آینده سیستان روشن است، روشن تر از آنی است که من و شما فرض می کنیم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نماز جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:امیدوارم با رعایت تقوا و امر نهی خدا و در نظر گرفتن آنچه که خدا به ما دستور داده است همه عاقبت به خیر شویم.

ایام ماه شعبان معظم است این ایام مقدمه ای است بر ورود به ماه مبارک رمضان و ان شاءالله در روز های آینده اگر توفیق داشته باشیم میهمان سفره ماه مبارک رمضان خواهیم شد لذا شایسته است که اتصال خویش را به خدای متعال بیشتر کنیم هم از باب ذکر و یاد خدا که ذکر خدا حلاوت و شیرینی اش چیزی است که ما را به کمال می رساند. خدای متعال هم در قرآن کریم فرموده است که ذکر و یاد خدا به انسان آرامش می دهد. طبیعی است که ما در زندگانی مان تلاطم هایی داریم و این تلاطم ها دل و قلب ما را متلاطم می کند و ناآرام می شویم و ذکر خدا آرامش به ما می دهد.

خدا همه جوره نعمت را بر ما تمام کرده است. ما هیچ طلبی از خدا نداریم اکر به واسطه رفتار ، اعمال و گناهانمان خدا ما را عذاب بدهد حق دارد و ناحق نیست. ما رفتارمان به گونه ای نیست که ما را به بهشت ببرند اما خدا خیلی آقاست و به بهانه ای ما را به سعادت خواهد رساند. 

اما اگر خدا دست ما را رها کند چه می شود؟ در مناجات شعبانیه امیرالمومنین علیه السلام این جمله عجیب را دارد که “إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی” خدایا اگر تو در لطف و رحمتت را ببندی و دست مرا نگیری چه کسی می خواهد مرا رزق دهد. از کجا قرار است که به من رسیدگی شود؟ “وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی” اگر تو بخواهی من خار شوم چه کسی می خواهد مرا یاری کند؟ چه کسی می خواهد مرا عزت دهد؟  واقعا اگر خداوند دستش را از روی سر من بردارد من چه بکنم؟ کجا روم ؟ در خانه چه کسی را بزنم؟ چه کسی از خدا بهتر.

خدایا تو خواستی حسین علیه السلام عزیز باشد ، یارانش و خانواده اش کشتند و زن و بچه اش را به اسارت بردند، خواهران و دخترانش را به اسارت بردند، بچه هایش و بچه شش ماه اش را کشتند و خودش را با خاک یکسان کردند. کشته ای مثل سیدالشهدا در تاریخ نمی توانید پیدا کنید. وقتی که آن نانجیب عمر بن سعد گفت از هر طرف به حسین حمله کنید دیگر از بدن سیدالشهدا چیزی نماند. نعل تازه به اسب ها هم زدند ، با اسب روی پیکر عزیز فاطمه سلام الله علیها تاختند که هیچ از این بدن نماند آنقدر که بعد از چند دقیقه که خواهرش آمد نشناخت و نتوانست تشخیص بدهد اما خدا می خواست که او عزیز باشد. شما لحظه ای اطراف ضریح و حرم مطهر باصفای سیدالشهدا را خالی نمی بینید. چرا؟  چون خدا به او عزت داد و عزت می دهد. بچه های معاویه و یزید و ازنابشان کجا هستند؟ بعد از سی یا چهل نسل بعد از امام حسین علیه السلام سیدی وارد خانه شما می شود چقدر اجلالش می کنید.

همه دست به توسل خدا داشته باشیم ، عرض بکنیم “إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ” خدایا اگر فردای قیامت مرا به جرمم بگیری من هم به تو خواهم گفت ای بخشنده ای بزرگوار.” إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ” تو اگر بهانه گناه مرا بگیری من بهانه بخشش تو را می گیرم. البته اینها مجوز گناه نیست. گناه جنگ با خدا است نباید به جنگ با خدا رفت هیچ کس نبود در تاریخ که به جنگ با خدا رود و پیروز شود. خدا قهار است. امام صادق علیه السلام فرمود: حلال و حرام خدا قرق خداست قرق خدا را نشکنید. “وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ” اگر مرا وارد آتش جهنم هم بکنی به همه می گویم که خدا را دوست دارد، من عاشق هستم. امید به ذیل عنایت الهی سکه رایج شعبان و ماه رمضان است. قرار است که سر سفره خدا برویم پس امیدوار باشیم. “إِلَهِی لَمْ أُسَلِّطْ عَلَى حُسْنِ ظَنِّی قُنُوطَ الْإِیَاسِ” خدایا حسن ظن ام را با ناامیدی جابجا نمی کنم به حسن ظن ام نا امیدی را مسلط نخواهم کرد. “وَ لا انْقَطَعَ رَجَائِی مِنْ جَمِیلِ کَرَمِکَ” امید من هیچ وقت قطع نخواهد شد.

خدایا من از تو ناامید نمی شوم من به تو امید دارم و این مال مناجات و نیمه شب و خلوت هم نیست اتفاقا باید در زندگی ما هم همین باشد. در زندگی ما تکیه به خدا جاری باشد. حسن ظن نسبت به حضرت حق جاری باشد. اگر چنانچه حسن ظن به حضرت حضرت حق در زندگانی ما جاری نباشد شک نکنید که ما به نتیجه نخواهیم رسید.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند: ان شاءالله برای خدا بنده باشیم، خدا از ما چیزی بیشتر نمی خواهد، نه از ما می خواهد کوه را بشکافیم و نه از ما خواست دریا را بشکافیم و نه از ما خواست آسمان را بشکافیم، فقط به ما گفت که در برابر من بی ادب نباشید. در برابر نعمت های من قدرشناس باشید. انبیاء هم آمدند و به مردم گفتند:”  لَا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ” خدا را بپرسید. ان شاءالله که ما مسلمان و خداپرست باشیم.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی را سرلوحه قرار دهیم. امیدواریم خدای متعال به عزیزانمان در صحنه جهاد سلامت قوت دهد تا ان شاءالله این بیماری به زودی زود رخت بربندد.

ان شاء الله ادامه طرح بحث شرحی بر مبانی قانون اساسی و امت واحده را در خطبه هفته آینده مطرح خواهیم کرد.

در باب انتخابات شوراهای اسلامی ثبت نام ها تمام شده است و صلاحیت ها بررسی شده است. هم از کسانی که وارد صحنه شده اند باید تشکر کرد و هم از مراجع چهارگانه ذی صلاح که صلاحیت ها را بررسی کردند، دوستان عزیز در امور امنیتی و هم مجریان که زحمت بیشتر بر دوش ایشان هست و خواهد بود و هم ناظران عزیز ، از همه تشکر می کنیم همه عزیزان ماجور هستند.

نکته ای وجود دارد که تذکر آن لازم است، عده ای ثبت نام می کنند و ممکن است احراز صلاحیت شوند و عده ای ممکن است احرازصلاحیت نشوند، عزیزان احراز صلاحیت نمی شوند این نفی شخصیت آنها نیست به این معنا نیست که یک نقطه تاریکی وجود دارد که آقای زید صلاحیتش تایید نشده است. ممکن است برای امری تایید شود و یا برای امری تایید نشود. ممکن است من بخواهم نماینده مجلس بشوم و بررسی کنند و صلاحیت من را برای نمایندگی مجلس تایید نکنند این به این معنا نیست که من شخصیتم یک اشکال عمده ای داشت که این اتفاق نیفتاد. هر شغلی اقتضائات خودش را دارد و براساس آن اقتضائات بررسی و مسائل احصاء می شود. لذا هم عزیزانی که احرازصلاحیت نشدند و هم دیگران بدانند که این به معنای وجود نقاط تاریک و منفی قطعا نیست می توانند در سنگر های متعدد خدمت کنند. اینقدر هم جا برای خدمت هست که می توانند به وظیفه شان عمل کنند. عزیزانی هم که وارد صحنه می شوند و تبلیغات می کنند . ان شاءالله رای بیاورند و یا نیاورند این را بدانند که کرسی شورای اسلامی شهر کرسی نوکری و دوندگی است کار و تلاش است باید کار کنند تلاش کنند و پیگیر باشند و دوندگی کنند و خدماتی که باید به مردم برسد درست و شایسته و به جا برسد. از عزیزانی هم که تاکنون در شورای اسلامی شهر بودند هم تشکر می کنیم و وظیفه داریم تشکر کنیم.

اخیرا رئیس جمهور افغانستان در افتتاحیه بند کمال خان نکاتی را گفتند که به نظرم آمد خوب است که ما یک تامل کوچک به این نکات داشته باشیم. اولا صحبت های ایشان بخشی که به آب خودشان بر می گردد بحث دیگری است بالاخره آب سرزمینی شان است و هر کاری که می خواهند بکنند انجام دهند و به ما هم مربوط نمی شود اما لحن و فضای صحبت ایشان اولا خارج از چارچوب مرسوم دیپلماسی بود یعنی به نوعی دشمن انگاری یک خطای استراتژیکی است که برخی از سیاستمداران در اثر تحریک دیگران به این خطا می رسند و این خطاها معمولا می تواند برای خودشان و آینده شان مخرب باشد.

حرف هایی که گفته شد بر مدار حسن همجواری نیست و شما این را بدانید که با نظامی روبرو هستید که چهل سال است تقریبا با آغوش و ابروی باز و روی خوش مردم مسلمان افغانستان را در آغوش گرفته است و به آنها خدمات بسیاری ارائه داده است و من بعد هم این کار را خواهد کرد. ما به دلیل اینکه مسلمانیم و به قواعد اسلامی و انسانی آشنا هستیم غم و ناراحتی مردم افغانستان را غم و ناراحتی خودمان می دانیم. قبلا هم من همینجا و همین تریبون نکاتی را در این باب عرض کردم،خوب است آقایان خدمات جمهوری اسلامی ایران را گاهی به یاد بیاورند، معلوم است که پشت پرده این قضایا دست هایی وجود دارد که بین دوطرف مرز خدایی نکرده نقار ایجاد کند.

عرض می کنیم این اتفاق نمی افتد به دلیل اینکه اولا تاریخ تمدنی ما و افغانستان مشترک است دوما درست است که مرزی کشیده شده است این طرف اسمش شده ایران و آنطرف اسمش شده افغانستان اما مردم طرفین مرز فامیل و برادر هستند. طوایفی هستند که با هم گره خوردند و در هم تنیدگی دارند و ما خبر داریم که عزیزان ما آنطرف مرز هم از این کلمات رنجیده خاطر شدند. بسیاری از طوایف هستند که بخشی از آن ها این طرف مرز و بخشی آنطرف مرز هستند که جا دارد بزرگان این طوایف برادری ها را تعمیق دهند ، کسانی هستند که قصد دارند که از این فضاها استفاده کنند تا فضا را متشنج کنند و این چیزی است که از دست ما بر می آید تا نگذاریم نقار و دشمنی به وجود بیاید.

رئیس جمهور افغانستان باید این را بداند که به هر حال میهمانان ناخوانده ای که آمدند و امثال ایشان را تحریک می کنند به بعضی از این جملات ، آن میهمانان ناخوانده خواهند رفت و وجدان بیدار مردم افغانستان بعدا شما را محاکمه خواهد کرد که با کشوری که دهها سال میزبان ما بوده است این چه لحن صحبتی بود. نه در غالب عرف دیپلماتیک می شود این حرف ها را پذیرفت و نه در غالب قواعد سخنوری اینها قابل پذیرش هست لذا خواهشی که داریم عزیزان ما در بیان مطالب شان دقت بیشتری داشته باشند.

نکته فرعی دیگری که دارم و خدمت این عزیزان و دیگران عرض می کنم این است که خشکی تالاب هامون فشار و ضررش فقط برای ما نیست، وقتی که این گرد و خاک بلند شود این سیستان ما را متاثر نمی کند، سه کشور ایران ، افغانستان و پاکستان متاثر خواهند شد و مورد فشار قرار خواهند گرفت ما فقط متضرر نخواهیم شد آنها هم قطعا متضرر می شوند فلذا این ضرری است که برای خود آنها به وجود خواهد آمد ، در دراز مدت طوفان های گرد و خاکی که بلند می شود بخشی از کشاورزی افغانستان را در منطقه ما و حتی در شمال غرب پاکستان ممکن است به طور کلی به تعطیلی بکشاند و ضرری که خود آنها خواهند دید از نفعی که الان برای آن کمی تفاخر می کنند به مراتب بیشتر خواهد شد لذا معلوم است آنهایی که تحریک می کنند که عمدتا آمریکایی ها هستند تا کشت خشخاش را در افغانستان بیشتر کنند و قاچاق بین المللی مواد مخدری که خودشان یکصد برابرش کردند و هواپیماهای نظامی می آید در نقاط مختلف افغانستان نظامی می آورد و با خودش مواد مخدر می برد و الان ترانزیت بین المللی مواد مخدر را انجام می دهند و زیر سایه آنها انجام می شود این ها اهداف شومی دارند. ما توقع داریم تا عزیزان ما اهداف شوم آمریکایی ها را خوب بشناسند.

البته از حیث دیپلماسی ما دیپلماسی خودمان را دیپلماسی قوی ارزیابی نمی کنیم کما اینکه نمایندگان عزیزمان در مجلس هم تذکر دادند و گفتند ، حتی دعوت کردند به بعضی از کمیسیون ها و ما هم سفارش کردیم که با آقایان محکم صحبت کنید. با رئیس جمهور بنشینید با وزیر امور خارجه بنشینید که نسبت به بحث آب در منطقه سیستان هیچ واکنش و صحبتی نداشتند. به هر حال آب برای منطقه سیستان مهم است.

فرآیندی را که بعضی از رسانه ها داشتند ضمن تشکری که باید داشته باشیم ، یک اشکالاتی هم ایجاد کرد. من قبلا هم گفتم این بند ناف باید پاره شود. ما نباید از حیث آب محتاج افغانستان باشیم این احتیاج به افغانستان سم برای ما است. مسئولین امر چه در سطح ملی و نمایندگان عزیز ما در استان و چه در سطح استانی مسئولین استانی و شهرستانی همه باید همت کنند که منابع جایگزین محکم پیگیری شود. اولا حق آبه ای که آنها می دهند و ۸۲۰ میلیون متر مکعب هست بخش عمده ای از موضوع کشاورزی ما را می تواند مدیریت کند به شرط اینکه ما هم در بحث کشاورزی به سمت اصلاح الگوی کشت رویم در ثانی آبی که از دریای عمان فعلا دولتی ها جار می زنند و البته ما پیگیری خواهیم کرد و من به امید خدا در اولین فرصت اگر فرماندار بزرگوارمان هم همراهی کنند خواهیم رفت و از نقطه شروع این قصه پیگیری خواهیم کرد، به نقطه آغاز عملیات خواهیم رفت و مرتب دو یا سه ماه می رویم و سر می زنیم که این پروژه در چه حالی است؟ و کجاست؟

آب از دریای عمان به اینجا خواهد آمد فعلا آب مصرفی صنعت و شرب موافقت آن گرفته شده است ان شاءالله برای کشاورزی هم نمایندگان محترم ما پیگیری خواهند کرد. سهمی از کشاورزی هم خواهد آمد که بسیار اتفاق خوبی می تواند باشد. از اتفاقات خوبی که اینجا هست این هست که استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک کریدور مستقل در بحث انتقال آب دیده شده است و آب خاص استان سیستان و بلوچستان از دریای عمان خواهد آمد. ان شاءالله همه عزیزان موضوع انتقال آب از دریای عمان را محکم و شبانه روز پیگیری کنند. اینجا آن جایی است که باید با صدای بلند پیگیری کنند به دلیل اینکه آب مسئله ای نیست که ما از کنارش راحت عبور کنیم.

به حمدالله از اتفاقات خوبی که در سیستان افتاده است و من بعد ما بیشتر اخبارش را خواهیم شنید بحث آب ژرف است که به همت جناب آقای دکتر دهمرده و دوستانشان به نتیجه می رسد، این آب آبی است که خدای متعال به ما داده است ، وقتی که ما توکل و حسن ظن مان به خدا باشد افغانستان یک قطره هم آب ندهد شما می توانید در یک بازه زمانی سیستان را تبدیل به دریا کنید. آبی که حسب گزارشی که بعضا دادند بیش از هزار میلیارد مترمکعب زیر سیستان دارد به سمت دریای عمان می رود، یک دریای واقعی دارد از اینجا رد می شود ، جایی برای ناامیدی نیست.

 چه رسانه ها و چه مسئولین و چه دیگران این بند کمال خان را آنقدر بزرگ نکنیم که همه فکر کنند که ما داریم از تشنگی می میریم ان شاءالله خواهید دید روزی را که این آبی که از افغانستان می آید این آب خیلی هم مورد نیاز ما نخواهد شد و آنها هستند که خواهش خواهند کرد که بخشی از این آب را شما قبول کنید و استفاده کنید. به شرطی اینکه برنامه ای که برای آب داریم ، دیپلماسی آب ما قوی باشد، استراتژی درستی ما برای آب داشته باشیم .

ما باید بنشینیم با یک برنامه دقیق مسئله آب را درست حل کنیم چه در باب کشاورزی و صنعت چه در باب شرب و خاصه در موضوع کشاورزی باید به شکل دقیقی ان شاءالله پیگیری شود. بنابراین جایی برای نگرانی و ناامیدی نیست. نباید ما هم مردم را ناامید کنیم که ای داد و بی داد که درهای رحمت به روی ما بسته شد سد کمال خان افتتاح شد و ما همه از تشنگی می میریم. خیر اینطور نیست ،  ان شاءالله آب می آید خوب هم می آید زیاد هم می آید ما به همت مسئولین و نمایندگان مان ایمان داریم و کمک شان می کنیم. هرکجا که لازم دیدند که مردم وسط صحنه بیاند مردم وسط صحنه هستند و در این معنا شک نکنند.

ان شاءالله سیستان آبادتر از هر زمان خواهد شد ، بارقه هایش هم دارد می آید ، وقتی آب از فاصله سه هزار متری عمق زمین با فشار می آید و این دشت تفتیده را خنک می کند این بارقه امید است چه امیدی از این بالاتر. ان شاءالله چاه های ژرف باید به نوع و مدل بهره برداری در نقاط مختلف سیستان ایجاد شود ، کشاورزی را رونق دهد ، صنعت را رونق دهد. آن موقع اگر خواستید از آب افغانستان هم استفاده کنید خوب است که حق شما است اما آن هایی که از این ادبیات استفاده می کنند یقینا نه به مردم خودشان خدمت می کنند و نه به کشورشان خدمت می کنند. آقای اشرف غنی دو روز سه روز و یا چهار صباح رئیس جمهور است و خواهد رفت اما این تغییر ادبیات از رئیس جمهوری که می گفت اگر ما یک قطره آب داشته باشیم نصف آن برای برادران ما در ایران است تا این ادبیات که آب می خواهید طوری نیست نفت بدهید آب به شما می دهیم فاصله اش را زیاد است. نشان می دهد عده ای این وسط دارند تحرکاتی می کنند و تحریک هایی انجام می دهند که توقع ما این است که عزیزان ما در افغانستان ان شاءالله از این تحریکات مراقبت کنند.

از این طرف مردم ما هم نباید دلشان بلرزد آب به هر قیمیتی که هست خواهد آمد و می آید هیچ نگرانی نداشته باشید، اصلا جای نگرانی نیست، اگر به هر قیمت باشد نظام اجازه نمی دهد سیستان تشنه تر از این باشد و بماند ، به غیرت شما و به غیرت مسئولین و غیرت عزیزانی که دارند زحمت می کشند. امیدوار باشیم نسبت به سیستان عزیز نگذاریم که ناامیدی در ما رسوخ کند و اگر هم می خواهیم مسئولین را تحریک کنیم که بهتر کار کنند مردم را اقلا ناراحت نکنیم. مسئولین باید قوی تر ورود کنند و ورود می کنند در سطح ملی و استانی و شهرستانی ولی هیچ جای ناامیدی و نگرانی خاصی وجود ندارد.

این مدت که این آقا این حرف ها را زده بود نگاه می کردم واقعا در بعضی از کانال ها و گروه ها آدم ناامید می شد که سیستان رفت و تمام. نه خیر اگر قرار باشد که سیستان با این دو قطره آب افغانستان بمیرد که سیستان نیست. ان شاءالله همه اینها به مدار حق اتفاق خواهد افتاد آینده روشن است ، روشن تر از آنی که من و شما فرض می کنیم و امدواریم که هم انتقال آب از دریای عمان به شکل جدی قوی و سریع پیگیری شود هم از ناحیه مردم و هم از ناحیه مسئولین ، همه باید پیگیری کنیم که این آب در حجم مورد نیاز منطقه چه برای بلوچستان و چه برای سیستان وارد شود و هم چاه های آب ژرف ان شاءالله به نتیجه برسد. هم از نقاط دیگری که امکان دارد آب منتقل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.