هم افزایی همه ارگان ها جهت تغییر الگوی کشت در منطقه سیستان

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل در سخنرانی مجازی که در روز جمعه ۲۷/۰۱/۱۴۰۰ منتشر شد بیان نمودند:این هفته هم به دلیل لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا ، نمازجمعه برگزار نمی شود و ناچاریم که مطالب را به این صورت به سمع و نظر برادران و خواهران ایمانی برسانیم.

جامعه ایمانی در عمل به دستورات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بهترین عملکرد را داشته و دارند

البته ما به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب و به حکم عقل کلیه دستورالعمل هایی که مرتبط با موضوع ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و صادره از طرف عزیزان هست را عمل می کنیم.عموما جامعه ایمانی در عمل به این دستورات ، تجربه ثابت کرده است که بهترین عملکرد را داشته و دارند اما در این زمینه به نظر می آید که در مقام اجرا و شاید هم در مقام مطالبه مسئله رعایت شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی به یک صورت کاریکاتوری در جامعه ما اجرایی می شود.

شیوه اجرای دستورالعمل ها که فی الواقع یک شیوه کاریکاتوری هست نمی تواند ما را به سرمنزل مقصود و راه درست مبارزه با ویروس کرونا برساند

نمازهای جمعه با وجود اینکه قبل از آنی که اوضاع قرمز شود یا خطر بیشتر شود، کلیه پروتکل ها را رعایت می کردند، دستور آمد که تعطیل شوند، مراسمات مذهبی حتی المقدور یا تعطیل شوند و یا محدود شوند، نمازهای جماعت یا تعطیل شوند یا محدود شوند اما در جاهای دیگری که خطر بیشتر هست و این خطر بیشتر دامن مردم را می گیرد ما خبری از مراعات آنچنانی و یا تاکید و پیگیری و نظارت و دستورالعمل های سختگیرانه نمی بینیم، مثلا مسجد تعطیل هست در حالی که تماما مردم شاید ۲۰ دقیقه یا ۳۰ دقیقه در مسجد رفت و آمد می کنند معمولا هم دستورالعمل ها رعایت می شود اما در بازاری که ساعت ها مردم در فواصل خیلی کم با هم تماس دارند و تماس های زیادی هم هست یا در بانک ها و یا در صف هایی که برای موارد مختلف تشکیل می شد در اینها تماس های بسیاری هست ، سختگیری در این باب وجود ندارد یا در مقام اجرا نیست.

گمان می کنیم که این شیوه اجرای دستورالعمل ها که فی الواقع یک شیوه کاریکاتوری هست نمی تواند ما را به سرمنزل مقصود و راه درست مبارزه با این ویروس برساند. اگر قرار است که با این ویروس مباره ای شود لازم است که تمام مراسمات و گردهمایی ها رسمی و غیر رسمی تعطیل شود، نمازجمعه یک گردهمایی رسمی است تعطیل می شود اما بازار که یک گردهمایی ضخیم تر و بزرگ تر ، پر رفت و آمد تر و پرتماس تر هست ، تعطیل نمی شود. بخشی از دلیل اش هم معقول است به هر حال زندگی مردم بسته به بازار است و ما نمی توانیم زندگی مردم را تعطیل کنیم. اینجا جای آن هست که از مسئولین امر خواسته شود که تدبیری برای زندگی کنند تا مردم بتوانند با خیال راحت کار و کاسبی خویش را تعطیل می کند، در حالی که بانک نسبت به بدهی بازاری مطالبه می کند یا کسی کارش را تعطیل می کند در حالی که هزینه هایی که دارد ، آن هزینه ها باید پرداخت شود لذا به نظر می آید باید یک فکر جامعی شود تا از هر جهت مردم را در برابر این بیماری مصون کند.

نقش اجتماعات مختلف در گستره شیوع این بیماری منتشر شود

البته چه قدر خوب است که نقش اجتماعات مختلف در گستره شیوع این بیماری منتشر شود، زمانی در اوایل شیوع بیماری منتشر می شد و جالب بود که بانک ها ۲۷ درصد نقش داشتند و در حالی که مساجد، نمازجماعت و نمازجمعه ۷/.۰ درصد نقش در شیوع این بیماری داشتند. وقتی که این آمارها بیرون بیاید و مشخص شود معلوم می شود که نمازهای جمعه و جماعات کمترین خطر را در موضوع کرونا طبق تجربه داشته اند. علی رغم همه اینها ما به دستورالعمل های بهداشتی عمل می کنیم و به جای خطبه نمازجمعه به این صورت عرایض را خدمت شما عرض می کنیم.

حفر سومین چاه ژرف و انتقال آب از دریای عمان

به حمدالله نسبت به مسئله آب در سیستان اتفاقات خوبی می افتد یکی اینکه چاه سوم ژرف در منطقه نیمروز کار عملیاتی اش در حال آغاز است و این خبر خیلی خوبی است و به حمدالله ما دو تجربه موفق در مورد چاه ژرف داریم و این ذخیره عظیم خدادادی دارد به سمت سطح زمین در سیستان بخش هایی از آن هدایت می شود و جا دارد از همه کسانی که شبانه روز در جهت حصول این نتیجه مبارک زحمت کشیدند تشکر کنیم. ان شاءالله چاه سوم به زودی شروع به کار خواهد کرد و دیری نخواهد پایید که ما شاهد جریان آب چاه ژرف در منطقه سیستان خواهیم بود. باور ما این است که اگر از این ظرفیت خوب استفاده شود معضل آب مرتفع خواهد شد.

حرکت دومی که مطلوب آغاز شد و یا حداقل اعلام شد بحث انتقال آب از دریای عمان هست که اختصاصا برای استان سیستان و بلوچستان می آید ، من استدعا می کنم از مسئولین و از طرف مردم درخواست می کنم از مسئولین که با تمام توان پیگیر باشند، آب دریای عمان برای شرب و برای صنعت باید بیاید تا ما بتوانیم منطقه سیستان را به یک منطقه صنعتی تبدیل کنیم. اگر این منطقه علاوه بر کشاورزی تکیه بر صنعت هم داشته باشد تبعا منطقه بسیار آبادی خواهد شد. این را هم رسانه ها خیلی پیگیری و مطالبه کنند و هم مسئولین استانی و کشوری این را به جد پیگیری کنند.

هم افزایی همه ارگان ها جهت تغییر الگوی کشت در منطقه سیستان

نکته ای هم برای عزیزانمان که به کشاورزی مشغول هستند عرض می کنم که ما چاره ای نداریم جز اینکه از روش مرسوم سنتی کشت به سمت روش های صنعتی و منضبط و مقرون به صرفه پیش رویم. می بایست کشت ها به صورتی باشد که هم سود بالایی داشته باشد و هم مصرف آب کمتری داشته باشد و هم از طرفی نیازهای مهم کشور را بتواند پاسخگو باشد. محصولاتی در کشورمان داریم که در اینجا به راحتی می شود اینها را کشت کرد و استحصال کرد و محصولاتی که برای اقتصاد کلی کشور بسیار مفید است و بازدهی بسیار بالایی دارد و سود خوبی هم برای عزیزان کشاورز دارد. جهادکشاورزی ، مرکز تحقیقات کشاورزی و ارگان های دیگر کمر همت ببندند و جلسات توجیهی برای کشاورزان در روستاها بگذارند تا کشاورزان عزیز ما از این گذار عبور کنند این خیلی مهم است که کشاورزان ما از این حالت سنتی به سمت کشت صنعتی و نیمه صنعتی و مقرون به صرفه پیش بروند تا ان شاءالله مشکلات و معضلاتی که پیش می آید مهار شود و مردم بتوانند به یک اقتصاد پایدار در سیستان برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.