مردم شریف و عزیز ایران اسلامی لبیک گویان به ولی امر مسلمین امام مومنین حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه الله) در انتخابات بیست و هشت خرداد با قوت و صلابت شرکت خواهند کرد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی ضمن قرائت آیه۳۷ سوره مبارکه شوری “وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ” بیان نمودند: در سوره مبارکه شوری وقتی که سخن از اهل ایمان و اهل توکل به میان می آید می فرماید اولین نشانه افراد مومن و متوکل ، کسانی که توکل شان به خداست و به ذات ذی الجلال الهی ایمان دارند و تکیه به خدا می دهند اولین نشانه آن ها این است که ” یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ ” گناهان کبیره و اساسا گناه از آنان سر نمی زند. البته برای مومن هر گناهی کبیره است، گرچه گناه کبیره تعریف خودش را دارد اما کسی که اهل ایمان و اهل تقوا باشد هر گناهی را کبیره می داند چرا؟ چون گناه شمشیر کشیدن علیه خداست حالا آن گناه می خواهد کوچک و یا بزرگ باشد. مهم این نیست که حجم این گناه، کیفیت این گناه و کمیت این گناه چقدر است و چیست. مهم این است که انسان وقتی که گناه می کند در برابر مولای خودش صف آرایی می کند و در مقابل می ایستد و با او می جنگد این مهم است لذا می فرماید:” وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ ” کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب می کنند اینها نشانه دارند پس آنکس که اهل ایمان،توکل و اهل اجتناب از گناه است.

اگر کسی اینگونه بود می فرماید: ” وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ ” زندگی همیشه شیرین نیست ، زندگی همه اخبار خوش نیست گاهی در زندگی اخبار خوش هست و گاهی هم اخبار ناخوش ، گاهی زندگی اخبارش شیرین است و گاهی تلخ است و گاهی زندگی مملو از خوشی ها می شود و گاهی مملو از ناکامی ها می شود. همواره پاشنه زندگی بر یک در نمی چرخد، غم و شادی همسایه دیوار به دیوار هم هستند. شیرینی و تلخی همواره کنار هم هستند. تلخی های زندگی گاهی ما را غضبناک می کند و گاهی باعث می شود که انسان ها نسبت به همدیگر حالت عصبانی و خشم و غضب پیدا کنند.

آنهایی که بنده خدا، اهل ایمان و اهل توکل هستند می فرماید: ” وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ ” آن زمانی که چهره تلخ زندگی ، چهره سخت زندگی به آن ها رو می کند خشمگین می شوند آن موقع باید اهل بخشش باشند. برادر دینی شماست یا خواهر ایمانی شماست گاهی با هم اختلاف دارید اشکال ندارد سلایق تان به هم نخورد اینها مانعی نیست. اینکه دو نفر سلیقه شان به هم نخورد و همه دیدگاه هایشان با هم یکی نباشد اشکالی ندارد اتفاقا زمینه رشد آنها است. می تواند در جهت سیاسی و در جهات دیگر باشد. می تواند در زندگی بین زن و مرد باشد. می تواند بین دو دوست باشد.

اگر دوست شما رفتاری کرد که شما را به خشم آورد قرآن چه نسخه ای برای شما دارد؟ قرآن می فرماید:اگراهل ایمان و توکلی و اگر از گناهان اجتناب می کنی بگذر و گذشت کن، چرا؟چون شما محتاج به بخشش هستید ، محتاج به  این هستید که خدای متعال از شما بگذرد. محتاج به این هستید که ذات اقدس الهی از گناه شما در گذرد.ما همه نیازمند به عفو و بخشش خدا هستیم. کیست که بی نیاز از عفو و بخشش خدا باشد؟ چه قدر دست به دعا بر می داریم و می گوییم خدایا ما را ببخش. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: “فإن عَفَوتَ فَمَن أولى مِنکَ بِذلکَ”اگر تو گذشت کردی چه کسی از تو سزاوارتر به این گذشت است. تو از برادر مومن خودت گذشتی خدا هم از تو می گذرد. اگر تو نگذشتی چه توقعی برای گذشت داری؟

فرمود: “تخلقوا باخلاق الله” اخلاق خدا چیست؟ می فرماید یک اعرابی محضر رسول خدا رسید و این سوال را پرسید یا رسول الله ” مَن یُحاسِبُ الخَلقَ یَومَ القِیامَهِ ” روز قیامت چه کسی امور خلق را محاسبه می کند؟ حضرت فرمود: “اللّه ُ عزَّوجلَّ” خداست. مالک یوم الدین است خدا سریع الحساب است. همینکه پیغمبراکرم فرمود که خدا حساب می کند اعرابی این جمله را گفت: “نَجَونا ورَبِّ الکَعبَهِ ” به پروردگار کعبه که ما نجات پیدا کردیم. حضرت فرمود: “وکَیفَ ذاکَ یا أعرابِیُّ ؟ ” چطور به سرعت به این نتیجه رسیدی؟ اعرابی گفت: “لأِنَّ الکَریمَ إذا قَدَرَ عَفا” کریم وقتی که که قدرت بر عذاب داشته باشد می بخشد.

چه قدر خوب است که ما در زندگانیمان کریم باشیم. اهل بخشش باشیم. چه قدر خوب است که ما در زندگانی مان از تقصیرات هم عبور کنیم گاهی چشم خویش را ببندیم و نبینیم و نشنویم. ما بگذریم تا از ما بگذرند. ما ببخشیم تا خدا ببخشد. بسیاری از مشکلاتی که پیش می آید بین این است که دو برادر ایمانی باهم مشکلی پیدا می کنند و از سر تقصیر هم نمی گذرند و باید از هم انتقام بکشند و این خطا است. وقتی که شما از برادر دینی خودت نگذری چطور انتظار داری که خدای متعال از تو بگذرد؟ خدا خواهد گذشت؟ آیا به شما نمی گوید که شما برادر مومن برادر دینی و ایمانی حالا ظلمی در حق تو کرد ، از او گذشتی؟ آنجا که دیگر نمی شود تقلب بازی کرد. یا خدا که نمی شود خدعه کرد. فرمود: آنهایی که می خواهند با خدا خدعه کنند خودشان خودشان را فریب می دهند.

بسیاری از اوقات ما در زنگانی مان حسب طبیعت زندگی با هم اختلافاتی پیدا می کنیم، سلایق مان به هم نمی خورد، گاهی بین دو نفر از زن و شوهر گرفته تا دو رفیق و دو مسئول گرفته تا مردم و مسئولین گرفته تا مردم با هم گرفته و تا دو مغازه دار کنار هم گرفته و تا دو همسایه گرفته. گاهی با هم اختلاف پیدا می کنند. نمره بیست را آن کسی می گیرد که بخشش بیشتری داشته باشد و اهل عفو گذشت . بخشش باشد. اگر بود انتظارش به جا است که بگوید خدایا من گذشتم تو هم از من در گذر. اگر نبود چه طور فردای قیامت رویش می شود که بگوید خدایا مرا بخش؟ کریم باشیم که گفت: کریم وقتیکه قدرت بر عذاب داشته باشد خواهد بخشید.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

طبق معمول بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی صادره از وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا هم سفارش می کنم و از اینکه در صحنه نمازجمعه این دستورالعمل را به خوبی مراعات می فرمایید از همه شما کمال تقدیر و تشکر را داریم.

دولت دوازدهم در حال اتمام کار است و روزهای آخر این دولت در حال سپری شدن است و ما شاهد آخرین هفته ها و روزهای این دولت هستیم. طبیعی است که امروزه مسئولینی در دوایر دولتی ، سازمانها و نهادها مشغول به خدمت هستند. ما در شهر زابل اولا از همه کسانی که در طول این مدت زحمت کشیدند تشکر می کنیم.

اما بعد از این تشکر گفتن این نکته خیلی ضروری است که آقایان مسئول توجه داشته باشند که دولتی می رود و دولتی می آید خدمت تعطیل نیست. مبادا مسئولی با خودش حساب و کتاب کند که این دولت دو ماه دیگر تمام می شود و من هم دو ماه مرخصی طلب دارم بعد هم معلوم نیست که مدیرکل بعدی که می آید ، استاندار بعدی که می آید ، وزیر بعدی که می آید ما را انتخاب کند. کار را رها کند و تلفنش بشود یک وسیله برای پیدا کردن شغل دیگر ، کار دیگر و جای دیگر و برنامه ریزی کند که این دو ماه دیگر هم به خودمان و به زندگی مان برسیم. خدمت تا آخرین لحظه ای که شما حکم تان و وظیفه تان هست باید استمرار داشته باشد. هیچ مدیری در این شهرستان و در این منطقه حق ندارد که از وظایف شرعی و قانونی خودش در این روزها و هفته های باقی مانده سر باز بزند. هیچ مدیری حق ندارد در این ایام باقی مانده کوتاهی کند. اگر هم که تا به حال کوتاهی کرده است باید جبران کند.

قرار نیست که خدمت به مردم معلق شود به رئیس جمهوری که می آید و به رئیس جمهوری که می رود. هر کس که بیاید و هر کس که برود دخلی به خدمتگذاری جنابعالی ندارد. حضور در محل کار و نشاط در خدمتگذاری ، خدمتگذاری صادقانه به مردم تا لحظه آخر باید ادامه داشته باشد. این هم شامل مسئولین دوایر دولتی می شود و هم اعضای محترم شورای شهر می شود. به هر حال حال چند روز دیگر انتخابات شورای اسلامی شهر هم برگزار می شود. این شورای شهر خواهند رفت و شورای شهر جدید خواهند آمد. اعضای شورای شهر گمان نکنند که حالا مدتی مانده و دیگر رها کنند خیر شما امانتدار هستید و شما شرعا مسئول هستید. شما قانونا مسئول هستید. شما وظیفه دارید تا آخرین لحظه تمام تلاش تان را تا آخرین لحظه برای مردم مبذول کنید. فردای قیامت مسئول هستید. حال که دوره شما چه در شورای محترم اسلامی شهر و چه در دوایر دولتی هر چه قدر که بوده و هر چقدر که از آن مانده تا آخرین لحظه مبادا کوتاهی اتفاق بیافتد. مبادا نسبت به انجام وظایف کم کاری صورت بگیرد. من استدعا دارم که همگان مراقب این معنا باشند که عزیزان ما تا آخرین لحظه فعالیت کنند. ما به ایشان اعتماد داریم و امیدواریم که اعتماد ما سلب نشود. می دانیم که خدمتگذارند پس بمانند و خدمت شان را تا لحظه آخر انجام دهند.در همه حوزه های مدیریتی باید حضورشان فعال باشد. درد دل مردم را خوب بشنوند و با مردم حرف بزنند. اگر حادثه ، تلخی و مشکلی به وجود می آید آنها باید اولین کسانی باشند که حساس بشوند به موضوعات.

مسئول بدهکار مردم است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. مسئول نوکر مردم است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. اگر کسی نمی تواند نوکری مردم کند و اگر کسی خودش را طلبکار مردم می داند جایش در جمهوری اسلامی نیست. برود تلاویو و آنجا رئیس اداره بشود. در نظام ما مسئول خودش را بدهکار و خدمتگذار بداند و نوکر بداند و از اولین لحظه ای که بسم الله می گوید تا آخرین لحظه ای که حضور دارد کمر همت به کار ببندد. این استدعایی است که خاضعانه ابتدا از حضرات آقایان مسئول دارم و امیدوارم که ان شاء الله در این جهت همه قدم بردارند و به وظایف و تکالیف شان عمل کنند.

هفته گذشته عرض کردم که عده ای به عناوین مختلف به دنبال باج خواهی از نظام هستند و یا به دنبال هزینه تراشی هستند. اولا شرکت در انتخابات هم حق و هم وظیفه است و اهمیت دارد. ما باید آینده خودمان را خودمان بسازیم. ما هشت سال پیش انتخابی کردیم و چهار سال پیش تکرارش کردیم و باید قبول کنیم که انتخابمان درست نبود.درست و دقیق انتخاب کنیم. کسانی را انتخاب کنیم که کمر همت به نوکری مردم بستند. دولت را من و شما انتخاب می کنیم مگر کس دیگری قرار است انتخاب کند؟ بنابراین هرکس در حد خودش و در حد همان یک رایی که می دهد مسئول است. اولا اینکه رای بدیم و پای صندوق های رای بیاییم و حضور پیدا کنیم. همه مان هم حاضر شویم. ثانیا رای و انتخابمان هم بر اساس یک مطالعه دقیق باشد.

شاهد هستیم که کسانی یا دانسته و یا نادانسته و یا آگاهانه و یا از سر ناآگاهی بر طبل عدم مشارکت مردم در انتخابات می کوبند. اگر مزدور دشمن هستند که خوب بحث شان جداست. به هر حال معلوم می شود که دستشان در کدام جیب است. اگر مزدور دشمن نیستند فریب خوردگانی هستند که بدون جیره و مواجب سر خط فرمان شان سرخط فرمان دشمن است. آنها دارند در زمین دشمن بازی می کنند و به دشمن امیرالمومنین علیه السلام خدمت می کنند.

کسانی که تا دیروز مدافع سر سخت امثال داعش بودند یا صراحتا و یا تلویحا از آن تکفیری های صعب العلاج با همه وجود دفاع می کردند و امروزه هم ما اثری از توبه در اینها نمی بینیم. کسانی که تا دیروز به انتخابات در این کشور مباهات می کردند چرا؟ چون از صندوق ها اسم خودشان بیرون می آمد. کسانی که تا دیروز با همین انتخاب ها به آلاف و الوف رسیدند و به جایگاه ها و صندلی های رنگی رسیدند. کسانی که با همین انتخاب ها رشد کردند. شهرتی به هم زدند و جایگاهی پیدا کردند و چهار نفر و نصفی آنها را شناختند.

 کسانی که در همین بستر رئیس ، وزیر و وکیل شدند و مسئولیت های ریز و درشت پیدا کردند امروز حق ندارند انتخابات را زیر سوال ببرند. حق ندارند شورای نگهبان را زیر سوال ببرند. خود شما را شورای نگهبان تایید کرد که خیلی جاها رای آوردید. چطور زمانی که شورای نگهبان شما را تایید می کرد خوب بود. امروز بد شد؟ اینها حق ندارند برای نظام گردن کشی کنند. حق ندارند در تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان کوچکترین دخالتی کنند. حق ندارند بخشی از جامعه را گرو بگیرند به خاطر اینکه به مطامع خودشان نرسیدند.

اگر نظام در برابر فلان شخص فلان شخص فلان شخص کوتاه بیاید و مماشات کند و بله قربان بگوید دست به سینه بگذارد به کسی بگوید ببخشید آقا شما چند تا وزیر می خواهید؟ بگوید من چهار وزیر. بله قربانگو باشد این نظام که دیگر نظام اسلامی نیست. حقیقتا می بایست اینها را درک بکنند که نظام اسلامی نظام مستقلی است. این مدل آدم ها آن روز که به نفع شان است یؤمنون ببعض می شوند و روزی که به ضررشان است یکفرون ببعض می شوند. بعضی از آیات را می پسندند و بعضی ها را نمی پسندند. یک روز در جمع انقلابیون هستند و یک روز در جمع انقلابیون نیستند. این فایده ای ندارد اولا تکلیف خودشان را روشن کنند که آیا قالب های اساسی این نظام رااز بن دندان پذیرفتند؟ یا نپذیرفتند؟

ما معتقدیم که اگر اینها از ملت حرف می زنند و اگر اینها از امت حرف می زنند و اگر اینها از اهل سنت حرف می زنند قطعا دروغ می گویند. شکی هم در این معنا نداریم. ما این روزها شاهد هستیم که مردم عزیز و شریف ما چه شیعیان و چه اهل سنت و چه افراد در احزاب و گروه ها و جریان های مختلف کرور کرور می آیند و اعلام می کنند که رای خواهند داد و این را برای خودشان عزت می دانند.

البته خوب شد بعضی از آدم ها از آن لاکی که برای خودشان درست کرده بودند و مخفی شده بودند آرام آرام بیرون آمدند. بعضی از آدم ها از آن نقابی که برای خودشان درست کرده بودند آن نقاب ها شکست و در حال شکستن است. بیرون آمدند و بیرون می آیند. کسی از ملت حرف می زند که به دنبال عزت این مردم باشد و مشارکت در انتخابات عین عزت برای ملت است.

چرا اینها امروز از این حرف ها می زنند و اینگونه شدند؟  وقتی قرآن کریم را مشاهده می کنیم و از منافقین سخن می گوید می فرماید:سوره مبارکه آل عمران آیه۱۱۹″ وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا ” شما را ملاقات می کند و به شما می رسد با شما مواجه می شود ابراز ایمان می کنند. ابراز دوستی با اهل ایمان می کنند. خودشان را انقلابی می دانند. خودشان را در صف کسانی می دانند که در عزت مردم مشارکت کردند. “وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَیْظِ” وقتی که خلوت می کنند سرانگشتان خودشان را از غیظی که نسبت به شما دارند می گزند. در ظاهر ابراز ایمان می کنند و می گویند ما انقلابی هستیم. بعضی از اینها که در طول این سالها هر کجا دیدند که می توانند نیشی به این نظام بزنند زنند. از کرامت این نظام از بزرگی این نظام از بلند نظری این نظام سو استفاده کردند. وقتش رسیده که حیا کنند. مردم نگاه نفاق آلود را تشخیص می دهند.

قرآن به پیغمبر می فرماید: ” قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ ” بمیرید با این غیظی که دارید. شما خواهید مرد و از صخنه روزگار محو خواهید شد و این انقلاب کماکان سرپا خواهد ماند. همه خواهند دید شکی هم در این معنا نیست. صدام قرار بود سه روزه تهران باشد. رجوی قرار بود هفت روزه تهران باشد. جان بولتن قرار بود کریسمس ۲۰۲۰ تهران باشد. کجا هستند؟ چه شدند؟ اینها از صدام  بزرگترند؟ ” قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ ” با همین غیظ بمیرید با همین کینه و حسد بمیرید. روزی که مردم پای صندوق های رای خواهند رفت. در همه پهنه این کشور خاصه در این استان همه خواهید دید که طبل های توخالی و ببرهای کاغذی و پلنگ های بی دندانی بیش نبودند و نیستند و نخواهند بود.اگر انتخابات بد است شما چرا در آن ورود کردید؟ چرا وقتی به نفع شماست سرتان را بالا می آورید و همه چیز را خیلی گل و بلبل نشان می دهید؟ انصاف داشته باشید. آزاده مرد باشید اگر ایمان ندارید. باید به اینها گفت که از شدت این غیظ بمیرید اما مناسبت ترین کلام که باید به این افراد گفت همانی است که امیرالمومنین علیه السلام فرمود: “قد أخَذَ الشَّیطانُ مِنکَ مَأخَذَهُ و بَلَغَ فیکَ أمَلَهُ” شیطان برتو حکومت می کند. آنچه که او امر کند تو عمل می کنی. شیطان به وسیله تو به آرزویش می رسد. آروزی شیطان نقار، دشمنی ، نفاق و افتراق بین مردم است و تو محملی شدی که او به آرزویش برسد. البته خداوند فرمود که شیطان هیج سلطنتی بر مومنان نخواهد داشت. در ادامه حضرت فرمود:” و جَرى مِنکَ مَجرَى الرُّوحِ و الدَّمِ” شیطان مثل روح و مثل خون در تو جریان دارد.

خدا را شکر می کنیم و شکرگزاریم که هرچه این انقلاب به جلوتر می رود سریره های ناپاک خودشان را برملا می کنند. هرچه این انقلاب و این نظام جلوتر می رود سینه های حقارت ، حسادت و بغض و غیظ آنچه را که در خود دارند را بیرون می ریزند. هرچه این انقلاب جلوتر می رود وفاداران به این نظام و مردم پاک و سالم و ضلال و مردم با ایمان که چهل و دو سال است بار این انقلاب را به دوش گرفتند محکم تر و مستحکم تر در خط هستند. خدا را شاکریم که مردم پاسخ به اینها را روز بیست و هشت خرداد به محکمی و به قوت و با صلابت خواهند داد و آنچه را که روز گذشته ولی امر مسلمین امام مومنین حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه الله) از آنها خواسته لبیک گویان حتما عمل خواهند کرد. دست این مردم درد نکند. منت شان سر ما هست و ما منت آنها را داریم و به این منت افتخار می کنیم و خدا را قسم می دهم به حق فاطمه زهرا سلام الله علیها دنیا و آخرت پرچم عزت و صلابت و عظمت و شوکت این ملت را در اهتزار هر چه بیشتر نگه بدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.