شاخص های انتخاب درست از منظر قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:همایش سران طوایف ، معتمدین و ریش سفیدان دارالولایه سیستان به مناسبت آغاز دهه کرامت برگزار شد.


در این همایش حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل شاخص های انتخاب درست از منظر قرآن کریم را بیان نمودند:


یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم می شود روی آن کار کرد بحث انتخاب است، قرآن کریم نمونه هایی از انتخاب خوب را بیان کرده است بنابراین سه نمونه از این انتخاب ها را عرض می کنم.اول انتخاب حضرت یوسف علیه السلام توسط عزیزمصر به عنوان سرسلسله و فرمانده تیم اقتصادی حکومت، دوم انتخاب حضرت موسی توسط حضرت شعیب برای رسیدگی به اموال و اقتصاد جامعه مدین، سوم انتخاب جناب طالوت توسط پیامبر بنی اسرائیل به عنوان وزیر دفاع و فرمانده سپاه این سه انتخاب در قرآن کریم با شاخص هایی همراه شده است.


انتخاب اول:

وقتی که عزیز مصر خواب دید که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خوردند نگران شد و به دنبال تعبیرکنندگان خواب فرستاد و آن ها نتوانستند تعبیر کنند و یکی گفت که من کسی را در زندان می شناسم شاه گفت که بروید این اوعجوبه را بیاورید تا ببینیم که کیست. نکته اول، خیلی وقت ها ممکن است که آنی که گره گشا است ذخیره الهی باشد و ما نشناسیم. خدا در هر نقطه ای ذخیره ای دارد و مهم این است که ما آن ذخیره را بشناسیم.

وقتیکه این فرستاده شاه آمد پیش یوسف در زندان ، گفت برگرد من از زندان بیرون نمی آیم، پیام دوم، گزینه خوب گزینه ای است که دعوتش کنند نه اینکه زمین و زمان را به هم بدوزند تا به این صندلی برسند. وقتی که گفت برگرد و به شاه بگو از زن ها سوال کند که چرا دست های خودشان را بریدند؟ . پیام دیگری در اینجا هست ، کسی را که می خواهیم انتخاب کنیم از اینکه او را بررسی می کنند استقبال می کند در واقع از شورای نگهبان استقبال می کند. خود او می گوید که مرا بررسی کنید.

زن ها را جمع کردند و سوال کردند، زن عزیزمصر گفت همه تقصیر من بوده و او هیچ تقصیری نداشته و بی گناه است. پیام بعدی، کسی که می خواهیم به او مسئولیت بدهیم بایستی پاک وعفیف باشد ، چشم ، دست و شکمش پاک باشد. دستی بلند برای برداشتن بیت المال نداشته باشد. سلامت نفس داشته باشد، انسانی که سلامت نفس داشته باشد این آدم خیانت نمی کند.از کجا بدانیم که سلامت نفس دارد؟ کارنامه اش را نگاه کنیم. عزیزمصر کارنامه یوسف را دید و در مورد کارنامه یوسف هم تحقیق کرد. چراباید سلامت نفس داشته باشد؟ چون نفس سرکش است، مانند دنیا که امیرالمومنین علیه السلام فرمود: دنیا مثلش مثل یک اسب رام است، وقتی که شما سوارش شدید و آرام آرام رفتید و به آن اعتماد کردید دست هایش را بالا می کند و شما را به زمین می زند. کسی را انتخاب کنید که در کارنامه اش باندبازی و رفیق بازی و شعارهای توخالی و بداخلاقی نباشد. پادشاه دوباره با یوسف صحبت کرد، گفت تو نزد ما مورد اعتمادی امکانات و توانمندی هم داری، بسم الله . یوسف را شورای نگهبان تایید کرده کرده است ، تحقیقات هم می گوید که خوب است ، حاکمیت هم آن را پذیرفته و می گویند که آقا شما بیایید و این کار را بر عهده بگیرید.


دراین مناظرات متوجه شدیم که بعضی از آقایان فقط آمدند تا کسی دیگر را تخریب کنند و اصلا انگار نه انگار هشتاد میلیون آدم منتظر یک رئیس جمهور هستند. مثل یک مست لایعقلی که فقط بلد است بیاید در خیابان و شروع کند به داد و بیداد کردن.


یوسف گفت که مرا به وزارت اقتصاد بگمار، چرا؟ چون معضل و مشکل مصر اقتصاد بود پس درد را خوب تشخیص داده بود، بعدا هم معلوم شد که برنامه خوبی داشت. می گوید که من محافظ و نگهبان هستم یعنی مدیرم یعنی تدبیر می کنم پس باید مدیر و مدبر باشد. اگر اینچنین شخصی پیدا کردید به او رای دهید می فرماید: خدا هم به او قوت می دهد و دست او را می گیرد. او به هر کجا می خواهد می رود چون زیر سایه رحمت خداست. دیدید که به کسی می گویند که دست به خاک بزند طلا می شود یعنی رحمت خدا همراهت باشد. یوسف رحمت خدا همراهش بود.


واقعا آدمی که اقلا پنج تا ویلای چند ده میلیاردی در این مملکت دارد نمی تواند تشنگی سیستان را اساسا درک کند. واقعا آدم هایی که شیرموز صبحانه در استخرشان دیر بشود عصبانی می شوند نمی توانند دردی از مردم دوا کنند.

انتخاب دوم:

وقتی حضرت موسی به چاه مدین رسید دید چوپان ها دارند گله ها را آب می دهند و دو خانم کنار ایستادند و کنجکاو شد و سوال کرد و آنها گفتند که ما منتظر هستیم که مردم آب را استفاده کنند بعد ما می رویم. حضرت موسی به اینها کمک کرد و دام اینها را آب داد. یکی از خانم ها گفت که تشریف بیاورید تا پدرم از شما تشکر کند. آدم اگر خادم باشد مردم از او ممنون هستند و اگر خادم نباشد لحظه شماری می کنند که کی دولت تمام می شود این یعنی مردم واکنش های خاص دارند و درست هم هست. وقتی نزد پدر رفتند به پدر گفتند که این را به کار بگیریم ، چرا؟ چون قوی و مدیر قدرتمندی است و امین است، دو شاخص انتخاب موسی به عنوان کسی که امور مدین را بعدها به عهده گرفت نه فقط خادمی شعیب را، ایشان ده سال خدمت کردند و بعد از ده سال به مدین خدمت کرد.


انتخاب سوم:

بنی اسرائیل خدمت پیامبرشان آمدند و گفتند که ما دیگر خسته شدیم کفار زنان و بچه های ما را اسیر کردند، چه کنیم؟ یک فرمانده ای برای ما تعیین کنید. پیامبر گفت که خدا طالوت را برای شما به عنوان فرمانده انتخاب کرده است. گفتند که واقعا طالوت باید فرمانده شود؟ معلوم است که اگر بخواهید شایسته سالاری کنید مخالف دارید. اینجا مشخص می شود اصلا جبهه مخالفی وجود دارد. اگر کسی پیدا کردید که همه از او تعریف کردند اشکالی دارد.


بالاخره ما باید کسی را انتخاب کنیم که جبهه استکبار نسبت به او موضع داشته باشد ، جبهه عبری و عربی نسبت به او موضع داشته باشد. در نمازجمعه گذشته گفتم که شهید همت می فرماید که “هر موقع در مناطق جنگی راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد همان جبهه خودی است” همانجا باید رای داد اصلا همانجا جایی است که باید رای بدهید.

گرچه خداوند متعال موجی خلق می کند که این موج حتی کسانی را که برای نظام شاخ و شانه می کشند آنها را هم سرشان را پایین می آورد و به کرنش مجبورشان می کند و این کار خداست. تا همین چند وقت پیش همین آدم ها واقعا برای نظام خط و نشان می کشیدند اما امروز دیدند که عقب هستند لذا مجبور به کرنش شدند.


خیلی ها با جریان انقلاب خیلی موافق نیستند، چرا؟ چون ملاکشان فرق می کند. گفتند چرا او ، ما خوب هستیم. آخر طالوت که میلیاردر نیست و در بانک های سوئیس که حساب ندارد. کامی جونش در کانادا مشغول گذراندن PHD آبیاری گیاهان دریایی نیست. بعضی ها فکر می کنند که خارج می روند با سواد می شوند یا آبیاری گیاهان دریایی می خوانند یا استخوان شناسی نرم تنان می خوانند اما اسم دانشگاه کانادا ، سوربن ، بیرمنگام،گلاسکو رنجرز است، اینها چقدر قشنگ است، این اسم ها برای بعضی ها مهم است.می گویند ما دسته چک داریم و تو دسته چک نداری چه شد شما که دسته چک دارید به چک بلامحل آمریکا اعتماد کردید؟ شاخص برای انتخاب مال است؟ شاخص برگه دانشنامه ای است که به دست بگیرید و بگویید من مهندسم دکترم و فلان هستم؟ مهم کارآمدی است. طالوت در هیچ دانشگاهی درس نخوانده بود، امام خمینی رضوان الله علیه در هیچ دانشگاهی درس نخوانده بود. یک نفر را در کره زمین پیدا کنید باهوش تر ، سیاسی تر ، دقیق تر ،هوشیار تر و وسیع تر از امام خمینی رضوان الله علیه باشد. اصلا در این دنیا به این بزرگی یک نفر پیدا کنید از حضرت آقا باهوش تر باشد، کسی که رهبران بزرگ جهان او را حکیم می دانند که سالیان سال جلوتر از زمان حرکت می کند. مرزهای حکمت را این سید فرزند فاطمه زهرا سلام الله علیها جابجا کرده است. من معتقدم حکمت قبل از رهبری حضرت آقا و بعد از رهبری حضرت آقا قابل تقسیم است.


طالوت دو ویژگی دارد که خداوند انتخابش کرده است، اول عالم ، باسواد، آگاه است و دوم سالم است. این سلامت جسم می تواند سلامت ذهن هم باشد. ذهنش آلوده نیست. قبل از آنی که در ریاست جمهوری ثبت نام کند بنشیند و در بین فامیلش ده بیست سی چهل کند و هر کدام صد شد بگوید برو در فلان منطقه آزاد و یا فلان جا و مسئولیت بگیر حالا رشته اش هم هر چه باشد مهم نیست.


رحمت خداوند واسع است پرچم این نظام و انقلاب پرچم خداست. پرچم این انقلاب پرچم محمد و آل محمد صل الله علیه و آله وسلم و پرچم دین و اسلام است. این پرچم زمین نمی ماند، زمین نمی افتد. این پرچم روز به روز با صلابت تر خواهد شد.

قابل ذکر است در این همایش در این همایش حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل ، سردار شفائی فرمانده سپاه سلمان ، سرهنگ شهرکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی و دکتر ارجمندی فرماندار ویژه شهرستان زابل به سخنرانی پرداختند.

گزارش تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.