ما افتخار می کنیم که نظام اسلامی چهل و دو سال در این مسیر ( تحقق امت واحده ) حرکت کرده و حرکت موفقی هم داشته است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱ اسفند ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:


خطبه اول


حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی و حرمت گذاشتن به حلال و حرام خدا بیان نمودند: احکام الهی برای سعادت و نجات ما به دست ما رسیده است و مخالفت با احکام الهی چیزی جز خسران نخواهد بود.


ماه رجب المرجب است ،ماه عظیم رجب و ماه استغفار خوش دارم این مطلب را عرض کنم: این ماه ف ماه استغفار و توبه است ، قرآن کریم فرمود آن کس که توبه نمی کند ظالم است و به خودش ظلم می کند، راه استجابت دعا را می گیرد و در نیازهایش وقتی به خدا مراجعه می کند به بن بست می رسد.


توبه و استغفار اکسیر و گنج است، گنجی پرسود است، گناه و میل به گناه را از بین می برد، ما فقیریم، فرمود” یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ” سوره فاطر آیه ۱۵ ، خداغنی است ، شما فقیرید. حق این است که فقیر در خانه غنی برود، حق این است که فقیر گدای غنی باشد، حق این است که فقیر مطلق به درگاه غنی مطلق عرض حاجت کند.


در دعای ماه رجب که در تعقیبات نماز هست. صدا می زنیم که “یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ” ما عملمان کم است خیلی کم، ای کسی که به عمل کم من مزد زیاد می دهد ، گاهی عمل کمی شما انجام می دهید، خدا مزد عظیم به شما می دهد. گاهی جوانی دست پدر و مادرش را می بوسد خدا عاقبتش را خیر می کند،عمل بزرگ نیست اما پاداش زیاد است. مگر چهاررکعت نمازی که به درگاه خدا می خوانیم واقعا می ارزد که چقدر به ما مزد دهد؟ در باب عمل کم هم خدای متعال عطای زیاد دارد و این اقتضای خدایی است، خداست که عطا کند.


یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ ، ای کسی که عطا می کند و می بخشد به آن کسی که از او بخواهد. سوال: اگر از خدا نخواهیم هم عطا می کند؟ جواب: یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ ، ای کسی که عطا می کند به کسی که از او نخواسته ، ای کسی که عطا می کند به آن کس که او را نمی شناسد. خدا عطا کننده است به کسی که از او سوال می کند “یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ” خدا عطا می کند به آن کس که از او سوال نمی کند. یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ ، یعنی شما در خانه خدا نمی روی ، او نیاز تو را می داند و کمک می کند و دستت را می گیرد. وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ ، خدا را نمی شناسد باز هم خدا به او کمک می کند، کریم و بنده نواز است ، آقاست.


در آقایی خدا همین بس که برای ارتباط با ذات ذی الجلال الهی هیچ تشریفاتی لازم نیست. با هر زبان و هر شکلی و هر عبارتی و هر بیانی و هر عقیده و مرامی . یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ ، ای کسی که در برابر کم زیاد عطا می کند. یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ ، ای کسی که وقتی از او بخواهند عنایت می کند. یا مَنْ یُعْطى‏ مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ‏ ، ای کسی که اگر از او نخواهند و حتی او را نشناسند و در خانه اش هم نیایند باز هم عنایت می کند که این فی الواقع لطف رحمانی خداست.


امیدوارم که خدای متعال در این ایام به همه ما توفیق توبه دهد. در ایام استغفار زیاد کنیم، در این ایام توبه زیاد کنیم، در این ایام ذکر استغفار بگوییم تا دلمان صافی شود، قلبمان صافی شود و گناه مان بخشیده شود و بین ما و خدا گناهی اگر هست خدای متعال آن را ببخشد. گاهی برای استغفار خوب است که واسطه تراشی کنیم، همیشه خوب است ولی گاهی گل وقت است. فرمود:ای پیغمبر اگر کسی إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ، اگر بعضی از مردم گناه و معصیت کردند اینها جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّه، پیش تو بیایند، استغفار کنند. وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ ، تو هم برای آنها استغفار کنی. پیامبر هم برای انها استغفار کند. لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا، خدا را تواب و رحیم خواهند یافت. پیامبر را در توبه واسطه کنیم، پیامبر را در انابه واسطه کنیم. اگر توانستیم روزها و شب ها ساعتی را بگذاریم و ذکر استغفار بگوییم. رابطه مان را با خدا محکم کنیم تا بتوانیم وارد میدان عظیم ماه مبارک رمضان شویم.


خطبه دوم


حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:


رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیماری کرونا
رعایت شئون ودستورالعمل های بهداشتی بیماری کرونا را جدی بگیریم. ظاهرا وارد موج جدیدی شدیم، خواهش ما این است که همگان مراعات کنند تا به فضل خدا متعال این موج هم عبور کند و ما بتوانیم با کمترین خسارت ان شاءالله از این بلا به فضل خدای متعال دور شویم.

اما نکته ای را که باید به محضر شما عرض کنم ، در جلسه گذشته عرض کردیم که یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که نظام سازی کرد، خود نظام سازی یک مقوله و مسئله هست و اساس است. اگر نظام سازی نمی شد انقلاب اسلامی قطعا خیلی زود از بین می رفت. این نظام سازی بر اساس فقه اهل بیت علیهم السلام ایجاد شده و روح این نظام سازی در قانون اساسی جمهوری اسلامی دیده شده است.


قانون اساسی ما با رای ۲/۹۸ درصد از مردم ما تایید شده یعنی یک اجماع مطلق و بدون چون و چرا که هم مبنای ما و هم مبنای عزیزان اهل سنت است و از نظر هر دو فقه قابل اعتنا و احترام است. قانون اساسی مبانی دارد که من بعد ان شاءالله الرحمن به بخشی و برخی از این مبانی در حد حوصله جلسه به فضل خدای متعال متداوما اشاره خواهم کرد.


یکی از مسائل مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، موضوع امت واحده است که در ماده دوم و یازدهم از قانون اساسی آمده است. در ماده یازدهم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی این مطلب نوشته شده است که : به حکم آیه کریمه ۹۲ سوره انبیاء “إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ” همه مسلمانان یک امت هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.اصل یازدهم قانون اساسی ابتناء بر امت واحده دارد.


امت واحده اصطلاحی است که قرآن کریم ابداء کرده است. در دو آیه قرآن آیه ۹۲ سوره انبیاء و آیه ۵۲ سوره مومنون این دو آیه با قدری اختلاف تکرار شده است و بخش اول إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً مشترک بین شان است. در یک آیه دارد که وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ و در یک آیه دارد وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ ، امت واحده یعنی اینکه ما امتی داریم ، این امت هدف مشترک ، جهت مشترک ، سرنوشت مشترک و دشمن مشترک دارد طبعا می بایست حرکت مشترک هم داشته باشد و قانون اساسی ما قانون اساسی شیعه نیست.قانون اساسی سنی نیست. قانون اساسی اسلام است. ما ان شاءالله جلو می رویم و بر اساس همین قانون اساسی این را تبیین می کنیم.البته در قانون اساسی مذهب رسمی را شیعه معرفی کرده و آن هم دلائل مستحکم خودش را دارد که به فضل خدای متعال توضیح خواهیم داد و تبیین خواهیم کرد، وظیفه هم داریم که تبیین کنیم.


امت واحده یعنی اینکه یک شخصی که مسلمان است ورای مذهب ، ورای انگیزه فقهی و مذاق فقهی تکالیف و حقوقی دارد. نظام اسلامی درباره امنیت او مکلف است که به او خدمات برساند. همان گونه ای که امنیت یک شیعه مهم هست ، به همان اندازه امنیت یک نفر از اهل سنت مهم است. بلافرق. همان قدر که آبروی یک نفر شیعه اهمیت دارد ، آبروی یک نفر اهل سنت هم اهمیت دارد. بدون کوچکترین فرقی. همان گونه که خون یک شیعه محترم است ، خون یک اهل سنت هم محترم است بدون کوچکترین فرقی و نظام اسلامی مکلف است که این را تامین کند. این حقی است که امت واحده دارند.


امت واحده یعنی مردمانی که با مذاهب مختلف زیر یک چتر جمع می شوند، از تعصبات به دور هستند و اهل تعصبات نیستند. الان در نظام جمهوری اسلامی رای یک نفر در یک روستای دور افتاده بلوچستان با رای رهبر این انقلاب هیچ فرقی ندارد. این یعنی تعیین مساوی حق سرنوشت، قانون به امت اسلامی نگاه کرده است نه به امتی با قید خاص، طایفه خاص و مذهب خاص. البته در اجرائیات چون این قانون اسلامی است لازم هست که بر اساس فقهی عمل کند. این فقه می تواند جعفری باشد، می تواند حنفی باشد، می تواند حنبلی باشد ، می تواند شافعی باشد، می تواند مالکی باشد. مانعی ندارد. اما باید تعیین شود، این ها را در آینده به فضل خدای متعال بحث خواهیم کرد.


امت واحده امتی هستند که دشمن مشترک دارند. پس هرکس که با ما دشمن مشترک دارد بخشی از امت ما است. جمهوری اسلامی تکلیف و وظیفه دارد زمینه تحقق امت اسلامی در جهان را فراهم کند. یعنی اگر مسلمان مظلومی یاللمسلمین گفت ، اگر سنی فلسطینی در نوار غزه بود یا شیعه حزب الله لبنان بود برای جمهوری اسلامی ذره ای تفاوت نباید کند و نمی کند. شما دیدید و دنیا هم دیده است. انقدر که جمهوری اسلامی در سوریه در برابر تکفیری های ملعون از شیعه دفاع کرده از اهل سنت هم دفاع کرده است. شیعه که در سوریه در اقلیت قرار دارد. شهدایی که در تدمر به شهادت رسیدند، تدمر چند درصد شیعه هست؟ یا دفاعی که از کردستان عراق شد، از تمامیت عراق و سوریه شد. دفاعی که از مردم مظلوم فلسطین می شود و شد و خواهد شد ان شاءالله تا آزادی قدس هم ادامه پیدا خواهد کرد. چرا این اتفاق می افتد؟ چون جمهوری اسلامی خودش را طبق اصل یازده قانون اساسی مکلف می داند.


اصل یازده قانون اساسی می گوید باید جمهوری اسلامی به سمت امت واحده حرکت کند. خدماتش هم باید اینگونه باشد. در قانون اساسی وقتی که از امت اسلامی ، امت واحده نام می برد هم تکالیف واحد است و هم حقوق واحد است. جمهوری اسلامی در تامین بهداشت، آموزش و امنیت مکلف است. هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نباشد و ما امروزه این را در این مملکت می بینیم و این نعمت است. همه باید قدردان نظام باشند. همه باید سر سفره این نظام شاکر باشند. همه باید شان این نظام را حفظ کنند.


نه فقط شیعه و سنی بلکه آن کافر ذمی که در ذمه حکومت اسلامی دارد زندگی می کند در تعیین سرنوشت هیچ تفاوتی با شیعیان و اهل سنت که مسلمان هستند ندارد. وقتی که قرار است به رئیس جمهوری رای بدهید آیا اثر رای یک یهودی با یک مسلمان متفاوت است؟ آیا یک مسیحی ارمنی ، کاتولیک رای او با یک عالم شیعی متفاوت است؟ با یک عالم سنی متفاوت است؟ تاثیرش فرق می کند؟ خیر، در نظارت بر قوه مجریه ، قوه مجریه ما وظیفه دارد خدماتی را به مردم برساند. ۲۹۰ نفر نماینده این مردم تعیین می کنند، بخشی از این نمایندگان اساسا مسلمان نیستند، نمایندگان اقلیت های دینی، ما نماینده زرتشتی داریم، نماینده یهودی داریم ، نماینده مسیحی داریم، نماینده مسلمان هم داریم. ۲۹۰ نفر نماینده فارق از اینکه چه دین و مذهب و مرامی دارند و عضو چه حزبی هستند. همه اینها بر همه موجودیت قوه مجریه ناظر هستند بدون کوچکترین تفاوتی. اینها مزیت های قانون ما است، این یعنی امت واحده، امت واحده یعنی اینکه همانگونه که یک نماینده شیعه می تواند از رئیس جمهور این مملکت سوال کند، نماینده اهل سنت هم می تواند سوال کند. حق اوست که سوال کند، باید هم سوال کند اگر سوال داشته باشد. نظارت باید کند حال می خواهد شیعه ، سنی یا یهودی و مسیحی و زرتشتی باشد. اینها حقوق اساسی است که قانون به ایرانی داده است بنابراین در حق تعیین سرنوشت و حق استفاده از خدمات و حتی استخدام در دوایر دولتی ، یک نفر یهودی و یک نفر مسلمان هر دو در یک رده شغلی کار می کنند حقوق شان مساوی و برابر است. چرا؟ چون قانون ما قانون امت واحده است.


یک وقتی قانون بر اساس فقه نیست، بر اساس اسلام نیست. بسیاری از کشورها و حتی اطراف ما و حتی ایران قبل از انقلاب قانون شان را از کشورهای پیشرفته ای که در تقنین جلوتر بودند گرفتند. یک ویرایش یه بومی سازی کردند و شده قانون کشور. اما قانون اساسی جمهوری اسلامی این نیست. ابتنای قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اساس قرآن و سنت است که در خطبه های آینده توضیح خواهیم داد.


امت واحده یعنی: دشمنی که در برابر اهل سنت بایستد و دشمنی که در برابر شیعه بایستد ، دشمنی که در برابر ایرانی بایستند دشمن همه ایرانی ها است. دشمن واحد، امت واحد ، فرصت آموزشی واحد. ما افتخار می کنیم که در این کشور نه فقط ایرانی ها بلکه ملاحظه بفرمایید از زمانی که مردم عزیز افغانستان گرفتار شدند و مهاجرت کردند، چند میلیون افغانستانی در ایران زندگی می کنند؟ در زمان واحد گاه تعداد جمعیت عزیزان افغانستانی ما بالغ بر چهار میلیون نفر می رسید و این ها صدها هزار دانش آموز داشتند و تمام آنها هم درس خواندند مثل بچه های شما. ما امیدواریم که مشکلی برای هیچ کشوری به وجود نیاید اما اگر قرار بود مشکلات افغانستان تا هر زمانی ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی تمام قد ورای مذهبشان در خدمت آنها بود.

در تعیین سرنوشت چه تفاوتی بین ایرانی با هر گرایش و دین و مذهبی و آیینی می بینید؟ اصل یازدهم دنبال این است که توسعه برای همه هست، خدمت برای همه است و تعیین سرنوشت برای همه هست. چرا؟ چون قرآن می فرماید: “إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ” البته بر مبنای توحید باید باشد، محوریت توحید مهم است. شما امت واحده هستید پس حق واحد دارید، نماینده داشته باشید واحد نظارت می کند، این آن امت واحده است که در قانون اساسی ما آمده است. ما از فرانسه قانون نگرفتیم تا بومی و بروزرسانی و بومی کنیم برای خودمان. ما از قرآن و سنت قانون گرفتیم. البته امت واحده دشمن هم دارد که خدا توفیق دهد دشمن شناسی را در باب امت واحده عرض خواهم کرد.


بنای خیری شد که ما من بعد اصول مهمه قانون اساسی را با هم مرور کنیم، قانون اساسی ما معتقد است که امت اسلامی امت واحده هستند ورای جغرافیا، یعنی مسلمانی که در آفریقا زندگی می کند بخشی از این امت واحده است، مسلمانی که در افغانستان، عراق ، عربستان و سوریه و… زندگی می کنند بخشی از این امت واحده هستند و احترام آنها لازم است. او حرمت دارد مثل بقیه و ما افتخار می کنیم که نظام اسلامی چهل و دو سال در این مسیر حرکت کرده و حرکت موفقی هم داشته و امیدواریم که من بعد این حرکت روز به روز قوی تر ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.