می شود کار جهادی کرد منوط به این که مرد جهاد باشیم منوط به این که کار را عبادت ببینیم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:خطبه دوم نمازجمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

توصیه همیشگی ما رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. روز پرستار را به همه پرستاران و کادر درمانی تبریک عرض می کنیم.

همانطور که در جریان هستید چند هفته است که راجع به لزوم تدوین سند پیشرفت سیستان صحبت می کنیم و از همه کسانی که وارد میدان شدند ممنون هستیم. اسناد توسعه ای که برای سیستان و بلوچستان نوشته شده است در حال جمع آوری است و به فضل خدای متعال مورد مطالبه جدی مردم و ائمه جمعه قرار خواهد گرفت .مثلا برای موضوع حقابه هامون ، برای جایگزینی معیشت حاشیه نشین های تالاب، در مورد محیط زیست و موارد مختلف اسنادی نوشته شده است.

این اسناد ان شاء الله مورد مطالبه جدی قرار خواهد گرفت و یکی از مسیرهایی که ما به طرحی محکم برسیم این است که طرح های گذشته را مرور کنیم. طرح هایی که برای توسعه نوشته شده در همین سیستان و بلوچستان چرا عملیاتی نشده است؟ عرض کردم هفته گذشته خیلی طرح توسعه نوشته شده است اگر بگوییم که ده ها طرح نوشته شده شاید مبالغه نکرده باشم طرح های متعددی نوشته شده و در موضوعات مختلف بعضا طرح های خوبی هم نوشته شده ولی اینها نوشته هایی است بر  کاغذهایی در کمدهایی در اتاق هایی در ساختمان هایی وسلام.

شاید بسیاری از این طرح ها حتی به مرحله ابتدایی عملیات هم نرسیده، اینها مسئله است به هر حال برای طرح ها هزینه هایی شده بیت المال هزینه شده منابعی استفاده شده اشخاصی زحمت کشیدند روی این طرح ها دانشگاهیان اساتید متخصصین آمده اند در میدان این کارها را انجام داده اند اگر شدنی نبود لازم بود و لازم هست که این تبیین شود گفته شود و اگر شدنی بود پس چرا نشد اینها سوالاتی هست که باید پرسیده شود و برخی از این طرح ها اگر ترک فعل یا اگر مشکلاتی داشته معلوم بشود که کسی به کم کاری و بد کاری متهم نشود.

اما یکی از چالش هایی که طرح های بزرگ با آن مواجه می‌شود این است که در میدان عمل جهادی مورد عمل قرار نمی‌گیرد طرح خوب است خوب نوشته‌ می‌شود خوب طراحی می‌شود مقادیر مشخص هست اطلاعات درست است داده ها، داده های قابل اعتماد است حتی منابع دیده می‌شود منابع متنابهی هم دیده می شود اما وقتی وارد میدان عمل می‌شود متاسفانه لنگ میزند و در میدان عمل با مشکل مواجه می‌شود چرا چون من که باید این را انجام بدهم روح جهادی ندارم روحیه ی جهادی ندارم وهمین باعث می‌شود که  این کار زمین بخورد ما وقت نداریم که بخواهیم در بروکراسی های اداری پر پیچ و خم وزارت خانه ها و ادارات و سازمان ها و شرکت ها و نهاد ها گرفتار بشویم بناهم نیست که این اتفاق بیفتد کار لازم است که جهادی باشد اما طرح هایی را که می بینید گاهی اوقات نیمه تمام می‌شود گاهی اوقات اجرا می‌شود و کلی اشکال دارد یکی از دلایلش این است که کسانی باید این را انجام دهند تفکر انقلابی و جهادی ندارند شخصی اداری نگاه می کند می گوید ساعت هفت و نیم صبح باید بیایم و دو بعد ظهر هم باید بروم ،جایی مثل سیستان با این عقب ماندگی تاریخی مواجه است کار تا سحر می خواهد با کار اداری هفت ساعت هشت ساعت در روز این اتفاق نمی‌افتد ولی وقتی شنیدم برخی از مدیران ساعت اداری که تمام می شود گوشی موبایل خود را خاموش می کنند بنده همینجا هم تذکر دادم مدیری که ساعت دو بعد از ظهر  سه بعد از ظهر موبایل خود را خاموش کند بگوید تا فردا سرکار این اساسا به درد کار نمی خورد کار باید جهادی باشد.

 الان موضوع آب از مشکلات ما است چقدر بحث شد؟ جلسات گذاشته شد که لازم است این کار بشود آب از چاه نیمه چهارم به چاه نیمه سوم باید منتقل بشود این آقا مصاحبه کرد آن اقا مصاحبه کرد بعد هم می گویند یک سال طول می کشد یکی می گوید شش ماه طول می‌کشد آنقدر باید هزینه بدهید زیرساخت می‌خواهد آقا جاده می‌خواهد برق آنجا برود یعنی بعضی از آقایان وقتی صحبت می کنند آدم حس می کند که دیگر همه دو ماه دیگر از گرسنگی و تشنگی می میرند. اگر کننده باشید آنقدر هم سخت نیست من یک نمونه برای شما مثال بزنم همین انتقال آب از چاه نیمه چهارم به چاه نیمه سوم در سکوت هیاهوی سیاسیون و غیر سیاسیون، نیروهای جهادی سپاه آمدند وارد عمل شدند ظرف کمتر از دو ماه کار بسیار بزرگی را در همین سیستان انجام دادند. امکاناتی را از اقصی نقاط ایران از خوزستان ،اصفهان، خراسان ،کرمان و خود استان سیستان و بلوچستان جمع آوری کردند امکانات را آوردند محکم آمدند پای کار جاده زدند برق بردند امکانات بردند زیر ساخت بردند پمپ بردند کانال زدند و امروز که ما در اینجا راحت نشسته ایم دوازده پمپ بزرگ در حال انتقال هفده متر مکعب آب بر ثانیه از چاه نیمه چهارم به چاه نیمه سوم است تا آب شرب سال آینده سیستان و زاهدان  تامین شود. این پمپ ها قرار است یکصد میلیون متر مکعب آب را جا به جا کند. تا به امروز بیست و شش میلیون متر مکعب از این یکصد میلیون برای استفاده شهری و روستایی آب جا به جا شده است.همین اتفاق در چاه نیمه دوم به چاه نیمه اول دارد می افتد و تمام این اتفاق ها از اواخر مهر ماه آغاز شد و الان دارد عملیاتش انجام می‌شود و تمام شده و در حال استفاده و انتقال آب است این یک کار انقلابی و جهادی است باید هم تقدیر شود. از پل معلق که در جنگ های آبی خاکی نیروهای نظامی استفاده می کنند گرفته تا دستگاه های بزرگ برای جابه‌جایی حفر کانال و امثال اینها  لایروبی مسیرهای بین چاه نیمه ها تمام این امکانات جمع شد کار شد نصب شد راه اندازی شد آب هم در حال انتقال است و تا به این لحظه بیست و پنج درصد از کل آنچه که باید منتقل می شد منتقل شده است و همه اینها کمتر از دو ماه اتفاق افتاد

پس می شود کار جهادی کرد منوط به این که مرد جهاد باشیم منوط به این که کار را عبادت ببینیم و خیلی ها هستند که کار را عبادت می بینند، بنده چاه نیمه رفتم و خودم بالا سر این کار ساعت ها خدمت دوستان بودم. شخصیتی که معاون فرمانده کل سپاه است وسط آن خاک ها دارد خیلی ساده کار می‌کند. بعضی ها خدا نکند از کارشناس تبدیل به مسئول دفتر یا کارشناس مسئول شوند آن قدر که برند کت و شلوارشان برای آنان مهم است کار مهم نیست. بیایید از این بچه بسیجی ها پاسدارها از ارتشی ها از بچه های خالص یاد بگیرند سر کلاس بنشینند خدا می داند نظام نظام مرد جهادی می‌خواهد نظام در این برهه کسانی را می خواهد که محکم باشند.

 من با دوستان مجری این برنامه ها که از برادران سپاه هستند صحبت کردم. یک بار حضور پیدا کردم چند بار خودم رفتم یک بار با ایشان مذاکره کردم صحبت کردم تلفنی صحبت کردم الحمدلله راضی بودند از حمایتی که استاندار محترم داشتند خیلی راضی بودند چندبار شخصا ایشان تشریف بردند بعضی امکانات را خودشان دستور دادند باید همین الان فوری بیاید جهادی وسَط میدان آمده اند الحمدلله دستشان درد نکند. هرکجا کار جهادی بشود هرکس این کار را انجام بدهد ما وظیفه داریم از او حمایت بکنیم ما وظیفه داریم کنارشان باشیم من به نوبه خودم از بچه های عزیز سپاه واقعا تشکر میکنم بابت این کار جهادی از ایشان ممنون هستم. نمیدانم می‌شود یا نمی‌شود ای کاش می شد مردم می رفتند این زحمتی که کشیده شده این کاری که شده را از نزدیک می دیدند شبانه روز بدون وقفه و بدون استراحت با تمام توان وقتی کار برای رضای خدا و جهادی باشد آخرش همین می‌شود امروز به بنده گفتند خیالتان راحت آب شرب سیستان و زاهدان اگر هیچ بارانی نیاید و هیچ اتفاقی نیفتد در شهر و روستا تا دو سال این آب صد در صد حدودا تامین هست.

حرف این است اگر قرار هست کار قوی باشد باید تفکر جهادی باشد مهم نیست شخصی که این کار را انجام می دهد آرم سپاه روی سینه اش باشد یا کت و شلوار فرمانداری تنش باشد یا لباس فرم پزشکی تنش باشد یا لباس طلبگی داشته باشد مهم اینها نیست. مهم این است که تفکر، تفکر جهاد باشد مهم این است که من بدانم برای مردم کار می کنم و این عبادت است مهم این است که برای خدا کار کنیم مهم این است که دلمان بسوزد مهم این  است که مردم بدانند که شما بیدارید پیگیرید.

غرض من این است که کار، کار جهادی باشد ما از سپاه حقیقتا تشکر میکنیم بابت این کاری که کردند زحمتی که کشیدند واقعا تلاش کردند کمتر از دو ماه  یک کار بزرگ را انجام دادند شاید اگر دیگران می‌خواستند انجام دهند شش ماه هم انجام نمی‌شد ولی این عزیزان مثل دوران دفاع مقدس کمر همت بستند و آمدند در میدان و الان هم این آب دارد منتقل می‌شود الحمدلله خیلی هم خوب دارد کار می‌شود البته قرار است توسعه پیدا بکند سریعتر انجام بشود هم از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. هم از هدر رفت آب جلوگیری می کند و هم آب مرده غیر قابل استفاده را قابل استفاده می‌کند و هم خیال شما را راحت می‌کند یکی دو سال آب شرب تأمین هست اما همه اینها یک طرف خدا را فراموش نکنید خداست که مسبب الاسباب هست با تضرع با خشوع با تواضع به درگاه خدا التماس کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.