مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه دارالولایه سیستان

طلبگی دنیای پر مشقتی است دنیای راحتی نیست. دنیای باری به هر جهت نیست. خدا امتی را به من و شما واگذار می کند باید زندگی مان وقف باشد. طلبگی ساعت کاری هم ندارد، شب و روز هم ندارد. ان شاءالله که اول مومن باشیم، دوم مهاجر باشیم و سوم مجاهد باشیم. اگر این بودیم می فرماید:” أُولَٰئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ” می شود امید به رحمت خدا داشت.

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه دارالولایه سیستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل ، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی مدیر حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان ، حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون ارتباطات حوزوی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و مدیران و اساتید و طلاب حوزه های علمیه دارالولایه سیستان در شبستان مصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عزیزی ضمن قرائت قرائت آیه ۲۱۸ سوره مبارکه بقره “إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَٰئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ” بیان نمودند:

زندگی طلبگی بین سه کلمه در جولان است یا به عبارت شاید دقیق تر حسب آیه ای که به محضر مبارک شما تلاوت شد در سه مرحله زندگی طلبگی خلاصه می شود، اول مرحله ، مرحله ایمان است، اینکه طلبه به راه و هدف و به مسیرش ایمان داشته باشد و به آینده ای که منتظر اوست ایمان داشته باشد. ممکن است که ما آن امت موعودی باشیم که حلقه وصل دوران غیبت و دوران  حضور هستیم ، اگر قرار باشد که ما حلقه وصل بین دوران غیبت و دوران ظهور باشیم تکلیف مان سنگین است.همه سرباز برای حجت خدا هستند اما در برهه طلبه ها افسران عالم ولاء هستند و باید به این ایمان داشته باشند.

طلبگی یک هجرت است، این هجرت البته ذومدارج و ذو مراحل است. همه طلبه ها از جهل به علم مهاجر هستند گاهی به علم بسیط و اجمال و کلی و گاهی به علم مرکب و تفصیل. یک معنای هجرت، هجرت از جهل به علم است ، اینکه شما وارد به حوزه علمیه می شوید در واقع از یک فضایی که متفاوت بوده است به فضای نورانی دیگری منتقل می شوید تا آنجا که قرآن کریم می فرماید:” هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ” دیگر با دیگران برابر نیستید، شما شاخص هستید شما آیه محکم هستید شما جزو محکمات هستید و ستون محلی هستید که در آن زندگی می کنید می خواهید طلبه پایه یک باشد و یا مجتهد باشید  فرقی نمی کند.

ما در طلبگی از جهل به علم هجرت می کنیم. چرا؟ چون قرار است مردم به وسیله ما از جهل به علم هجرت کنند. که فرمود:”  فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ” امری است که به مردم شده است تا از شما بپرسند، در مرتبه عالیه حضرات معصومین مصداق تام اهل ذکر هستند و شکی در این معنا نیست در روایات ائمه معصومین نیز هست. پس رفقا آماده باشید برای هجرت ، هجرت به عالم نور، هجرت به علم.

البته آفت هم دارد، گاهی ممکن است هجرت از جهل بسیط به جهل مرکب بشود. وقتی که انسان ملا و عالم می شود و کبر علمی می گیرد و غرور برخواسته از آن اصطلاحاتی که یاد گرفته است به سراغش می آید او را از جهل بسیط به جهل مرکب می برد و بدبخت تر می کند. همیشه این نیست که حوزه علمیه ما را به سعادت برساند، گاهی اوقات این جهل بسیط ما تازه تبدیل به جهل مرکب می شود. امیرالمومنین علیه السلام به مردم کوفه نامه نوشت که ما داریم به جنگ می رویم، بسم الله. آقای حسن بصری داد می زد به مردم که لا قتال لا قتال … عالم بود هجرت کرده بود از جهل بسیط به جای اینکه به نور هجرت کند به جهل مرکب هجرت کرد لذا امیرالمومنین علیه السلام فرمود: حسن نیامدی؟ گفت: آقا داشتم می آمدم اما یک ندایی شنیدم که به من گفت نرو که هم قاتل و هم مقتول در جهنم هستند. فرمود: صدای کی بود؟ گفت: آقا نمی دانم شاید یک ندای ربانی بود فرمود: نه این صدای برادرت شیطان بود تو نفهمیدی. گاهی انسان از جهل بسیط تازه از چاله به چاه می افتد و می شوند عالمانی که در برابر امیرالمومنین علیه السلام ایستادند در برابر سیدالشهدا ایستادند. مراقب باشید تا هجرت ما از جهل بسیط یه جهل مرکب نباشد.چه زمانی این اتفاق می افتد؟ زمانی که خودمان را حساب کنیم نه خدا را، فرمول را گم کنیم. از خودتان هجرت کنید و در درون خودتان مهاجرت کنید از جهل تان به علم به نور و مراقب باشید این هجرت شما آفت نگیرد. آفت شان زمانی است که در اثر علمی که دارید کبر به سراغتان بیاید. در اثر علمی که دارید جهل بدتر به سراغ شما بیاید. در اثر علمی که دارید عجب یقه شما را بگیرد غرور دامان شما را آلوده کند. آنجا است که آدم به جای اینکه به نور برود بدتر در ظلمت غوطه ور می شود.

سوم جهاد و زحمت است. رفقا زحمت باید کشید ، طلبگی دنیای پر مشقتی است دنیای راحتی نیست. دنیای باری به هر جهت نیست. خدا امتی را به من و شما واگذار می کند باید زندگی مان وقف باشد. طلبگی ساعت کاری هم ندارد، شب و روز هم ندارد. ان شاءالله که اول مومن باشیم، دوم مهاجر باشیم و سوم مجاهد باشیم. اگر این بودیم می فرماید:” أُولَٰئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ” می شود امید به رحمت خدا داشت.

ما همه محتاج رحمت خدا هستیم. دست از دامان خدا برندارید. ساعتی را بگذارید که با خدا حرف بزنید، نجوا کنید راز و نیاز کنید ولو در قدم زدن و راه رفتن. نگذارید که این زبان بیکار باشد تا این زبان به گناه بچرخد. نگذارید ذهن تان شما را آرام آرام به سمت معاصی ببرد. اگر امید به رحمت خدا دارید هجرت کنید از آنچه که غیر محبوب است به سمت محبوب.

قابل ذکر است در این مراسم از زحمات حجت الاسلام والمسلمین حیدری تقدیر به عمل آمد و حجت الاسلام والمسلمین راشکی به مدیریت حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان زابل منصوب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.