شهدای گمنام فرستادگان فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل: مراسم سالروز تدفین شهدای گمنام دانشگاه زابل در مسجد بقیه الله الاعظم دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عزیزی بیان نمودند:

در سوره مبارکه نساء آیه ۱۰۰ می فرماید: “وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ” آن کسی که از خانه خودش خارج شد و مهاجر الی الله شد. نکته اول کلمه بیت یا خانه است. “وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ” از خانه خارج شد در حالی که در حال مهاجرت بود یعنی عزم هجرت داشت. عزم مهاجرت داشت و از خانه خارج شد. مقصد کجاست؟ الله تبارک تعالی. “وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ” شخصی از خانه خودش خارج می شود قصدش خداست و الان در حال هجرت است. “ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ” بعد از آنکه هجرت کرد به سمت خدا مرگ هم به سراغش می آید.

عبارت شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه الشریف که می فرماید: برای شهید شدن باید شهید باشیم. قبل از آنی که ملک الموت سراغت بیاید باید به سمت خدا هجرت کرده باشید. برای هجرت به سمت خدا باید از بیت خارج شد. این خانه چون هجرت الی الله است و خدای متعال وجود و فیض مطلق است هیچ تعلقی در دایره ذات ربوبی راه ندارد پس این بیت، بیت خشت و گلی فقط نیست مرتبه ای از مراتب نازله اش بیت خشتی و گلی است. این بیت یعنی تعلق یعنی آن کسی که از تعلقات خارج شود. لذا این بیت می تواند خانواده اش باشند. این بیت می تواند مالش باشد. این بیت می تواند بچه اش باشد. این بیت می تواند شهرتش باشد. این بیت می تواند بدنش باشد.

یک کسی از خانه و زندگی می گذرد و چون مهاجر الی الله است باید از تعلقات جدا شود. این تعلقات یکی یکی جلو می آید و او باید بگذرد و عبور کند تا جایی که باید از خودش عبور کند و این سخت ترین مرحله است. انسان خودش را دوست می دارد. وقتی یک آلبوم عکس را می بینید زمانی که به عکس خودتان می رسید ناخودآگاه  به تصویر خودتان خیره می شوید چرا؟ چون حب نفس است و این هم درست است. برای مهاجرت الی الله باید از این گذشت. آیا این آخر خط است؟ خیر. آخر خط نیست. گاهی باید از نان گذشت و گاهی باید مقام گذشت و گاهی باید از جان گذشت و همه اینها مراتب اش هست.

خدایا من از زندگی ام برای تو گذشتم.”فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ” خدا اجرش را می دهد و مقام شهادت به او عنایت می کند. مردم تشییع می کنند. این گل پرپر از کجا آمده؟ از سفر کرب بلا آمده. آنهایی که زمان دفاع مقدس یادشان است وقتی کسی شهید می شد همین را می گفتند. این شعاری بود که مردم در بدرقه شهید می دادند.

می فرماید: اگر انسان از بیت خارج شد خداوند اجرش را می دهد مقصود هم خدا باشد . اول خروج از بیت و دوم مقصد خدا و سوم خدا هم اجرش را می دهد و اجر او متناسب با بیتی است که از آن خارج می شود. مثلا وقتی شما صدقه ای می دهید چون شما از این بیت خارج شدید خدا به شما اجر متناسب می دهد لذا در مال شما برکت می گذارد. وقتی  شما خمس مالت را می دهی خدا مالت را زیاد می کند. وقتی شما شکر نعمت به جای آورید خدا نعمت را زیاد می کند یعنی ” فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ” متناسب با “وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ” است.

کسی که مهاجر الی الله است مزدش آغوش رحمت واسعه الهی است. آن مهاجری که از بیت بدن خارج می شود و از تن عبور می کند. از خودش عبور می کند. آیا آخر ماجرا است؟ خیر. گاهی کسی از نان مهاجرت می کند اجر متناسب با آن دارد. بیتش نانش بود و مهاجرت کرد اما یک کسی بیت مالش مهاجرت می کند مزدش را می دهد و یک از بیت تن مهاجرت الی الله می کند و به شهادت می رسد. و یک کسی از بیت جان عبور می کند به جانان می رسد و یک کسی از بیت نام عبور می کند و این شاه بیت شهادت است. بعضی از شهدا مهاجر الی الله هستند نه از بیت تن، نه از بیت جان، نه از بیت نان ، از بیت نام عبور می کند و شهید گمنام می شود.

شهید گمنام آن کسی است که از بیت ، عنوان ، اسم و رسم و همه چیز گذشته است و هیچ چیز نمی خواهد از او بماند. چقدر ذوب در خداست. واقعا می شود مقام شهدای گمنام را درک کرد؟ همه شهدایی که نام مبارک شان را شما در گلزارهای شهدا می بینید که زنده و حی هستند او از جان گذشت و خدا هم مزدش را به او می دهد.

خدا شهدای گمنام را انتخاب کرد تا در جوار وجود قدسی و ملکوتی ام الائمه فاطمه زهرا سلام الله علیها باشند لذا شهدای گمنام مونس شان فاطمه زهرا سلام الله علیها است کما اینکه حضرت امام رضوان الله علیه این نکته را می فرمایند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که انسان هایی از نام شان هم عبور کردند و هیچ اثر و نامی از ایشان نماند و این هم اراده خودشان بود و آن هم در دنیایی که همه به دنبال نام هستند. برخی هم دنبال نان و برخی هم به دنبال جاه هستند. خیلی ها به دنبال صندلی های عجیب و غریب هستند او حتی نامش هم رفت. حال که از نامش گذشت ملک الموت او را به جوار فاطمه زهرا سلام الله علیها می برد. و او می شود رسول فاطمه سلام الله علیها و به این دانشگاه می آید. اگر نام داشت اینجا نمی آمد اما چون از نام گذشت شهید شما شد. به اینجا آمد و رسول فاطمه سلام الله علیها شد تا آن دانشجویی که از خدا فاصله می گیرد یک قدم می آید و کنار این تربت مطهر می نشیند و یک نگاهی به این سنگ قبر می کند و دلش آرام می شود. او آیه آرامش شماست و او را فاطمه سلام الله علیها برای آرامش شما فرستاد. شهدای گمنام رسول فاطمه سلام الله علیها و فرستادگان او هستند.خوش به حالتان که در محضر دو فرستاده فاطمه زهرا سلام الله علیها هستید.خوش به سعادتان که زیر سایه و پرچم این رسولان زهرای مرضیه سلام الله علیها هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.