نظام اسلامی مبتنی بر فقه اهل بیت علیهم السلام است/قانون اساسی تجلی فقه اهل بیت علیهم السلام در نظام اسلامی است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۴ بهمن ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقای عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:

امام صادق علیه السلام فرمودند: حلال و حرام خدا قرق گاه خدا است، شکستن حریم و حرام خدای متعالی شکستن قرق ذات اقدس الهی است.

تبریک حلول ماه رجب المرجب و میلاد مسعود امام باقر علیه السلام

امشب شب اول ماه رجب المرجب هست ، حلول ماه رجب را که مقارن با میلاد مسعود امام باقر علیه السلام هست را تبریک عرض می کنم ، ماه رجب ماه نزول رحمت الهی است، از ماه رجب نباید غافل شد، در ماه رجب سفارش بسیاری به توبه شده است و خیلی خوب هست که مومنین بر ذکر شریف ا”َستَغفِرُاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَوبَهَ” مداومت داشته باشند. این ذکر شریف را مرتبا مداومت کنیم.

از خدا در این ماه طلب بخشش کنیم تا دلمان صاف شود تا بتوانیم ورود کنیم به ماه شعبان و بعد هم ضیافت الله الاکبر ماه مبارک رمضان، وجود ما مانند درختی است که در ماه رجب شکوفه باید دهد و در ماه شعبان میوه دهد و در ماه رمضان میوه برسد. اگر شکوفه رجب نباشد معلوم نیست که میوه شعبان هم باشد. میوه شعبان هم باید به آن رسیدگی کرد تا کال نباشد تا به آن کمال خود برسد. پس ماه رجب ماه بسیار مهمی است، روزه در این ماه سفارش شده، صله رحم سفارش شده، خصوصا استغفار سفارش شده است.

دوری از کبر و خودپسندی

ماه رجب با ولادت امام باقر علیه السلام آغاز می شود، امام باقر علیه السلام فرمودند: اَلْکِبْرُ مَطَایَا اَلنَّارِ، تکبر و خودپسندی مانند یک سواری می ماند که سوارکار خودش را به سمت اتش می برد. انسان وقتی که وجودش به کبر آلوده شود در برابر حق سر تسلیم ندارد. تکبر معنا و مفهوم اش این است که انسان حرف و نظر و رای خودش را اعلای نسبت به باقی می داند و در برابر حرف حق سر تسلیم ندارد بلکه مقاومت می کند. چرا؟ به دلیل اینکه حرف حق در جهت نفس او و مطایای نفس او نیست.

حدیث قدسی است که فرمود: کبر ردای من است، کبریایی و بزرگی حق من است و هرکس این ردا را بخواهد بپوشد من خارش می کنم. در روز قیامت انسان های متکبر به شکل مورچه هایی محشور می شوند که مردم پا روی آنها می گذارند و له می کنند. تکبر خیلی صفت رذیله زشتی است و چه قدر خوب است که انسان بتواند از تکبر دور شود. علاج تکبر هم تواضع است.

شهادت امام هادی علیه السلام / علاج تکبر تواضع است

شهادت امام هادی علیه السلام که چند روز دیگر هست را تسلیت عرض می کنم درباره علاج تکبر و تواضع  حدیث از وجود مقدس امام هادی علیه السلام که فرمودند: ” مَن تَواضَعَ فِی الدّنیا لإخوَانِه فَهُو عندَاللّه مِن الصّدّیقین وَ مِن شیعَه علیّ بنِ ابیطالب حَقّاً ” (احتجاج ج ۱ ص ۴۶۰)، اگر کسی برای برادران خودش تواضع و فروتنی کند فردای قیامت خدای متعال او را جزو صدیقین قرار خواهد داد. شیعه حقیقی امیرالمومنین علیه السلام اهل تواضع است و متکبر نیست.  به قول امام باقر علیه السلام تکبر مانند مرکبی است که انسان را می برد و سروقت سوار خود را محکم به زمین خواهد زد. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: مثل دنیا مثل مرکب است وقتی به آن اعتماد کردید سوارش شدید، مرکب رامی است و خوب با شما کنار می آید اما همین که شما اطمینان حاصل کردید از او و به آن تکیه دادید یک دفعه دستان اش را بلند میکند و شما را محکم زمین می زند. خاصیت دنیا این است.

انسان اول که تکبر می کند خیال می کند که خبری است اما همین تکبر او را منزوی می کند ، او را از مرزهای انسانیت دور می کند. چه کنیم؟ علاج آن کجاست؟ امام هادی علیه السلام فرمودند: تواضع.

تواضع علامت شیعه امیرالمومنین است، علامت این هست که شخص بنده خوب خداست. علیکم بالتواضع که پیغمبر اکرم فرمودند: “مَن تواضع رفعهُ اللّه” آن کس که تواضع کند خدا او را بالا می برد. متواضع رفعتش تضمین شده است. شما وقتی تواضع کردید خدا شما را بالا می برد. خداست که عزت و ذلت ها را تقسیم می کند و عزت برای متواضعین هست و ذلت برای متکبرین و کسانی که استکبار نفس دارند هست. کسانی که با تکبر در برابر حرف حق سر خم نمی کنند. نفس شان و خواسته نفس شان ، خواسته خودشان بر حق تقدم دارد. خیلی وقت ها ممکن است که ما بین خودمان و خدا و خودمان و حق باید یکی را انتخاب کنیم. آنجا معلوم می شود اگر خودمان را انتخاب کردیم و خواسته نفس خودمان را انتخاب کردیم متکبر هستیم اما اگر خدا را انتخاب کردیم متکبر نیستیم بلکه متواضع هستیم.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

رعایت دستورالعمل های بهداشتی

توصیه همیشگی ما بر رعایت شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی صادره از ستاد ملی مبارزه با کرونا است و دعا گوی کادر درمان هستیم و امیدواریم که روز به روز این بلا کمرنگ و کمرنگ تر شود. یکی از شروط مهم اش رعایت خود ما است.

تصویب سالروز اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی اباعبدالله الحسین در شورای فرهنگ عمومی کشور

خبر خوشی به دست ما رسید که در شورای فرهنگ عمومی کشور ، روز بیست و پنجم محرم الحرام به عنوان روز پاسداشت اولین قیام به خونخواهی سیدالشهدا که توسط مردم سیستان اتفاق افتاده است به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسیده است. ان شاء الله این مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و آنجا نیز تصویب شود و از سال آینده در تقویم سراسری روز بیست و پنجم محرم الحرام روز نکوداشت قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام خواهد بود.خیلی از عزیزان برای این اتفاق زحمت کشیدند خاصه حضرت حاج آقای حیدری نسب مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زابل که برای ایشان آزوری توفیق می کنیم و از ایشان و دیگر عزیزانی که پیگیر بودند ممنون هستیم.

این باعث می شود که ما بار سنگینی بر دوشمان باشد که آن روز را به گونه ای که حق مردم سیستان هست گرامی بداریم و از امروز باید به فکر این باشیم که بیست و پنج محرم ، روزی که به نام سیستان در تاریخ این کشور به زودی ثبت خواهد شد ان شاءالله این روز را گرامی بداریم و به عنوان یک نقطه نورانی در تاریخ مان همیشه پاس بداریم.

نظام سازی مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی دستاورد های فراوانی دارد و شاید مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ما نظام سازی باشد  که در این انقلاب اتفاق افتاد و نظامی بر پایه ی احکام تعالی اسلام و سلسله نورانیه امامت طراحی شد. نظامی که بر اساس سلسه نورانی امامت طراحی شده به دنبال این هست که حکومت ده ساله پیامبر اکرم و حکومت حدود پنج ساله امیرالمومنین علیه السلام و حکومت یک ساله امام مجتبی علیه السلام احیاء کند.

نظام اسلامی مبتنی بر فقه اهل بیت علیهم السلام است

می دانید که ما پنج مذاق فقهی عمده در جامعه اسلامی داریم ، یکی از این مذاق های فکری و فقهی ، فقه شیعی است. فقه اهل بیت مستقیما و بدون واسطه از نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم گرفته شده است. فقه اهل بیت از جمله خصوصیات اش این است که بالاترین ظرفیت را در حوزه احکام حکومتی و فقه حاکمیتی دارد. در فقه اهل بیت انسداد نداریم ، در فقه اهل بیت بن بست نداریم. در فقه اهل بیت نقاط کور و تاریک و محیر نداریم. در فقه اهل بیت در طول این چهارده قرن نسبت به مسائلی که اتفاق افتاده است متحیر نشدیم. فقه اهل بیت در تطبیق فروع بر اصول پویا است نو به نو این فقه خودش را بر اساس اصولی که حضرات معصومین علیهم السلام تبیین فرمودند بروز رسانی می کند.

ظرفیت فقه اهل بیت آنقدر هست که همه جامعه بشری را با این فقه می شود تربیت ، تدبیر و مدیریت کرد. فقه اهل بیت علیهم السلام در باب اجتهاد هیچ انسدادی ندارد. در میان این پنج مرام فقهی تنها فقهی است که هیچگاه در آن انسداد نبوده و نیست. اجتهاد پویا با استفاده از عنصر زمان و مکان در این فقه موج می زند. مسائل نو به نو پدیدار می شوند، اصول بر فروع تطبیق می شود و احکام از دل ادله بیرون می آید. این هنر فقه اهل بیت علیهم السلام است.

فقه اهل بیت علیهم السلام پایه و اساس نظام جمهوری اسلامی شد، فقه رسول خداست و پس از پیغمبر اکرم فقه اهل بیت هست. فقه ما بعد از یک و نیم قرن بعد از رحلت رسول خدا به دست ما نرسیده ، فقه ما ارتباط مستقیم با رسول خدا دارد. زمانی که دیگران نوشتن قال رسول الله را جرم می دانستند زمانی که دیگران حدیث پیغمبر را در روز روشن جلوی چشم مردم آتش می زدند ما بر اساس سنت پیغمبر زندگی می کردیم.

قانون اساسی تجلی فقه اهل بیت علیهم السلام در نظام اسلامی است

تجلی فقه اهل بیت علیهم السلام در نظام جمهوری اسلامی قانون اساسی شده است. قانون اساسی  که در آن هرگز نگاه قومی و قبیله ای ، نگاه دگم و خشک مذهبی خاص دیده نشده است. قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی را بر اساس اصل اصیل ولایت و امامت بنیانگذاری کرده است. علیهذا کسانی که صاحب منصب در این نظام می شوند اگر اعتقادی به اساس امامت و اصل امامت و ولایت نداشته باشند هر جای این حکومت باشند ، هر صندلی که داشته باشند و پشت هر میزی که بنشینند غصب هست و حقوقی که می گیرند قطعا حرام است چون به اصل آن اعتقادی ندارند.

اخیرا برخی از افراد فریب خورده و جاهل و آدم هایی که گمان می کنند اسلام شناس بودن به بعضی از ظواهر و القاب پرطمطراقی است که بعضی افراد بی سواد به انسان ها می دهند، مطالبی می گویند که انسان حیف اش می آید راحت ار آن عبور کند.

می گویند قانون اساسی اشکال دارد ، شما چهل سال حکومت کردید اجازه بدهید چهار سال ما حکومت کنیم. چهل سال شیعه حکومت کرده در این مملکت ، حالا نوبت ما است که چهار سال حکومت کنیم. باید پرسید مگر در قانون اساسی حرف شیعه و سنی زده شده است؟ شما اصل دوم قانون اساسی را ببینید تاکیدش بر امت واحده است. در حقوق شهروندی چه تفاوتی فی مابین یک مسلمان شیعه و یک مسلمان سنی است؟

شمایی که ادعا دارید چهار سال هم بدهید ما حکومت کنیم بعد بینید ما چه کار می کنیم. می شود بفرمایید هزار و چهارصد سال است که بر گرده مسلمانان در تاریخ نشستید چه گلی به سر اسلام زدید؟ حکومت هایی که یکی پشت سر هم مثل پست ترین حیوانات نوکری اسرائیل را دارند و یوغ اش را به گردن می اندازند مگر از شما نیستند؟ آن هایی که دویست و پنجاه میلیارد دلار هزینه کردند که القاعده و داعش را درست کنند مگر از شما نبودند؟ مگر همین امروز حکومت های اسلامی قاطبه آنها از هم کیشان شما نیستند؟ چرا نمی توانند مردم خودشان را در مسیر حق راهبری کنند و به ایشان عزت دهند؟ مگر ام القری شما عربستان کشور اسلامی نیست که دارالافتاء هم دارد؟ چه کسی به حکومت کثیف عربستان اجازه داده که بیست و هفت هزار دلار به خلبانانی حقوق دهد که بچه های مظلوم یمن را بمباران کنند. از کجای فقه اسلام این را آوردید؟

اگر فقه شما فقه مستحکمی بود اجازه می دادید صدها هزار شیعه مظلومی که در مکه زندگی می کنند مسجد جامع باشکوه داشته باشند. شما فقه حکومتی و حاکمیتی دارید و ما منکر آن نیستیم ، ابوحنیفه و شاگردانش از اولین کسانی هستند که در باب فقه حاکمیتی کتاب هم نوشتند اما تبلور فقه شما بنی امیه ، بنی عباس و تا به امروز است. توجه به دو عنصر زمان و مکان می کنید اما برای خار کردن مسلمانان.

رئیس موساد سخنرانی کرد که در همه دنیا پخش شد، گفت ما نمی خواستیم با غزه بجنگیم ، آنقدر عربستان و امارات و بحرین و چهارتا کشور کوچک خلیج فارس به ما فشار آوردند و پول دادند و ما به غزه را بمباران کردیم.

اگر ظرفیتی در اداره مملکت دارید، مشکلی نیست. بیایید و ظرفیت واقعی خود را بگویید. خطبه نمازجمعه بازار نیست که آدم هر حرفی بزند و هر کاری کند و هر جور دلش می خواهد حرف بزند. از طرفی شما که به اجماع امت اعتقاد دارید، مگر همین قانون اساسی ۲/۹۸ درصد رای این امت را نگرفته است؟ چرا با این اجماع مخالفت می کنید؟ اینکه دقیقا مطابق عقیده خود شما است. شما ظاهرا فتاوای خودتان را هم یا بلد نیستید یا قبول ندارید. مگر خود شما در مباحث شبه کلامی که دارید می گویید حکومت امری جبری است خدا بخواهد به هر کس می دهد. چطور فهد پنج زن داشت شما در فقه برای آن راه پیدا کردید؟ ملک عبدالله با نخست وزیر انگلستان رسما جلوی دوربین تلویزیون ها شرب خمر کرد، شما گفتید سلطان است. فقهی که فسخ و فجور را برای حاکم جایز بداند.فقهی که بگوید حاکم اولی الامر است و باید تبعیت اش کرد و لو کان فاسقا، ما چطور سرنوشت هشتاد میلیون نفر را به این نوع نگاه ها واگذار کنیم؟

ما افتخار می کنیم که قانون اساسی ما مترقی ترین قانون در سطح کره زمین است البته نظام به این نقطه برسد که در قانون انعطاف هایی ایجاد کند خواهد کرد، تشخیصش با شما نیست. چون اساسا شما در این حد نیستید که تشخیص بدهید. تشخیصش با آنهایی است که اهلش هستند و شما اهلش نیستید. (تکبیر نمازگزاران)

ما در این مملکت با سلم وصفا می بینیم برادران ما شیعه و سنی با هم معاشرت و زندگی می کنند ، آرام هستند، چرا این آرامش را به هم می زنید؟ زندگی آرام در این استان چه مشکلی برای شما ایجاد می کند که گهگاه آتشی رها می کنید؟ واقعا چه مشکلی دارید؟ مسئله شما چیست؟ با کجای این نظام مسئله دارید؟ مسجدی که شما در زاهدان ساختید کدام شیعه جرات می کند در بحرین بسازد؟ کدام شیعه در عربستان جرات می کند محرم برای امام خود عزاداری کند در حالی که میلیون ها شیعه در عربستان زندگی می کنند. مگر حدود ۹۰ درصد مردم بحرین شیعه نیستند؟ چرا حق ندارند برای امام خود عزاداری کنند؟ چرا حق ندارند مسجد بروند و نمازجماعت و نمازجمعه داشته باشند؟

خدا لعنت کند حکومت منحوس و کثیف پهلوی را که استان چهاردهم ما را دودستی تقدیم انگلیس کردند و اسمش را هم بحرین گذاشتند. اینهایی که می گفتند که کوروش بخواب که ما بیداریم با شصت و سه میلیارد دلار پول از این مملکت رفتند، بگذریم از عتیقه هایی که بردند و کارهای دیگری که کردند. آن خائن ها بودند که جنایات اینچنینی کردند.

 به برکت امام و رهبری و شهدا و به برکت این مردم خدا منت بر ما گذاشت که الان بیرق ما بیرق توحید است ، پرچم ما پرچم توحید است. کجای دنیا شما یک حکومت اسلامی در طراز نظام اسلامی از حیث مبانی و مبادی ، از حیث نظام سازی می توانید پیدا کنید؟

بیچارگی امروز مسلمانان جهان از این است که امثال شما نسل بعد از نسل مردم را در تاریکی نگه داشتید و اجازه ندادید در دامان امامت قرار بگیرند، مسیر را خراب کردید ، راه را اشتباه رفتید. بگذارید این استان آرام باشد تا زمینه توسعه استان فراهم تر شود.حرفی یا نکته ای دارید ، مطلب علمی دارید مشکلی نیست بنشینید و با متخصصین حرف بزنید تا به شما یاد بدهند. شما خودتان فتوا می دهید که اگر حاکم اسلامی باشد باید او را تبعیت کرد. در فقه تان هست که اگر کسی می خواهد امام جمعه باشد باید حاکم اسلامی او را تایید کند و نصب کند. بعد شما خودتان جلوی حاکم اسلامی ، حکومت اسلامی و قانون اساسی  گردن فرازی هم می کنید؟ و از مواهب اش هم دارید استفاده می کنید.

آراء مردم تعیین کننده است ، در همین زاهدان اکثریت اعضای شورای شهر از برادران اهل سنت ما هستند ، در خیلی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ،کردستان اکثریت اعضای شورای شهرها از برادران اهل سنت ما هستند. اگر به دنبال هستید که ستون های این نظام را بلرزانید که بد راهی را انتخاب کردید.

در حکومت بنی امیه که همین آقایان سنگش را به سینه می زنند خلیفه چهارم پیغمبر به قول خودشان ، علی که جزو عشره مبشره بود به قول خودشان ، علی بن ابیطالب که جزو بهترین صحابه رسول خدا بود به قول خودشان، علی بین ابیطالب که داماد خوب پیغمبر بود و محترم از نظر آنها و امیرالمومنین علیه السلام ما قریب به یکصد سال توسط همین ها لعن و سب شد. آنهایی که علی علیه السلام را لعن کردند از کجا آمده بودند؟ از تل آویو آمده بودند؟ در دانشگاه بیرمنگام درس خوانده بودند؟ یا نه. ما اگر ساکت هستیم دلیلش آقایی ما است و تکلیفی که داریم .

ما به حکومتمان ، به نظام مان  و به ولایت مان افتخار می کنیم ، ما با همه وجودمان به حقانیت این نظام ایمان داریم. اساس این نظام ، حکومت و اساس جمهوری اسلامی مبتنی بر فقه اهل بیت علیهم السلام و ما به این فقه ایمان ، اعتقاد و باور داریم و سنگش را به سینه می زنیم و به آن افتخار می کنیم.(تکبیر نمازگزاران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.