سخنانی خطاب به علما و جوانان اهل سنت تا بیان فرصت مرز به عنوان یکی از فرصت های مغتنم پیشرفت سیستان

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه۳ دی ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی بیان نمودند:

در آیه شریفه ۱۸ سوره مبارکه زمر می فرماید:” الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ” در این آیه قرآن کریم اهل هدایت را اینگونه توصیف می کند که کسی  اهل هدایت است که حرف های مختلف را می شنود و بهترین آن را تبعیت می کند.

اینکه گاهی ممکن است تلقی آدم ها از مباحثی در تاریخ و مبانی کلامی و فقه مختلف باشد تا حدودی طبیعی است و اینکه نظرات متفاوتی وجود داشته باشد امکان پذیر است اما همه اینها نمی تواند هدایت باشدو خاصه در مسائل مذهبی ، امروز ما توسط عده ای متهم هستیم به اینکه با برپایی مراسم فاطمیه تفرقه می اندازیم. آیا همین هست؟

دیگر مخفی کردن برخی از مسائل شدنی نیست

به نظر می آید که بایستی چند مطلب را همه بدانند. اول اینکه واقعا دوران مخفی کردن حقایق و واقعیت های تاریخی تمام شده است. یک دلیلش همین فضای مجازی و دنیای تکنولوژیکی است که وجود دارد. شما امروز هر وقت که اراده کنید در تلفن همراه تان می توانید تمام منابع شیعه و اهل سنت را در مورد یک مسئله در چند دقیقه ببینید، تحلیل و مطالعه کنید و دقت کنید.به نظر می آید دیگر مخفی کردن برخی از مسائل شدنی نیست.

برای مخفی کردن واقعیت ها حرمت ها را نشکنیم

موضوع دوم این است که در مورد حوادث بعد از ارتحال نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم اختلاف نظری وجود دارد. صدها میلیون ، قریب به یک میلیارد جامعه شیعه معتقد هستند که به فاطمه زهرا سلام الله علیها ظلم و جفا شد. بیایید و منابع را ببینید و برای مردم واقعا توضیح دهید که چه شد؟ ما هیچ نمی خواهیم الا اینکه مخفی کاری نشود. برای اینکه واقعیت هایی را مخفی کنیم دیگران را بدون مبنا متهم نکنیم. خدایی نکرده مثل آن مرد هتاک برای اینکه واقعیت هایی را مخفی کنیم حرمت اهل بیت پیغمبر را نشکنیم.

فرافکنی و جو سازی را کنار بگذارید به سوالات جواب دهید و منابع خودتان را بگوییدحرف ها و اعتقادات بدون فرافکنی گفته شود.

واضح حرف را بزنیم. منابع هست. کتاب ها هست. دیگر نیازی به جنگ و دعوا نیست. خیلی روشن بیایید و بگویید که اگر نشده به این چهار دلیل نبوده و نشده است. اگر حرف درست باشد ما می پذیریم. ما که از ظلمی که به فاطمه زهرا سلام الله علیها شده است خوشحال نیستیم. اما اگر ظلم شده است بایستی بحث و بررسی شود. سال گذشته آقایی از معنونین  استان در خطبه نمازجمعه گفت یک اختلاف سلیقه ای بین فاطمه زهرا سلام الله علیها و برخی از اصحاب بوده است. عجب! این چه اختلاف سلیقه ای بوده است که چهارده قرن است جامعه را به خود مشغول کرده است و اساسا چه اختلاف سلیقه ای بوده است که شما دستپاچه می شوید؟ همه ساله قبل از ورود فاطمیه و آغاز فاطمیه فرافکنی و جوسازی علیه شیعه می کنید. تهمت می زنید و دیگر کار به جایی رسیده است که بعضی از آقایان به اهل بیت علیهم السلام هم بی ادبی می کنند. چه چیزی را مخفی می کنید؟ تا کی می توانید حقایق تاریخ را مخفی کنید؟ اصلا شدنی است؟ با جوانان عزیز اهل سنت چه می کنید؟ برای این عزیزان سوال پیش آمده است. جواب آنها را بدهید و منابع خودتان را بگوییدحرف ها و اعتقادات بدون فرافکنی گفته شود. بدون توهین و با متانت بیان شود.

یک نفر در شیعه و سنی نمی توانید پیدا کنید که بگوید زهرا مرضیه سلام الله علیها معصوم نبوده است.

فاطمه زهرا سلام الله علیها معصوم بود یا نبود؟ یک نفر در شیعه و سنی نمی توانید پیدا کنید که بگوید زهرا مرضیه سلام الله علیها معصوم نبوده است. آلوسی بغدادی به مناسبتی می گوید که فاطمه زهرا سلام الله علیها از همه زنان اولین و آخرین برتر است. هیچ زنی در تاریخ جایگاهی مثل زهرا سلام الله علیها ندارد. خلیفه اول در عبارتی می گوید که خودم از پیغمبر اکرم شنیدم که فرمود: فاطمه زهرا سلام الله علیها سیده نساء بهشت است. اینها واقعیت هایی است که وجود دارد. پس اگر فاطمه سلام الله علیها از کسی ناراحت شد موضوعیت پیدا می کند چون فاطمه سلام الله علیها معصوم است. فاطمه زهرا سلام الله علیها که برای مطامع سیاسی خدایی نکرده نعوذ بالله با کسی اختلاف پیدا نمی کند. فاطمه سلام الله علیها العیاذ بالله  برای جاه و مقام با کسی اختلاف پیدا نمی کند. فاطمه سلام الله علیها برای خدا حرف می زند و همه وجودش خداست. دختر خلیفه اول و یکی از همسران پیغمبراکرم سلام الله علیها ، عایشه می گوید که من در بین مردم عابدتر از فاطمه سلام الله علیها پیدا نکردم و نمی دانم.

 فاطمه زهرا سلام الله علیها سیده نساء بهشت است.

 فاطمه سلام الله علیها به بیان خلیفه اول سیده زنان است آن هم نه زنان دنیا که زنان بهشت که نخبگان عالم امکان هستند. بهترین های عالم وارد بهشت می شوند و آنهم آنجا مدارج و مراحل دارند. اینگونه نیست که همه در یک رتبه باشند. بالاترین رتبه ها فاطمه سلام الله علیها سیده آنها است. این بیان خلیفه اول است. بیان دختر خلیفه اول این است فاطمه زهرا سلام الله علیها در بین همه عابدتر است و به خدا نزدیک تر است. آن کسی که خدا در آیه ۳۳ از سوره مبارکه احزاب می گوید معصوم است و دارای مقام عصمت است و همه هم می پذیرند. آن کسی که پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید که غضبش غضب خداست و رضایش رضای خداست و بخاری این را به سند صحیح ذکر می کند. حاکم نیشابوری هم به صحت سند تصریح می کند و دیگران هم تصریح می کنند. آن کسی که این خصوصیات را دارد معصوم است. رضای خدا به رضای او بسته است. غضب او به غضب خدا بسته است و عابدترین مردم است آیا فقط می تواند یک اخلاف سلیقه با عده ای داشته باشد؟ اگر فاطمه سلام الله علیها اختلاف داشته است سر چه اختلاف داشته است؟ چرا با او اختلاف داشتند؟ اگر به فاطمه سلام الله علیها ظلم شده است و این یک دورغ بزرگ تاریخی است. چه اشکال دارد که مستند بیان شود. نه اینکه محبین اهل بیت علیهم السلام متهم شوند به اینکه چرا مسائل اختلافی را بیان می کنید. بیانیه ای که آن آقا داده بود گفته بود که من از دست این بنرهایی که در خیابانها می زنند عصبانی بودم که این حرف را زدم. خسته نباشیدشما مثلا شیخ التفسیر هستید؟ حرفی دارید در مجامع علمی بزنید اشکالی ندارد.

خطاب به علمای عزیز اهل سنت

در سال گذشته به همین مناسبت فاطمیه جمله ای گفتم و امسال هم تکرارش می کنم. خطاب به علمای عزیز اهل سنت ما شما را برادر خودمان می دانیم. درب های حوزه های علمیه شیعه ، چه حوزه های برادران و چه حوزه های خواهران به روی شما باز است. بیایید و مبانی خودتان را تبیین کنید. آزادانه تبیین کنید. بدون کوچکترین واهمه ای حرف ها را بزنید. ما استقبال می کنیم. ما خودمان دعوت می کنیم خواهش می کنیم که شما این کار بکنید. اگر هم به ما اجازه دادید و آمادگی دارید اساتید حوزه های ما آمادگی دارند که بیایند در مدارس شما مبانی شیعه را بیان کنند. اجازه بدهیم جوانان حرف های مختلف را بشنوند و ببینند و بدانند. اینها حق دارند که بدانند.

 جنجال برای مخفی کردن حقایق تاریخی امکان پذیر نیست

بنابراین جنجالی که همه ساله قبل از فاطمیه درست می شود اگر جنجال کنندگان به دنبال این هستند که حقایق تاریخی را مخفی کنند.  به اینها عرض می کنیم که امکان پذیر نیست.  به خدا نمی شود.  الان هرجوانی یک گوشی هوشمند دارد.  راحت کتاب صحیح بخاری را جستجو می کند سی ثانیه بعد کل متن کتاب صحیح بخاری در گوشی او هست.  کتاب الإمامه والسیاسه ابن قتیبه الدِّینَوری بخش بیعت علی را جست و جو می کند و می آورد و مطالعه می کند.  ما که چیزی را مخفی نمی کنیم.  اسناد و مدارک ما همه اش هست.  هر زمان هرکسی بخواهد این اسناد در اختیار اوست.

سخنی دارم با عموم اهل سنت خصوصا جوانان

سخنی دارم با عموم اهل سنت خصوصا جوانان که خبر دارم خطبه های زابل را با یک دقتی مطالعه و پیگیری می کنند و گاهی به ما پیام هایی می دهند و تماس هایی می گیرند.

عزیزان من ما مکتبی داریم گرایشی داریم.  به گرایش، مذهب و مکتب مان باور راسخ داریم.  ما شما را به تشیع دعوت نمی کنیم.  اساسا دنبال شیعه سازی نبوده و نیستیم.  مکتب تشیع نیازی به دعوت بنده و امثال بنده ندارد.  مثل یک آب زلال می ماند و یک رزق است.  هرکسی را که خدا رزق او کند وارد این مکتب می شود.  هر کسی هم که نشود اصلا نگران نیستیم. 

حتی اگر یک کسی از این مکتب بخواهد به مذهب دیگری برود باز هم ما نگران نیستیم. پیام قرآن را گوش بدهید که می فرماید: :” الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ” این پیام را گوش بدهید.کسانی که همه حرف ها را می شنوند و بهترین اش را تبعیت می کنند.آنها اهل هدایت هستند و خدا هدایت شان کرده  ما در حوزه های علمیه مان مبانی کلامی، فقهی و اصولی اهل سنت را به شکل کاملا تخصصی می خوانیم.  نه اینکه تورقی داشته باشیم. خیر.  تخصصی اینها مطالعه می شود.  دقت می شود و درس خوانده می شود.  دوره برگزار می شود.  تا مقاطع دکترا هم هست.

خطاب به جوانان شیعه و اهل سنت،  بیایید و حقایق را مستقلا مطالعه کنید. منابع را ببینید و مطالعه کنید دقت کنید. با لزوم مطالعه دقیق تاریخ این دقت را داشته باشید. لزوم تحقیق دقیق در مبانی  شیعه.

پاسخ به چند شبهه…

شما مهر می گذارید و نماز می خوانید پس مشرک هستید !  پیغمبراکرم که روی زمین سجده می کرد.  اصحاب که اینکار را می کردند و در کتاب های خودتان آمده است. شما روی قبر اولیای خدا بنا می سازید پس مشرک هستید! در عربستان بنا بر قبر پیامبراکرم مگر نیست؟  چطور آنجا شرک نیست و اینجا شرک است؟! شما توسل می کنید مشرک هستید! مگر در قرآن کریم موضوع توسل واضح و آشکار نیامده است؟ شما متبرک می شوید مشرک هستید! مگر تبرک در قرآن کریم واضح و آشکار نیامده است؟ شما شفاعت اهل بیت علیهم السلام را معتقد هستید پس مشرکید! مگر شفاعت در قرآن کریم نیامده است؟! الا لمن الرتضی برای چه کسی آمده است؟ مقام محمود چیست؟

یک چیزهایی را از شما مخفی کردند که برای اینکه مخفی بماند فرافکنی می کنند

مسئله به نظر بنده خیلی ساده است. خیلی ساده تر از آنی که ما فکر می کنیم. ما احدی را دعوت نمی کنیم که شیعه شود و دنبال شیعه شدن هیچ کسی هم نیستیم. مکتب اهل بیت علیهم السلام نیازی ندارد که راه بیافتیم و قسم بدهیم و بگوییم بیا شیعه بشو. اصلا مهم نیست.  اما مطالعه و دقت کنید.  یک چیزهایی را از شما مخفی کردند که برای اینکه مخفی بماند فرافکنی می کنند برای اینکه مخفی بماند به شیعه تهمت می زنند.  برای اینکه هنوز که هنوز است باز هم مخفی بماند ما را متهم می کنند اما نمی دانند که دیگر شدنی نیست.

فاطمیه اتفاقا بهانه خوبی است که شما در مبانی دینی بیشتر مطالعه و تحقیق کنید و با تاریخ اسلام بیشتر آشنا شوید

عالمان و حوزه های علمیه ما آغوششان باز است.  بیایید محاجه کنید.  صحبت کنید و حرف بزنید.  چقدر قبیح و زشت است که من امامی که مردم به بنده اعتماد کردند بگویم که مثلا با عالم اهل سنت یک وقتی حرف نزنید.  بگویند که چرا؟  بگویم که یک سحری در کلامشان است و شما را جادو می کنند.  به خدا گفتن این حرف ها زشت است.  چه سحر و جادویی؟  منطق و استدالی است،  استدلال ها در فضای سالم و توام با محبت و اکرام و احترام بیان شود. همه حرف ها بیان شود و هر حرفی هم خواستند بپذیرند چه اشکالی دارد؟  ما فکر می کنیم که هیچ اشکالی ندارد و به برادران و خواهران، جوانان و طلاب و دانشجویان اهل سنت توصیه می کنیم که فاطمیه اتفاقا بهانه خوبی است که شما در مبانی دینی بیشتر مطالعه و تحقیق کنید و با تاریخ اسلام بیشتر آشنا شوید.

خودت به اعتقادت برس

اگر ما اشتباه می کنیم بیایید و با استدلال و دلیل و درست بیایید و با ما احتجاج کنید. ما با افتخار در خدمت شما هستیم. اجازه بدهید جوانان اهل سنت تحقیق و مطالعه کنند.  مطالب و کتب را بخوانند. این اتاق تاریک که برخی برای مردم عزیز  اهل سنت ساختند بالاخره درب هایش باز می شود.  پنجره های آن رو به خورشید باز می شود. و این را هم بدانید و بدانیم و همه بدانند که وقتی ما را در قبر می گذارند ما با اندیشه و عقیده خویش تنها خواهیم بود.  آنموقع هست که از ما می پرسند که تو این عقیده را داری،  چرا این عقیده را داری؟!  آقای فلانی گفت و مولوی فلانی گفت و حجت الاسلام فلانی گفت و مولانا فلان گفت و آیت الله فلان گفت فایده ای ندارد.  خودت برس.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی بیان نمودند:

اولا دعا میکنم که همه ی ما با همه ی وجودمان مهمترین مرز زندگیمان را خوب رعایت کنیم آن هم ترس از خداست. کسی که از خدا بترسد هم دنیای او آباد است و هم آخرتش آباد است.

یکی از فرصت های مغتنم پیشرفت سیستان فرصت مرز است

در ادامه ی مباحثی که راجع به طرح پیشرفت سیستان داشتیم نکته ای را محضرمبارک شما عرض می کنم. برای پیشرفت سیستان فرصت های بسیار ممتازی داریم که این فرصت ها واقعا مورد غفلت قرار گرفته است و یکی از مهمترین فرصت های ما فرصت مرز است. راجع به مرز هم زیاد صحبت شده است. اخیرا در مسئولین محترم جنب و جوشی می بینم که این نشان دهنده ی اتفاقات مبارکی است. شاید حدود یک سالی هست که مسئولین محترم به دنبال این هستند که مسئله مرز را حل و فصل کنند و کارهایش را انجام بدهند و روز گذشته هم استاندار استان سیستان و بلوچستان به شهر زرنج سفری داشتند که امیدواریم هم نسبت به حقابه و هم نسبت به مرز خبر های خوب و خوشی برای ما داشته باشند.

مرز و مرز نشینی خودش می تواند یک دلیلی برای رشد و تعالی باشد

اما آیا مرز می تواند یک پایه برای پیشرفت سیستان باشد؟ آیا می شود برای پیشرفت در سیستان و بهبود وضعیت معیشتی مردم به مرز هم فکر کرد؟ جواب مثبت است. مرز و مرز نشینی خودش می تواند یک دلیلی برای رشد و تعالی باشد در بسیاری از نقاط دنیا مرزها گاهی از مراکز کشور ها آباد تر هستند به دلیل اینکه مبادلات در آنها بیشتر است. پر رونق تر است.  مرز ها دروازه های ورود و خروج  فکر و اندیشه و فرهنگ و حل مسائل امنیتی و معیشتی است. تامین معیشت مرز نشین ها توسط خودشان اتفاق می افتد. مرز نشین تولیداتی دارد مخصوصا در روستاها، کار گاه های کوچکی که در شهر ها هست، تولیداتی که دارند، خدمات فنی و مهندسی خردی که در شهرهای لب مرز و نزدیک به مرز وجود دارد. اینها فرصت می دهد به مرزنشین ها تا خدماتی را ارائه بدهند تا تولیداتی را داشته باشند تا تولیداتشان را به آن طرف مرز با توجه به نزدیک بودن مقصد ارائه بدهند. وقتی که مرز نشین ها تجارت کردند، خرید و فروش کردند، بازرگانی کردند، با هم ارتباط داشتند این طرف و آن طرف مرز چون معیشتشان گره می خورد با این مرز بنابراین خودشان امنیت مرز را تامین می کنند. لذا هیچ لزومی ندارد که حجم عظیمی از نیروهای نظامی در حوالی مرز ها متمرکز شوند الا در موارد استثناء. لذا بخش عمده امنیت مرز به طور کلی تامین می شود. از طرفی وقتی تجارت مرزی بین مردم دو طرف مرز بر قرار بشود به شکل تبعی جرم و آسیب های اجتماعی کاهش بسیار چشمگیری پیدا می کند. از طرفی مهاجرت معکوس می شود، خیلی ها که از این منطقه رفته اند بر می گردند. سرمایه گذارها بر می گردند. مرز می تواند یک فرصت بسیار زیادی باشد. در حوزه ی تولیدات داخلی حلقه آخر تولیدات مثل بسته بندی، مثل مونتاژ قطعات می تواند در شهر ها و شهرک های صنعتی نزدیک مرز اتفاق بی افتد. کارگاه ها، کارخانه ها آن هم با محوریت مسئله ی صادرات می تواند به وجود بیاید. چقدر زمینه اشتغال وجود دارد و وجود خواهد داشت؟ اینها زمینه هایی هستند که می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

دیپلماسی عمومی یکی دیگر از مزایای تبادلات مرزی بین مردم

یکی دیگر از مزایای تجارت بین مردم این است که مردم دو طرف مرز به یک دیپلماسی عمومی مشترک می رسند و این دیپلماسی مشترک چون عمومی هست سرایت به دیپلماسی رسمی کشور ها هم می کند. اگر ارتباط مرزی خوبی بین دو طرف مرز در منطقه سیستان بود، سال گذشته آن رئیس جمهور فراری مخلوع افغانستان پشت تریبون نمی رفت که به ما بگوید نفت بدهید تا به شما آب بدهیم. جرات این حرف را نداشت. چرا؟ چون دور به دورش مردمانی بودند که زندگیشان وابسته به تجارت با این طرف مرز بود جلوی او را می گرفتند که زندگی ما را خراب نکنید. اگر ارتباط  مردم باشد دیپلماسی عمومی جهش پیدا می کند، جریان پیدا می کند، دیپلماسی عمومی گاه و بسیاری از جاه ها از دیپلماسی های  رسمی قوی تر عمل می کند برخی از کشورها اساسا دیپلماسی عمومی شان حرف اول را می زند.

تجارت مرزی به خنثی سازی تحریم ها کمک می کند

بنابراین فرصت استفاده ی از مرز را باید به مردم داد. باید مردم را توجیه کرد، کمک کرد، تسهیل کرد، بازارچه های مرزی را راه اندازی کنند مراودات مرزی راه بی افتد رونق بگیرد آنچه که آن طرف نیاز دارد تامین کند. آنچه که این طرف نیاز دارد تامین کند. در سطح کلان به صادرات غیر نفتی کمک می کند. به خنثی سازی تحریم ها کمک می کند.مگر نمی خواهیم که تحریم ها را خنثی کنیم؟ در مناطقی که به مرز ما نزدیک هست ما می توانیم به جای اینکه مثلا نهاده های دامی سویا و ذرت و امثال اینها را وارد کنیم کشت برون سرزمینی داشته باشیم. در کشور های همسایه و در همین افغانستان کشت انجام شود و با آنها شراکت کنیم به جای اینکه از هزاران کیلومتر دورتر بخواهیم خرید کنیم ، سوار بر کشتی کنیم و با مشکلات و مسائل خودش وارد کنیم. چرا این کار را نکنیم؟

اگر تجارت مرز برای مردم باز باشد اشتغال مردم تامین است

اگر تجارت مرز برای مردم باز باشد اشتغال مردم تامین است. همین مرز میلک ما الان روزانه حدود پانصد کامیون دارد رفت و آمد می کند. اگر در همین مرز میلک بارانداز قوی وجود داشته باشد که کالا از چابهار وارد آنجا بشود و در اینجا پیاده شود و کالا سوار بر کامیون های افغان شود می دانید چقدر نیروی کار فقط برای این برنامه نیاز دارد و برایش امکان پذیر هست؟ درآمد مرز باید به طور شفاف و دقیق معلوم بشود که مرزنشین ها از این درآمد چند درصد سهم دارند و آن سهمشان کجاست؟ اینها نکات مهمی است. ما می دانیم که مسئولین ما زحمت می کشند اما دوست می داریم که اینها را بیان کنند برای مردم کار ها گفته بشود و البته مردم در سفره هایشان ببینند. مردم تا نبینند چطور باور کنند؟ چطور قبول کنند؟ حق دارند اگرقبول نکنند.

چالش های عمده برای تبادلات مرزی با افغانستان

البته فراموش نکنیم ما در مرزمان در سیستان چالش هایی هم داریم که شاید مهمترین چالش این است که آن طرف مرز اساسا زیر ساختی وجود ندارد نه زیر ساخت نرم افزاری وجود دارد نه زیر ساخت سخت افزاری. نه یک حکومت مستقر مسلط وجود دارد که این حکومت مستقر مسلط بتواند تمشیت امور کند و نه قوانین و ضوابط منطبق با مقررات بین المللی وجود دارد آن طرف مرز که بیاییم بگوییم که مراوده رسمی استاندارد بین المللی داریم این یک مشکل است. مشکل دوم اینکه زیر ساخت سخت افزاری نیست آن طرف مرز اگر این طرف بازارچه است آن طرف هم باید باشد. اگر این طرف امکاناتی برای کار های و تشریفات اداری هست باید آن طرف هم باشد. اگر آن طرف نباشد کار مشکل پیدا می کند. این دو چالش، دو چالش عمده هست و مهم است و ما باید به این دو چالش فکر کنیم.

راه حل چالش ها…

نسبت به چالش اول ما گمانمان این است اگر چه آن طرف مرز یک دولت مستقر وجود ندارد. قبلا هم گاهی دست این گروه بود گاهی دست آن گروه بود گاهی دست حکومت بود. اما به نظرم می شود ما به یک منطق مشترک برسیم در حد حداقل تجارت خرد می توانیم برسیم. چطور کامیون ها الان رفت و آمد می کنند چون طرف مقابل وابسته ی این درامد هاست وابسته ی به این اقتصاد هست. سی و پنج درصد اقتصاد افغانستان را از همین سیستان دارد تامین می شود. یعنی از سیستان عبور می کند و وارد افغانستان می شود وقتی این شدنی هست پس بازار های محلی هم شدنی هست. پس بازارچه های مرزی هم شدنی است. لذا اولا ما باید به یک گفتمان مشترک برسیم یک گفتمان مشترکی که بتوانیم معضلات و مشکلات را حل کنیم. بین خودمان توافق کنیم، ما بین خومان باید در حوزه ی تجارت مرز یک توافقی کنیم توافق بین دو کشور باشد کما اینکه خیلی کشورها بین خودشان توافقاتی دارند. ممکن است یک جاهایی کاملا منطبق با ضوابط بین المللی هم نباشد منطبق با اقتضائات محلی و منطقه ای خودشان باشد اشکالی ندارد.

ایجاد یک گفتمان مشترک با طرف افغان

بنابراین در حوزه نرم افزاری مدیران ما مسئولین ما مسئولین ارشد ما در استان خصوصا به فکر ایجاد یک گفتمان مشترک با طرف افغان باشد به فکر ایجاد یک فضای طرفینی باشند که در آن فضای طرفینی بشود به یک توافق رسید. نمی شود مردم را معطل کرد تاببینم اینجا کی یک حکومتی مستقر می شود آمدیم و حکومتی مستقر نشد. ولی آنجا والی که هست آنجا بزرگتر که هست ریش سفید که هست آنجا طایفه که هست خب اینها که هستند. اگر جایی هم احساس کردند که باید با علمای آن طرف مرز چه در فراه چه در نیمروز برای تسهیل امور مباحثه ای بشود صحبتی بشود علمای این طرف در سیستان آمادگی کامل دارند که با آنان تشریک مساعی کنند تا امور تسهیل پیدا کند. این کاملا شدنی است و ما آمادگی داریم تا جهت ایجاد یک گفتمان و منطق مشترک در میدان بیاییم. لذا اگر این را مسئولین محترم صلاح بدانند هم ائمه جمعه و هم علمای بزرگوار این آمادگی را دارند که در این عرصه ورود کنند و مسائل را حل کنند.

پیشنهادی برای حل مشکل سخت افزاری در آنطرف مرز

نسبت به مشکل سخت افزاری که آن طرف مرز است گمان بنده بر این است که اگر ما هزینه کنیم و آن طرف مرز را هم ما تجهیز کنیم. ما بازارچه و برخی از مراکز تشریفات گمرکی و غیره را برای آنان ایجاد کنیم. این یک هزینه نیست و برای ما یک سرمایه گذاری است. چرا؟ به دلیل اینکه مردم خودمان تجارت می کنند و نفع آن به جیب مردم ما می رود. ضمن اینکه می شود این را با طرف مقابل به شکل قرارداد های رسمی منعقد کرد و در درازمدت و کوتاه مدت طی اقساط یا شرایط خاص و طی معافیت های گمرکی و امثال و ذلک هزینه ها را برگرداند. اما علی فرض اینکه هیچ هزینه ای به ما برنگردد باز هم هزینه ای که می کنیم برای ما سود است. چرا؟ چون صدها هزار نفر مردم سیستان این امکان را پیدا می کنند که تجارت مرزی داشته باشند. سودی که این مردم به دست می آورند ظرف یک مدت بسیار کوتاهی از تمام آن هزینه ای که نظام کرده است بیشتر است. بنابراین ثروت مان را دور نریختیم. البته تجهیزات و زیرساخت سنگینی هم آن طرف نیاز ندارد اما این طرف نیاز دارد.

زیرساخت های لازم برای تبادلات مرزی از سمت خودمان هم هنوز ایجاد نشده است…

ما در این طرف مرز هم زیرساخت هایی که باید می داشتیم هنوز نداریم. ما هوز راه آهن و جاده ترانزیت بین المللی و اتوبان نداریم. اینها اشکال در کار است. ما هنوز ظرفیت های معطل داریم که در حوزه های دیگر عرض خواهیم کرد. بنابراین می بینید که اینها همه قابل حل است و یک همت مردانه می خواهد و یک جهاد می خواهد. ما نسبت به تجارت خرد که در خود سیستان بین مردم اتفاق بیافتد امروز به راه آهن نیاز نداریم اما فردا نیازمندیم. انرژی باید به آنطرف مرز منتقل شود. انرژی برق ، گاز، بنزین و گازوئیل وغیره که بخواهد منتقل شود زیرساخت های خودش را می خواهد اما کسی که می خواهد خرد تجارت کند زیرساخت خاص و هزینه خاصی لازم ندارد.

 مهم این است که سفره مردم رونق داشته باشد

دستگاه ها هم باید هماهنگ عمل کنند و کنار هم قرار بگیرند. عزیزان مهم زندگی مردم است که چرخش خوب بچرخد. درست بچرخد. مهم است که سفره مردم رونق داشته باشد.  لذا مسئولین تا می توانند و امکان دارد تسهیل کنند و موانع را بردارند. گاهی موانع خودساخته است. این موانع را بردارند و اجازه بدهند مردم راحت در مرز خرید و فروش کنند. در اینجا کار رونق پیدا می کند و تلاش بیشتر می شود. جوانان سرکار می روند. در آمد زایی می شود و مردم در منطقه مانا می شوند و منطقه آباد می شود. سیستان با قریب به سیصد کیلومتر مرز نباید وضعش این باشد. می پذیریم که آن طرف مرز مشکلات همواره عدیده بوده است اما بنده فکر می کنم با گفتمان و ایجاد یک گفتمان و منطق محلی می توانیم بخشی از این بار را ان شاءالله برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.