مدل رشد و توسعه گمشده این روزهای سیستان …

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی و پرهیز از جنگ با خدا و تلاش در جهت کسب رضای الهی بیان نمودند:

پیامبراکرم صل الله علیه و آله وسلم فرمودند: وای بر اطفال در آخرالزمان، وای به حال فرزندان در آخرالزمان .سوال کردند که یا رسول الله فرزندان آخرالزمان منحرف هستند؟ فرمود: خیر. وای به حال کودکان و فرزندان از ناحیه پدران و مادرانشان. گفتند یارسول الله ، پدرها و مادرها در آخرالزمان مشرک هستند؟ حضرت فرمود: خیر. گفتند: یارسول الله پدرها و مادرها مشکل فکری ، عقیدتی و اندیشه ای دارند؟ فرمود: خیر، آدم های خوبی هستند. مثلا نماز می خوانند و روزه می گیرند. خمس و زکات می دهند. پس چرا وای به حال فرزندان در آخرالزمان از ناحیه پدر و مادرشان؟ فرمود: دلیلش این است که وای به حال آن بچه ها که پدرها و مادرها به فکر دنیای آنان هستند اما به فکر عقبی آن ها نیستند. در آبادانی دنیای بچه ها تلاش می کنند اما آخرت بچه خیلی برایشان مهم نیست. این یکی از اشکالات عمده ای است که بسیاری از پدران و مادران دارند. چه پدر و مادری که بچه را به دنیا آوردند و چه پدر و مادری که در مدرسه معلم او هستند. فرمود: “أبٌ علّمک” پدری که به او علم می‌آموزد.

به فکر دنیای بچه ها هستیم اما به فکر آخرت او نیستیم یعنی چه؟ یعنی بچه را کلاس زبان می گذاریم و فلان مبلغ هم هزینه می کنیم. بچه را برای ورزش می فرستیم و فلان مبلغ هم هزینه می کنیم اما بچه را با خدا آشنا نمی کنیم. چرا؟ توقع داریم خودش خودرو با خدا آشنا شود؟ با دین آشنا شود؟ با واجب آشنا شود؟ با عقیده آشنا شود؟ حقیقتا همانقدر که عاق والدین بسیار بسیار بسیار مهم است، عاق اولاد هم مهم است. فردای قیامت بسیاری از فرزندان از پدر و مادر خودشان شکایت می کنند که بابا تو آن همه زحمت کشیدی که من فلان مهارت را یاد بگیرم ، هزینه کردی استاد پیدا کردی معلم پیدا کردی کار کردی و پیگیری کردی تماس گرفتی و من را بردی و آوردی اما یک صدم آن زحمت نکشیدی من نماز یاد بگیرم لذا پیغمبراکرم فرمود: وای به حال فرزندان در آخرالزمان از ناحیه پردو مادرشان. پدر و مادری که به فکر دنیای بچه هستند اما به فکر عقبی و آباد کردن قیامت نیستند. تا سه سال و چهار سال است دخترخانم اگر لباس نامناسبی بپوشد پدر و مادر می گویند بچه است و می خواهد بچه گی کند اما بعد که هشت سال نه سال باز هم همانطور بچه است دلش خوش است. بعد که هفده و یا هجده سال می شود و پدر و مادر نمی تواند جمع کند به زمین و زمان و عالم و آدم هم در و بیراه می گوید و همه را مقصر می داند الا خودش.

اول وظیفه ما در تربیت فرزندان این است که او را با خدا آشنا کنیم. فرمود: سه سالش که شد به او بگو که بگوید لا اله الا الله خدا مبدا عالم هستی و منشاء فیض است. این بچه اگر قرار است هشتاد سال عمر کند. هشتاد سال با خدا سر و کار خواهد داشت. خدا را به او درست معرفی کن. البته بعضی از ما نباید خدا را برای بچه معرفی کنیم به جای اینکه به بچه بگوییم دروغ نگو خوب نیست می گوییم خدا کورت می کند یعنی خدا یک موجود کور کننده و کر کننده و شل کننده است. مهر و محبت خدا و عشق و مهربانی خدا به بچه ها یاد بدهیم تا محبت خدا در دل آنها ریشه داشته باشد و بعد فرمود بچه هایتان را با محبت علی بن ابیطالب تربیت کنید. ما چه سرمایه ای بالاتر از اهل بیت علیهم السلام داریم؟ دست بچه ات را بگیر و محرم به سینه زنی ببر. دست بچه را بگیر و به مسجد ببر بگذار بازیگوشی کند و مهر ها را جمع کند. آقایانی که در مساجد هستند مراقبت کنند بچه که آمد استقبال کنند و اخم نکنند. این بچه ها باید در مساجد بزرگ شوند.

پیغمبراکرم دشمن خواهد بود با آن پدر و مادری که بچه را برای قیامت آماده نکرده باشند. بچه را با دین آشنا نکرده باشد. چرا یک پدر خانه ، ملک و یا زمینی را وقف می کند بعد که از دنیا می رود فرزندانش عمل نمی کنند. آن پدر هم مقصر است که این بچه را آشنا نکرد که این مال را خدا به من داد و حال می خواهم بخشی از آن را به خدا بدهم. وظیفه ما است که بچه هایمان را با خدا آشنا کنیم که شامل این روایت نشویم که فرمود: وای به حال کودکان و فرزندان از ناحیه پدران و مادرانشان، وای به حال آن بچه ها که پدرها و مادرها به فکر دنیای آنان هستند اما به فکر عقبی آن ها نیستند. در آبادانی دنیای بچه ها تلاش می کنند اما آخرت بچه خیلی برایشان مهم نیست.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی بیان نمودند:

حلول ماه ربیع الاول

حلول ماه ربیع المولود را محضر حضرات عزیزان ، سروران ، تاج سران ، برادران ایمانی ، خواهران پرده نشین تبریک عرض می کنم. پیغمبر عظیم الشان اسلام واسطه همه فیوضات عالم در این ماه میلادشان است که ان شاءالله ما تلاش خواهیم کرد در معرفی پیغمبر اکرم در محضر شما نکاتی را به نوبه داشته باشیم.

نیروهای مسلح مایه فخر و مایه مباهات هستند

حضور عزیزانمان از نیروهای مسلح و ارتش را خیرمقدم عرض می کنیم . مایه فخر و مایه مباهات هستند. ان شاءالله که خدای متعال به همه نیروهای مسلح ما نظامی ، انتظامی و امنیتی به برکت نفس پاک رسول مکرم اسلام و وجود حضرات معصومین علیهم السلام قوت، صلابت و شجاعت و عزت و عظمت روزافزون مرحمت بفرماید.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی

رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم حسب وظیفه ان شاءالله همه رعایت کنیم تا ان شاءالله آرام آرام شاهد برچیده شدن دامن پلشت ویروس منحوس کرونا باشیم.

مدل رشد و توسعه گمشده این روزهای سیستان …

ما در سیستان و بلوچستان عموما و خصوصا در سیستان تا آن جایی که کسب اطلاع کردم و سوال کردم از عزیزانمان در دانشگاه و برخی از مراکز هنوز به یک مدل برای توسعه نرسیدیم. دوستان همه مستحضر هستند که اگر قرار باشد یک منطقه ای توسعه ، رشد و ارتقاء پیدا کند بایستی یک مدل برای این رشد داشته باشد.

ما در سیستان یا مدلی نداریم و یا اگر داریم گفته نشده یا جدی گرفته نشده است. نقشه راه و رشد مهندسی شده الان در دنیا و نزد عقلای عالم امر پذیرفته شده ای است و اگر سندی برای توسعه و رشد سیستان قرار است که نوشته شود این سند لاجرم باید مبتنی بر یک مدل رشد و توسعه باشد. از الزامات این مدل این است که باید با اقلیم ، بوم و فرهنگ و بایسته های منطقه قابل تطبیق باشد لذا شما نمی توانید یک مدل رشد و توسعه ای را از یک جای دنیا بردارید و در جای دیگر دنیا مطابقا اجرا کنید، شدنی نیست. می توانید الگو بگیرید می توانید نسخه بردارید و بومی سازی کنید ولی خود او را نمی توانید.

مدل رشد و توسعه در سیستان چگونه باشد؟ این سوالی است که ما داریم و توقع مان است که عزیزان ما روی این مبنا و معنا کار کنند. ما در سیستان دانشگاهی داریم به لطف خدای متعال از حیث علمی یکی از دانشگاه های سرآمد هست. دانشمندانی مسلط و دانشگاهی ماموریت مدار ، دانشگاهی که محور ماموریت کارش کشاورزی، آب ، خاک و سرزمین است. حق این است که این مدل رشد و توسعه تا به حال سالها پیش طراحی می شد اگر طراحی شده است چقدر خوب است که اعلام کنند چه مسئولین و چه دانشگاهیان که ما این مدل را داریم. در همین نمازجمعه تشریف بیاورند و اعلام کنند چه اشکالی دارد؟ اما اگر طراحی نشده است کمر همت ببندند و طراحی کنند که سیستان جایگاه طرح های نیمه تمام نشود. یک روز گرفتار نیم لوله شویم. یک روز گرفتار چهل و شش هزار هکتاری بشویم.

نظام حقیقتا در سیستان و بلوچستان  زحمت کشیده است و هزینه کرده است. اینکه این هزینه های هنگفت گاهی به چشم نمی آید یک دلیلش این است ما در رشد و توسعه ، رشد و توسعه مهندسی نداریم. طراحی نداریم و مدل سازی نکردیم. وقتی مدلسازی نکردیم منابع هدر رفته است باز هم هدر خواهد رفت. میلیارد ها میلیارد هم بیاید باز هم نتیجه نخواهد داد. چون مدل نداریم و این توسعه مهندسی نشده است.

اقلیم و بوم به ما چه می گوید؟ می گوید مثلا مدل رشد و توسعه می تواند بر مدار آب باشد. یک وقت ابتنا توسعه بر آب است و می گویید محوریت بایستی با آب و کشاورزی باشد. ما در سیستان هم توسعه با محوریت آب می توانیم داشته باشیم وهم توسعه با محوریت مرز می توانیم داشته باشیم و هم توسعه با محوریت ثروت های خدادادی می توانیم داشته باشیم.

فرض کنید که این توسعه بر مدار آب باشد. برای تامین آب دشت سیستان مثلا در افغانستان باران نیامد کما اینکه سال گذشته هم افغانستان هم کم آب شد. همین الان اگر دریچه های بند کمال خان را باز کنند و سد کجکی هم باز کنند باز هم آب به اینجا احتمالا شاید نرسد. گرچه بعضی اخبار منتشر می شود که شد و یا نشد. لذا این مدل توسعه باید چگونه باشد؟ اگر بنا است که بر اساس آب این اتفاق بیافتد و ابتنا بر آب باشد بسم الله ما نیازمند طراحی و مهندسی رشد و توسعه بر اساس آب هستیم.

چاه ژرف

در مورد چاه ژرف یک زمانی دولتی های تدبیر و امید با همه توان و قوت و قدرت با این طرح مقابله کردند. بعد معلوم شد که این چاه ژرف خوب است. چون بنده کارشناس نیستم به مسائل کارشناسی ورود نمی کنم ولی از نزدیک دیدم. برای نیاز سیستان اقل به یکصد چاه ژرف شاید نیاز داریم. چه در دست داریم؟ یک دکل. دکلی که اتفاقا پیر هم هست اما خدا خیرشان بدهد که مجاهدانه در حال کار هستند و ان شاءالله به زودی چاهی که در ادیمی حفر می شود به فضل خدا به آب برسد و جاری شد آنجا خواهیم رفت و نماز شکر خواهیم خواند.

 اگر درهای آسمان بسته شده است اگر قرار است که منتظر بمانیم که آب سراغ ما بیاید نمی آید. قرآن می فرماید: انسان هایی که سراغ غیرخدا می روند دست هایشان را به سمت آب باز کرده است تا این آب به دهانش برود، نمی آید. بنشینیم تا چه زمانی که ببنیم آقایان کی در افغانستان به وظیفه شان عمل می کنند گرچه باید پیگیری کرد و محکم هم باید پیگیری کرد. ما حق آبه داریم و حق آبه مان را هم باید بگیریم. آنها هم باید این حق آبه را بدهند. مسئولین ما حق ندارند در این زمینه کوتاهی کنند. البته اخبار خوبی هم الحمدلله به ما می رسد تشکرم می کنیم اما باید جدی ، محکم ،قوی و به هنگام مطالبه کنند و ان شاءالله این کار را هم خواهند کرد.

نسخه کجاست و باید چه کرد؟ در آیه ششم سوره مبارکه انسان می فرماید:”عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا ” چشمه ای است که عباد خدا در هر کجایی که اراده کنند او زمین را شکاف خواهد زد و بالا خواهد آمد. اگر در آسمان بسته است سینه زمین برای شما شکاف خورده است. اگر ابر باران نمی آورد سینه زمین برای شما میلیارها مترمکعب آب در زیر این زمین جاری کرده است.

اگر مهمتر از اکتشاف نفت نباشد کمتر هم نیست

حسب شنیده های موثق وقتی که موضوع چاه آب ژرف خدمت حضرت آقا عرض می شود،حضرت آقا روحی فداه می فرماید: اگر مهمتر از اکتشاف نفت نباشد کمتر هم نیست. با این تاکید حضرت آقا و این همه پیگیری ما امروز یک دکل داریم. این دکل هم دو ماه یا سه ماه طول می کشد که یک چاه را حفر کند. چقدر باید منتظر بمانیم؟ الحمدلله آقای استاندار موضع خوبی در این زمینه گرفتند. نماینده محترم ولی فقیه در جمعه گذشته در نمازجمعه این مسئله را محکم ورود کرد.

اگر قرار است که توسعه بر اساس آب باشد بسم الله. آب هست اثبات هم شده و وجود هم دارد هزینه اش هم به مراتب پایین تر از انقال آب از دریای عمان است گرچه او هم لازم است. ما برای صنایع مان به آن آب هم نیازمندیم. ما باید برای تامین آب کشاورزی ، شرب و صنعت منابع متعدد داشته باشیم.

اگر محور آب و کشاورزی باشد…

اگر قرار است توسعه در این نقطه از ایران بر اساس کشاورزی باشد محور باید آب باشد و آب هم باید قابل دسترسی باشد. همتی شده ، کارهایی شده و زحماتی هم کشیده شده است. دونده گی هایی نمایندگان ما در مجلس و برخی از مسئولین انجام دادند، انصافا زحمت کشیدند. این باید ادامه پیدا کند. به جای یک دکل باید وزارت نفت ورود کند. باید دستگاه های جدید بیاید. قرارگاه خاتم بیاید. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیاید. بنیاد مستضعفان بیاید. اینها باید پای کار بیایند و الا نمی شود کار را جلو برد.کشاورزان ما چند ماه دیگر آب می خواهند.

 از چاه نیمه چهار آب به چاه نیمه سه می رود و به هر حال امسال را راه می اندازند دست شان هم درد نکند. آمدیم و باران هم کم آمد ما که از فردا خبر نداریم لذا این نکته بسیار مهم است که اولا خواهش دارم از عزیزان در دانشگاه و گروه های علمی روی موضوع تامین آب از منابع مختلف کار علمی و پژوهشی ، مقالات علمی کنید. کار هم شده است این ها گسترش پیدا کند. اگر مقاله علمی خوب و با کیفیت نوشته شده است اینها بیاید مباحثه شود و به اجرا نزدیک شود. واقعا وقت نداریم. حسب آنچه که بنده طی بازدیدی که با جناب آقای دکتر دهمرده داشتیم از مسئول محترم دکل شنیدم خدا به ما دو هزار میلیارد مترمکعب آب داده است و زیرپای ما دارد می رود و طبق براورد های علمی این مقدار آب در منطقه جاری است.

اگر محور مرز باشد…

اگر قرار است موضوع توسعه بر اساس مرز باشد منافع مرز باید به مردم منطقه برسد.اگر قرار است که منطقه آزاد به وجود بیاید و مرز هم باز بشود و بعد هم مافیایی بیاید و بعد هم پسر خاله ها و پسرعموها و دخترعمه ها پسر باجناق و دختر جاری بلند شوند و بیایند و هر کدام هم یک قصه ای داشته باشند که چیزی جز فقر گیر مردم نمی آید. الحمدلله در موضوع مرز اخبار خوبی به ما می رسد. پیله وری در مرز راه اندازی می شود. مرزها یواش یواش باز می شود. معلوم شد که باز شدنی بود. از همه کسانی که پیگیری کردند چه در مرکز استان ، چه در منطقه سیستان تشکر می کنیم و مخصوصا الان در این برهه از زمان که دست های خبیث صهیونیستی از آستین امثال ترکیه و آذربایجان بیرون می آید و قصد محاصره و اخراج ایران را از کریدورهای بسیار بسیار حیاتی انتقال انرژی و سرمایه جهان دارند. بسیار توطئه خطرناکی است. بخشی از خاک ارمنستان را آذربایجان بگیرد و به طور کلی ایران را از معادله اساسی انتقال انژری شرق به غرب ، شمال به جنوب و اقتصاد حذف کنند. الحمدلله رزمایشی که مقتدرانه ارتش انجام داد حساب دستشان آمد که پهلوی مرد که با یک امضایش کلی از این مملکت را می داد. امروز شیرانی در این بیشه هستند که اگر غرش کنند آنها تاب و توان مقابله و ایستادگی ابدا نخواهند داشت. ما به این اقتدار و قدرت افتخار می کنیم.

حال که برای مرزهای ما در شمال غرب مسئله درست می کنند امروز مرز سیستان اتفاقا اهمیتش را خوب پیدا می کند. ما می توانیم بیش از چهل درصد کل اقتصاد افغانستان را از همین منطقه سیستان تامین کنیم و زندگی مردم رونق پیدا کند لذا در زمینه مرز هم ما خواهش داریم حرکت رو به جلو لاکپشتی نباشد. ان شاءالله محکم تر باشد قوی باشد سرعت داشته باشد منافع به مردم برسد و مردم بتوانند از منافع مرز درست استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.