آن چیزی که حوزه و دانشگاه به آن نیاز دارد نگاه به آسمان است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل:مراسم سالروز شهادت شهید مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل،امام جمعه شهرستان نیمروز، رئیس و اساتید دانشگاه زابل، مدیران و اساتید حوزه های علمیه خواهر و برادر شهرستان زابل برگزار شد.


در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عزیزی با قرائت آیه شریفه ۳۴ سوره مبارکه توبه ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ۗ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّهَ وَلَا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ” بیان نمودند:


احبار دانشمندانی هستند که در حوزه علوم مختلف از مجهولات مردم پرده برداری می کنند لذا در ادبیات اسلامی به مفسر حبر هم گفته می شود. رهبان هم دانشمندان معنویت گرا هستند یعنی هم در حوزه تولید فکر و محتوا و هم حوزه تبدیل سرمایه به ثروت فعالیت دارند. رهبان کسانی هستند که تولید فکر و محتوا می کنند و احبار کسانی هستند که سرمایه های مختلف را تبدیل به ثروت می کنند.


می فرماید کثیری از اینها مال مردم را به باطل می خورند و صد عن سبیل الله می کنند. این نشان می دهد که اشکال طرفینی است و اشکال شاید در سطحی این باشد که در حوزه تولید فکر و اندیشه هنوز تصمیم نگرفتیم که چه محتواهایی را تولید کنیم. لذا یکی از مشکلات این است که راه خدا را صد می کنند و دوم اینکه در راه خدا انفاق نمی کنند. معنا و مفهومش این است که آن چیزی که حوزه و دانشگاه به آن نیاز دارد نگاه به آسمان است.


نگاه مردم به آسمان توسط کسانی تولید می شود که آنها از علوم پرده برداری می کنند. اگر با این نگاه ببینیم اساسا علوم انسانی و علوم تجربی نداریم همه علوم انسانی هستند و علوم تجربی هم علوم انسانی است. آنقدر که یک پزشک می تواند تعمق در توحید داشته باشد ای بسا یک فقیه نتواند. آنقدر راه برای متخصص در خاک ، آب و فیزیک برای رسیدن به دروازه های ملکوت باز است شاید برای یک مفسر قرآن اینقدر در باز نباشد.
قرآن کریم در این آیه می فرماید واحدهایی که ا

فراد هستند اینها مشکلشان این است که نگاه آسمانی ندارند. حال اگر نگاه مشترک آسمانی باشد علوم تجربی غیرتوحیدی نیست و نمی تواند انسان را غیر از توحید منتهی کند. علوم انسانی هم همینطور است. اگر در علوم ما چه در حوزه و چه در دانشگاه خدا در ذهن و فکر بیابید و این هم از خانواده شروع می شود. هر چه حضور خدا در زندگی و در جامعه پررنگ تر شود آسیب ها کمتر می شود. این یک اصل است.


آنچه که مهم است این نکته است که ما به این نقطه برسیم که چقدر نگاه مان رو به آسمان است. هر چقدر که آسمانی فکر می کنیم همانقدر هم تولید محتوا می تواند کم غلط تر باشد. هر چقدر به آسمان دقیقتر نگاه می کنیم به همان میزان سیاست هایمان می تواند منطبق تر باشد. اینکه قرآن کریم هم احبار و هم رهبان را می آورد دلیلش این است که مجموعه های علمی معنویت گرا ، مجموعه های علمی تجربی را متهم نکنند و مجموعه های علمی تجربی مجموعه های علمی معنویت گرا را متهم نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.