اگر شهدا اصحاب سیدالشهدا هستند شهدای گمنام اصحاب عالم بقای زهرا مرضیه سلام الله علیها هستند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی زابل برگزار شد.


در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل بیان نمودند:


در آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران می فرماید: “وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ”


طبع ما انسان ها حکم می کند که اهل محاسبه باشیم و محاسبات ما هم گاه مبتنی بر تجربه است و گاه مبتنی بر قواعدی است که در علم نفس به آنها رسیدیم یا روانشناسی و امثال اینها که مبنای تکامل بشر در علوم تجربی و انسانی است. علی ایحال ما اهل محاسبه هستیم یک جایی قرآن کریم محاسبه ما را می پذیرد و قبول دارد و یک جایی قرآن کریم می فرماید فوق محاسبه شما هم محاسبه ای هست.

یکی از این محاسبات در مورد شهدا است. محاسبه شما این است که او مرده و از دنیا رفته است. حسب محاسبه شما درست هم هست او جانی داشت و روحی داشت و از این غالب پر کشید. بدن بدون روح مثل کسی است که از دنیا رفته است. شما بدن یک شهید و بدن یک میت را هم بگذارید ظاهرا هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند اما قرآن کریم می فرماید فوق محاسبه شما محاسبه ای هم هست. ” بَلْ أَحْیَاءٌ ” اینها حیات دارند، حیاتشان در اثر چیست؟ در اثر صافی وجودشان به حیات رسیدند. یعنی در عالم ملک که ما زندگی می کنیم ما امواتی هستیم که بین همدیگر زندگی می کنیم درصدی از حیات را هر کدام ممکن است که داشته باشیم آنقدر که به خدا تقرب پیدا می کنیم هم اندازه هم حی هستیم یعنی در عالم امکان اثر داریم.


انسان ها می توانند در عالم امکان اثر داشته باشند و هر کدام از ما می توانیم به اندازه تقرب به خدا اثر در عالم داشته باشیم اما یک وقتی هست که آنقدر این تقرب پر رنگ می شود که همه وجود انسان اثر می شود. این آنجایی است که خداوند می فرماید فوق محاسبه شما محاسبه ای هست. کسی که شهید می شود همه اش اثر است، اثر در عالم وجود.


حضرت آیت الله علامه ذوالفنون حسن زاده آملی اعلی الله مقامه الشریف که شب گذشته به لقاءالله پیوستند یک دیوان شعری دارند این بزرگوار که طلیعه آن این است: ” به بسم‌الله الرّحمن الرّحیم است که عارف در مقام ِکُن مقیم است” کن یعنی تاثیر در حقیقت عالم ، انسان می تواند در حقیقت عالم تاثیرگذار باشد. این عقیده خاص اهل ذوق و عرفا و بزرگان ما نیست حتی علاوه بر اسلام ،یهود ، مسیحیت و حتی ادیان بسیطه هم به این معتقد بوده و هستند لذا به اسلام اختصاص نیست گرچه اسلام همه مذاهبش علی اختلاف المراتب اعتقاد به این نکته دارند.


انسان اگر تقرب به خدا پیدا کرد صاحب تاثیر می شود. مقیم در مقام کن می شود. خدا می گوید باش و اراده الهی کافی است برای اینکه تحول در عالم امکانی اتفاق بیافتد و انسان می تواند به نقطه ای برسد که این نقطه بتواند تاثیر در حقیقت عالم داشته باشد و شهید کسی است که صاحب آن تاثیر است.


یک نمونه از تاثیر شهید را عرض می کنم که مراتبش متفاوت است. در اوج آن شهیدی است که از تن گذشت. یعنی از تن و نام گذشت. کسی که شهید می شود پیکر مطهرش را تشییع می کنند او جایگاه و اسمی دارد اما بعضی از شهدا از شدت ظهور غایب هستند مانند شب قدر هستند مانند فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند. مرحوم علامه حسن زاده آملی فرمودند: نام فاطمه زهرا سلام الله علیها که کمتر برده می شود مانند شب قدر است. شب قدر مخفی است چرا؟چون عظمت دارد. شب قدر از شدت ظهور غایب است. خدا هم از شدت ظهور ظاهرا غایب است. ما خدا را از شدت ظهور نمی بینیم نه اینکه نیست ما نیستیم.


کسی که از بدن و از تعلق به بدن می گذرد شهید می شود و پیکر او را مردم تشییع می کنند اما یک کسی از تن به طور کلی عبور می کند و شهید گمنام می شود. می گوید: دلا خو کن به تنهایی که از تنها بلا خیزد. سعادت آن کسی داند که از تنها بپرهیزد. تن می تواند حجاب شود. گفت: تو خود حجابی حافظ. و برای اولیایی الهی گاه تن هم حجاب می شود.


امام خمینی رضوان الله علیه فرمود: خوش به سعادت شهدای گمنام که همدمی جز نسیم صحرا و مونسی جز مادرشان فاطمه زهرا سلام الله علیها ندارند. اینها اصحاب فاطمه هستند. اگر شهدا اصحاب سیدالشهدا هستند. شهدای گمنام اصحاب عالم بقای زهرا مرضیه سلام الله علیها هستند. شک نکنید که از اولیاالهی هستند و به اذن الله اهل التجاء قطعا خواهند بود. که خدای متعال اگر اراده کند به یک چوب برکت می دهد کما اینکه در سوره بقره داریم در مورد تابوت بنی اسرائیل، خدا اگر اراده کند به یک پارچه اثر می دهد که آن پارچه حیات دهد مانند پیراهن یوسف و خدا اگر اراده کند به گم بودن شهید هم اثر می دهد اثری که در حقیقت عالم هم تاثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.