مدیران ناکارآمد و رشد کاریکاتوری دو خسارت نبود مدل پیشرفت است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

قران کریم در آیه ۳ سوره مبارکه توبه می فرماید: “وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ۙ وَرَسُولُهُ”

گاهی سفارش به تقوا سفارش به تقوا در مراتب و مدارج فردی است اما وقتی بحث رعایت تقوا به فرد بر نمی گردد بلکه جامعه به عنوان یک واحد باید دارای مقام تقوا باشد. وقتی که بحث جامعه است علی القاعده مراتب تقوا متکامل تر و متفاوت تر است.

یکی از مصادیق مهم تقوا در جامعه این است که در این جامعه ولایت خدا پذیرفته شود و از طاغوت اجتناب شود. فرمود ما برای هر امتی رسولی فرستادیم . “أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ” اول خدا را بپرستید و دوم از طاغوت اجتناب کنید. اگر هم می خواهید به ریسمان الهی چنگ بزنید فرمود:” فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَیُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقىٰ” این تمسک به عروه وثقی الهی دو نیاز حتمی دارد و یکی از آن کفر به طاغوت و دوری از طاغوت است. در قرآن کریم گاهی مقاومت در برابر طاغوت توسط جامعه به جهاد کبیر هم تعبیر شده است پس تقوای جامعه این است که در برابر طاغوت و شرک حساسیت داشته باشد.

این حساسیت و این برائت را در سوره مبارکه توبه به گونه ای برای آن شاخص تعیین می کند ابتدا می فرماید” وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ” این یک اعلان است. برائت از مشرک باید اعلام شود واینکه من در قلب و دلم نسبت به طاغوت برائتی داشته باشم ثمره عملی ندارد و اینکه من در قلب خودم از طاغوت بدم بیاید این ثمره عملی و فایده ای ندارد.

حال این اعلام باید چگونه باشد؟ ” إِلَى النَّاسِ ” باید باشد یعنی شما اگر از طاغوت اجتناب می کنید بگذارید همه بدانند و همه بفهمند و همه بشنوند و همه ببینند که شما از طاغوت اجتناب می کنید. چه زمانی؟ در اجتماع و در جامعه ، اجتماع عظیم حج باید در آن اعلام شود که ما در برابر طاغوت خواهیم ایستاد. قرآن کریم تبیان است. دلالت آیات قرآن کریم مثل جریان خورشید در عالم می ماند و به همه چیز می تابد. یعنی اگر حج را به عنوان یک اجتماع عظیم مطرح می کند در ذیل آن اجتماعات کمتر و کوچکتر و بزرگتر هم می آید . هر کجا که اجتماعی بود و آن اجتماع عبادتی بود خدا و پیامبرش از مشرکین برائت می جویند و باید اعلام شود.

از مراتب تقوای جامعه این است که ما بدانیم که این جامعه اجتناب از طاغوت می کند. عالم ببیند که این جامعه در برابر طاغوت می ایستد. اگر این جامعه ایمانی، انقلابی و ایستاده و تکیه داده به خدا است و اگر جامعه ای به خدا تکیه داد به تکیه گاه الهی اعتماد کرد و اگر جامعه ای با خدا معامله کرد و اگر جامعه ای ولو با دست خالی در برابر طاغوت ایستاد والله العلی العظیم که پیروز می شود و شکی در این نیست کما اینکه بارها و بارها این اتفاق افتاده است.

دو روز پیش شاهد بودید غول های فولادی چند هزار تنی مسلح تا بن دندان آمریکایی ها در برابر عزم و اراده و تقوای الهی فرزندان شما حرفی برای گفتن نداشتند. آمریکایی های بی عقل مجبور شدند که کار عاقلانه ای بکنند و این خیلی مهم است. ممکن است که برای خیلی از ما سوال شود که یک رزم ناو چند هزار تنی نمی تواند چند قایق موشک انداز کوچک را که در برابرش چیزی نیستند از بین برد؟ در صحنه ای که در خلیج فارس اتفاق افتاد پنج رزم ناو، ناو و ناوشکن آمریکایی حضور داشت و یک ناو هواپیمابر با هشتاد و پنج فروند هواپیمای آماده به عملیات پشتیبانی می کرد. نیروی انسانی که آمریکایی ها در صحنه و در پشتیبانی در آن عملیات داشتند بالغ بر شش هزار نیروی نظامی بود. کم نیست.

 اما وقتی اطراف خودشان را نگاه کردند با دو صحنه مواجه شدند یک صحنه کوچک و یک صحنه بزرگ ، صحنه کوچک این بود که در لحظه تمام سیستم های جنگ الکترونیک رزم ناوهای آمریکایی و هلیکوپترهای آمریکایی و ناو هواپیمابر آمریکایی همه با هم آلارم اصابت موشک دادند. آژیر هشدار مرتبا به اینها اعلام می کرد که موشک هایی روی شما قفل شده است و هر لحظه ممکن است که شما را مورد اصابت قرار دهد. دهها فروند پهپاد مسلح انتحاری و آماده رزم بالای سر اینها بود. رزم ناوهای ارتش مقتدر ما آماده اعزام به منطقه بود. این صحنه کوچک ماجرا بود. آمریکایی ها در چند ساعت خودشان را در یک محاصره عجیب دیدند و کار عاقلانه ای کردند که وارد درگیری نشدند. که اگر وارد درگیری می شدند آنها شروع کننده بودند اما تمامش با ما بود. اتفاقی که افتاد اتفاق کوچکی نبود. گمان نکنیم که چهارتا قایق آمد دور این رزم ناو فاصله انداختند و او هم رفت. اتفاق بزرگی افتاد. آنچه که در سینمای هالیوود به نمایش گذاشته می شود در ساعتی در هم ریخت و نابود شد.

خوب است که این حکام فریب خورده بی خرد شکم پرست متکبر سعودی عقلی کنند و گره دم شان را از دم آمریکایی ها باز کنند و الا آنها هم سقوط شان دیر نیست. این صحنه کوچک بود دهها بلکه صدها موشک بالستیک نقطه زن آماده شلیک و قفل شده روی رزم ناو و ناو و آنها هم این صحنه را در سیستم رادار و جنگال می بینند و می فهمند و هشدار را در جلوی چشم شان می بینند و جرات نمی کنند که خطا کنند. این بخش کوچکی از اقتدار ما است. لطیفه ای در فضای مجازی بود که زیبا است و نوشته بود که ما در گوش کسی زدیم که دیگران جرات نمی کنند در خانه اش را زنگ بزنند و فرار کنند. اتفاق کمی نبود. به دنیا اعلام شد که ما در برابر طاغوت برخوردی می کنیم که حتما پشیمان شوند و شک هم نباید بکنند. حتی روسیه هم در پرونده جنگ سرد و حتی جنگ ولرم اش به اینجا نرسید. یک هواپیما را رهگیری می کردند تا یک ماه کل سیستم دنیا این بود که روسیه هواپیمای آمریکا را رهگیری کرد یا آمریکا هواپیمای روسیه را رهگیری کرد. کجا این تماس نزدیک اتفاق افتاد؟ قدرت های اول دنیا کدام جرات کردند با این گاوچران های نفهم آمریکایی اینگونه برخوردی کنند؟ که پاسداران عزیز ما این برخورد را کردند و آنها را وادار کردند که عاقلانه تصمیم بگیرند. این بخش کوچک صحنه بود.

اما بخش بزرگ صحنه آن دل های پاک و آن ایمان خالص و آن قلب زلال که این جریان را ایجاد کرد و این اقتدارو عظمت را داد. آن امامی که نفسش بند توحید ایشان بود. آن امامی که به ما عزت و اقتدار داد و شرافت مان را به ما یادگار داد. ما در مملکتی زندگی می کردیم که پادشاه مان هروقت انگلیس می خواست بخشی از این مملکت را ببرد فقط دستوری می داد و او هم امضایی می کرد و تمام.

امروز استکبار با همه قدرتش هر چه که دارد وسط میدان می آید و ما با بخش بسیار کوچکی از توانمان ورود می کنیم و آنها هیچ حرفی برای زدن ندارند. این ترجمه دارد. ترجمه شان اتصال به منبع توفیق و اتصال به خداست. آنها هم فهمیدند که اینها بندگان زلال خدا هستند. آنها هم فهمیدند که کسی که به خدا تکیه دهد بنیان مرصوص است. کسی که تکیه گاه اش خدا باشد شکست ناپذیر است و این اصل صحنه بود که ما بارها و بارها در انقلاب دیدیم. این یعنی تقوای جامعه. وقتی جامعه ای تقوا داشته باشد و اجتناب از طاغوت داشته باشد به اینجا می رسد.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دریافت واکسن کرونا اهتمام داشته باشیم

قبل از هر چیز به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توصیه و خواهش می کنیم. خصوصا جوانتر ها مراعات بیشتری کنند و کسانی که واکسن نزدند حتما برای دریافت واکسن اقدام کنند. به هر حال ان شاءالله داریم به سمت اتمام این دوران پیش می رویم. به برکت زحمات و مجاهدت های کادر درمان که حقا و انصافا مجاهدانه در این مدت تلاش کردند. ایستادند و زحمت کشیدند. از ایشان ممنونیم و قدردان شان هستیم و همیشه هم قدردان شان خواهیم بود. دستشان را با افتخار می بوسیم و آنها را مایه فخر خودمان می دانیم و بالاترین کمک به کادر درمان همانطور که هر هفته عرض کردیم رعایت شیوه نامه های بهداشتی است. که الحمدلله مومنین و عزیزان ما این را به نحو احسن مراعات فرمودند و از این من بعد هم اینگونه خواهد بود. از همه کسانی که در مبارزه با این ویروس منحوس ممنون و متشکر هستیم.

مدل پیشرفت سیستان

در خطبه هایی که در هفته های گذشته داشتیم موضوعی را طرح کردیم و عرض کردیم که سیستان محتاج یک طرح و یک برنامه برای پیشرفت است. ماباید برنامه ای مدون و صحیح برای پیشرفت سیستان داشته باشیم. عرض شد که این برنامه محتاج داده های درست است یعنی ابتدا باید داده هایی داشته باشیم تا بر اساس آن داده ها طراحی کنیم.

 به همت اساتید بسیجی کارگروهی جهت طراحی مدل پیشرفت سیستان و ارائه به دستگاه های اجرایی تشکیل می شود

الحمدلله رب العالمین این مباحث که در چند خطبه محضر نازنین شما ارائه شد مورد استقبال خوب دانشگاهیان قرار گرفت و بسیج اساتید دانشگاه تشریف آوردند و برای طراحی یک مدل برای پیشرفت سیستان اعلام آمادگی کردند و قرار شد که ان شاءالله کارگروهی تشکیل شود و در همین مصلی و دفتر ان شاءالله جلسات نو به نو برگزار شود و طرح ها آماده شود و به مسئولین اجرایی جهت اجرا به فضل خدای متعال ارائه شود.

دیدن ظرفیت ها ، نیازها ، استعدادها،مشاکل و چالش ها از ضروریات این قصه است که تذکر داده شده است و قبلا هم بحث کردیم که الحدلله عزیزانمان کاملا مستحضر هستند و ما هم منتظر هستیم که اعضای کمیته معرفی شود و ان شاءالله وقتی که به طرحی هم عزیزان ما برسند حتما برنامه ای تنظیم می کنیم که روز جمعه بین الصلاتین طرح ها را برای مردم تشریح کنند که شما عزیزان هم در جریان برنامه ها باشید. البته از تهران و جاهای مختلف تماس گرفتند و در یکی از این تماس ها گفتند که ما برای سیستان نشستیم و بیش از یک سال کار کردیم و در منطقه آمدیم و به یک طرح رسیدیم. آن طرح هم قرار شده است که بیاید و در اینجا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و یک تیمی هم در استان اعلام آمادگی کرده است که با آن کمیته جلسات مشترک بگذارد و طرح ها را مستقیما به استاندار ارائه دهیم و آنهایی که لازم است به مرکز ارسال شود. ان شاءالله تلاش مان هم این خواهد بود که نمایندگان عزیز و ساعی و زحمتکش مان را هم در مورد این طرح ها زحمت بدهیم و ایشان هم مشارکت داشته باشند. بنده خیلی ممنون هستم از توجهی که به  این مباحث شد و امیدوارم که این توجه و این موج ادامه داشته باشد تا به یک نتیجه مطلوبی برسیم.

اگر ما بخواهیم که مدل پیشرفت سیستان را طراحی کنیم آسیب ها را هم باید بشناسیم. نبود یک مدل پیشرفت حداقل دو خسارت بزرگ می تواند برساند:

مدیران غیرتوانمند و ناکارامد

آسیب اول اینکه اگر جایی یا منطقه و یا شهری مدل پیشرفت نداشته باشد این باعث به وجود آمدن و رشد مدیرانی می شود که این مدیران کوتاه قد هستند و توانمند نیستند و ناکارآمد هستند. وجود مدیران ناکارآمد و وجود مدیران بی برنامه و وجود مدیرانی که حفظ صندلی برای آنها مهم تر از مصالح مردم است زمینه های رانت و فساد را فراهم می کند. بده بستان های خلاف شرع به وفور ممکن است که ایجاد شود. زمینه ساز فساد متاسفانه سیستمی و برنامه ای می شود. گاهی اوقات ممکن است که یک مجموعه ای در عملکرد فردی خوب باشد اما در مدیریت ارشد دچار اعوجاج شود. عملکرد خوب زیرمجموعه هم نابود می شود.منابعی که مرتب داده می شود تلف می شود و کسی از این منابع نمی تواند درست استفاده کند. وقتی که از منابع درست استفاده نشد توزیع ثروت با مشکل مواجه می شود.

مدل پیشرفت مدیران کارآمد ، قوی، دقیق و جهادی می خواهد

 اگر قرار است که برنامه ای باشد باید این برنامه را مدیران کارآمد ، قوی، دقیق و جهادی و مدیرانی که عهد قلبی داشته باشند که ار بن دندان باورشان باشد که محیط را اصلاح کنند و بسازند باید سرکار بیایند و باشند. در همه عرصه ها فرقی هم نمی کند. اگر ما این چنین مدیرانی داشته باشیم و برنامه داشته باشیم بخش عظیمی از راه را رفتیم. مدیران جهادی که تحت فرماندهی و برنامه دقیق هر کدام سرجای خودشان و هر کدام در مسئولیت خود باشند در غیر این صورت اتلاف منابع بسیار خواهد شد. آیا در این چهل سال در سیستان منابع کم آمده است؟ آیا نظام کم توجهی کرده است؟ نظام منایع داده است و توجه کرده است اما وقتی منابع در منطقه آمده است بعضی از کارها انگار در یک سیاه چال فضایی افتاده است همین طرح نیم لوله که در دشت سیستان پراکنده است، چقدر هزینه شده است؟ یا امثال این طرح. این یک آسیب نداشتن برنامه است.

پیشرفت کاریکاتوری

آسیب دوم نداشتن برنامه این است که اگر پیشرفتی اتفاق بیافتد این پیشرفت کاریکاتوری خواهد بود و  واقعی نیست. در پیشرفت کاریکاتوری که ما در دنیا گرفتار این پیشرفت هستیم برخی از مناطق با استفاده از منایع مناطق دیگر رشد می کنند و پیشرفت می کنند.

شما اگر همین امروز ثروتی را که اروپا و آمریکای شمالی از آسیا و آفریقا وآمریکای لاتین به سرقت بردند کم کنید قطعا اروپا فقیرترین نقطه دنیا خواهد بود. شما وارد یک بیمارستان در شهرهای بزرگ اروپا شوید و ببیند که چند پزشک متخصص و فوق تخصص غیربومی دارید؟ کسانی که در کشور خودشان استعداد بودند اینها را جذب کردند و نگه داشتند و سرقت کردند. منابع آنها را سرقت کردند. اروپایی ها یک ضرب المثل دارند و می گویند که دنیا زیر و رو دارد ، خدا روی دنیا را به ما داد و زیر دنیا را به آفریقا و آسیا داد. ثروت روی زمین را به ما داد و ثروت زیر زمین را به آفریقا و آسیا داد. ما اگر می خواهیم که حیاتمان ادامه پیدا کند باید هر دو ثروت را داشته باشیم. برخی از کشور های اروپایی به قدری طلا دارند که اگر آن طلا و ثروت آن طلا در آن کشور توزیع شود در آن کشورها فقیری نیست. کشوری که بنده چند سال در آن کشور زندگی کردم هشتاد و پنج درصد ذخایر طلایش را فرانسه به غارت می برد. هشتاد و پنج درصد سود را فرانسه می برد و خود آنها اجازه ندارند طلا را استخراج کنند و بعد پانزده درصد از سود را فرانسه به آنها می دهد و آن را هم کالای مصرفی می دهد و پولی نمی دهد. لذا در کشور مالی که سومین ذخیره بزرگ طلای جهان در آنجا است و با طلای آنجا می شود چند صد میلیون نفر را غنی کرد هفده میلیون نفر زندگی می کنند که از این هفده میلیون نفر حدود چهارده میلیون نفر در فقر مطلق هستند.پیشرفت کاریکاتوری این است آفریقا را ضعیف می کند و اروپا را قوی می کند. آسیا را ضعیف می کند و اروپا قوی می کند.

این پیشرفت کاریکاتوری می تواند داخل کشورها هم اتفاق بیافتد و می تواند در داخل یک شهر هم اتفاق بیافتد. در کشور خودمان هم می تواند اتفاق بیافتد. ما در کشور و زیر همین آسمان شهرهایی داریم که مردم تظاهرات کردند که ما کارخانه نمی خواهیم و برای ما کافی است. شاید خیلی ها هم باور نکنند که شهرهایی در استان عزیز یزد حسینیه ایران هست که بندگان خدا برای اینکه کارخانه ها سرپا باشد کارگر از خوزستان ، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان بیاورند. و این درحالی است که یکی از ده تا هم در کل سیستان و بلوچستان نیست و این پیشرفت کاریکاتوری است. 

چرا اینگونه می شود؟

شهری نمایندگانش قدرت چانه زنی بیشتری دارند و فشار بیشتری می آورند و امکانات بیشتری می گیرند. وقتی که برنامه دقیق برای پیشرفت نباشد. پیشرفت های مقطعی هم که چه در مناطق و چه در زمان ها اتفاق می افتاد اینها هم کاریکاتوری می شود. و کاریکاتوری هم که بشود ثروت عادلانه توزیع نمی شود و وقتی ثروت عادلانه توزیع نشد زمینه فساد می شود. جایی که آب نیست صنعت فولاد آب بر در مقیاس بسیار عظیم ساخته می شود و جایی که آب هست صنایع وابسته به آب نیست. بسیاری از صنایع مانند فولاد به آب زیاد نیاز دارند وقتی که فولاد وسط بیابان می رود باید هم آب برای او با هزینه های بسیار گزاف منتقل شود. حال یک وقت معدنی است شما نمی توانید کوه را نزدیک دریا ببرید  اما روزی که کارخانه های فولاد را می ساختید آیا نمی شد که در مناطقی بسازید که به دریا و آب نزدیک باشد که بعدها مجبور به هزینه های بسیار گزاف چندین برابری نشویم؟ اینها مثال است. در زابل ممکن است که یک محله ای مردم قدرت چانه زنی بالایی داشته باشند و یک محله قدرت چانه زنی بالا نداشته باشد آن محله الف رشد می کند و امکانات در آن می آید و اعتبارات بیشتر می آید و محله ب که مردم توان چانه زنی ندارند امکاناتی نمی رود و پیشرفت کاریکاتوری می شود و تبعیض به وجود می آید و اتلاف منابع می شود و ثروت درست تقسیم نمی شود. استانداردی هم وجود ندارد و استاندارد قدرت چانه زنی می شود. نماینده فلان شهر وزیر را تهدید می کند که فلان کارخانه را به ما می دهید یا استیضاح ات می کنیم.

با پیشرفت کاریکاتوری جامعه رشد نمی کند

اگر پیشرفت می خواهد کاریکاتوری باشد جامعه رشد نمی کند و جامعه تبدیل به درجه یک و درجه دو می شود و این هم قهرا اتفاق می افتد. همین الان در کشورمان استان هایی داریم که آنقدر ثروت در آنها تقسیم می شود و استان هایی داریم که اگر ثروتی در آن ها می آید در درون بد تقسیم می شود چه در اعتبار و چه در تخصیص و چه در هزینه کرد این اتفاق می افتد.

محتاج مدلی هستیم که همه سیستان رشد کند

ما محتاج هستیم به یک طرح و برنامه مدون و دقیق علمی منطقی و با تئوری درست و با اجرای دقیق که بتواند این طرح جامعه را تکان دهد. اگر قرار است سیستان رشد کند همه سیستان رشد کند. ممکن است که مسئولین زابل قدرت بیشتری در چانه زنی داشته باشند و مثلا مسئولین نیمروز کمتر داشته باشند و بعضی از مسئولین هم انگار مسابقه گرفتن پول دارند که انگار فقط باید با گرفتن پول و اعتبار کاری کرد. عزیز من همه این نیست. خیلی از کارها شدنی است اما با منطق شدنی است.

خواستار تدوین یک طرح دقیق قوی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی سیستان هستیم

ما خواستار تدوین یک طرح دقیق قوی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی سیستان هستیم پیگیری می کنیم و دستمان هم به سمت همه دراز است و خواهش می کنیم که آن هایی که توانشان را دارند توان فکری دارند و کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند بیایند و وسط میدان و به ما کمک کنند. دانشگاه الحمدلله می آید و ار ایشان ممنون هستیم.

برای طراحی و تدوین یک طرح فرهنگی به فضلای حوزه واقعا محتاج و نیارمند هستیم

ما برای طراحی و تدوین یک طرح فرهنگی به فضلای حوزه واقعا محتاج و نیارمند هستیم. آنها باید طرحی نو دراندازند که زابل عزیز ما چرا باید دهها مسجد بدون امام جماعت باشد؟ ما نیازند به این برنامه هستیم.

در فرهنگ ، مسائل اجتماعی ، مباحث اقتصادی ،و مباحث سیاسی نیازمند تدوین یک الگوی درست و دقیق هستیم و وقتی که بتوانیم به یک طرح خوب برسیم هم برای ما باقیات صالحات است و هم برای مردم مایه پیشرفت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.