ظلم و ستم فرعون ها و هامان های زمانه به لطف الهی پایدار نیست

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل: به مناسب آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل با همراهی با مسئولین نهادها و ادارات با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل دیدار نمودند.

حاج آقای عزیزی در ابتدای این دیدار با قرائت آیه مبارکه پنجم سوره قصص ” وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ” بیان نمودند” : پیغمبر اکرم فرمودند که امام علی علیه السلام و بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها و حسنین  را جمع کردند و فرمودند: ” أنتُـمُ المُستَضعَفُونَ بَعدِی” شما بعد از من مستضعف خواهید شد و مورد ظلم قرار می گیرید، این به این معنا نیست که این آیه در مورد اهل بیت علیهم السلام نازل شده باشد بلکه اتم مصداق آن اهل بیت علیهم السلام هستند. 

ما در علوم قرآن معتقدیم که حوادثی که در عالم اتفاق می افتد با آیات قرآن در دوران های مختلف قابل تطبیق هستند. واقعیت امر این است که این آیه یکی از مصادیقش می تواند ملت مظلوم ما باشد. ملتی که مورد ظلم قرار گرفتند مظلوم بودند و این مظلومیت گاهی مظلومیت مضاعف بوده است. در این آیه می فرماید که ما منت می گذاریم بر کسانی که مظلوم واقع شدند و مورد استضعاف قرار گرفتند، اولا آنها را امام قرار می دهیم و دوما آنها را وارث قرار می دهیم.

اگر این آیات را به ملت خودمان تطبیق دهیم ، اینگونه باید بگوییم که این ملت ملت مظلومی هستند و مورد ظلم و ستم قرار گرفتند اما حسب آنچه آیه شریفه می فرماید “وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً” این ظلم و ستم طبعا ظلم و ستم پایداری نخواهد بود و حسب آنچه که فرمود ” وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ”  توسط حاکمیت ها مورد ظلم قرار می گیرند و این هم پایدار نیست. پس ظلم به این ملت چه ظلم سیستمی و چه ظلم غیرسیستمی پایدار نیست اما این مردم مظلومند و مورد ظلم و ستم هستند.

البته می دانید مظلوم لزوما ضعیف نیست یعنی فی مابین ضعف و مظلومیت متفاوت است. علی القاعده هم نگاه سیستمی در دنیا و هم نگاه غیر سیستمی به دنبال تضعیف این مردم هستند و این دو مدل تضعیف ماندگار نخواهد شد چرا؟ چون خداوند می فرماید: ما به آنها امامت می دهیم و آنها را وارث قرار می دهیم.

در آیه ششم سوره قصص می فرماید: “وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ” ما به آنها را در زمین صاحب قدرت می کنیم. ما رسالت خودمان را می توانیم در این آیه پیدا کنیم، تمکن دادن به مردم ، مردی که شب خانه می رود حیاء نکند و از زن و بچه خود خجالت نکشد. این می تواند یکی از مصادیق همین آیه باشد و شما چند مرد در سیستان می شناسید که ممکن است همین امشب از خانواده خود خجالت بکشند؟

در ادامه آیه ششم سوره قصص می فرماید:” وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ” و به دونفر نشان می دهیم ، یکی فرعون و یکی هامان ، چرا فرعون و هامان را می فرماید؟ دلیلش این است که فرعون دشمن بیرونی است و هامان دشمن داخلی است. ” مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ” از همان چیزی که اینها می ترسند خداوند می فرماید نشانشان می دهیم.

دو عامل مردم ما را می خواهد تضعیف کند، یکی عامل بیرونی (  تحریم، فشارهای بین المللی و امثال اینها) ، اما آن چیزی که هست این هامان است که نکند خدایی نکرده من هم بخشی از این هامان باشم که با عملکردم در جهت تضعیف این ملت حرکت می کنم. خدا هم کاملا جدی است.

باخت فرعون های زمان را روز به روز می بینیم، هفت تریلیون دلار در غرب آسیا خرج کردند آخرش هم هیچی گیرشان نیامد. قطره قطره خون شهدایی که در عراق، سوریه ، یمن و فلسطین و در جاهای دیگر به زمین ریخته شد این کار را کرد، شکست فرعون را ما همه روزه داریم می بینیم.

اما مسئله اینجاست که بازنده این میدان فقط فرعون نیست ، هامان هم هست. هامان می تواند نفوذی های فرعون باشد، هامان می تواند کسی باشد که تمکنی خدا به او داد اما از این تمکن برای رفع این استضعاف استفاده نکرد. یعنی خدای متعال به او منت گذاشت و یک موقعیتی به او داد، یک جایگاهی به او داد تا بتواند در رفع این استضعاف یک حرکتی کند و او این کار را نکرد که ترک فعل می شود.هامان همان کسی است که چوب لای چرخ مردم می گذارد و یا همان کسی است که می تواند این چوب را بر دارد و برنمی دارد.

این همه رئیس جمهور می آیند و می روند انقلاب پابرجا و محکم و مستحکم هست.حضرت آقا در گام دوم می فرمایند: چهل سال انقلاب اسلامی از اصول خودش ذره ای عقب نشینی نکرده است. پس انقلاب و مردم سر جای خود هستند.

” وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ” دعا کنیم در این روز مبارک ، روزی که حکومت زمینه ساز ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف  آغاز شد، روزی که آروزی انبیاء و اولیای خداوند بوده است، به حق فاطمه زهرا سلام الله علیها به ما توفیق رفع استضعاف مردم مظلوم مرحمت بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.