به وجود قدسی بی بی و شهادت بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها نکاتی را گفته اند که به نظرم آمد ما یک ملاحظه و نگاهی به این موضوع داشته باشیم. یکی از آقایان که چندباری هم هست که در خطبه های نمازجمعه اش می گوید که بعد از پیغمبر اکرم یک اختلاف سلیقه ای به وجود آمد، یک اختلاف مذاقی، انگار سرنوشت عالم اسلام مانند آشپزی است که حالا دو نفر با هم سلیقه شان به نخورد و یکی بگوید که فلفل را بیشتر کنیم و دیگر بگوید کمتر کنیم. یعنی اینقدر حاکمیت در اسلام سخیف است؟ حرفی که ما داریم این است که شما تا چه زمان می خواهید حقایق را از مردمان خودتان مخفی کنید؟


ما در مکتب اهل بیت علیهم السلام افتخارمان این است که یک کلمه را از مردم مخفی نمی کنیم، تاریخ را آنگونه که هست بیان می کنیم، دین را آنگونه که هست فهم می کنیم و بیان می کنیم، فاطمه زهرا سلام الله علیها اختلاف سلیقه با چه کسی داشت؟ این اختلاف سلیقه حدش چه قدر بود؟ ابن ابی الحدید می گوید که بعضی ها می گویند که آن اتفاقاتی که بعد از پیغمبر افتاد گناه کوچکی بود و افتاد ، شما دیگر صدایش را در نیاورید.


بله ما حرف نمی زنیم، استخوان را در گلوی خودمان داریم، خار۱۴ قرن است که در چشم ما است، به امامان اقتدا می کنیم و صدایمان در نمی آید، مردممان هم می دانند که چه شد و چه کردند و چه گفتند. ما اگر ورود نمی کنیم و بعضی از مسائل را مطرح نمی کنیم، می خواهیم آرامش ، برادری و صفا در جامعه بماند. قرن ها است که شیعه و سنی با یکدیگر زندگی می کنند و هیچ مشکلی با هم ندارند. از وقتی که این شجره خبیثه وهابیت وارد ادبیات اسلامی شد، دشمنی ، خونخواری ، کشت و کشتار، جنایت را در جامعه رشد داد. شما در برابر این همه جنایت که داعش کرد ، یک بار مرد و مردانه آمدید که حرفی بزنید؟


فاطمه زهرا سلام الله علیها با هیچ کس اختلاف سلیقه نداشت، چون سلیقه فاطمه زهرا سلام الله علیها خداست. همه زندگی فاطمه خداست. پیامبر اکرم فرمود:” یا فاطمهُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ” فاطمه جان خداوند بر آن کسی که تو خشم کنی خشم می کند، خدا راضی است از آن کسی که تو راضی باشی. خشم و رضای فاطمه معیار خشم و رضای خداست. اختلاف سلیقه داشت این آدم؟


قضاوت را ما واگذار می کنیم به برادران و خواهران عزیز اهل سنت مان ، خودتان قضاوت کنید. کتاب های خودتان را بخوانید،. زشت است که آقایی پشت تریبون نمازجمعه بیاید صراحتا در برابر تعدادی بندگان خدا که برای رضای خدا آمده اند نمازجمعه پشت سر این آقا بخوانند، تاریخ را راحت تحرف کند ، قلب کند و بعد شاکی هم باشد. آقایی از همین آقایان مدعی شد که فاطمه زهرا سلام الله علیها ۶ ماه بعد از پیغمبر اکرم از دنیا رفت و جناب ابی بکر بر بدن فاطمه نماز خواند. این را شما از کجا آوردید؟


در کتاب صحیح بخاری که طبق عقیده آقایان معتقدند که هیچ کتابی بعد از قرآن از این کتاب صحیح تر نیست ،در حدیث شماره ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱ هم جواب اختلاف سلیقه است و هم جواب این نکته می باشد. ” فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّی تُوُفِّیَتْ ” اختلاف سلیقه فاطمه سلام الله علیها با جناب ابی بکر به قول آقا آنقدر بود که تا زنده بود با او حرف نزد، این چه اختلاف سلیقه ای است؟ فاطمه از چه ناراضی بود؟ آیا به مردمتان گفتید که فاطمه سلام الله علیها از چه چیزی ناراضی بود؟ به خاطر ۴ تا درخت در فدک بود؟ یعنی کسی که پیغمبراکرم بارها دست او را می بوسید ، درب خانه می رفت و سلام به او می داد به خاطر ۴ تا درخت جنجال به پا می کند؟


“و عاشت بعد النبی سته اشهر” فاطمه سلام الله علیها بعد پیامبر اکرم شش ماه به نقل این روایت زنده بودند، البته روایات ما دو زمان را معین کرده اند هفتاد و پنج و نود و پنج روز بعد از پیغمبراکرم. “فلما توفیت دفنها زوجها علی لیلا” زمانی که فاطمه سلام الله علیها از دنیا رفت علی بن ابی طالب شب هنگام فاطمه را به خاک سپرد. نووی درشرح صحیح می گوید که این بخش از این روایت دلیلی است بر این که دفن میت در شب جایز است.یعنی روایت را مبنای فتوای فقهی قرار داده اند،اینقدر به این روایت اعتقاد دارند. اگر شما بپرسید آیا دفن میت در شب جایز است یا نه خواهند گفت که جایز است. بعد بگویید مستند شما چیست؟ خواهند گفت که علی علیه السلام فاطمه سلام الله علیها را شبانه دفن کرد.


“و لم یوذن بها ابوبکر” علی بن ابی طالب علیه السلام اجازه نداد ، در عبارات دیگر این است که خبر نکرد، در عبارات دیگر است که هیچ کس نفهمید. خود شما در کتب تان دارید که علی بن ابی طالب تنها یگانه دختر پیغمبر را مظلومانه و شب هنگام دفن کرد. چه اصراری دارید که این همه دروغ به مردم خودتان بگویید؟ تا کی می خواهید که شما این حق را مخفی کنید؟ “وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ” کتمان حق تا به کی؟


ما می دانیم ، ما اطلاع داریم این آقایان هم از سر فشاری که افکار عمومی عزیزان اهل سنت به ایشان می آورند ، مجبور می شوند این دروغ ها را بگویند، اما من چند توصیه می کنم و حرفم را تمام می کنم:


برای ما تعیین کنید که فاطمه سلام الله علیها از چه چیزی ناراحت بود که تاآخر عمرش با خلیفه وقت حرف نزد؟ فاطمه که هم شما می دانید و هم ما می دانیم که دارای مقام عصمت است، قدر متقن آیه تطهیر فاطمه زهرا سلام الله علیها است، همه ما عقیده داریم و شما هم عقیده داریم.


توصیه می کنیم به اینها که از سرنوشت عالمان یهود عبرت بگیرند که در برابر عیسی بن مریم ایستادند و بدنامی برای خودشان خریدند. چه بسیار افراد بالای منبرها علی بن ابیطالب را نفرین و لعن کردند، یک بار شد شما سوال کنید که چرا علی علیه السلام بالای منبرها لعن شود؟ یک بار شد که از لعن کننده علی سوال بپرسید؟ اساسا اگر شما در جنگ صفین بودید در کدام صف می رفتید؟ پای کدام پرچم شمشیر می زدید؟ پای علم کدام امام می ایستادید؟ اگر شما در جمل بودید در کدام صف قرار می گرفتید؟ امروز به حمدالله علوم در اختیار مردم است گرچه در سالهای این کتاب بارها ویرایش شده است ، کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم ویرایش شدند، یک چیزهایی را یواشکی حذف کردند، جالب است که بدانید چاپ های قدیم هنوز در بازار هست. چه چیزی را حذف کردید و تا کی حذف می کنید؟ تا کی به مردم خودتان دروغ می گویید؟ قبل از آنی که جناب عزرائیل به سراغتان بیاید و راهی نداشته باشید توبه کنید. شما با این دروغ ها چطور می خواهید جلوی پیغمبراکرم بایستید؟ اصلا می توانید سرتان را بلند کنید؟ بفرماید من فقط یک دختر داشتم چه از شما خواست؟ چه کرد؟ لشکرکشی کرد؟ شمشیر دست گرفت؟ بلوا به را انداخت؟ آشوب کرد؟


فاطمه فقط گریه کرد. آنهایی که در زمان فاطمه بودند طاقت شنیدن صدای گریه را نداشتند، چرا فاطمه گریه اش تمام نمی شد؟ فاطمه از چه ناراضی بود و از چه گلایه داشت؟ از چه شکایت می کرد؟ چرا اینها را به مردمتان نمی گویید؟ چرا در روز روشن جلوی هزاران نفر آدم حدیث بخاری را هم تحریف می کنید؟ بخاری که آقا و مولای خودتان است این کتاب را چرا تحریف می کنید؟ بعد هم می ایستید که مردم پشت سر شما نماز بخوانند؟ شما عادل هستید؟


نکته ای هم به برادران و خواهران عزیز اهل سنت عرض کنم، بدانید ما شما را مثل جان خودمان دوست می داریم، ما شما را عزیزان خودمان می دانیم، خون شما ، مال شما و آبروی شما با خودمان هیچ فرقی نمی کند. عالمان اگر حرفی دارند درهای حوزه های علمیه ما به روی آنها باز است و با آغوش باز آنها می پذیریم ، بیایند بنشینند حرف بزنند، استدلال کنند، در یک فضای علمی استدلال بشنوند. روایتی که من برای شما خواندم سندش از جناب عایشه است، سندش صحیح بخاری است ، متن این روایت عینا در صحیح مسلم هم آمده است، این روایت را چرا تحریف می کنید؟ جوانان آگاه از اهل سنت دیری نخواهد پایید که از شما سوال خواهند کرد که چرا عمری به ما نگفتید؟ وقایع را درست به مانگفتید؟


همه حرف ما این است که عزیزان ما در اهل سنت برادران و خواهران و جان ما هستند، فرزندان ، پدر و مادر ما هستند، عزیز ما هستند، از ایشان خواهش می کنیم که اقلا کتابهای خودشان را خوب بخوانند. عالمانی که برای دنیا بر گرده عقیده شما نشستند اینها شما را به هدایت رهنمون نمی شوند. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.