مهم ترین ویژگی نهضت امام خمینی رضوان الله علیه آزادگی و حریت این نهضت است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نماز جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:امیدوارم با رعایت حدود تقوا و شریعت بندگان شایسته ،خالص و مقربی برای خدای متعال باشیم.

سالروز شهادت امام صادق علیه السلام و رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله علیه

امروز مصادف هست با سالگشت ارتحال ملکوتی امام امت اعلی الله مقامه الشریف ، رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی را خدمت همه تسلیت عرض می کنم و در آستانه شهادت امام صادق علیه السلام هستیم، شهادت وجود مقدس امام صادق علیه السلام را محضر مبارک برادران و خواهران ایمانی خودم تسلیت عرض می کنم و امیدوارم در پرتو عنایات اهل بیت علیهم السلام توفیق مستدام باشد.

وصیت امام صادق علیه السلام است که دل های خویش را به هم وصل کنیم، به هم نیکی کنیم و به همدیگر رحم کنیم و برادران خوبی برای هم باشیم

وجود مقدس امام صادق علیه السلام فرمودند: “تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ کُونُوا إِخْوَهً بَرَرَهً کَمَا أَمَرَکُمُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ” وجود مقدس امام صادق به همه ما توصیه و وصیت کرده است که با همدیگر پیوند داشته باشید، دلهای شما به هم وصل شود.

گاهی ما دونفر همسایه هستیم دیوارهایمان کنار هم هست اما دل هایمان ممکن است بسیاری از هم فاصله داشته باشد. گاهی ممکن است زن و مردی در یک خانه زندگی می کنند اما دلشان از هم فاصله داشته باشد. یک لطیفی می گفت وقتی دونفر با یکدیگر دعوا می کنند با همدگر داد می زنند در حالی که فاصله ای بین شان نیست، چرا؟ چون دلهایشان فاصله دارد و دور است. آدم وقتی می خواهد با کسی که از او دور است سخن بگوید. طبیعتا فریاد می زند اما وقتی که شما با کسی که نزدیک هستید و دل هایتان به هم نزدیک است با نجوا یا آهسته و آرام با هم حرف می زنید.

امام صادق علیه السلام می فرماید: دلهایتان را به هم پیوند بزنید، وقتی یک کسی خدمت امام صادق رسید عرض کرد آقاجان فلان شهر خیلی شیعیان خوبی دارید، امام فرمود: آدم هایی که مکنت دارند ،آدم هایی که موقعیت های خوب دارند به فقرا دختر می دهند؟ از فقرا دختر می گیرند؟ کمی بنده خدا خودش را جمع کرد و گفت نه آقاجان. امام فرمود: اغنیا در خانه فقرا می روند؟ به فقرا رسیدگی می کنند ؟ یا فقرا در خانه اغنیا می آیند؟ عرض کرد: آقا جان خیر ، فقرا در خانه اغنیا می آیند. حضرت فرمود: عجب ، اینها چطور خیال می کنند که شیعه ما هستند؟ اصلا حق ندارند که بگویند ما شیعه هستیم؟ . به هم وصل شوید بگذارید این قلب ها و دلهای شما لحظه به لحظه به همدیگر نزدیک شود. حق این قلب ها است که به هم نزدیک شوند.

“تَبَارُّوا” با هم نیکی کنید و برای همدیگر خیر داشته باشید. ” تَرَاحَمُوا ” به همدیگر رحم کنید. گاهی اوقات آدم ها به همدیگر رحم نمی کنند. ” وَ کُونُوا إِخْوَهً بَرَرَهً ” برادران خوبی برای هم باشید. برادران نیکوکاری برای هم باشید. بگذارید خیرتان به هم برسد. ” کَمَا أَمَرَکُمُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ” همانطور که خداوند متعال به شما دستور داده است همان باشید. خدا می فرماید به هم رحم کنید، در مشکلات و سختی ها دست هم را بگیرید. اگر لقمه نانی دارید و همسایه شما نان شب ندارد، لقمه خودت را نصف کن.

گاهی اوقات این مدل زندگی شهری جلوی خیلی از محاسن اخلاق را می گیرد، همسایه از همسایه خبر ندارد. این فرهنگ منحط غرب است. چقدر خوب است که همسایه ها از هم خبر داشته باشند. چقدر سنت قشنگی است که در بعضی از شهرها وجود دارد که همسایه اگر غذای خوبی می پزد برای همسایه اش هم می فرستند. مهم محبت ، برادری و تراحم است.  روایت داریم وقتی شما به فقیری کمک می کنید، قبل از آنی که کمک شما به فقیر برسد به خدا رسیده است. چقدر خوب است که ما محاسن اخلاق را روز به روز و لحظه به لحظه در زندگانی مان بیشتر و بیشتر کنیم.

امیدواریم به حق محمد و آل محمد علیهم السلام آگاهی ، شناخت و التزام ما به احکام دین و شریعت روز به روز زیادتر ، گسترده تر و عمیق تر بشود.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی و عمل به فرمایشات اهل بیت علیهم السلام خاصه روایتی که در خطبه اول قرائت شد ، بیان نمودند:

رسیدگی به وضعیت کشاورزان

سال زراعی تقریبا تمام شد و در پایان سال زراعی هستیم ، عزیزانی که کشت و کاری داشتند در حال برداشت هستند. سال پر دغدغه ای بود. بخشی از کشاورزان عزیز ما امسال علیرغم زحماتی که عزیزان ما در جهادکشاورزی کشیدند و کارهایی که کردند لکن باز هم نارسایی هایی وجود داشت و وجود دارد. قبل از آنی که سال زراعی جدید بخواهد آغاز شود استدعا داریم عزیزان ما از اکنون کارهایشان را پیگیری کنند.

مسئله آب مسئله اصلی سیستان است

مسئله آب مسئله اصلی سیستان هست و بارها این را عرض کردیم ، بحث حق آبه نیاز مبرم و واجب مردم هست. منابع آب پایداری باید  برای این منطقه فراهم بشود که مردم دغدغه آب نداشته باشند. البته اخبار خوشی وجود دارد و این اخبار خوش را شما هم اطلاع دارید. مهم این است که به سرعت ان شاءالله این اتفاقات بیافتد. من مخصوصا از رسانه ها و اصحاب رسانه دعوت می کنم تا مسئله آب را به شکل کاملا جدی و مطالبه گرانه و کاملا قوی ان شاءالله پیگیری کنند.

استفاده از ظرفیت مرز

هر روز که ما از ظرفیت مرز استفاده نمی کنیم به همان میزان ضرر می بینیم. می شود طرح های خلاقانه ای را در باب مرز طراحی و پی ریزی کرد. این مسئله را به مسئولین و مبادی اجرایی گفتیم حالا اگر بازارچه مرزی امکان ایجاد ندارد ، بازارچه محلی امکانش وجود دارد، تجارت خرد کما اینکه توافقاتی هم با طرف افغانی صورت گرفته است امکان پذیر است. قریب به یک ماه پیش معاون محترمه اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان دفتر تشریف آورند. ایشان گفتند که ما توافق کردیم که ان شاءالله تجارت خردی بین مردم دو طرف مرز اتفاق بیافتد. خود این می تواند ممری برای مردم باشد و فرصتی باشد که فرصت سوزی نباید بشود و اینجا جایی نیست که ما به فرداها حواله بدیم، اینجا و در سیستان این مدل کارها و رسیدگی به معیشت مردم امروز هم دیر است چه برسد به اینکه بگوییم در آینده اتفاق خواهد افتاد.

استفاده از ظرفیت تورسیم سلامت

در منطقه سیستان چندین بیمارستان داریم، در زابل بیمارستان حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام ، بیمارستان سینا ، بیمارستان خیریه حضرت زهرا سلام الله علیها و بیمارستان تامین اجتماعی داریم و در زهک و هیرمند نیز بیمارستان داریم . ما می توانیم از توریسم سلامت استفاده کنیم. چرا از این امکان استفاده نمی کنیم؟ یک امکان خدادادی که هم اشتغال و هم رونق علمی می تواند در منطقه ایجاد کند و هم دانشگاه علوم پزشکی ما می تواند تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشد و هم اطبا و پزشکان متخصص و فوق تخصص بیشتری به این منطقه خواهند آمد. سازوکارش هم خیلی سخت نیست.الان هم خرده خرده و به شکل کاملا غیررسمی گاهی اتفاق می افتد که کسی آنطرف مرز مریض می شود و مشکلی دارد و یا نیاز به عمل دارد چون مراکز پزشکی ما خیلی نسبت به افغانستان بهتر است از این مراکز پزشکی علاوه بر خدماتی که بایستی البته به شایستگی به مردم خودمان بدهند از این امکان برای توریسم درمانی نیز استفاده شود. من فکر می کنم که بخشی از توان ما معطل مانده این می تواند با یک سیاست گذاری و با یک حمایت و کار خلاقانه ان شاءالله توریسم سلامت راه بیافتد و بیمارستان هایمان گسترش پیدا کند و پزشکان بیشتری بیایند و دانشگاه علوم پزشکی مان رونق دارد ان شاءالله رونق بیشتری هم بگیرد. این خواسته و مطالبه بخشی از مطالبات همه ما مردم است که بخشی از اشتغالی که لازم است در منطقه به جود باید اصلا از همین طریق قابل دسترسی است.

عزیزان مسئولین هم که پیش ما تشریف می آورند و اخبار خوشی به ما می دهند. ما عادت کردیم اخبار خوش ایشان را می نویسیم و در مدت هایی از آنها سوال می کنیم. ان شاءالله که ما را در جلوی مردم شرمنده نکنند و به قول ها و وعده ها و اخباری که می دهند ملتزم باشند و هستند.

امروز روز رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله علیه و در آستانه سالروز شهادت وجود مقدس امام صادق سلام الله علیه هستیم.

امامت مانند نبوت شوونی دارند. ما ادای رسالت همه شوون نبوت به امت هم قابل حمل است. ما ادای وحی که وحی برای ائمه نمی شود اما شوون انبیاء برای آنها قابل استفاده و جاری است. علاوه بر اینکه امام مسئول و مکلف به هدایت مردم و حفظ حدود شریعت و تببین و تفسیر شریعت و تفسیر منبع شریعت که قرآن هست علاوه بر اینها او وظیفه حاکمیتی هم دارد. امام می بایست حاکم جامعه باشد این هم از شوون انبیاء است و االبته بعد از نبی مکرم اسلام که هم امام و هم پیامبر و هم حاکم بود ما به جزء امیرالمومنین و امام مجتبی علیه السلام دیگر فرصت برای ائمه هدی علیهم السلام دست نداد که حاکمیتی در جامعه به شکل حکومت منتظم و منظم و سیستماتیک داشته باشد. این اتفاق نیافتاد و بعد از امام مجتبی دیگر اهل بیت علیهم السلام به وسیله عارض شدن موانع متعدد این امکان برای ایشان حاصل نشد.

درزمان امام صادق علیه السلام به تاریخ که مراجعه می کنیم، احساس می کنیم که ظاهرا این فضا برای امام صادق علیه السلام اتفاق افتاد ، احساس این است و البته این احساس غلط است که دلیلش را عرض می کنیم. ممکن است که ما خیال بکنیم که در زمان امام صادق سلام الله علیه امکان برپایی حکومت اسلامی مدنظر اهل بیت بود. در زمان امام صادق علیه السلام خیزش های متعددی در جامعه اسلامی اتفاق افتاد از جمله بنی عباس که اتفاقا بسیاری از این خیزش ها شعارشان هم حمایت از اهل بیت پیغمبر بود.

نه فقط این که حتی کسانی آمدند و امام را به خلافت دعوت کردند و مثلا فرض کنید که ابوسلمه به امام نامه نوشت، ابومسلم خراسانی به امام نامه نوشت. اینها نامه دادند که آقا شما خلافت را بپذیرید ما حکومت را دودستی تقدیم شما می کنیم. برخی از اینها موفق هم شدند. بنی امیه را ساقط کردند و خودشان هم حاکم شدند اما سوال اینجاست که چرا امام صادق علیه السلام نپذیرفت؟

وقتی که تاریخ را درست ورق می زنیم متوجه می شویم دعوت کنندگان امام صادق علیه السلام به حکومت اینها لباس خیرخواهی به تن کرده بودند و دنبال خیرخواهی برای مردم نبودند. به اسم خیرخواهی برای جامعه اسلامی و جامعه ایمانی به دنبال این بودند که امام صادق علیه السلام را قربانی مطامع خودشان بکنند. امام صادق را بهانه کنند تا جامعه محب اهل بیت به سمت آنها گرایش پیدا کند و از انرژی این جامعه برای رسیدن به قدرت ،سلطنت ،سلطه و زورمندی خودشان بنابراین نه دلشان برای دین سوخته بود و نه دلشان برای مسلمانان سوخته بود و نه خیرخواه بودند.

آنهایی که به نام طرفداری از اهل بیت و امام حسین و خونخواهی اباعبدالله و امثالهم قیام کردند همان ها وقتی به حکومت رسیدند بیشترین ظلم را نسبت به اهل بیت علیهم السلام اعمال کردند. بیشترین فشار را بنی عباس به اهل بیت علیهم السلام آورد. بنی عباسی که با شعار حمایت از اهل بیت سرکار آمد. اینها بعدا نشان دادند که دریافت امام صادق علیه السلام درست بود لذا وجود مقدس امام صادق نامه ای را که ابوسلمه برای حضرت فرستاده بود، آن نامه را سوزاند حتی قرائت هم نکرد. پیک از امام سوال کرد آقا من چه جوابی بدهم؟ فرمود: همین را که دیدی برو و بگو.

وقتی ابومسلم خراسانی نامه فرستاد به محضر امام و دعوت کرد. امام فرمود: تو از مردان من نیستی. نه شما از پیروان منی و نه زمان زمان من است. یک کسی که مشتاق شده بود آمد گفت که آقا چه موقعیت خوبی است، قیام کنید و جکومت را به دست بگیریم. فرمود: اینهایی که من و شما را دعوت کردند که قیام کنیم چقدر به ما اعتقاد دارند و چقدر امتی هستند که پای ما بمانند؟ شما چقدر به اینهایی که شما را دعوت کردند و لباس خیرخواهی مسلمانان را پوشیدند؟ اینها به دنبال خیرخواهی برای مسلمانان نیستند و در هر برهه ای هم اینجور آدم ها پیدا می شوند که احساس می کنند که الان وقت ماهی گیری از آب گل آلود است و سریع تورهایشان را در آب های گل آلود می اندازند تا بتوانند ماهی بگیرند. ما در زمان خودمان هم داریم.

همینکه آهنگ انتخابات به صدا در می آید . همینکه فضای مملکت فضای انتخاباتی می شود از پیغام و سخنرانی و خطبه و همه چیز استفاده می کنند تا بتوانند از این فضا یک موجی ایجاد کنند و از پس آن موج یک باجی بگیرند. این حرف امروز و دیروز نیست زمان امام صادق علیه السلام این اتفاق افتاد. به دنبال این نبودند که برای مردم خیرخواهی کنند. به دنبال این بودند تا به اریکه قدرت بنشینند البته امام صادق هم می توانست بهانه خوبی باشد ولی امام صادق علیه السلام این بهانه را از آنها گرفت. امام کاظم گرفت ، اهل بیت این بهانه را از آنان گرفتند. چرا؟ چون حضرات معصومین علیهم السلام قطعا به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند. قطعا به دنبال حاکمیت اسلام بودند. قطعا به دنبال بست و گسترش عدالت بودند. اما به دنبال سلطنت فردی و گروهی و حزبی نبودند. چون اهل بیت به دنبال سلطنت و سلطه پیدا کردن حزبی و گروهی و فردی نبودند دست رد به سینه همه اینها زدند. چون عبادالله و بندگان خالص خدا هستند.

هیچگاه اهل بیت علیهم السلام از طرفی از اندیشه تشکیل حکومت اسلامی عقب نشینی نکردند و هیچگاه اجازه ندادند عده ای بیایند و به بهانه آنها حکومتی تشکیل بدهند و آنها را بدنام کنند. این اجازه را هم ندادند. اگر بستر آماده بود قطعا امام صادق حکومت تشکیل می داد. اگر امت بیدار پیدا می شد قطعا امام جواد این کار را می کرد اما پیدا نشد.

زمان گذشت تا چهارده قرن خدای متعال امت موعودی را مبعوث کرد. همانطوری که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم وعده داد ” وَ لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْض لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ  وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللّهِ کَثِیراً  حج ۴۰”در این قطعه از زمین آن امت موعود نهضت شان را به قیادت مردی از اهل بیت حسب منطق روایات به پا کردند. امامی بیدار ، امامی ژرف نگر ، امامی دقیق ، امامی بنده خدا، امامی خالص، امامی از خدا ترسیده و از غیر بریده، امامی که مثل جدش امیرالمومنین فقط تکیه برخدا دارد بعد از چهارده قرن نهضت کرد و مردم در کنارش آمدند. این عدالت بست پیدا کرد لذا اسلام بعد از قرن ها ماجوریت ، بعد از قرن ها در محاق حکومت های ظلمه اسلام مثل خورشید درخشید و این درخشش شما الان هم دارید می بینید.

امام رضوان الله علیه می توانست با خودش حساب و کتاب کند. تو عالمی ، تو مرجعی ، تو بزرگی بمان گوشه خانه ات همه هم بیایند دستت را ببوسند. با شاه چه کارت هست؟ مگر ارتشی داری؟ مگر کسی را داری؟ اما او دید که این امت ظرفیت اینکه آن ارتش میلیونی را برایش تشکیل بدهد دارد. دید که در یک شب عاشورایی قرار گرفته است که اگر نهضت و قیام نکند قطعا از اسلام خبری نخواهد بود.

اگر نبودند بزرگان و آزادمردان و غیورمردانی که خطر ظلمه را دفع کنند ، سومعه ها و کنیسه ها و عبادتگاه ها ، آتشکده ها و مساجد و هرکجا که اسم خهدا برده می شد همه از بین می رفت. وقت وقت نهضت و امام نهضت کرد و نهضت امام هم چون به خدا تکیه زده بود پیروز شد. این یک امری است واقعی اما این نهضت ویژگی های خودش را دارد.

نهضتی که امام رضوان الله علیه و فرصتی که ایشان پیدا کرد و حکومتی را که اهل بیت علیهم السلام به دنبال تشکیل او بودند و موانع اجازه آن را نمی داد همینکه موانع در یک برهه کوتاه زمانی مرتفع شد. این شاگرد خالص از مکتب اهل بیت همان فرصت کوتاه را به یک موقعیت بسیار ممتاز تبدیل کرد و تاریخ را تغییر داد. نگاه بشر را به اسلام تغییر داد.

مهم ترین ویژگی امام ،نهضت امام و انقلاب امام تا به امروز عبارت است از آزادگی و حریت این نهضت. اگر امام رضوان الله علیه دست در دست شرق می داد و شاه غربی را از سلطنت ساقط می کرد و مدتی هم با شرق کنار می آمد. شرق آن، روز شاید خیلی ایشان را شماتت نمی کردند. اما شرق و غرب را پس زد و محکم ایستاد و به خدا و ملتی تکبه کرد که جانشان را فدای دین می کنند.

امام در زمان غربت و مظلومیت باج نداد. انقلاب در زمان مظلومیت و غربت باج نداد. این حریت است. منافقین هفده هزار نفر را در این مملکت کشتند و شهید کردند. منافقین هر جنایتی که می توانستند مرتکب شدند اما امام لحظه ای در برابرشان مماشات نکرد. انقلاب در برابرشان مماشات نکرد. محکم انقلاب ایستاد تا در مرصاد طومارشان را در هم پیچید. ذات انقلاب ذات عزتمندانه است و حریت دارد. این انقلاب تمام اش حریت و عزت است. لذا کسی نمی تواند عزت این انقلاب را مورد خدشه قرار دهد. حریت این نظام مقدس و انقلاب را مورد خدشه قرار دهد. چرا؟ به دلیل اینکه امام این انقلاب قیام کردند برای یاری خدا و خدا وعده داد ” وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ. حج ۴۰”تو خدا را یاری کن خدا تو را یاری می کند. آنکس که به یاری دین خدا برود خدا پشتیبان اوست. خدا قوی و شکست ناپذیر است کیست که بتواند خدا را شکست بدهد. کیست که بتواند بالادست خدا قرار بگیرد. کیست که بتواند خدا را زمین بزند؟ تو با خدا باش تا خدا همه عالم را در برابر تو به کرنش وادار بکند کما اینکه دنیای شرق را به کرنش وادار کرد و زود است که دنیای غرب را به کرنش وادار بکند.

امروز اندیشمندان آمریکایی می نشینند و حساب و کتاب می کنند و روز گذشته در یکی از پرتیراژترین روزنامه های آمریکایی تیتر زده شد که آقایان سردمدار نظام ایالات متحده آیا این همه هزینه در برابر ایران برای محافظت از اسرائیل معقول است؟ این حرف را کسانی می زنند که شرافت و عزت شان و حیات شان در گرو اسرائیل است. این نتیجه آزادگی و حریت این انقلاب و این نظام است که از نفس امام شروع شد. از آن سخنرانی معروف امام شروع شد. از آن نفس زکیه پاک شروع شد. به جوانان و نسل ها رسید. نسل در نسل تا به امروز آمد و ما شک نداریم به اندازه چشم به هم زدنی هم تردید نداریم که این انقلاب و این نظام که پرچمدار ولایت اهل بیت و ولایت فقیه است ، نظامی که در راس اش ذریه فاطمه زهرا سلام الله علیها است. نظامی که در قله اقتدار و عزتش رهبری حکیم ایستاده ، شک نداریم که این نظام قطعا به ساحل ظهور حضرت حجت سلام الله علیه خواهد رسید.

اما حرف آخر و آنهم این است که امروزه خیلی ها به دنبال این هستند که بتوانند یک امتیاز گزافی از این نظام بگیرند.چه در منطقه ما و چه در غیر منطقه ما ، ما نصیحت می کنیم مشفقانه و خیرخواهانه و البته مستحکم ، نصیحت ما این است که به موهومات تکیه نزنید. به هوس های باطل و مطامع زودگذر تکیه نزنید. در برابر عظمت این امت نایستید. این امت اعم از شیعه ، سنی و اقوام مختلف ید واحده و امت واحده است. اگر این امت به این نتیجه برسد که کسانی به نام آنها دارند در برابر این سیل طوفنده می ایستد حتما بنیان اش را خواهد کند.

والله والله والله این مردم با احدی تعارف ندارند. ۹ دی معروف شد، چه کسی آنها را به خیابان آورد؟ تبلیغات آورد؟ مردم به آن نقطه جوش رسیدند که باید قطع کنند و قطع کردند . محکم هم قطع کردند. کسانی که تا دو روز قبلش سینه سپر می کردند و سخنگوی اسرائیل و بی بی سی و امثالهم شده بودند در لانه های خودشان خزیدند و تکان هم نتوانستند بخوردند. ما نمی خواهیم آن سرنوشت ها برای خیلی رقم بخورد اما تکیه بر موهومات زدن و در برابر واقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادن قطعا محکوم به شکست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.