برای احیای هامون کمیته ملی تشکیل شود

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه و سفارش به تقوا و رعایت حدود الهی بیان نمودند:

وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: “و قد جَعَلَ اللّه ُ سبحانَهُ الاستِغفارَ سَبَبا لِدُرورِ الرِّزقِ و رَحمَهِ الخَلقِ” خدای متعال استغفار و طلب بخشش کردن از خدا را سببی برای استمرار رزق و رحمت قرار داد.

عالم امکان اتصال عجیبی دارد گاهی روحیات ما در ظواهر هم می تواند تاثیرگذار باشد، یک باغبان مهربان میوه بهتری تحویل شما می دهد تا یک باغبان عبوس ، این چیزی نیست که بنده عرض کنم ، تحقیقات دامنه دار علمی می گوید روحیه شما می تواند بر گیاه ، زمین و برای آسمان تاثیر بگذارد. چون نفس نفیس انسانی آیه خداست ، بشر با دوری از خدا و با زمخت شدن قلبش ارتباط عاطفی اش با عالم امکان به هم می ریزد. در روایات بسیاری داریم که بخل آسمان و زمین ارتباط با گناه بشر دارد.

یک جایی باران خوب می آید به گونه دیگری بدی بشر بر زمین و آسمان اثر می گذارد، یک جایی خودش را با خشکسالی نشان می دهد یک جایی خودش را با سیل نشان می دهد و یک جایی خودش را با بلایای دیگر نشان می دهد و جایی با بحران های اجتماعی خودش را نشان می دهد.

علی ایحال عالم طبیعت با ما یک رابطه بده بستان دارد لذا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید برای اینکه این رابطه بده بستان درست تعریف کنید و نعمت بر شما فراوان شود رابطه تان را با خدا درست کنید و زیاد استغفار کنید. بعد حضرت استناد می کند به آیات ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه نوح که می فرماید: “اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا” از پروردگارتان استغفار کنید که او بخشنده است و بعد نتیجه این استغفار را علاوه بر بخشندگی می فرماید:” یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ” وقتی شما شما استغفار کردید رابطه تان را باخدا میزان کردید خدای متعال با اموال و فرزندان شما را کمک خواهد کرد. “وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا”خدا باغ ها و نهرهایی برای شما ایجاد می کند با همان استغفاری که داشتید به چه وسیله؟ در آیه قبل آمده است که می فرماید “یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا” خدا پیاپی نعمت آسمان را برای شما می فرستد.

درست است که اینها اسباب طبیعی هستند امام سبب ساز خدا است. درست است که اینها اسبابی در عالم طبیعت هستند اما مسبب الاسباب خداست. برای حل مشکلات مهم ترین راه درخواست از خداست پس آن اشکالاتی که در رفتارمان و در افعالمان و در اعمالمان گاهی هست و گاهی کم یا زیاد است و گاهی عمیق و یا سطحی است که بین ما و خدای متعال فاصله انداخته و فاصله می اندازد اینها را حل کنیم. استغفار کنیم و استغفرالله گفتن عادت کنیم. به ترک گناه عادت کنیم. هرگز خدای متعال ما را در تنگنا قرار نخواهد داد.

بنابراین ما برای اینکه به مقام تقوا برسیم یکی از الزاماتش عبارت است از استغفار. هر چه استغفار بیشتر نزدیکی به ذات اقدس الهی هم بیشتر و هر چه استغفار بیشتر صافی دل بهتر. شما که دعا می کنید با قلبتان این دعا را ضمانت می کنید. درست است  که زبان شما گویای دعاست ، دستتان را بلند می کنید و می گویید خدایا ، این خدایا که جنابعالی در نماز و دعا می گویی ، این یک پشتوانه می خواهد و پشتوانه اش قلب شماست. آن قلب را باید صاف کرد که پشتوانه درست شود. من چطور قلبم را صاف کنم؟ با استغفار ، استغفرالله ربی و اتوب الیه ،أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ذُو (ذَا) الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ، طلب بخشش می کنیم از خدایی که بخشنده است حی و قیوم است، رحمان و رحیم است. کیست که گناهی ندارد؟ کیست که نافرمانی ندارد؟ کیست که در برابر امر و نهی خدا هیچ راه کج نکرده است؟ اینها را باید حل کنیم عالم امکان را با خودمان هماهنگ کردیم.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل پس از توصیه و سفارش به تقوا و رعایت حدود الهی بیان نمودند:

توصیه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی

مانند همیشه توصیه ما رعایت دستورالعمل های بهداشتی است البته حسب تحقیقاتی که دانشمندان روانشناسی و جامعه شناسی و پزشکی انجام دادند بیماری کرونا اساسا کشتار اینچنین ندارد اما آن چیزی که باعث این کشتارهای وحشتناک و واقعا جانسوز شده است بیش از هشتاد درصد ترس از کرونا است و در برخی یک ترس مضاعفی ایجاد می شود چه بسیار انسان ها همین که فهمیدند کرونا دارند سکته کردند و دیگران هم با او به گونه ای رفتار کردند که انگار طاعون یا جزام دارد و اساسا ابتلای به کرونا در بعضی از برهه ها آدم حس می کند به نوعی شاید جنایت است که آدم خودش خبر ندارد. به نظر می آید در توزیع احتیاط در مورد کرونا بشر گرفتار یک نوعی افراط هم شده است این ترس باعث بسیاری از کشتار شده است. ترس برادر مرگ است و این را کرونا به همه ما ثابت کرده است. انسان اگر مراعات کند و ماسک بزند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند و همین مسائل ساده را مراعات کند بعید است که مبتلا شود و اگر هم مبتلا شد امر خیلی خطرناک هم نیست و از روز اولی که مبتلا می شود اگر مراعات و مراقبت و پیگیری کند و به پزشک مراجعه کند و مداوا کند زود هم بهبود پیدا می کند. لذا یک اینکه کسی که مبتلا می شود دیر نباید بجنبد و دو اینکه کرونا را اینقدر هم سخت نگیریم که انگار یک بیماری لاعلاج آنچنانی است که در واقع وقتی که می گوییم ششصد نفر از دنیا رفته اند اگر خوب پالایش شود شاید بیش از پانصد نفر عامل اصلی مرگشان ترس بوده است و برخورد هایی که اطراف این بیمار اتفاق می افتد.

مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد

ان شاءالله هفته آینده روز جمعه ساعت ۹ صبح در میدان امام حسین علیه السلام مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام برگزار خواهد شد. قیامی که سکه اش به نام سیستان زده شده است و افتخار سیستان است. انتظارمان این است که عزیزانمان ان شاءالله حتما مشارکت کنند و ضوابط بهداشتی هم حتما مراعات خواهد شد و از همین جا از برادران و خواهران دعوت می کنم که در این مراسم که سخنران این مراسم هم جناب حاج آقای قمی ریاست سازمان تبلیغات کشور هست حتما مشارکت کنید که این مراسم ان شاءالله آرام آرام به یک مرامم محوری در کل ایران به فضل خدا تبدیل شود.

 هفته دولت به همه عزیزان تبریک عرض می کنیم و امیدواریم که این ایام سرآغاز خدمت بی منت به مردم باشد.

هفته دولت و آغاز به کار دولت جدید است ما این ایام را تبریک عرض می کنیم به عزیزانمان در بخش های مختلف اجرایی در منطقه سیستان به ویژه شهرستان زابل تبریک عرض می کنیم البته جا داشت که خدمت عزیزان برسیم و ظاهرا مرسوم هم بوده و امسال اتفاقی نیفتاد ما هم همینجا فرصت را مغتنم می دانیم و خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنیم و امیدواریم که این ایام سرآغاز خدمت بی منت به مردم باشد.

توصیه ای مهم به دولت جدید

آغاز به کار دولت جدید را هم گرامی می داریم و توصیه ای که به دولت محترم داریم در کنار همه توصیه هایی که دیگران دارند یک جمله خطاب به دولت و مسئولین اجرایی داریم این است که قدر رهبری حکیم خودمان را بدانیم ، شخصیتی که از حیث اندیشه و فکر و از حیث نگاه راهبردی اگر نگوییم بی نظیر حقیقتا کم نظیر هستند. عمق نگاه ایشان بارها و بارها به ما ثابت شده است. اگر دولت دوازدهم به توصیه های ایشان عمل می کرد امروز عبرت دولت سیزدهم نبود و درس دولت سیزدهم بود. امروز دولت سیزدهم باید از او درس می گرفت نه اینکه حضرت آقا می فرماید:”این عبرتی شد برای دولت های بعدی” خیلی بد شد که بسیاری از کلمات حضرت آقا زمین ماند. ما گلایه داریم نه از دولت دوازدهم ، جل دولت هایی که آمدند هر کدام به نحوی آن جاهایی که توانستند شانه از بار این مسئولیت خالی کردند. حضرت آقا توصیه هایی داشتند همه هم اذعان کردند که حقیقتا و تخصصا درست و دقیق و به جا است اما متاسفانه در مواردی به هیچ وجه به آنها عمل نشد. انتظار ما این است که دولت قدر حضرت آقا را بداند قدر ولایت فقیه را بداند ، نعمتی که خدا زیر این آسمان کبود به ما داد اما اگر قدردان نباشیم فردای قیامت مسئولیم علاوه بر آن در زندگی خودمان نیز در عسر و حرج هستیم.

شما حساب کنید که اگر دولت ما می آمد و به توصیه ایشان عمل می کرد و سرنوشت مردم را به آنطرف مرزها گره نمی زد، چقدر اوضاع متفاوت بود؟ ما از دولت جدید جدی این را خواستاریم که نسبت به فرامین و توصیه ها و تشخیص حضرت آقا اهتمام جدی ، واقعی و صادقانه داشته باشند و اهتمامشان نمایشی هم نباشد و یک اهتمام کاملا جدی داشته باشند. و این را هم بدانند که نسبت به این مردم تکلیف دارند که خدمت کنند ، وظیفه شان است که خدمت کنند لذا منتی نباید سر این مردم بگذارد. این میزها و صندلی های رنگین و جایگاه های خوبی که افراد دارند به برکت این مردم و خون جوانان این مردم است. قدر مردم را بدانند و ان شاءالله خدمت کنند.

در رابطه با مسئله طوفان های سیستان اولا به دلیل شرایط خاص اقلیمی این طوفان ها از قدیم الایام بوده و حالا هم هست و از این به بعد هم خواهد بود. طوفان هایی که می توانست یک درگاه بسیار خوبی برای ثروت اندوزی این منطقه باشد. درست است که الان ما خوشحال می شویم که توربین های بادی دارد در میل نادر یکی پس از دیگری نصب می شود و تولید برق می کند اما سال ۱۴۰۰ سالی است که این توربین ها شروع به کار کند؟ با گذشت چهل سال از انقلاب این توربین ها باید سی سال پیش نصب می شد.

این هم یکی از مشکلات ما است ، بادی که نعمت بسیار زیاد و بزرگ و مبارکی است می تواند برق کل کشور ما را فراهم کند بعد از چهل و دو سال تازه به یادمان افتاده است که در اینجا توربین نصب کنیم. باز خدا پدر و مادرشان را رحمت کند که حالا این کار را می کنند و سی سال آینده نیفتاد.

در بحث خشکسالی سیستان آنهایی که سن شان بالاست می دانند در پنجاه سال پیش سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ خشکسالی شدیدی در این منطقه اتفاق افتاد. بسیاری مهاجرت کردند. خشکسالی بسیار شدید بود. همان موقع یک شرکت ایتالیایی به نام ایتال کنسول می آید، می توانید تحقیق کنید. این شرکت طی سه سال تحقیق و مطالعه می کند از سال ۱۳۴۷ شروع به تحقیق می کند تا سال ۱۳۵۱ ادامه می یابد و یک طرح عملیاتی در سال ۱۳۵۱ به دولت آن زمان می دهد که برای همیشه خشکسالی سیستان تمام شود. طرح هم عملیاتی بوده است که در بعضی از مناطق خراسان جنوبی امروز سدهایی زده شود و بیش از دو میلیارد مترمکعب آب از برف و باران و نزولات آسمانی ذخیره شود و بخشی از این آب به دشت سیستان منتقل شود و نیازی هم به افغانستان نیست. جالب است که دولت آن زمان تصویب می کند و در بودجه ها دیده می شود و هیچ اتفاقی تا به امروز نیافتاده است.

طوفان در اینجا یک امر طبیعی است و یک نعمت خداداد است و این باد اگر نباشد واقعا گرمای اینجا تحملش سخت است اما وقتی توام می شود با خشکسالی توام می شود با کمبود آب، موجب خسارت هایی می شود که بعضی از اینها را ما حالا حالاها نمی توانیم جبران کنیم. مثل فرسایش خاک ، این باد که می آید لایه های نرم خاک را از روی زمین بلند می کند و جابجا می کند همین جابجابی لایه های نرم خاک در کشاورزی اثر منفی دارد. در اقتصاد مردم اثر منفی دارد. اقتصاد را که در این منطقه به آب و خاک مبتنی است را نابود می کند. مهاجرت را تشدید می کند و از طرفی بیماری های تنفسی در اینجا زیاد می شود و بحران ایجاد می شود.

همه مسئولان و نمایندگان سابق و کنونی پاسخ دهند

حال بحث اینجاست و سوال مطرح است که آیا این خشکسالی دیروز پیدا شده است؟ این طوفان گرد و خاک یک هفته است که آمده است؟ یک یا دوسال است که آمده است؟ یا نه خیلی وقت است که هست؟ یک سوال جدی وجود دارد که باید سوال کرد و از همه هم پرسید. از اول انقلاب از همه مسئولین این منطقه و این استان و از نمایندگان محترمی که سابق بودند و الان در مجلس هستند و همه کسانی که اینجا مسئولیت داشتند باید از همه پرسید که در طی این سالهای متمادی چه اقدام موثر ، ملموس ، محسوس و متنابهی برای علاج خشکسالی و گرد و خاک سیستان کردید؟ چند سال برای مطالعه علاج این قصه وقت لازم بوده است؟ چند سال برای حل این معضل لازم بوده است؟ یک سال ؟ دو سال؟ پنج سال؟ ده سال؟ چند سال شما لازم داشتید؟ و چرا اتفاقی نیفتاده است؟

آیا مجامع دانشگاهی ما کوتاهی کردند و تحقیق نکردند و مطالعه نکردند و مقاله علمی ارائه ندادند؟ کار سختی نیست در همین اینترنت یک جست و جوی ساده کنید. اقلا چندین مقاله پیدا می کنید برای راه های این مسئله که از دانشگاه ها تولید شده است. اشکال کار کجاست که همه ساله ما باید همه ساله روضه طوفان گرد و خاک بخوانیم و هیچ کس هم گریه نکند؟ بالاخره یک واقعیت تلخی است که وجود دارد. ریزگرد هم نیست. یکی از محققین بزرگ کویرشناسی که تازگی ها هم از دنیا رفته است و معروف است که پدر کویرشناسی ایران است می گوید که “اگر کسی از سیستان به اهواز برود در حالی که اهواز آلوده ترین روز خودش را می گذراند انگار به ییلاق رفته است.”

این همه گرد و خاک در ریه این مردم نسل بعد از نسل می رود آیا هیچ راه علاجی برای این نیست؟ چه زمانی قرار است که یک اتفاقی بیافتد و این مردم ببیند که این گرد و خاک کم شد؟ آمدیم و اصلا افغانستان آب نداد. آنها تا به امروز خیلی هم صادقانه با ما رفتار نکردند و از این به بعد هم این انتظار را نداشته باشید. گرچه آقایان وظیفه دارند که دیپلماسی بسیار قوی به کار ببندند و محکم حرف بزنند. چطور آقایان بلدند برای مذاکره بایک دولت غربی هشتاد بار طی چند ماه سفر کنند به اروپا و برگردند اما برای آب صدها هزار نفر از مردم مملکت پنج بار به افغانستان سفر کردند؟ پنج بار آنها را خواستند که با ایشان بحث کنند؟ نکردند و ما من بعد از دولت انقلابی جدی این را می خواهیم، تعارف هم نداریم نکنند هم به مردم می گوییم نکردند. باید مطالبه کرد.

هامون یک بستر خشک شده است و تولید گرد و غبار می کند و این گرد و غبار روی زمین کشاوری مردم می آید و محصول آنها را خراب می کند، صید و صیادی که بماند. باغداری و دامداری را خراب می کند. سلامت مردم که از همه چیز مهمتر است را نابود می کند. این را چه زمانی باید علاج کنید؟ بنده در مقالات علمی جست و جو کردم و پیشنهادات خیلی خوبی هم وجود دارد.

برای احیای هامون کمیته ملی تشکیل شود

بنده مطالبه ام از طرف مردم این است که باید دولت و دولتمردان ما کمیته ملی برای احیای هامون تشکیل دهند. نگاه به هامون ، نگاه به سیستان و نگاه به خشکسالی و نگاه به طوفان سیستان باید ملی باشد. در حد استاندار فرماندار و بخشدار و شهردار نمی شود. اینها زحمت می کشند بندگان خدا اما توانش را ندارند. اولین حرف ما این است که باید یک کمیته ملی تشکیل شود و این هم باید یک مطالبه شود. دانشجویان عزیز ما که پرچمدار روشنفکری و مطالبه گری هستند براین مبنا وارد میدان شوند و پیشنهاد دهند. مسئولین را دعوت کنند و این را از آنها بخواهند. نامه نگاری کنند و بیانیه بدهند و رسانه ها وارد میدان شوند. چرا برای هامون نباید کمیته ملی تشکیل شود؟

آن کمیته چه کند؟ اول اینکه همه ظرفیت های دیپلماسی را باید به کار بگیرد و چرایی این همه تعلل و سستی و این همه تنبلی و این همه امروز و فردا کردن آقایان مسئولین را باید در بیاوردند. چرا سی یا چهل سال این اتفاقات نیافتاده است؟ ورود جدی و جهادی داشته باشند مخصوصا نمایندگان عزیز ما که صدای این مردم در مرکز هستند. اینجا آنجایی است که باید یقه خودشان را پاره کنند. اینجا آنجایی است که باید چنان فریاد بزنند که صدایشان برای رضای خدا بگیرد. نمی گوییم که بروند و با مسئولین دعوا کنند اما جدی باشند و جدی هم بخواهند و به مردم هم گزارش بدهند.چه نمایندگان ما ، چه مسئولان استانی ما و چه مدیران ارشد ما با تمام توانشان باید این را بخواهند. تا چه زمان این مردم باید صبر کنند ببینند که حالا کی باران می آید که سال بعد گرد و خاک کم شود؟ منطقی نیست.

سومدیریت مشکل اصلی ما در مورد گرد و غبار سیستان

مشکل اصلی ما در مورد گرد و غباری که در سیستان است بنده واضح و بدون تعارف به شما می گویم که سومدیریت است ، اشکال در تنبلی و سومدیریت مدیران ما است و در این است که آن وظیفه ای که دارند را انجام نداند. هیچ جای این مملکت مثل زابل، زهک ، هیرمند وهامون و نیمروز نیست. هیچ جای ایران مثل منطقه سیستان نیست. ما این همه گرد و غبار داریم. امسال که بنده اینجا بودم که رفقا می گویند خیلی خوب بوده است نمی دانم که سالهای دیگر چگونه بوده است. اما در تلویزیون که می دیدم گاهی گریه مان می گرفت. بالاخره باید اتفاقی بیافتد.

یک وقتی آمدم زابل ، دانشگاه حدودا پانزده یا بیست سال پیش چند کارگاه علمی و سخنرانی برای دانشجویان داشتم و یک هفته میهمان شهر زابل بودم. در آن یک هفته یک روز نتوانستم از اتاق بیرون بیایم. باورتان می شود در آن یک هفته ای که اینجا بودم شاید خورشید را دو یا سه بار دیدم. وقتی که تهران رفتم خانواده گفتند که زابل چگونه است؟ گفتم که جایی است که همه اش خاک است، زمین خاک و آسمان خاک است. هر زمان که سخنرانی می رفتم و می آمدم عمامه ام را گاهی می تکاندم، باورشان نمی شد.

راهکارهای بسیاری برای گردو غبار سیستان در مقالات علمی دانشگاهیان وجود دارد اما چرا هیچ اتفاقی نیافتاده است؟

این مردم چرا باید سالها اینگونه گرفتار شوند؟ آن سوالی که طرح کردم باید پابرجا باشد. کارهایی باید انجام شود و مصادیقی هم دارد این سستی ها. در بستر هامون باید چاه ژرف حفر شود بستر هامون باید مرتبا مرطوب باشد و با این چاه ها امکانپذیر است. کار جهادی شبانه روزی این منطقه لازم دارد. بعضی از محققین در مقالاتی که مطالعه کردم معتقدند که باید مالچ سنگ ریزه باید در منطقه انجام داد تا جلو این گرد و خاک گرفته شود. دالان های هوایی که باد از آن می آید سطح آن باید از سنگ ریزه پر شودو درخت هایی باید در آن سطح ها ایجاد شود. پوشش گیاهی باید تقویت شود چه در بستر هامون و چه در اطراف هامون، برای منطقه سیستان و شهرها و محلات و حتی برای خانه ها کمربند سبز ایجاد شود. یک درخت در زابل می تواند تاثیر بگذارد. اینها حرف بنده نیست، پیشنهاداتی است که در مقالات دانشگاهیان است.لذا باید تا می توانیم فضای سبز را زیاد کنیم. در جهت عمود وزش باد لازم است نهرهایی ایجاد شود. اگر چیزی شبیه چاه نیمه ها در شمال یا شمالشرق سیستان بود خیلی از این معضل کمتر می شد ولی همچنان تعجبم باقی است با این همه راهکاری که داده شده است و با این همه مقاله ای که نوشته شده است و با این همه سمینار و کنفرانس و جلسه ای که برگزار شده است چرا هیچ اتفاقی نیافتاده است؟

امروز روزی است که ما باید محکم مطالبه کنیم و قوی بخواهیم و حتما این را باید جدی بگیریم و هم مسئولین جدی بگیرند. هیچ چیز در سیستان مهمتر از سلامت مردم نیست،مهمتر از معیشت مردم نیست. اگر آقایان چه در شورای اسلامی شهر ، چه مجلس و چه جاهای مختلف دنبال اعتماد مردم هستید که به شما رای بدهند چه از این بهتر؟ و اگر دنبال خدمت برای خدا هستید چه از این بهتر؟ و اگر خدمت برای خودتان هستید چه از این بهتر؟ چرا انجام نمی شود و نشده است؟

همین جا هم دعوت می کنم مسئولین امر چه  کشوری و چه استانی واقعا اگر کار مثبتی در جهت رفع آلودگی طوفان های خاک طی این سی سال اخیر انجام دادند تربون نمازجمعه در اختیار آنها است بیایند و به مردم بگویند. دستشان را هم می بوسیم و مخلصشان هم هستیم بیایند بگویند به مردم که ما این کار را کردیم و این مقدار از گرد و غبار کم شد. ما این تدبیر را داشتیم و این مشکل حل شد. به خدا این مردم قدردانتان هم خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.