همانطور که درد ، رنج ،غم و اختلاف مسلمانان دل پیغمبراکرم را به درد می آورد. اتحاد ، با هم بودن ،صلح و سازش مسلمانان دل پیغمبر را شاد می کند

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:جلسه صلح و سازش دو طایفه پس از ۸ سال اختلاف با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل، حجت الاسلام والمسلمین اشرفیان امام جمعه شهرستان نیمروز، مسئولین ادارات و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بزرگان طوایف منطقه سیستان درمصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شهرستان زابل برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در این جلسه بیان نمودند:

قرآن کریم به ما در زمان های خاص پیام های خاصی داده است. یکی اینکه ما حق نداریم با هم نتازع کنیم. در سوره مبارکه انفال آیه شریفه ۴۶ می فرماید:” وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ” با هم نزاع نکنید. چرا؟ چون اگر نزاع کنید ضعیف می شوید. این طوایف وقتی در کنار هم هستند زیبایی دارند. وقتی جماعت متفرق می شوند ضعیف می شوند. نزاع طایفه و خانواده را ضعیف می کند. قرآن می گوید مسلمانان را ضعیف می کند و آن بوی خوش وحدتی که بین شما است را از بین می برد. حال می خواهد دو طایفه باشد یا شیعه و سنی باشد و یا مسلمان و مسیحی باشد و یا سیستانی و بلوچ باشد و یا هر کسی باشد. وقتی قرار است که ما امت واحده باشیم باید این امت واحده را در زندگی خودمان پیاده کنیم.

در ادامه آیه شریفه ۴۶ سوره انفال می فرماید: “وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ” اگر حادثه ای اتفاق افتاد اصحاب صبر باشید. مثلا وقتی حادثه ای اتفاق می افتد حرف ها زیاد می شود. آدم ها می آیند و می روند و بعضی با حرارت صحبت می کنند و بعضی با آرامش صحبت می کنند. بعضی شما را به صبر و بعضی به انتقام دعوت می کنند و هر کسی چیزی می گوید. قرآن کریم چه می گوید؟ قرآن در سوره مبارکه زمر آیه ۱۸ می فرماید:” الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ” همه را بشنویم اما همه را تبعیت نکنیم ببین رضای خدا کجاست، آن را تبعیت کنیم.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در این جهان میلیاردها نفر دوست دارند و نه فقط مسلمانان که مسیحیان، یهودیان، بسیاری از بودایی ها ایشان را دوست دارند. چه چیزی باعث شده است حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم اینقدر محبوب باشد؟ به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمود: علی جان در آخرالزمان مردمانی می آیند که من و شما را ندیدند و ما را دوست دارند. آن هایی که مرا ندیدند و بعدها خواهند آمد از آنهایی که مرا دیدند و دوست دارند افضل هستند. چرا پیغمبر اکرم اینقدر محبوب است؟ قرآن در سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۱۵۹ می فرماید:” فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُم” چون تو لین و نرم خو هستی. چون خوش اخلاق هستی. چون پیغمبراکرم خوش اخلاق هست محبوب است. در دورانی که بچه ها و دختربچه ها زنده به گور می کردند و به خاطر یک مسئله کوچک هشتاد سال با هم می جنگیدند کسی استدلال می فهمید و کسی می دانست که پیغمبر برای او خدا را اثبات کند؟ آن اخلاق محمدی صلی الله علیه و آله و سلم باعث شد تا در دلها نفوذ کند.

در ادامه آیه شریفه ۱۵۹ سوره آل عمران می فرماید:”وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ”ای پیغمبر اگر آدم ترش رو و اخمو بودی . رفتار تند و زبان تندی داشتی هیچ کسی دور شما جمع نمی شد. پس دورت جمع هستند چون لین و نرم خو هستی. ” فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ” خداوند به پیغمبر می فرماید: در جنگ احد عده ای تخلف کردند اما ای پیغمبر این ها را ببخش. در صحنه جنگ عده ای تخلف کردند و فرار کردند. پیغمبر به عنوان فرمانده نظامی باید چه می کرد؟ قرآن می فرماید:” فَاعْفُ عَنْهُمْ ” شما به عنوان بزرگ و ریش سفید یک حقی دارید. حق شما این هست که تنبیه کنید اما تنبیه نکن. ” فَاعْفُ عَنْهُمْ” آن ها را ببخش. من هم به عنوان خدا حقی دارم.وقتی کسی شخصی را می کشد فقط حق خانواده مقتول نیست،حق خدا هم هست. می فرماید: تو حق خودت را ببخش. از من هم بخواه تا من هم ببخشم.  

بنده از محاسن سفیدها و بزرگترها و از طوایف و فامیل هایی که آمدند ممنون هستم .واقعا سنت شما سنت نبوی است. جوانترها هم ببیند و یاد بگیرند که اینقدر خوب و با منش عالی دل پیغمبراکرم را شاد می کنید. در آیه شریفه ۱۲۸ سوره توبه فرمود:” لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ ” درد ، رنج و غم و اختلاف شما دل پیغمبراکرم را به درد می آورد و اما بلعکس اتحاد و با هم بودن شما و صلح و سازش شما و کنار هم قرار گرفتن شما دل پیغمبر را شاد می کند. شما امروز دل رسول خدا را شاد می کنید و افتخار کنید که دل پیغمبر را شاد کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.