کار تعاون روستایی کار بسیار مقدسی است ، جهت اصلی و اساسی آن این است که در بین مسلمانان و کشاورزان به نحوی که مطلوب نظر قرآن کریم است، همگرایی ایجاد می کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل: حجت الاسلام و المسلمین ولد بیگی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سجادی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان و مدیرکل تعاون و روستایی سیستان و بلوچستان با حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل دیدار و گفتگو نمودند.

در این دیدار حاج آقای عزیزی بیان نمودند:

واقعیتی هست که ما باید نسبت به تعاونی ها یک نگاهی داشته باشیم که بتوانیم تعاونی ها را رشد دهیم، آنچه که خیلی مهم است و در بحث تعاونی باید به آن نگاه کنیم، یکی از نکات مهم این است که از کشت های سنتی کم بازده به مدل های پر بازده عبور کنیم.

قرآن کریم در این باره آیات عجیبی دارد، در موضوع انفاق قرآن کریم یک نگاه خاصی دارد و در آیه شریفه ۲۶۱ سوره بقره می فرماید:”مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ” (مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید، و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه چیز) داناست.) قرآن کریم در این آیه الگویی را معرفی می کند و بنده استدعا دارم بر اساس این آیه این الگو شناسایی شود.

در این آیه شریفه این معنا است که الگوی بهره وری در مقیاس سطح می بایست در عدد دانه گندم یک به هفتصد باشد. یعنی به تناژ که بخواهیم حساب کنیم یک چیزی بیش از بیست تن در سطح است،قرآن کریم الگو را برای ما اینگونه ترسیم فرموده است و ما در دنیا به مرز شانزده و گاهی هفده تن رسیدیم و در کشور خودمان به مرز نه و یا هشت و نیم تن رسیدیم که با الگوی قرآن فاصله دارد بنابراین اگر ما به این آیه عمل کنیم که راه های رسیدن به این آیه است، از جمله اصلاح بذر ، ارقام مقاوم در برابر آفات و مقاوم در برابر اعراض طبیعی پیدا کنیم، خدمت خیلی بزرگی به جامعه انجام دادیم.

تعاونی ها حسن کارشان حداقل اش در این است که هم افزایی فکری هم به وجود می آید یعنی تعاونی به الگوی قرآن کریم نزدیکتر می کند ، معمولا در جاهایی که تعاونی است ظاهرا در مقایس سطح برداشت بیشتر هم هست.


در قرآن کریم آیاتی راجع به کشاورزی داریم و کم هم نیست، در سوره مبارکه واقعه آیات ۶۳ و ۶۴ می فرماید: أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ ، أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ . این خیلی نکته دارد که درست است که شما دانه را می کارید اما زراعت با ما است. معنایش این است که باید کشاورز تشویق شود که اتکال و تکیه او به ذات اقدس الهی باشد اینکه زراعتش با ما است”أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ” آیا شما این را پرورش می دهید یا ما پرورش می دهیم؟ می تواند دو نکته داشته باشد یکی اینکه خدای متعال رب الارباب است. از مراتب ربوبیت ذات اقدس الهی این است که این دانه تبدیل به خوشه می شود. در کنارش نکته دیگری هم هست، قران کریم می فرماید ما عقل شما را رشد می دهیم. در واقع قران کریم فکر و عقل را به چالش می گیرد و دست عقل را می گیرد و بالا می کشد تا این عقل بتواند از قرآن کریم آنچه را که باید در یافت کند.

وقتی آیات قرآن کریم را در باب الگوی کشت کنار هم می گذارید به این نکته می رسید که قرآن کریم افق اش خیلی بیشتر از سابقه بیش از ده هزار ساله بشر در کشت گندم است. ده هزار سال بشر تلاش کرده است اما قرآن کریم یک الگو به ما داده است، هنوز به الگوی قرآن نرسیدیم و خیلی فاصله داریم.لذا می بایست یک جدول طراحی کنیم که می بایست چه کنیم که در واحد سطح به الگوی قرآن نزدیکتر شویم؟ اولا از ارقامی در کشت گندم استفاده کنیم که راندمان بالاتر است. دوما آموزش های لازم قبل و حین کشت و برداشت را بدهیم.

قرآن کریم که فرمود: وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ، می فرماید شما اگر می خواهید تعاون کنید، اگر کشاور هستید باهم به آن چیزی که من به ما می گویم برسید. یکی از راه های ازدیاد کاری است که تعاون روستایی می کند. یعنی ترویج می دهید، توضیح می دهید، تبیین می کنید، ارقام مطلوب را می اورید و برداشت را در سطح بالا می برید. یک بخشش دست شما نیست و آن بخشی است که آن شخص دو تن برداشت کرد، خداوند می فرماید: من به شما سه تن می دهم اگر شما حق واجبی را که من تعیین کردم پرداخت کردید، این را من ازدیاد می کنم. دو جنبه دارد به همین جهت انفاق را در این قصه به عنوان پایه قرار داده است لذا کار تعاون روستایی کار بسیار مقدسی است ، جهت اصلی و اساسی آن این است که در بین مسلمانان و کشاورزان به نحوی که مطلوب نظر قرآن کریم است همگرایی ایجاد می کند.

طرح ۴۶ هزار هکتاری را سه بار میدانی بازدید کردم. چند بار جلسه در این باره داشتیم. ما این طرح را یک نعمت و مایه فخر می دانیم اما واقعیت این است در این راستا باید به همت مردم تعاونی های تشکیل شود تا در جهت شکوفایی هر چه بهتر این طرح قدم برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.