إنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ، مردم شریف و نجیب شهرستان زابل و منطقه سیستان آیا وقت آن نشده است که از انتخابات طایفه ای دست برداریم؟ در انتخابات شورای اسلامی شهر به افرادی اصلح رای دهیم تا شهری زیبا و آباد داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۹ اسفند ۹۹ به امامت حجت الاسلام والمسلمین حیدرعلی راشکی امام جمعه موقت شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین راشکی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:

ایام شعبانیه و روز ولادت امام سجاد علیه السلام را تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه خطبه های مختلفی را پیرامون تقوا صحبت کردند. در خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه ایشان می فرمایند: “خداوند تقوا و اطاعت الهی را بالاترین امور قرار داده است”، یعنی اگر انسان در امور زندگی خودش دچار تردید شود که چه امری بتوانم برگزینم؟ امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: “اطاعت از فرمان الهی بالاترین امور هست.” همچنین ایشان می فرمایند: اگر کسی می خواهد از آب حیات زندگی و جاودانگی در قیامت استفاده کند، راهش اطاعت الهی است.امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: اطاعت الهی سپر و پوششی در مقابل شعله های آتش در روز قیامت خواهد بود. اطاعت الهی روشنایی و چراغ قبر انسان ها خواهد بود. اطاعت الهی راه نجات برای لحظات سخت زندگی است. اطاعت الهی نگهدارنده از حوادث هلاک کننده است. با اطاعت الهی سختی ها شیرین می شود، فشار مشکلات خسته کننده برطرف می شود. با اطاعت الهی مشکلات سخت آسان می شود. با اطاعت الهی نعت های الهی به جوشش می آید و برکات تقلیل یافته فزونی می بایند.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین راشکی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوای الهی بیان نمودند:

رهبر معظم انقلاب به مشکلات معیشتی مردم اشاره داشتند و راه کارهایی بیان کردند ، مهمترین راهکار این است که راه حل مشکلات را از داخل بدانیم و نه بیرون و از ظرفیت های داخلی به ویژه جوانان به نحو احسن استفاده کنیم.

سوال جدی ما اکنون که در ایام عید نوروز و سال نو قرار داریم این است که چرا بعضی از اقلام ضروری مردم در بازار کم است؟ مگر دولتمردان ما نمی دانستند که در ایام عید مصرف بالاتر می رود؟ به جای آنکه ظرفیت عرضه را از تقاضا بالاتر ببرند مشاهده می کنیم که به میزان معمول هم کالا در بازار قرار ندادند.

تا کی مردم در صف های مختلف همچون صف روغن باشند؟ به تازگی نیز که صف دیگری مانند صف مرغ را هم تشکیل داده اند. مگر شعار این دولت از بین بردن صف نبود؟ نه تنها صفها کم نشد بلکه صف های جدیدی همچون صف مرغ را هم اضافه کردند. این نتیجه عملکرد کسانی است که نگاه شان به جای ظرفیت های داخل، فقط به غرب است.

ثبت نام شورای اسلامی شهر در هفته گذشته بود و ثبت نام شورای اسلامی روستا به زودی آغاز خواهد شود. در اصل ۱۰۰ قانون اساسی وظیفه شوراها را اینگونه بیان داشته است: شوراها برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ،فرهنگی و آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و با توجه به مقتضیات محلی فعالیت می کنند. لذا وقتی وظایف شورای اسلامی شهر را می بینیم واقعا وظیفه سنگینی است ، یعنی شورای شهر می بایست تیمی متخصص باشد که در همه زمینه ها تخصص خاص خودش را داشته باشد.

از مهمترین شاخصه هایی که یک فرد می تواند داشته باشد تا کاندیدای شورای اسلامی شهر شود: ۱- انقلابی باشد ۲-دلسوز و دغدغه مند نسبت به درد مردم باشد ۳-دارای روحیه جهادی و کار و تلاش شبانه روزی باشد ۴- متخصص باشد

از مواردی که باعث تعجب انسان می شود این است که بعضی از افراد شورای شهر فعلی دوباره در انتخابات ثبت نام کرده اند، مگر آنها در شورای شهر چه پرونده موفقی داشته اند که دوباره به خود این اجازه را می دهند که برای بار دیگری کاندیدا شوند؟ ایام عید است و می بینم که شهر هیچ تغییری نکرده است.

مردم عزیز خود در سرنوشت خویش موثر هستند، إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ، مردم شریف و نجیب شهرستان زابل و منطقه سیستان آیا وقت آن نشده است که از انتخابات طایفه ای دست برداریم؟ و در انتخابات شورای اسلامی شهر به افرادی اصلح رای دهیم تا شهری زیبا و آباد داشته باشیم. تا خود مردم برای تغییر سرنوشت خودشان اراده نکنند ، سرنوشت شان تغییر نخواهد کرد.

تا خودمان به فکر این نباشیم که شورای شهری قوی، متخصص ، متعهد، دغدغه مند و دارای روحیه جهادی انتخاب نکنیم اوضاع شهر مان همین خواهد بود بلکه به مراتب بدتر خواهد شد لذا باید به این موارد دقت داشته باشیم و تغییر را از خودمان شروع کنیم، تغییر اراده های خودمان، تغییر انتخاب هایمان، انتخابات طایفه ای باید دست برداریم، باید به سمت این برویم که افرادی که اصلح هستند و واقعا صلاحیت اداره شهر را دارند انتخاب کنیم تا ان شاءالله شهری آباد و زیبا داشته باشیم.

یکی از نکاتی که در مورد انتخابات شوراهای اسلامی روستاها است که متاسفانه آن چیزی که ما شاهد آن هستیم در غالب روستاها انتخابات شوراها به حالت موروثی شده است یعنی یه فامیل چون توانسته اند شورا را تصاحب کنند تا انتها باید افراد شورا از همین فامیل باشد. لذا بایستی دقت داشته باشیم و از این انتخاب های ناصحیح دست برداریم و افرادی که واقعا صلاحیت این کار را دارند انتخاب کنیم تا روستاهای ما آباد شود.

امروز ولادت امام سجاد علیه السلام است، ایشان در زندگی شان خصلت های مختلفی داشتند که به این خصلت ها معروف بودند، مهم ترین صفت و ویژگی امام سجاد علیه السلام زین العابدین ، زینت عبادت کنندگان بود. از این بزرگوار یاد بگیریم تا بتوانیم یک زمان هایی را برای عبادت تخصیص دهیم. از جمله ویژگی های حضرت انفاق ایشان بود، ایام عید است خیلی از خانواده ها مشکل دارند، به فکر این عزیزان باشیم و از ایشان دستگیری کنیم.

نزدیک ایام سال نو است ، ایامی است که همه خانه تکانی کردند، خانه ها را تزئین و آماده می کنند و به استقبال سال نو می روند، ان شاء الله خدای متعال به ما توفیق دهد تا خانه دلمان را خانه تکانی کنیم. ان شاءالله خانه دلمان را طوری خانه تکانی کنیم که این سال در این قرنی که گذشت ،آخرین سال از غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و ان شاءالله سال جدید که در قرن جدید می آید به عنوان سال ظهور آقا و مولایمان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. در ایام عید خیلی از مردم عزیز صله رحم به جا می آورند، خیلی سنت خوبی است لذا مراقب باشیم با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد ، مراعات کنیم و به فکر دیگران هم باشیم . ان شاء الله که این برهمه مبارک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.