پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با اخلاق خویش در دلها نفوذ کرد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا وحدود الهی بیان نمودند:

تقوا مظاهر متعددی از جمله اینکه انسان در دلش رحم ، شفقت و مهربانی داشته باشد و این رحم و شفقت را در رفتارش هم نشان دهد. فرمود: “خاب عبد و خسر من لم یجعل الله فی قلبه رحمه للبشر” آن کسی که خدا در دل و قلبش رحمت قرار نداده باشد زیانکار است. زیان دیده و بیچاره است. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم اگر این همه افراد اطراف ایشان بودند به دلیل مهر و محبت و رفتار بزرگ منشانه آن حضرت بود. اخلاق ، رفتار ، نشست و برخواست ، عدم تبعیض در رفتار، سادگی و صمیمیت پیغمبر بود که خیلی ها را به خودش جذب کرد.امروزه نگاه کنید در پهنه عالم هیچ جای دنیا خالی از ذکر شهادت به رسالت رسول خدا نیست. همه جا به رسالت پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله و سلم شهادت می دهند. آیا رسول خدا اینها را با شمشیر به دست آورد؟ خیر. پیغمبر اکرم با اخلاق خویش در دلها نفوذ کرد.

سال هشتم هجری بعد از آنی که حضرت به خسروپرویز نامه نوشت. خسرو پرویز به استاندارش در یمن دستور داد بروید ببینید که این آقا کیست که ادعای نبوت کرده است؟ یمنی ها خدمت پیغمبر رسیدند و با پیغمبر صحبت کردند. همان مذاکرات باعث شد که اسلام از طریق یمن وارد ایران شد. در واقع اسلام از هشتم بعد از هجرت آرام آرام توسط ایرانیانی که در یمن بودند وارد ایران شد. آن زمان مکه و مدینه بخشی از یمن بودند و یمن در آن زمان یکی از استان های ایران بود. یعنی نبی مکرم اسلام درون جغرافیای ایران مبعوث شد. اساسا  مکه و مدینه از شهرهای داخل جغرافیای امپراطوری ایران بود. علی ایحال اسلام گسترش پیدا کرد.

 اسلام چگونه گسترش یافت؟ آیا پیامبراکرم شمشیر دست گرفت و با ملتها جنگید؟ آنکه رفتار امثال اسکندرمقدونی و جنگیزخان مغول است. رسول خدا با مهر و محبت رفتار کرد. لذا فرمود:” فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ “اینکه تو مهربانی رحمت خداست. اگر تو خشن بودی چه در سخن و چه در رفتار مردم از اطرافت پراکنده می شدند. مردم آن زمان که استدلال و برهان روی آنها کارساز نبود اما اخلاق کارساز بود. اخلاق یک نعمتی است که هرکس داشته باشد در مسائل دنیایی هم کارش پیش است حال اگر کاری با جنبه الهی نداشته باشیم. انسان خوش اخلاق همیشه مورد احترام است. در روابط اجتماعی که داریم، در خانه و نزد زن و بچه ، پیش رفقا و در ادارات در برابر ارباب رجوع خوش اخلاق و خوش رفتار باشیم. مثلا بعضی از کارمندان و کسانی که در مناصب هستند به ایشان مراجعه می کنید دوست دارید کارتان بیشتر طول بکشد. اینقدر آقا خوش اخلاق و خوش رفتار است و قشنگ برخورد می کند و احترام می گذارد که انسان لذت می برد.

 اخلاق خوش تاثیر فراوانی دارد و امیدوارم که ما در زندگانی مان وجودمان پر از خوش اخلاقی ، مهر و رحمت نسبت به همدیگر داشته باشیم. شما ببخشید خدا هم تورا می بخشد. شما گذشت کنید خدا هم از شما گذشت می کند. شما مهربان باشید خدا هم با شما مهربان تر است. شما با خدا معامله کنید، من با هرکسی که با او مراوده دارم مهربانی کنم واز خدا توقع داشته باشم که مهرش را به من بیشتر کند. مرحوم آیت الله بروجردی نذر کرده بودند که هر وقت عصبانی شدند یک روز روزه بگیرند. یعنی اگر کمی عصبانی می شدند یک روز روزه می گرفت.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا وحدود الهی بیان نمودند:

مسئولین محترم ارتباط شان را با مردم بیشتر کنند

خواهش می کنم که مسئولین محترم ارتباط شان را با مردم بیشتر کنند. روز جمعه و نمازجمعه می تواند فرصت خیلی خوبی باشد تا عزیزان ما مسئولین امر بیایند و با مردم حرف بزنند. حال اینکه شما روابط عمومی داشته باشید یا یک بخش ارتباطات مردمی داشته باشید ، سایت یا شماره تلفنی داشته باشید اینها در جای خودش خوب و درست است اما بینی بین الله کفایت نمی کند.

پیشنهاد ما این است که بعضی از اداراتی که مردم با ایشان زیاد سر و کار دارند مانند شهرداری ، فرمانداری و غیره هر هفته جایی در نمازجمعه داشته باشند. مردم بدانند و مراجعه کنند و به نوبه از این فرصت استفاده کند و کارهایی که صورت می گیرد را برای مردم توضیح دهند. یکی از دلایل اینکه یک گلایه طرفینی گاهی اوقات وجود دارد و مسئولین می گویند که ما کار می کنیم و قدر ما را کسی نمی داند و مردم می گویند که هیچ کاری نمی کند. یکی از دلایل آن است که با هم نمی نشینند تا حرف بزنند. چه اشکالی دارد که آقای رئیس اداره روز جمعه تشریف بیاورد و بگوید که بعد از نمازجمعه می نشینم اگر کسی با ما کار داشت ما هستیم یا مثلا از برادران عزیز در شهرداری که زحمت می کشند ، یک نفر در اینجا حضور داشته باشد و با مردم ارتباط بگیرند. بعضی از عزیزان هم همیشه حضور دارند که اگر سمت وسوی خدمت رسانی بگیرد خیلی خوب است.

برنامه ای تنظیم شود تا مسئولین مرتبا به نمازجمعه بیایند و با مردم مواجه باشند

از دوستان در فرمانداری خواهش می کنم که ان شاء الله برنامه ای را تنظیم بفرمایند تا مسئولین مرتبا به نمازجمعه بیایند و با مردم مواجه باشند. درست است که در ادارات مواجه هستند و روابط عمومی دارند و گزارشات برای ایشان می رود. زحمت می کشند اما یک جایی نمی توانند کاری را انجام دهند توان یا امکانات لازم را ندارند و یا شدنی نیست. بیایند راحت به مردم بگویند. مردم ما مردمی هستند که وقتی با صداقت مواجه می شوند می پذیرند. این موارد را با مردم طرح کنند صحبت کنند و به مردم مرتب و نوبه نو گزارش دهند تا اقداماتی هم که صورت می گیرد تبیین شود اما خدایی نکرده این رد دیده نشود که مسئولی بابت وظیفه ای که دارد منتی سر مردم بگذارد. هیچ کس زیر این آسمان کبود منتی سر مردم ندارد الا خدا که او زیر آسمان کبود نیست، آسمان کبود هم مخلوق خداست. خدا بر ما منت گذاشت و به ما پغمبر داد. خدا بر ما منت گذاشت و نعمت ولایت و هدایت عطا کرد. اما کسی منتی سر مردم ندارد. با مردم حرف بزنند . از ظرفیت مساجد استفاده شود . گاهی می بینیم که بعضی از مسئولین محترم به مساجد می روند و توضیح می دهند اینها اتفاقات خوبی است که باید تشکر کنیم.

مایه خرسندی دل حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود که مردم دغدغه نداشته باشند.

ضمن تشکری که از آقایان مسئول می کنیم بابت زحماتی که می کشند. خواهش داریم که با مردم شفاف حرف بزنند. یک جایی نمی توانید کاری را بکنید و توانش را ندارید. حتی قبلا هم اگر قولی به هر دلیلی دادید و نتوانستید انجام بدهید از مردم عذرخواهی کنید و تلاش بشود که کارها به سرانجام برسد. یکی از جاهایی که با مردم می توانید ارتباط برقرار کنید مصلی نمازجمعه است و می تواند جای دیگر هم باشد و اشکالی هم ندارد اما پیشنهاد ما این است که مصلی نمازجمعه می تواند جای خیلی خوبی باشد و مردم بدانند که مثلا رئیس فلان اداره که اگر دستشان به ایشان نمی رسد در نمازجمعه هست و می رویم نمازجمعه ایشان را می بینیم و همان جا هم با او صحبت می کنیم. مطلوب است که این یک رسم و عادت شود. مایه خرسندی دل حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود که مردم دغدغه نداشته باشند.

خیرخواهی و هزینه صحیح بیت المال حق مردم بر گردن مسئولین است

امیرالمومنین علیه السلام در خطبه سی و چهارم نهج البلاغه به مردم می فرماید: شما به گردن من حق دارید و من هم به گردن شما حق دارم. حقی که شما به گردن من دارید یکی این است که من خیرخواه شما باشم. “فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَهُ لَکُمْ” آن کسی که مکنت و حکومتی دارد و جایگاهی دارد. در هر حیطه و در هر حدی و هر جایی این است که بینی بین الله خیرخواه مردم باشد. مسائل عامه را در نظر بگیرد. اگر می تواند یک قدم بردارد تا آلام این مردم کم بشود بداند که دل پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم را شاد خواهد کرد. ” وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ ” من وظیفه دارم که بیت المال شما را به طور کامل و درست برای شما به کار ببندم. ریال به ریال بودجه ای که می آید وظیفه دارم که درست و در محل خودش آن هم برای رفاه و سعادتمندی شما خرج و هزینه کنم.

مسئولین زحمت بکشند و بزرگواری کنند با مردم بیشتر حرف بزنند و ارتباط داشته باشند. مردم صبور و خوب هستند. مردم قدر خدمتگذاران خویش را می دانند و مطمئنا اگر عذری باشد متوجه می شوند و می پذیرند اما به شرط اینکه با آنها صادقانه صحبت شود. حکومت هم مال همین مردم است. مال بنده و فلان مسئول نیست. آنهایی هم که مسئول هستند کارگزار همین مردم هستند و از بیت المال همین مردم ارتزاق می کنند پس وظیفه دارند شفاف ، صادقانه و واضح مسائل را با مردم در میان بگذارند. ما هم در خدمتشان هستیم هم خدمت مردم عزیز و شریف که اگر جایی اشکال یا مسئله ای دیدند ما می توانیم اینجا در خدمتشان باشیم و هیچ اشکالی هم ندارد.اگر هم آقایان مسئول دیدند لازم است توضیحی بدهند باز هم در خدمت ایشان هستیم. به هر حال ما هم خودمان را یکی از همین مردم می دانیم و افتخارهم می کنیم.

در هفته آینده ولادت با سعادت وجود قدسی نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم و وجود مقدس امام صادق علیه السلام را داریم. ضمن تبریک به همه عزیزان، شیعیان عزیز و اهل سنت عزیز در شهرستان زابل و منطقه سیستان ، امیدواریم که در سایه وحدت، اتحاد و همدلی ان شاءالله همیشه موفق و موید باشید.

پیغمبرعظیم الشان اسلام شاهدی است که رنج مردم برای ایشان سخت است. وقتی مردم در رنج  باشند به پیغمبرعظیم الشان اسلام سخت می گذرد. غم مردم غم ایشان است. ناراحتی مردم ناراحتی ایشان است.

در آیه ۴۵ سوره مبارکه احزاب می فرماید: ” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا ” ای پیغمبر ما شما را شاهد فرستادیم. اینکه پیغمبر را شاهد فرستاد آیا منحصر در زمان خاصی است؟ آیا منحصر در مکان خاصی است؟ آیا پیغمبر اکرم در زمان خودش شاهد بود؟ خیر. شهود رسول خدا علی الاطلاق است یعنی تا صبح قیامت پیامبر اکرم شاهد ما است. و در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه می فرماید:” لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ ” پیامبری از نفس و جان شما بین شما مبعوث شد و رنجی که شما می کشید برای او سخت است. حال اگر این دو مورد را در کنار هم بگذارید اینگونه می شود که پیغمبرعظیم الشان اسلام شاهدی است که رنج مردم برای ایشان سخت است. وقتی مردم در رنج  باشند به پیغمبرعظیم الشان اسلام سخت می گذرد. غم مردم غم ایشان است. ناراحتی مردم ناراحتی ایشان است. مردمی که روز به روز سفره شان کوچک تر می شود. رنج دارند. اگر کسی باعث این باشد که سفره مردم کوچک شود در واقع علیه پیغمبر اکرم اقدام کرده است. دل رسول خدا را شکسته است. کسی که دل پیغمبر را بشکند آیا عاقبت به خیر است؟ خیر.

ایران اسلامی با افتخار با تعایش، تسالم و هم زیستی عالی با اهل سنت عزیز عمل و رفتار می کند و این موجب فخرما است.

یک شعار و شعوری در جامعه بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است و عالم گیر شده است. آن هم شعار و شعور وحدت است. خیلی ها از وحدت دم می زنند و حرف می زنند اما وحدت یک شعار تنها نیست. ما در دنیا یک کشور داریم که پرچم امیرالمومنین علیه السلام را به اهتزاز در آورده است البته در بین این مردم جمعی از اهل سنت عزیز هم دارند زندگی می کنند. این کشور با افتخار در تعایش، تسالم و هم زیستی عالی با اهل سنت عمل و رفتار می کند و این موجب فخرما است.

اما کمی دایره را بالاتر ببریم و ببینیم در دنیا واقعا چه خبر است؟ اگر ما دنبال وحدت هستیم بیاییم و ببنیم مردم از چه چیزی رنج می برند؟ چون دغدغه پیغمبر اکرم است.دغدغه پیغمبراکرم حسب آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه ” لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّ ” مردم هستند. غم و ناراحتی و رنج مردم دغدغه پیغمبراکرم است. برای اینکه دغدغه رسول خدا را برطرف کنیم اول باید ببینیم رنج مردم کجاست؟

برای اینکه دغدغه رسول خدا را برطرف کنیم اول باید ببینیم رنج مردم کجاست؟

گزارشی ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران دارد که وقتی این مطلب را نگاه می کردم برای من تاسف آور بود. از آغاز بحران سوریه که در اسفند سال ۱۳۸۹ شروع شد سه کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و قطر نزدیک به هزار میلیارد دلار سلاح از آمریکا و کشورهای اروپایی خریدند. طی تحقیقی که کردم متوجه شدم دقیقا یا حدودا در کشور سوریه هشتاد و دو درصد ویرانی به بار آمد. حال وارد مسئله یمن نشدنم که اگر در این باره بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم صد درصد زیرساخت یمن از بین رفت. آمارهای رسمی می گویند بیش از هزار میلیارد دلار خسارت در سوریه به بار آمد.

اینها را در کنار هم بگذارید، هزار میلیارد دلار سلاح ، هزار میلیارد دلار خسارت. یعنی چه؟

یعنی کشوری مثل عربستان، امارت و قطر طی این مدت دو هزار میلیار دلار مسلمانان را به رنج انداختند. سوال پولش از کجا آمد؟ پولش از جیب مسیحی ها رفت؟ از جیب یهودی ها رفت؟ یا از جیب مسلمانان رفت؟ دو هزار میلیارد دلار از جیب مسلمانان رفت. حال آنانی که کشته شدند چه بودند؟ ما در یمن بیست هزار کشته زن و کودک داریم. در سوریه ششصد هزار کشته داریم. اینها آماری است که لحظه به لحظه به روزرسانی می شود و ممکن است که آن بیست هزار نفر سی و پنج هزار تا شده باشد و ما نمی دانیم. در عراق و افغانستان پانصد هزار نفر کشته شدند. یعنی دو هزار میلیارد دلار به مسلمانان خسارت زدند و بیش از یک میلیون و دویست یا سیصد هزار نفر از مسلمان را کشتند. حال چند نفر زخمی شدند؟ چند خانواده خانه هایشان ویران شد و آواره شدند؟ در زینبیه حاشیه دمشق در سوریه شاهد بودم که در یک اتاق کوچک که شاید دوازده متر مربع بود اقلا بیست نفر زندگی می کردند. جایی نداشتند. محله ای که حداکثر جمعیت آن قبل از بحران پانزده هزار نفر بوده است، میزبان یکصد و بیست هزار نفر آواره بود.

از جیب مسلمانان دو هزار میلیارد دلار می رود. از جان مسلمانان میلیونی انسان کشته و زخمی می شود. خسارت می بیند و آواره می شود. چه عاید اسلام می شود؟ هیچ. آیا این دل پیغمبر را به درد نمی آورد؟ آیا این موجب رنج رسول خدا نمی شود؟ چه کسی می خواهد اینها را جواب دهد؟ حال جالب اینجاست که این همه خسارت زده می شود و این همه آدم را که می کشند به اسم پیغمبر می کشند.

وحدت یعنی چه؟

وحدت یعنی اینکه بیاییم همه با هم دست به دست هم بدهیم و عقل و توان مان را روی هم بگذاریم و رنچ جامعه مسلمانان را کم کنیم. وحدت یعنی این و شیعه و سنی هم ندارد و فرقی هم نمی کند. بچه سنی که گرسنه باشد با بچه شیعه ای که گرسنه باشد فرقی نمی کند. نه برای ما و نه برای اهل سنت واقعا فرقی نمی کند. یک سنی اگر شربتی آب داشته باشد و بچه شیعه و بچه سنی تشنه باشند به هر دو خواهد رسید و ایضا اگر یک شیعه قدحی آب داشته باشد به هردو خواهد رسید. ما با این مرام چه شیعه و چه سنی بار آمدیم.

جامعه اسلامی اگر می خواهد به وحدت برسد باید ریشه تکفیر کنده شود

اما مسئله چیز دیگری است. مسئله این است که دست های خبیث صهیونیزم بین الملل از آستین کسانی بیرون آمده است که اصلی ترین مدعیان اسلام هستند. جامعه اسلامی اگر می خواهد به وحدت برسد باید ریشه تکفیر کنده شود. هرگز با حضور کسانی که دستشان در جیب صهیونیزم و سرشان در آخور آمریکایی ها است وحدتی به وجود نمی آید. این یک واقعیت است. هر کسی که دنبال وحدت است باید این را بداند که بزرگترین دشمن وحدت کسانی هستند که به اسم اسلام و به اسم پیغمبر و به اسم شریعت خون مسلمان را می ریزند و ابایی هم ندارند.

جاهلانی که به نام دین دارند مسلمانان را قتل عام می کنند باید همه جهان اسلام حساب شان را تسویه کنند.

هر جمعه که می شود اول چیزی که ما در اخبار دعا می کنیم که نشده باشد و شده است این است که یک نمازجمعه در افغانستان روی هوا رفته است. مقتول در حال سجده است و می گوید “سبحان ربی الاعلی و به حمده” قاتل ماشه را می کشد و می گوید “الله اکبر” جمع این ها را نمی دانم که چه کنم. ای بسا قاتل مقتول را بکشد و بعد وضو بگیرد و نماز بخواند. جاهلانی که به نام دین دارند مسلمانان را قتل عام می کنند باید همه جهان اسلام حساب شان را تسویه کنند. یمن ، سوریه ،عراق، افغانستان و پاکستان را ببینید ، کشورهای مختلف و جاهای مختلف، قره باغ را ببنید و بعضی از نقاط چین را ببنید همه جای دنیا را ببنید. مسلمانان بعضا قتل عام می شوند و سیاسیون هم به فکر شام و نهار به مناسبت های مختلف هستند.

دل پیغمبر به درد آمده است…

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از ما مطالبه می کند که من دلم به درد آمده است. بعضی ها می گویند که اگر پیغمبر بین ما می بود چه می گفت؟ پیغمبراکرم بین ما هست، قرآن می گوید شاهد است.پیغمبراکرم می گید که من دلم به درد آمده است که بچه های یمن نان برای خوردن ندارند و از گرسنگی می میرند. دلم به درد آمده است که یک مسلمان در افغانستان می خواهد به مسجد برود وصیت می کند. دلم به درد آمده است که یک نفر جلوی چشم ایشان در سوریه چهار دخترش را سر بریدند و سرها را هم کنار هم گذاشتند و به او گفتند مجبوری و باید نگاه کنی. پیغمبر می گوید بابت اینها دلم به درد آمده است یک کاری بکنید.

هزار میلیارد دلار سلاح می دانید که اگر این پول خرج آبادانی و پیشرفت جامعه اسلامی می شد چه اتفاقی می افتاد؟ ترامپ آدم احمقی بود اما حرف حکیمانه ای زد، گفت عربستان مانند گاو شیرده است. راست هم هست واقعا مثل گاو شیرده است. هر کدام می آیند سواری شان را می گیرند و شیرش را هم می دوشند و آخر هم توی سرش می زنند. ولیعهد عربستان هم می رود کاخ سفید وقتی می آید بیرون کل کاخ سفید را دو روز تعطیل می کنند و ضدعفونی می کنند و می گویند اینها شپش دارند. خاک بر سر این نوع مسلمانی و این یک طرف ماجرا است و طرف دیگر همان رئیس جمهور متکبر، مغرور و خبیث آمریکا برای رهبر عزیز ما نامه می نویسد و ایشان حتی اجازه نمی دهد که آن رابط که نخست وزیر ژاپن هست حتی نامه را در بیاورد و بخواند. می فرماید این حتی در حدی نیست که من جواب بدهم. اسلام یعنی این،یعنی اقتدار یعنی قدرت یعنی قوت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.