مثل مسئولی که می آید…

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

خداوند متعال در آیه ۸ سوره مبارکه تحریم می فرماید: “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا” توبه بازگشت بنده از روگردانی از خداست. وقتی که انسان گناه و معصیت می کند رویش را از خدا بر می گرداند. وقتی که انسان از خدا روگردان باشد معنا و مفهومش این است که میل و رغبتی به بودن با خدا ندارد این درحالی است که در همان موقع خدا مشتاق دیدار اوست. خدا مشتاق است که تو را ببیند. توبه آن لحظه ای است که انسان به سمت خدا و آغوش رحمت الهی برمی گردد.

اما یکی از مهمات مسئله توبه و یکی از نکات اساسی در توبه این است که گنهکار خودش به این نتیجه برسد که باید برگردد و اگر خودش به این نتیجه نرسد هیچ قدرتی نمی تواند او را به خدا برگرداند. دیدید کسی که معتاد می شود کمپ ترک اعتیاد می بریدش ترک هم می کند و خوب می شود اما وقتی بیرون می آید یک هفته یا دوهفته بعد یا یک یا دو ماه بعد دوباره روز از نو و روزی از نو. چرا؟ چون از عمق جانش نخواست که خودش را از این بلای خانمان سوز نجات دهد.

یک وقتی است آدم گناه می کند و ظاهرا توبه می کند اما از عمق جانش نمی خواهد. “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا” ای کسانی که ایمان آورده اید به سمت خدا برگردید اما توبه ای که خودتان خویش را نصیحت کنید. خودتان به این نتیجه برسید و خودتان دریافت کنید که نباید گناه می کردید. خودتان باور کنید که جنگ با خدا نتیجه ای جز شکست ندارد. خودتان باور کنید که نمی شود از خدای رحمان و رحیم رویگردان شد. مگر می شود انسان از خدا رویگردان شود؟ کیست که بتواند از خدا پشت کند؟ خدای مهربانی که آقا، کریم، رحمان و رحیم است. خدایی که همه هستی و وجود ما از برکت نعم اوست.

“تَوْبَهً نَصُوحًا” یعنی اینکه اگر گناه کردی خودت دریاب که اشتباه کردی. خودت دریافت کن که خطا کردی. خودت آغوش باز خدا را ببین. خودت به سمت خدا برو. نمان کسی بیاید و دستت را بگیرد گرچه دستگیری اولیای الهی یک اصل است. انبیاء برای امت ها استغفار می کنند. فرزندان یعقوب به محضر ایشان رسیدند ” یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا” انبیاء استغفار می کنند اما شما باید به این نتیجه برسید که خطا کردید. فرزندان یعقوب بعد از سالها به این نتیجه رسیدند و به پدرشان گفتند که برای ما دعا و استغفار کن و او هم استغفار کرد.

“یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا” به سمت خدا برگردید. خودتان خویش را نصیحت کنید. خلوت کنید و محاسبه کنید این کار من خطا بود و برای خدا نبود. این کار من اشتباه بود. خوش به حال کسی که خودش به نتیجه برسد که هرگز نباید از دامان و آغوش رحمت الهی فاصله بگیرد.

خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

اربعین سیدالشهدا

ایام ایام اربعین سیدالشهدا است و اینکه امسال از زیارت اربعین آقا و سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محروم شدیم لکن تلاش خواهد شد که در شهر مراسمات متعددی ان شاءالله برگزار شود. به حول و قوه الهی ان شاءالله در همین مکان مراسمی برگزار خواهد شد و حضرت آیت الله محامی نماینده معزز ولی فقیه در استان هم برای دیدار با شما و هم سخنرانی مراسم روز اربعین میهمان ما خواهند بود.

بازگشت اهل بیت بعد از اسارت به کربلا پیام های عدیده ای دارد و یکی از مهم ترین پیام ها این است که نهضت زنده است و بقاء دارد. این نهضت ایستا نیست. این نهضت در حرکت است. این نهضت نهضتی است که درست است که در روز عاشورا آغاز شد اما تا قیامت کبری ثمراتش باقی خواهد ماند. سری که در عاشورا به نی شد این روزها همراه این کاروان به سمت کربلا برمی گردد و حسب نقلی سیدالشهدا علیه السلام هنوز هم پیکر مطهرشان در کربلا بدون سر است و راس مطهر حضرت توسط حضرت زین العابدین علیه السلام پایین پای امیرالمومنین علیه السلام در نجف به خاک سپرده شد لذا وقتی در نجف به زیارت امیرالمومنین می روید هم باید امام حسین علیه السلام را زیارت کنید و هم امیرالمومنین علیه السلام را زیارت کنید. چرا این سر را حضرت به کربلا نبرد و چرا در پایین پای امیرالمومنین در نجف دفن کرد؟ این حاوی پیام است. همه عالم بدانند حسین هنوز که هنوز است سر در بدن ندارد.

روضه اربعین

روضه نمی خواهد تنی که سر ندارد. همه عالم بدانند که هنوز که هنوز است آن وجود مقدس بی کفن قطعه قطعه و پاره پاره پیکر مطهرش در کربلا است. همه عالم بدانند که دیو و دد به قول محتشم آب خوردند و عزیز فاطمه تشنه جان داد. همه عالم بدانند که آخرین لحظات چندبار فرمود که قدری آب به من بدهید. آب را آوردند و جلوی رویش به زمین ریختند. همه عالم بدانند که خواهرش جایی در این بدن برای بوسیدن پیدا نکرد. لب ها را به رگ های بریده گذاشت. در همین گودال دست و پا می زد. ای سوخته ترین بدن زیر آفتاب بر زخم تاول بدنت گریه می کنم. ای مردم امام شما را کشتند درحالی که مشغول حرف زدن بود و زنده بود سر از تنش از قفا جدا کردند. ای مردم سر امام شما را به نی کردند. ای مردم سر امام شما را روی نی شهر به شهر گرداندند. ای مردم خودشان گفتند شب ها سر را در صندوقی می گذاشتیم و بالای سر آن صندوق خمر می خوردیم و مست می شدیم و به او توهین می کردیم. ای مردم با چوب خیزران به لب و دندان زدند. ای مردم بدنی را که پیغمبر غرق بوسه کرد. بدنی را که پیغمبر روی سینه خودش چسباند. زیر سم اسب ها با خاک یکسان کردند. گفت: امیر ما ده نفر نعل تازه به اسب زدیم و آنچنان بر بدن حسین علیه السلام تاختیم که تمام استخوان های بدنش ریز ریز شد. او امام شما بود عزیز شماست و آن بدن هنوز قطعه قطعه است.

فرسنگ ها بین سر و بدن فاصله است. مشایه اربعین فلسفه اش این است. مردم از سر به سمت بدن حرکت می کنند. آنهایی اربعین پیاده رفتند این کار را کردند. از سمت سر سه روز راه رفتند تا به بدن رسیدند. صل الله علیک یا مظلوم ایها العطشان ایها العریان السلام علیک یا اباعبدالله. تا دوسه روز دیگر زن وبچه می رسند و عین ابر بهار گریه می کنند و عین برگ خزان از شترها روی زمین می ریزند. عطیه می گوید: این بچه ها ، دخترها و زن ها از بالای شترها خودشان را به زمین می انداختند هر یک قبری را بغل گرفته بود. برای دل رباب بمیرم که زین العابدین بدن فرزندش را روی سینه پدر دفن کرد. سایه بانی درست کردند گفت من چطور زیر سایه بروم سه روز بدن آقای من در آفتاب بود. جان عالم به فدایت یااباعبدالله. ای مردم امام شما مظلوم کشته شد. قطره ای آب مهریه مادرش بود. خدا لعنتش کند جلوی آقا آمد حضرت حال و توان نداشت و زخم های زیادی برداشته بود و رمقی نداشت لب ها خشکیده و خون آلود بود. گفت حسین آب را ببین آنقدر از این آب به تو نمی دهیم تا از تشنگی بمیری. خدایا به حق زهرا مرضیه، به جان فاطمه . به اشک فاطمه منتقم سیدالشهدا را برسان. منتقم شهدای کربلا را برسان. خدایا همه ما را شاهد ان روز قرار بده که پرچم سرخ گنبد سیدالشهدا برداشته شود به معنای آنکه انتقام آن حضرت گرفته شد.

یکی از مهم ترین نکات دفاع مقدس این بود که مردم و امت دقیق همراه با امام بودند

هفته دفاع مقدس است و خدمت همه عزیزان و سروران و مدافعان چه تاج سرهایمان در ارتش و چه نورچشمان مان در سپاه و چه عزیزان دلمان در بسیج و چه میوه های دل این ملت در نیروی انتظامی و مرزبانی همه اقشار تبریک می گوییم و امیدوارم که این دفاع که مایه آبروی ملت ما در محضر اهل بیت علیهم السلام بود همواره باشد و هست.

دفاع مقدس مهم ترین حادثه ای بود که بعد از انقلاب اتفاق افتاد و یکی از مهم ترین نکات دفاع مقدس این بود که مردم و امت دقیق همراه با امام بودند. به خدا اگر امت پشت سر امام نبود به طور کامل ما یک ماه و یکسال هم دوام نمی آوردیم. فرمود: جبهه را پر کنید. فرمود: جوانها به جبهه ها بروند. در طور هشت سال دفاع مقدس پنج میلیون جوان به جبهه رفت. پیام دارد. چهل و سه سال از این انقلاب گذشته است هروقت پشت سر ولی فقیه مان قرار گرفتیم هر وقت در کنار ولی فقیه مان بودیم . هر وقت پشتیبان ولایت وفقیه مان درست و واقعی بودیم موفق شدیم. مهم ترین و بارزترین نمونه خود دفاع مقدس است. فرمود پشتیبان ولی فقیه ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد. هر آسیبی که رسید از این رسید که مسند نشینان که گاه شعارهای آنها گوش فلک را هم کر می کرد به ولی فقیه چشم می گفتند اما آن کار دیگر را هم می کردند.

تبعیت و ولایت پذیری اگر باشد توفیق هم هست. اگر ولایت پذیری در برابر ولی نبود هیچ ساختاری سالم نمی ماند. جنگ پیروز شد به برکت این بود که امت کامل و با همه توان همراه با ولی شد. در این هفته دفاع مقدس عهد می بندیم با نایب عام امام زمان عهد می بندیم با حجت زمان غیبت حجت خدا ولی امر مسلمین با رهبر حکیم عزیز فرزانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای روحی فداه که تا نفس داریم در کنار ایشان ایستاده ایم و هرگز دست از پشتیبانی و حمایت و تبعیت و فرمانبری از ولی خودمان برنخواهیم داشت.

خیرمقدم به استاندار جدید استان سیستان و بلوچستان

در روزهای گذشته استاندار جدید استان سیستان و بلوچستان معارفه شد. نکاتی است که باید با ایشان در میان گذاشته شود.به فضل خدای متعال در هفته های آتی و در نمازجمعه با ایشان در میان خواهیم گذاشت. نقدا عرض می کنم اولا ورود برادر عزیزمان را به استان سیستان و بلوچستان خیرمقدم عرض می کنم. ایشان مطمئن باشند که مورد حمایت مردم قرار خواهند گرفت و عادت مردم این است که به خدمت گذاران خودشان حرمت می گذارند. خدمت ایشان عرض می کنیم که ما حامی شما و در کنار شما هستیم و می دانیم که دولت انقلابی با در نظرداشت جمیع شرایط و علم به مشکلات و معضلات و مسائل استان این انتخاب را کرد لذا انتخاب حضرت ایشان را خدمت خودشان تبریک عرض می کنیم و هم اعلام می کنیم که ما این انتخاب را کاملا حمایت می کنیم و کاملا در خدمت ایشان هستیم و می دانیم که دولت ان شاءالله بنای جدی بر خدمت دارد. ایشان هم ان شاءالله بنای جدی دارد. هر کجا هم که لازم باشد در حمایت ایشان حتما مردم در صحنه خواهند بود.

مثل مسئولی که می آید…

 هر مسئولی که می آید و مدتی هست و بعد تشریف می برد مثلش مثل دانش آموزی است که یک املاء می نویسد. مسئولینی که تازه می آیند املای نانوشته هستند. قضاوت کردن شان عادلانه نیست. انصاف نیست اما بعد از مدتی که بودند املای نوشته شده خواهند بود و املای نوشته شده لاجرم ممکن است که خطا هم داشته باشد. به ایشان هم عرض می کنیم که شما قلم به دست گرفتید و دفتر هم جلوی روی شما است واملای خویش را شروع به نوشتن کردید ان شاءالله روزی که مسئولینی که من بعد در این استان منصوب خواهند شد. روزی که وداع خواهند کرد با خیالی آسوده وجدانی راحت سربلند وداع کنند البته مردم در تودیع مسئولین نشان می دهند که چقدر راضی هستند وچقدر نیستند. زبان مردم زبان خاص خودشان است. این مردم خدمت و نوکری می خواهند. این مردم کسانی را می خواهند که از بن دندان بنای بر خدمت داشته باشند. هر مسئولی از هر جناحی و از هر طیف و دسته ای بنای بر خدمت به این مردم داشته باشد و به این مردم صادقانه خدمت کند ما با تمام توانمان از او حمایت خواهیم کرد و به او کمک می کنیم. طبیعی است که اگر کسی هم پیدا شود که ان شاءالله نیست و خدمت به مردم نکند و بیت المال را ضایع کند و ترک فعل های او از فعل هایش بیشتر باشد طبیعتا از وجدان خودش و از خدا و از ساحت این مردم تذکر خواهد گرفت.

 بازهم به استاندار جدید خیرمقدم عرض می کنم و ممنونم از اینکه روز گذشته به سیستان آمدند و ان شاءالله امیدواریم و انتظار داریم این سرکشی ها مستمر باشد. موفق باشند و در خدمتگذاری به این مردم توفیق داشته باشند و ما روز به روز شاهد رونق و توسعه استان مان باشیم و از استانداری که سالها زحمت کشید جناب آقای موهبتی و تیم شان بابت زحماتی که کشیدند و کارهایی که کردند تقدیر و تشکر می کنیم و برای ایشان آروزی صحت و سلامت و توفیق داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.