سیستان با تنش آبی مواجه است لذا بایستی برای آب سیستان جهادی فکر کرد و جهادی عمل نمود

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:کاروان مسافران کوفه در این روزها در منطقه عراق در حال حرکت به سمت کوفه هستند البته گرچه در چند روز آینده اینها به حوالی کوفه خواهند رسید اما این ایام ایامی است که کم کم سپاه حر بن یزید ریاحی با سه هزار جنگ آور نزدیک های اردوگاه این کاروان اردو خواهد زد.

کاروانی که برای جنگ به سمت کوفه نمی رفت میهمان بود و امید به ایجاد یک زندگی بهتر برای مردم داشت. اینکه قیام سیدالشهدا هدف اش چه بود و دنبال چه بود و چه اتفاقاتی افتاد در این ایام زیاد با هم حرف می زنیم اما خوش داردم حدیثی را برای شما عرض کنم.

 می دانید که زهرا مرضیه سلام الله علیها از سرنوشت سیدالشهدا علیه السلام اطلاع داشت و گاه بی بی تنها می نشست و گاهی بعد از نماز گریه می کرد، نه اینکه دلش بسوزد نه ، گریه های زهرا مرضیه سلام الله علیها برای حسین علیه السلام نه از خدایی نکرده از سر بی تابی بود بلکه به این دلیل بود که بی بی می داند که به زودی از دنیا خواهد رفت لذا می خواهد در این دنیا برای حسین علیه السلام گریه کند تا فضل گریه کن داشته باشد. هیچ فضیلتی از فاطمه زهرا سلام الله علیها قضا و فوت نمی شود لذا حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار گریه می کرد چون گریه کردن برای حسین فردای قیامت درجه ، جایگاه،مکان و منزلت است.

یک وقتی بی بی گریه می کرد و نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله وسلم مطلع گریه بی بی شدند و با هم صحبتی کردند و در ضمن این صحبت فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض کرد که پدرجان آیا کسانی خواهند آمد که برای فرزندم اقامه عزا کنند؟ رسول خدا فرمود: بله دخترم، بعد چند مطلب دارد که یکی این است که می فرماید: آخرالزمان کسانی می آیند که مردان شان مثل زن های بچه از دست داده برای پسر تو شیون می کنند اینها اهل ملکوت هستند آنها اگر بدانند که شیون زدن و داد زدن برای امام حسین چه مزدی دارد. بعد پیغمبراکرم فرمود: زن ها و مردهایی می آیند که برای حسین علیه السلام اقامه عزا می کنند. عرض کرد: پدرجان من می خواهم خدمتی به آنها کنم. برای آنها چه کار کنم؟ این تعابیر از بنده است. رسول خدا فرمود: فاطمه جان روز قیامت که شد مردهایشان را من شفاعت می کنم ، زن هایشان را هم تو شفاعت کن.

رفقا درهای محرم دارد به روی ما باز می شود، محرم ماه اشک و گریه است، ماه بکاء است، در محرم به چشمانتان التماس کنید و بخواهید که این دل بلرزد و اشکتان جاری شود، امام صادق علیه السلام فرمود: اگر یک قطره اشک برای حسین علیه السلام از چشم خارج شود و بچکد، آتش جهنم را می تواند خاموش کند. محرم فرصت عجیبی است، فرصتی است که در چشم فاطمه سلام الله علیها عزیز بشویم، بی بی بچه هایش را خیلی دوست می دارد. اسم پسرت حسین است ، اسم برادرت حسین است، اسم شوهرت حسین است، اسم پدرت حسین است ، هر کسی است تا می گویی حسین دل بی بی از خوش حالی می لرزد.

در این ایام که شاید به خاطر مسائلی مثل کرونا نتوانیم آنطور که می خواهیم مجلس اقامه کنیم  در این ایام دل بی بی را شاد کردن خیلی خوب است. حتما مجالس عزای سیدالشهدا علیه السلام را اقامه کنید. حتما ایام محرم خانه شما باید عزاخانه سیدالشهدا علیه السلام باشد. هر شیعه ای پرچمی سردر خانه اش بزند. این خانه عزادار حسین است. بگذارید عزادار بودن از شما دیده شود. جار بزنید که عزادار امام حسین علیه السلام هستید. خانه هایتان را به عطر نام و روضه سیدالشهدا علیه السلام معطر کنید.کرونا است اما خودت و زن و بچه ات که می توانید در خانه بنشینید و به یاد غربت بچه های سیدالشهدا گریه کنید، این را که از شما نگرفتند، زن و بچه هایت را بنشان و بگو ببین ما چقدر با هم خوب و خوش هستیم ، شما امن و آرام هستید، شب یازدهم بچه های سیدالشهدا علیه السلام بی پناه شدند و کسی را نداشتند. یاد و گریه برای امام حسین علیه السلام ضامن نجات ما است. برای امام حسین علیه السلام گریه کنید، یک سهمیه اشک در زندگی تان داشته باشید. حجت خدا ولی الله الاعظم امام زمان ما ارواحناه فداه به سیدالشهدا عرض می کند: آقا من صبح و شب برای شما گریه می کنم، می دانی یعنی چه؟ یعنی وجود مقدس ولی الله الاعظم برای خودش یک سهمیه اشک دارد، روزش را با گریه برای جدش آغاز می کند.

داستان و افسانه و کذب محض است که می گویند گریه کردن در محرم و صفر و فاطمه انسان را افسرده می کند. بروید و در تیمارستان ها بگردید و ببینید یک روضه خوان و یک سینه زن در ان پیدا می کنید؟ یک عاشق اهل بیت سلام الله علیها پیدا می کنید؟ یک گریه کن پیدا می کنید؟ گرچه آنهایی که در بیمارستان ها و تیمارستان ها هستند مخصوصا مریض هایی که دچار بیماری روانی هستند خیلی مظلوم هستند و من نمی خواهم خدایی نکرده شان آنها را پایین بیاورم اما اگر این درست بود اولی بود که بیشترین آن جمعیت گریه کن های امام حسین علیه السلام باشند و نیستند.

وقتی که امام راحل عظیم الشان از دنیا رفت نماز بر پیکر امام را مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی خواند، آنهایی که در ذهن شان است به یاد بیاورند ما در مصلی بودیم و در آن نماز شرکت کردیم بعد از تکبیر چهارم نماز دارد که “ٱللَّٰهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحَسَانِهِ وَإِنْ کَانَ مُسِیئًا فَتَجَاوَزْ عَنْهُ” خدایا اگر خوب بود تو هم خوبی را برایش زیاد کن و اگر بد بود ببخشش. آیت الله العظمی گلپایگانی این را گفت:” ٱللَّٰهُمَّ هذا مُحْسِنًا فَزِدْ فِی إِحَسَانِهِ ” خدایا خوب بود. بعدش گفتند آقا چرا آن فقره نگفتید: فرمود: به خدا سال های سال رفیقم بود مکروهی از او ندیدم و بعد یک خاطره تعریف می کند: در اراک باهم هم حجره بودیم ، همین آقا سید روح الله که امروز تشییع می کنید، شب عاشورایی ما در حجره در کنار هم بودیم از بعد از مغرب شروع کرد و تا حوالی اذان صبح با صدای بلند شب عاشورا برای جد غریبش گریه می کرد. امام را به گریه می شناختند.

خدایا به حق و نام فاطمه سلام الله علیها در محرم به ما اشک و سوز . حال خوش بده. خدایا به ما یک حال و اشک وسوزی بده تا در برابر بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها فردای قیامت سربلند باشیم و عرض کنیم خانم جان ما برای آقازاده شما گریه کردیم.

علامه مجلسی از نجف حرکت می کرد و شب های جمعه کربلا روضه  می رفت. یک وقتی دیر شد و نرسید آن آقایی که افسار این حیوان را گرفته بود مغرب شد و هنوز تا کربلا راهی بود، علامه مجلسی فرمود: همین جا یک ساعتی بمانیم. عرض کرد آقا دیر می شود و برویم تا آخر شب برسیم. فرمود: می ترسم شب جمعه ام را ازدست بدهم همانجا سنگی بود علامه مجلسی روی سنگ نشست  و آن آقایی که افسار حیوان را گرفته بود هم نشست. علامه مجلسی شب جمعه یک منبر رفت و روضه خواند. گفت نمی خواستم روضه شب جمعه ام ترک شود.

از این محرم عهد کنیم که بخشی از زندگی مان را وقف سیدالشهدا کنیم. اقامه عزای سیدالشهدا اقامه مجلس سیدالشهدا، برای خودمان و نجات خودمان این کار را انجام دهیم . خدا را قسم می دهم به حق بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها به همه ما معرفت، بصیرت ، عشق و لذت محبت اولیاء اش را بچشاند.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

لزوم توجه به دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک

امیدواریم که دیگر گرفتار اوج گیری ویروس کرونا نشویم و امیدواریم که خدای متعال این بلیه و ابتلا را از سر امت جهان بردارد.

تا به امروز قریب چهار میلیون نفر را و شاید بیشتر هم را به کام مرگ کشانده و میلیون ها نفر گرفتار شدند و الان همه دنیا در وحشت ، هراس و ترس فرو رفته است. جالب است که راه جلوگیری از این بیماری هم خیلی ساده است یعنی پیشگیری بسیار ساده است و آن هم همین ماسک است که همه شما می زنید و مراقبت هایی که می کنید. ان شاءالله که این مراقبت ها خوب اتفاق بیافتد تا دیگر شاهد اوج گیری این بیماری نباشیم و دیگر نمازجمعه تعطیل نشود. همین که هفته ای یک بار دور هم جمع می شویم خیلی برکات دارد امیدواریم که این برکت از ما گرفته نشود.

در محرم دارالولایه سیستان یکپارچه عزا و سیاه پوش شود

ان شاءالله با ورود به محرم توقع این است که دارالولایه سیستان یکپارچه عزا شود، مسئولین امر از امروز باید پیگیر سیاه پوش کردن شهر باشند ، معابر ، میدان ها و خیابان ها سیاه پوش شود و کسبه حتما سردر مغازه هایشان پرچم عزای سیدالشهدا را بزنند. سردرخانه ها ان شاءالله پرچم زده شود. همه مجالس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود ، روضه های خانگی باید رونق بیشتری پیدا کند، روضه های در مساجد و مجالس اهل بیت سلام الله علیها رونق پیدا کند.

بیست و پنجم محرم روز گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی سیدالشهدا علیه السلام است. حضرت آقا به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فرمودند که این مراسم باید پررنگ و باشکوه برگزار شود.

به لطف خدا امسال برنامه های خوبی تدارک دیده شده است و سخنرانان مطرحی هم به فضل خدا می آیند و در دارالولایه سیستان سخنرانی خواهند کرد، مراسمات خوبی ان شاءالله خواهیم داشت و البته یکی از مهم ترین حوادثی که خواهیم داشت بیست و پنجم محرم روز گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی سیدالشهدا علیه السلام است. تدارک خیلی خوبی دارد دیده می شود، ان شاءالله گروه های جهادی باشد تشکیل شوند و کار با جدیت باید انجام شود. حضرت آقا به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فرمودند که این مراسم باید پررنگ و باشکوه و با تعابیر اینچنینی برگزار شود. پس در محرم باید رنگ و بوی همه زندگی ما رنگ و بوی سیدالشهدا علیه السلام باشد.

اولین نکته ای که حاج آقای رئیسی پیرامون استان ما داشتند این بود که استان سیستان و بلوچستان از استاندار ویژه برخوردار خواهد شد، تقاضای ما این است که حدود و ثغور این استاندار ویژه تعیین شود.

آغاز به کار دولت حاج آقای رئیسی است و ما از آمدن این دولت خوشحال هستیم اما از امروز ما مطالبه گر خواهیم بود و از دولت مطالبه خواهیم کرد. حاج آقای رئیسی خودشان را در مقام پاسخگویی قرار دادند و ما باید با مطالبه جدی مخصوصا مسائل سیستان و بلوچستان و به ویژه سیستان را پیگیری کنیم البته اولین نکته ای که ایشان داشتند این بود که استان سیستان و بلوچستان از استاندار ویژه برخوردار خواهد شد، تقاضای ما این است که حدود و ثغور این استاندار ویژه تعیین شود.

سیستان با تنش آبی مواجه است لذا بایستی برای آب سیستان جهادی فکر کرد و جهادی عمل نمود.

سیستان نیازمند کار جهادی است، کارجهادی خالص. ما با تنش آبی مواجه هستیم باید برای آب جهادی فکر کرد و جهادی هم عمل کرد. آوردن آب به سیستان شق القمر نیست آوردن آب به سیستان غیرممکن نیست آوردن آب به سیستان کار عجیب و غریبی نیست. همت می خواهد که متاسفانه آنقدر که باید شاید ندیدیم  بوده لذا به هر جهت آوردن آب به سیستان یک فرض و واجب است.

چند ماه پیشتر یک افتتاح انجام شد  که آب دریای عمان را می آوریم، اگر آنچه را که ما در تلویزیون دیدیم شوی تبلیغاتی بود که ما از آنانی که این شو را به راه انداختند نمی گذریم.

چند ماه پیشتر یک افتتاح انجام شد  که آب دریای عمان را می آوریم ایرانشهر ، زهدان و زابل و بالاخره بیش از دویست میلیون متر مکعب آب را منتقل خواهیم کرد و از این مسائل. الان شش ماه تقریبا از آن روزها گذشته است، چه کردند؟ اگر آنچه را که ما در تلویزیون دیدیم شوی تبلیغاتی بود که ما از آنانی که این شو را به راه انداختند نمی گذریم. مسئولینی که می دانستند این شوی تبلیغاتی است باید جواب دهند. قبل از مردم باید جواب خدا را بدهند. نفاق است. گاهی هم به آقایان برمی خورد و ناراحت می شوند،بشوند.

یک وقت در این منطقه افتتاحی بود و از ما دعوت شد تا در این افتتاح شرکت کنیم چون این طرح اشکالات جدی داشت ما نرفتیم و بعضی از آقایان خیلی به ایشان برخورد، بخورد. شما نوکر و خادم مردم هستید قرار نیست برای مردم فیلم بازی کنید یا این افتتاح شده و الان اتفاقاتی دارد می افتد که هیچ. یا از اساس هیچ اتفاقی نیافتاده که ما به خدا شکایت می کنیم از آنهایی که امید واهی به مردم دادند، برای یکی دو روزه میز و صندلی خودتان چرا با امید مردم بازی می کنید؟

عده ای خانه و کاشانه و روستا و مردم سیستان را که مردم غیرتمند، آزاده و عزیز و با صفا و صمیمی هستند را تبدیل به آتلیه عکاسی و لوکیشن فیلمبرداری می کنند. آنهایی که حیثیت مردم را می برند جواب خدا را چگونه می دهند؟ کسی به سیستان می خواهد کمک کند؟ بسم الله بیاید و کار زیربنایی کند، روستایی که لوله کشی آن فرسوده شده است مرد و مردانه دستش را بالا بزند و لوله کشی روستا را درست کند. روستایی که آب مناسب نیست مرد و مردانه آب شیرین کن بزند.

یک دسته اینگونه بازی می کنند، یک دسته خانه و کاشانه و روستا و مردم سیستان را که مردم غیرتمند، آزاده و عزیز و با صفا و صمیمی هستند را تبدیل به آتلیه عکاسی و لوکیشن فیلمبرداری می کنند. آنهایی که حیثیت مردم را می برند جواب خدا را چگونه می دهند؟ می خواهید آب بیاوردید ، بیاورید. چه حقی دارند عده ای وارد روستایی شوند و معضلی را ببینند و این را در تراز میلیونی و تیتراژ بسیاری از فضاهای مجازی کنند و عزت این مردم از بین ببرند که چه؟ می خواهند پول جمع کنند و سیستان بیاورند، ما پول و آب شما را نمی خواهیم ما حیثیت مان برای مان مهم است. کسی به سیستان می خواهد کمک کند؟ بسم الله بیاید و کار زیربنایی کند، روستایی که لوله کشی آن فرسوده شده است مرد و مردانه دستش را بالا بزند و لوله کشی روستا را درست کند. روستایی که آب مناسب نیست مرد و مردانه آب شیرین کن بزند.

هر جای ایران که نه هر جای دنیا بروید روستای مشکل دار هست و الان هم که گوشی های موبایل همه دوربین دارد، چرا اروپایی ها از این کارها نمی کنند؟ مشکل نیست؟ مگر نه اینکه در آمریکا که خودش را بالاترین و برترین اقتصاد جهان می داند چهل و پنج میلیون نفر کارتن خواب هستند. آن هم نه در بیابان های اطراف کالیفرنیا در کنار برج های چند ده طبقه میلیاردی منهتن ، در کنار پارک های چشم نواز واشینگتن سیتی ، نه در بیابان های مکزیکوسیتی خیر در همان واشینگتن و در کنار نیویورک . چرا آنها این کارها را نمی کنند؟ چرا بعضی ها شعورشان به این نمی رسد که این پیرزنی که فیلم اش را پخش می کنند حیثیت و آبرویی و شرافتی و عزتی دارد. این دختربچه ای که امروز دارند اشک او را نشان می دهند حیثیت و غیرتی دارد. من نمی خواهم بگویم برخی کاسبی می کنند اما دوستی بعضی ها دوستی خرس خاله است و دوستی واقعی نیست.

سیستان اگر مشکل دارد از خودمان است از سومدیریت است.

از سیستان بعضی ها یک منطقه ای را نشان می دهند که انگار اینجا خود جهنم است، انگار بن بست عالم امکان است. سیستان اگر مشکل دارد از خودمان است از سومدیریت است. شاید از کسانی است که تکیه به صندلی های میلیونی را عادت کردند و یادشان رفته است که باید خادم مردم باشد. می خواهند کمک کنند مشکلی نیست، دکل اجاره کنند تا چاه ژرف جلوتر برود. می توانند بسم الله کمک کنند وسط میدان بیایند.

ما مدیر انقلابی ، جهادی، دلسوز، شب و روز نشناس، نوکر اهل بیت و مردم می خواهیم

ما مدیر انقلابی ، جهادی، دلسوز، شب و روز نشناس، نوکر اهل بیت و مردم می خواهیم. مدیرانی که به فکر رفع محرومیت از این منطقه نباشند آن هم شبانه روز واقعا به درد اینجا نمی خوردند. شکایتی نداریم و بنده بنا ندارم در خطبه نمازجمعه به آقایان غر بزنم و معمولا در جلسات غرهایم را می زنم. ما مقلد رهبر هستیم. ما ناراضی و شاکی نیستیم اما اجازه ندهید که با حیثیت این مردم بازی شود. چه نیروهای امنیتی چه دستگاه قضایی و چه دستگاه های اجرایی و چه رسانه ها.

سیستان تشنه از بی تدبیری دولتیان و مدیرانی است که آنطور که باید زحمت نکشیدند

سیستان تشنه است، لب های سیستان خشک است اما عزتش را از دست نداده است. امیدش را که از دست نداده است. خواهید دید روزی را که این امید میوه شیرینی خواهد داد و شما از آن تناول خواهید کرد. اگر دیروز رئیس جمهور آمریکایی دست نشانده وقیح افغانستان در همین چند ده کیلومتری ما صدایش را در حلقومش برد و بلند با ما حرف زد که ما آب به شما نمی دهیم و امروز یکی از سخنگوهای گروه طالبان می گوید ما مذاکره ای با ایران بابت آب نداریم از ضعف ما است آنها که قوی نیستند آنها که عددی نیستند.

 آقایان ضعیف برخورد کردید، آقایان کوتاه امدید، سالها کوتاه آمدید. دولت تمام شد اما سوالات ما پابرجاست اگر همان هشت سال پیش همه چیز را به دم موش فراری غربی ها نمی بستید امروز خیلی از مسائل حل شده بود و ما به این مشکلات نمی رسیدیم اما شما زلفتان را به رلف کسانی گره زدید که برادر شیطان هستند خود شیطان هستند. انسان عاقل زلفش را به شیطان گره نمی زند.

سیستان تشنه از بی تدبیری دولتیان و مدیرانی است که آنطور که باید زحمت نکشیدند. من گاهی بعضی از مسئولین را می بینم ، اسم نمی برم ، دوازده شب پیش من می آید کت اش خاکی است ، به قرآن کیف می کنم. می گوید ببخشید حاج آقا ساعت ده باید می آمدم شد دوازده سر زمینی رفته بودم تا کشاورزی کاری داشت رفتیم و انجام دادیم. می گویم من دست شما را هم می بوسم و به وجود شما افتخار می کنیم.

بنده استدعا می کنم مسئولین منطقه سیستان ، فرمانداران سیستان ، نمایندگان و مسئولین ارشد سوال کنند که چرا با شوی تبلیغاتی سر مردم را کلاه گذاشتید البته اگر آقایان هم در جریان بودند که حرف دیگری است. فرض ما این است که اقایان در جریان نبودند.

حرف ما این است که در دولت جدید قرار است کسی را در این اینجا ابقاء کنند و هرکس را قرار است که جابجا کنند و مدیر جدیدی بیاورند برای ما فرق نمی کند الا اینکه جهادی و انقلابی باشد. چه بخواهد بماند و چه بخواهد برود. (تکبیر نمازگزاران) جهادی باشد، انقلابی باشد یعنی اینکه خودش را وقف مردم کند ، خودش و تلفنش در دسترس باشد. اگر نمی تواند واقعا قبول نکند. کسی که ساعت دو بعد از ظهر تلفنش را خاموش کند و بگوید کار تمام به درد سیستان نمی خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.