خطبه های نمازجمعه دهم بهمن۹۹ شهرستان زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:خطبه های نمازجمعه ۱۰ بهمن ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:


خطبه اول:


حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و احترام به احکام الهی بیان نمودند: ان شاءالله که رفتار، اخلاق و کردار ما موجبات خشم و غضب خدای متعال را فراهم نکند، ای بسا رفتاری از بعضی انسان ها سر می زند که موجب خشم خداست و باید از خشم الهی پرهیزکرد.


ایام متعلق به وجود نازنین و قدسی بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها است که استوره بی بدیل و بی نظیر تقوا و اساس بندگی خداست . کسی که پیامبر اکرم فرمودند:” إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَهَ(سلام الله علیها) مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً ” خداوند همه وجود فاطمه را پر از ایمان کرد و ما در آستانه ولادت باسعادت بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستیم.


شایسته هست که مومنین و مومنات این روز را که به نام روز مادر و روز زن شناخته می شود به نحواحسن مراقبت و تجلیل کنند و این وظیفه همه ما است. چندی هست که بعضی از بچه های خوب و مومن در تهران و بعضی از شهرستان های دیگر اقدام قشنگی انجام دادند و آن هم این است که روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها درب خانه شهدا می روند و به زیارت مادران شهدا می روند، خیلی مناسب هست اگر ما میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها را ان شاءالله در زابل و سیستان روزی برای زیارت مادران شهدا قرار دهیم ، درب خانه شهدا باز باشد و مردم به محضر خانواده شهدا برسند مخصوصا جوانترها در این کار زیبا حضور داشته باشند و استدعای من این است قبل از آنی که به زیارت مادر خودتان بروید حتما به زیارت مادر شهیدی بروید و اگر مادرتان از دنیا رفته است قبل از آنی که به زیارت قبر مادرتان بروید حتما به زیارت قبر مادر شهیدی بروید یا خدمت مادر شهیدی برسید. این بزرگواران به گردن ما حق دارند و ما عزت ، شرافت ، استقلال و نظام اسلامی را مدیون مادرانی هستیم که در دامان پاکشان شهدا را پرورش دادند.


در صحیح بخاری روایتی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم که می فرمایند:” فَاطِمَهُ بَضْعَهٌ مِنِّى ، ابغضنی ما ابغضها” فاطمه سلام الله علیها پاره تن من است ، هر امری که موجب خشم فاطمه سلام الله علیها شود موجب خشم من هم هست یعنی رضا و خشم فاطمه زهرا سلام الله علیها معیار و شاخص رضا و خشم پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است و این نکته خیلی مهمی است و تعارف نیست.


در کتاب صحیح مسلم روایتی نقل می کند که بعضی از همسران پیغمبر گاهی حضرت را ناراحت می کردند ، یک کسی نصیحت کرد که پیغمبر را اذیت نکنید مگر نمی دانید که خدای متعال از خشم پیغمبر غضبناک می شود.
اگر این دو روایت را که در دو کتابی که در نزد برادران اهل سنت ما صحیح هستند کنار هم بگذاریم، معنایش این می شود که خدا به رضای فاطمه راضی و به خشم فاطمه خشمگین است، عینا این مفهوم را ما در روایاتمان داریم، فرمود: یا فاطمهُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ ، فاطمه جان خدا با غضب تو خشمگین و با رضای تو راضی می شود ، اگر تو از کسی راضی باشی خدا از او راضی است و اگر تو از کی خشمگین باشی خدا از او خشمگین است پس خشم و رضای فاطمه معیار خشم و رضای خداست. خشم و رضای فاطمه معیار خشم و رضای پیامبر اکرم است. مباد کسی پیدا شود که موجبات خشم فاطمه را فراهم کند.


حب و بغض فاطمه حب و بغض احساسی هم نیست که فکر کنیم او یک زن است و احساسات زنانه بر او غلبه می کند و گاهی از بعضی ناراحت می شود و از بعضی خوشحال می شود، اینگونه نیست. هفته گذشته هم عرض کردم مذاق فاطمه سلام الله علیها مذاق الهی است. همه ما، جامعه اسلامی در همه مذاهب و فرق به عصمت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایمان داریم. آنجا که می فرماید: إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا ، علمای همه مذاهب و مفسرین و بزرگان شیعه و سنی معتقدند که آیه « انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل اابیت و یطهرکم تطهیرا » در شان فاطمه ، شوهر فاطمه و دو فرزند فاطمه در محضر پیامبراکرم نازل شد. اراده تکوینی الهی است که فاطمه طاهر و پاک است مطهره است معصوم ودارای مقام عصمت است. آن کسی که دارای مقام عصمت است امکان ندارد که گناه کند و دامانش آلوده شود و امکان ندارد که معصیتی مرتکب شود. آن کسی که دارای مقام عصمت است غضبش برمدار خدا ، رضایش بر مدار خدا ، بخشش او بر مدار خدا و کرم او بر مدار خدا است. فاطمه همه وجودش خداست.


از همسر پیامبر اکرم جناب عایشه نقل است که می گوید بعد از پیغمبر اکرم عابدتر از فاطمه نبود، بنده تر از فاطمه نبود ، کسی مثل فاطمه خدا را بندگی نکرد، ۱۸ سال در این دنیا بی بی دو عالم توقف کرد. اما فاطمه زهرا سلام الله علیها در روزهای آخر و ماه های آخر عمر شریفش یک خط سیری برای ما تعیین کرد که این خط سیر خط نورانی شیعه تا صبح قیامت است. با ان وصیت جاودانه و با آن تشییع و تدفین مظلومانه شبانه که اتفاق افتاد، فاطمه زهرا سلام الله علیها همه دنیاطلبان و قدرت طلبان و همه کسانی را که به دنبال سیطره بر مردم هستند به مبارزه طلبید. تا زمانی که این قبر مخفی باشد ، تا زمانی که این اثر نامعلوم باشد و تا زمانی که این وصیت جاری باشد سوال بی بی سلام الله علیها پابرجاست. حرف بی بی پابرجاست و مبارزه بی بی ادامه دارد.


تا صبح قیامت در برابر همه زورمندها منطق فاطمه می ایستد. خطبه بی بی دلیلی بر همین راه است، وصیت بی بی دلیل بر همین منطق است. عمل بی بی دلیل بر این قصه است. خطبه ی جانانه ای که در مسجد ایراد فرمود نظام ملت را ولایت دانست و برای دفاع از ولی تا پای جان ایستاد و فرزندش را هم فدا کرد. خط سرخ شهادت خطی است که مبدا آن وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها است و تا حقی هست و باطلی هست و تا تقابل بین حق و باطلی باشد خط سرخ فاطمه زهرا سلام الله علیها ادامه دارد و توقف پذیر نیست. امکان توقف ندارد. عفت و حجاب فاطمه همواره در برابر دنیاطلبان ، آنانی که به دنبال افساد هستند سد است. زنان ما خواهران ما و دختران ما ، بانوانی که متشبث به حبل متین حجاب فاطمی هستند در برابر گناه محکم مثل کوه می ایستند. این برکت و ارث فاطمه است. همین چادری که خانم ها به سر می کنند و یا حجابی که بانوان دارند این حجاب ارثیه فاطمه است. آنهایی که این ارثیه را حفظ می کنند محفوظ هستند و آنهایی که این ارثیه را پاس نمی دارند و شان این عفاف را که یادگار فاطمه زهرا سلام الله علیها است نگه نمی دارند از این حصن حصین خارج می شوند و همواره در خطر هستند.


فاطمه زهرا سلام الله علیها با سیره، حیا،عفت،حجاب خودش نگهبان زنان ما است. زنی که در مسجد در دفاع از ولایت محکم فریاد زد این زن لحظه ای از حجاب و عفافش عقب نشینی نکرد، نه او بلکه فرزندان اسیرش در کربلا تا شام لحظه ای از آن عزتی که درسایه حجاب هست عقب نشینی نکردند. وقتی که خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه را نقل می کنند ، راوی می گوید من زنی با حجب و حیا وحجاب کامل مثل زینب ندیدم که اینگونه سخن بگوید. درست است که لباسشان لباس مناسب نبود اما حجابشان کامل بود، حیاء شان کامل بود. ارث فاطمه بهترین مادر و بهترین دختر بودن است. ارث فاطمه بهترین همسر بودن است. ارث فاطمه بهترین مجاهد بودن است. ارث فاطمه اخلاق است بندگی خداست. پیغمبر اکرم فرمود فاطمه جان شنیدم زندگی برای تو قدری سخت است ، عرض کرد باباجان آنقدر به ذکرخدا مشغول هستم که متوجه سختی زندگی ام نشدم. فاطمه عاشق بندگی خدا بود. جان عالم به فدایش که امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند که مادرم شب تا صبح همسایه ها و دیگران را دعا کرد. اول همسایه ها را دعا کرد و در آخر بچه هایش را دعا کرد.گرسنه بود یتیم آمد غذا را به یتیم داد. گرسنه بود مسکین آمد غذا را به مسکین داد. گرسنه بود اسیر آمد غذا را به اسیر داد. عروس بود فقیر آمد زنان دورش حائل شدند لباس عروسی را به زن فقیر داد. کجا الگویی به زیبایی و خوبی فاطمه پیدا می شود؟
کجای عالم مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها را می شود پیدا کرد که وقتی فضه به عنوان کنیز وارد خانه بی بی شد، بی بی فرمود شما میهمان من هستی حق نداری کار کنی. سه روز تمام بی بی به فضه خدمت کرد، روز چهارم آمد کار کند حضرت فرمود: یک روز من و یک روز شما و امروز نوبت خودم هست. روزی هم که فضه کار می کرد وقتی عبادت بی بی تمام می شد می آمد کارها را انجام می داد. کنیز نداشت خواهر داشت دختر داشت.
این چه سیده ای بود که وقتی از دنیا رفت کنیزش تا آخر عمر و برخی می گویند ۲۰ سال با کسی حرف نزد الا قرآن. و آن بنده خدا می گوید که فضه را دیدم که پرده کعبه را گرفته بود گریه می کرد ، ناله می کرد و فقط از خدا یک خواهش داشت ، خدایا در دنیا کنیز فاطمه بودم آخرت هم مرا به فاطمه برسان

.
جوانان شما بعد از ۱۴ قرن در صفحات دفاع مقدس با نام فاطمه سنگین ترین و سخت ترین عملیات ها و خط ها را انجام دادند و شکستند. ما یادمان نمی رود که بعضی التماس می کردند که شب عملیات سربند روی پیشانیشان یا فاطمه الزهرا باشد. این روح زنده جاری در نفس و قلب شیعه و در جان شیعه تا صبح قیامت جاری است. خوش به حال شما که پیرو و رهرو و دوستدار فاطمه سلام الله علیها و بچه های ایشان هستید. حرمت سادات را نگه داریم نگه دارید اینها بچه های حضرت هستند. خوش به حال بانوان ، خواهران ما که تشابه به فاطمه زهرا سلام الله علیها دارند. دعا می کنیم برای آن خواهران عزیزی که به حجاب بی بی تشابه ندارند ، ان شاءالله تشابه پیدا کنند. ما می دانیم دلشان پاک است. می دانیم حیاء دارند، اما چقدر زیباست که مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها باشند تا فردای قیامت با فاطمه محشور شوند.


نصیحت کنیم ، مهر و محبت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در عالم منتشر کنیم. خاصه این روزها که بعضی از جهال قصد خدشه دار کردن غم فاطمه را دارند و البته نخواهند توانست. خدا را قسم می دهم به حق بی بی سلام الله علیها همه ما را از محبین و شیعیان خالص آن وجود نازنین و مقدس مقرر بفرماید.

خطبه دوم:


حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:


رعایت دستورالعمل های بهداشتی
ابتدا به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت آنچه که از ستاد ملی مبارزه با کرونا انشاء می شود توصیه می کنم. ما وظیفه داریم طبق فتوای ولی فقیه و مرجع تقلیدمان مکلفیم وعلاوه بر فتوا عقل ، وجدان و فطرت هم حکم به این قصه می کند.


خداقوت به مرزبانان بسیجی
دیروز به نیابت از شما به نقطه صفر مرز رفتم جایی که رفتن به آنجا واقعا مشقت دارد و سخت است. سخت ترین نقطه را هم انتخاب کردیم و رفتیم تا مدافعان مرز خاصه بسیحیانی که آنجا بودند و بنده توفیق داشتم دیروز ساعتی را در خدمتشان بودم خیلی هم خدمت شما سلام داشتند و هم درخواست دعا داشتند. چند روز شبانه روز بالای کوه در دره و کمین گاه ها پشت سیم خاردارها و در برجک ها بیدار هستند تا ما حس نکنیم که نا امن هستیم. واقعا ما بدهکار ایشان هستیم. ای کاش مشکلات امنیتی اجازه می داد تورهایی برگزار کرد مردم بروند از دور و از نزدیک شاید شدنی نباشد این بچه ها را بالای کوه ببینند که در گرما و سرما آنجا زندگی می کنند. دائم چشم شان در دوربین است شب و روز . دستشان به ماشه سلاح است شب و روز. لحظه ای چشم به هم نمی زنند. دعا کنید که کسانی که در مرزها هستند و این مرزها را برای ما امن نگه داشته اندو هم جان برکفان مرزبانی و هم عزیزان نورچشم پاسدار که در استان ما هستند و هم ارتشیان عزیز که در استان های دیگر ماموریت دارند. لذا ایشان به بنده گفتند که به امت بگویید که ما را دعا کنند و ما هم گفتیم چشم و به شما هم گفتیم. دعایشان کنید که امام سجاد علیه السلام این عزیزان را دعا کرد. یکی از دعاهای امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان این است که می فرمایند: خدایا هرچه که به چشم این ها نمی آید تو به چشم شان بیاور. یک وقت اگر دشمن را لابه لای موانع طبیعی نمی بینند خدایا تو دشمن را به آنها نشان بده. چشم شان را بینا کن وسلاح شان را بران کن. آنهایی که به این آرامش و امنیت حق به گردن ما دارند و ما باید از ایشان ممنون باشیم.

طرح ۴۶ هزار هکتاری به پایان نرسیده است، مسئولین محترم طرح گرفتار این قصه افتتاح های بی ثمر نشوند.
وظیفه می دانم حسب تجربه ای که در این مدت کسب کردم از برادران عزیزمان در جهادکشاوری تشکر کنم بابت پیگیری شبانه روزی که نسبت به طرح ۴۶ هزار هکتاری دارند. درست است که مجریانی که این کار را انجام دادند کارشان بی اشکال نبوده است شاید هم اشکالاتش انصافا زیاد بوده است اما چند ماهی که این عزیزان مسئولیت را برعهده گرفتند با جان و دل شبانه روز در جهت رفع نواقص کار می کنند . ما از ایشان ممنون هستیم و یک نکته هم اینکه مراقب باشند گرفتار این قصه افتتاح های بی ثمر نشوند. طرح ۴۶ هزار هکتاری به پایان نرسیده است. یک وقت از مرکز و جاهای دیگر فشاری می آید که باید افتتاح شود. ان شاء الله عزیزان مقاومت کنند تا زمانی که این طرح به اتمام نرسیده است و مشکلات و نواقص حل نشده است به هیچ وجه نباید اتمام این طرح اعلام شود. من اطلاع دارم دوستان ما در جهادکشاورزی شبانه روز کار می کنند. خوف داریم که مرکز نشین ها زحمات عزیزان را با این مدل کارهای عجولانه خدایی نکرده هدر دهند و زحماتشان را خراب کنند. ما از ایشان ممنون هستیم که مقاومت هایی انجام دادند و فشارهایی بوده که افتتاح کنیم و از این حرف ها . امیدواریم که با همت بالایی که دارند کار را جلو ببرند ، مردم هم از شما حمایت می کنند.


در همین رابطه من خواهش می کنم که عزیزان ما در حوزه طرح ۴۶ هزار هکتاری دست به یک پایش یزنند. اول اینکه آن مرحله اولی که آب به زمین ها تخصیص داده شد، چه ثمراتی داشت؟ دوم اینکه آن حد واقعی که آبیاری شده است چقدر بوده؟ سوم اینکه نواقصی که طرح داشته تا چه حد مرتفع شده است؟ به نظر می آید که نیازمند به یک پایش قوی هستیم. تا پایشی اتفاق نیافتد ما نمی توانیم ارزیابی کنیم. فاز اول طرح باید تمام شود. ممکن است بعضی از روستاها باشند که هنوز مشکلاتی داشته باشند.البته خود اهالی روستا باید وسط میدان بیایند و درخواست و پیگیری داشته باشند. لکن فاز اول به نهایت برسد تا خیالمان راحت شود. گرچه عزیزانمان با همتی که دارند فاز دوم را در بعضی نقاط آغاز کرده اند ما هم تشکر می کنیم اما طرح ۴۶ هزار هکتاری می تواند آبرویی باشد برای نظام و این ظرفیت را ما از دست ندهیم.


راه اندازی بازارهای محلی در مزر
اخیرا یکی از فرمانداران سیستان اقدامات خوبی در ایجاد بازار محلی انجام داده است . من از این تریبون خواهش می کنم همه فرمانداران شهرهای مختلف سیستان بزرگواری کنند و پیگیری کنند. امکان ایجاد بازار محلی در مزرها وجود دارد ، بازارهایی که توسط مردم ایجاد می شود و نیاز به تشریفات خاصی که بازارچه های مرزی دارند این بازارها ندارند. دولت افغانستان هم تا آنجایی که ما کسب اطلاع کردیم از این نوع بازارها استقبال می کند و یکی از این بازارها ان شاءالله به زودی ظاهرا قرار هست که کارش به نهایت برسد. امیدواریم که این بازارها ایجاد شود. محلی است مردم غرفه دارند مردم افغانستان مردم ما . داد و ستد محلی انجام می شود و بحث گمرک و عوارض ورود و خروج هم ندارد و تمام سود و عایدی آن به مردم می رسد.ان شاءالله امیدواریم که عزیزان ما این را پیگیری کنند و به زودی ما شاهد بازارهای محلی در سیستان باشیم.


تبریک دهه فجر
نسبت به دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ان شاءالله اگر هفته آینده توفیق داشتم مفصلا هر دو خطبه را به موضوع انقلاب اسلامی و مسئله پیروزی انقلاب البته مبتنی بر گام دوم نکاتی را محضر عزیزانم عرض می کنم لذا این هفته عذرخواهی می کنم که نسبت به دهه فجر فقط بسنده می کنم به تبریک و اینکه ان شاءالله در جشن ها و آیین ها حضئر فعالی همه داشته باشیم.


استدعایی از مسئولین امنیتی و قضایی و رسانه ها
استدعایی از دستگاه های امنیتی و قضایی دارم و خواهش می کنم که این موضوع را جدی به عنوان یک پرونده جاری در دستور کار قرار دهند. مردم سیستان مردمی هستند که با سختی ها کنار آمدند و نظام جمهوری اسلامی هم خدماتی انجام داده است. تسهیلات زیادی در سیستان پرداخت شده است. وام های کلانی پرداخت شده و وام های کلانی گرفته شده است. ما خبرداریم و خبردار شدیم ، شایع هست و بین مردم زیاد است که برخی آدم ها فلان مبلغ وام گرفتند و وام را مثلا بردند مشهد یک کارگاه زدند یا یک ویلا ساختند . اگر کسی تسهیلاتی یا وامی گرفته که در سیستان خدمتی انجام بدهد. آن خدمت را انجام نداده است و آن وام را برداشته برده و در جای دیگر در موضوع دیگری هزینه کرده است، به عنوان یک طلبه عرض می کنم که فعل او قطعا فعل حرام است ، مال او سحت است ، آتش است و فردای قیامت باید نسبت به ریال به ریال این پول جواب دهد. چون حق این مردم بوده است. این قطعا دزدی است، شکی در این معنا ندارم.


نهادهای امنیتی و قضایی ما انتظار می رود که ضمن تشکری که ما از ایشان می کنیم در این مسئله ورود کنند، مردم هم پشتیبان شما هستند. بگردند و پیدا کنند کسانی را که به اسم محرومیت در سیستان وام های میلیاردی گرفتند و این وام سر از فلان استان و فلان شهر در آورده است. فلان جا شده ویلا و فلان جا شده باغ و…


این مطالبه را از رسانه ها هم البته داریم. رسانه هایی که چشم و زبان مردم هستند و عزیز هستند. هرکجا نارسائی باشد رسانه ها با آن تیزبینی خودشان پیدا می کنند و می بینند و با زبان خودشان بیان می کنند تا به گوش همگان برسد و درد درمان پیدا کند و التیام یابد. رسانه ها هم این موضوع را دنبال کنند البته خواهشی هم که داریم این است که ما به دنبال بردن آبروی کسی نیستیم و نباید باشیم و نباید این مسئله هم خدایی نکرده یک وقتی موجبات تسویه حساب های فردی و گروهی و جناحی شود. کسی مالی داشته مالش هم حلال بوده و مال خودش هم بوده و رفته در مشهد خانه ای خریده، نوش جانش. خدا صدبرابر به او مرحمت کند او خارج از بحث است. با استناد بادلیل با دقت هم رسانه ها ان شاءالله پیگیر باشند و خوراک لازم را رسانه ها برای نهادهای امنیتی و قضایی فراهم کنند.

رسانه ها استنادات لازم را پیداکنند و در اختیار این عزیزان قرار دهند تا ما در سیستان شاهد این نباشیم که یک کسی بیاید و فلان مبلغ وام بگید و بعد هم اینجا یک سازه کوچکی بزند که مسئولین هم ببینند و بعد تسهیلات بیشتری هم بگیرد و یک دفعه غیبش بزند. ان شاءالله که من بعد ما شاهد چنین قضایایی نباشیم و امیدواریم که مسئولین امنیتی و قضایی و رسانه ها کنار هم هم پای هم و با حفظ حرمت افراد این مسئله را محکم پیگیری کنند تا ان شاءالله به بیت المال مسلمین و به اموال عمومی خدایی نکرده دست اندازی صورت نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.