جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان زابل

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان زابل در سالن سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان زابل بیان نمودند:در آیات شریفه ۴۵ و ۴۶ سوره احزاب می فرماید:” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا” انبیاء که آمدند خداوند برای ایشان چوب خطی را تعیین کرد یکی همین آیات است، ما تو را فرستادیم شاهد باش یعنی ببین و مشاهده کن تا ندیدی تصمیم نگیر و قضاوت نکن اما وقتی دیدی مثلا منکری را در خیابان ببینم یا در اداره یا در هرجا وظیفه ات این است که مبشرا باشی و اگر این مبشرا کارکرد نداشت آنوقت نذیرا و اگر نذیر هم می خواهید کارکرد داشته باشد شرط این است که داعیا الی الله باشد یعنی همه کارهای ما باید داعیا الی الله باشد.

امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز دعوت به سمت خدا نیست و این دعوت البته در عمل باید اتفاق بیافتد. اکنون که در بحران کرونا هستیم هر کس که در زیر این آسمان کبود می گوید که از ماسک استفاده کنید و یا هر کس که از ماسک استفاده می کند امر به معروف و نهی از منکر می کند.

بنابراین تقدم از حیث رتبی و زمانی بر بشارت است ، بر بشیر بودن است تا نذیر بودن ، تقدم بر امیدن دادن است تا بیم دادن ، تقدم بر ایجاب است تا سلب . واقعیت امر این است که گاها ما گمان کردیم که امر به معروف و نهی از منکر یک محور سلبی است که ابدا این نیست. انبیاء عظام اینگونه نبودند و علمای بزرگ ما اینگونه نبودند. یک شخصی به امام سجاد علیه السلام بی ادبی کرد، امام علیه السلام رفتند و درب خانه او در زدند طرف درب را باز کرد، حضرت فرمود انچه که گفتید اگر در حق من صادق بود پس دعا کنید که خدا مرا هدایت کند.

لذا آن جنبه ایجابی مطمع نظر و اصل و اساس باشد یعنی ما مبنای اولیه کارمان در ستاد این نیست که ذره بین بیاندازیم که کدام کارمند در کدام اداره دیر امضا می کند تا یقه اش را بگیریم، خیر، ما ستادی هستیم تا بنشینیم فکر کنیم که چگونه می شود معروف را ترویج کرد و مردم را از یک منکر منزجر نمود. انسان مختار آفریده شده است باید خودش اختیار کند که سمت منکری نرود.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر بایستی راه های ترویج معروف و ایجاد انزجار از منکر از طریق ایجاب را بیاید و چگونگی بسط و گسترش را دنبال نماید. کار ایجابی به عنوان یک قاعده کلی داشته باشیم و دبیر محترم بزرگواری کنند و هیئت اندیشه ورزی متشکل از اساتید عزیز دانشگاه و حوزه و صاحب نظران تشکیل شود تا بیایند راه های ایجابی امر به معروف و نهی از منکر را بیابند و برنامه کنند و ارائه دهند تا اجرایی شود.

ما برای بازارمان کسب مال حلال را تا می توانیم ترویج کنیم وقتی کسب مال حلال زیاد شد طبعا کسی سراغ ما حرام نخواهد رفت ، در عرصه های مختلف نیازمند این هستیم تا معروفات ترویج شود ولو ما دنبال راه های ایجابی این ترویج ها بگردیم.

در رابطه ما عزاداری ماه محرم آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید روی چشم ما است و ما موظف هستیم تا در خدمتشان باشیم اما همین قدر که دغدغه سلامت مردم مهم است بپذیریم که دغدغه قلب، دین و ایمان مردم هم مهم است. ما تلاش مان این است که امسال در محرم محتواسازی شود و ضمن رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی نقطه ثقل مراسمات سخنرانی باشد ، از برخی گروه های جهادی خواهش کردیم به عنوان کار جهادی سخنران کیفی به زابل بفرستند و الحمدلله چند مراسم کیفی و با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی برای بهره مندی مردم عزیز در شهرستان برنامه ریزی شده است.

جهت سیاه پوش کردن شهر و میادین همه تلاش کنیم تا نمادهای عزای سیدالشهدا در شهر زیاد شود و شهر رنگ و بوی امام حسین بگیرد. لذا برای محرم بالاترین و بهترین کار عبارت است از اینکه معروف عزاداری امام حسین علیه السلام را البته با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ترویج کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.