در رابطه با موضوع انتخاب فرماندار زابل پیشنهاد گزینه اشکال نیست اما اصرار کردن و فشار آوردن و تهدید کردن برای انتصاب پیشنهاد ممنوع است!

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی بیان نمودند:

در آیه شریفه ۳۶ سوره مبارکه نور می فرماید:” فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ” و بیان می دارد که خانه هایی است که خدا اجازه داده است که این خانه ها و درون این خانه ها ذکر خدا گفته شود و اسم خدا به بلندا و به عظمت و بزرگی برده شود و صبح و شب در آن خانه ها تسبیح خدا گفته شود. گویا خدای متعال خانه هایی را مخصوص کرده است به اینکه ذکر خدا در آن گفته شود. مفسرین اکمل مصداق از مصادیق این خانه ها را مساجد بیان کرده اند و از باب مصداق درست هم هست اما مسجد تنها مصداق این نیست.

خانه علی و فاطمه علیهم السلام از بهترین خانه ها است که خدا آن را برای ذکر خودش مخصوص قرار داد

در روایات روایتی است که مفسرین ذکر فرمودند و بنده از صاحب مجمع البیان برای شما نقل می کنم که دارد وقتی نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم این آیه را تلاوت فرمودند یک کسی سوال کرد که یارسول الله اینها چه خانه هایی هستند که خدا این اذن و اختصاص را قرار داده است تا این خانه ها محلی برای ذکر و یاد خدا باشند؟ حضرت فرمودند: خانه انبیاء و اولیاء که انبیاء و اولیای الهی دائم الاذکر هستند و مدام در حال ارتباط با ذات اقدس ربوبی هستند. مدام با خدا ارتباط دارند و دل ،ذهن ، وجودشان وصل است و وقف خدا هستند.

بعد نقل می کند که ابوبکر خلیفه اول از رسول خدا سوال کرد که یارسول الله خانه علی و فاطمه هم جزء همین خانه ها است؟ حضرت سلام الله علیه فرمودند: بله “من افاضلها” خانه علی و فاطمه از بهترین آن خانه ها است که خدا آن را برای ذکر خودش مخصوص قرار داد.

البته می دانید خانه به خودی خود اختصاصی ندارد و خاک و گل است. اگر احترامی دارد به آن کسی است که در آن خانه است و الا خشت که همه جا پیدا می شود. فولاد همه جا پیدا می شود. اتاقک های مشبک همه جا پیدا می شود اما آیا اتاقک های مشبک ضریح امام رضا علیه السلام می شوند؟ پرچم ها و بیرق های سیاه چیزی جز پارچه نیستند، پارچه که احترام ندارد اما وقتی که نام بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها رویش نقش می بندد آن موقع صاحب احترام می شود. پس خانه مخصوص شد به برکت آن کسی که درون خانه است و آن کسی که درون خانه است کسی جز فاطمه سلام الله علیها نیست.

وقت آن رسیده است مردمان شیعه و سنی سوال کنند که بر سر بانوی این خانه چه آمد؟

ما در ایام حزن و اندوه شهادت بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم. هفته گذشته هم عرض کردم و بازهم عرض می کنم که وقت آن رسیده است مردمان شیعه و سنی سوال کنند که بر سر بانوی این خانه چه آمد؟ کسی که خدا به خانه او فضیلت داد. به یک خانه خشت و گلی به برکت نفس او فضیلت داد. به شهادت پیغبراکرم به برکت و نفس و وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها این خانه مدح شده است. مگر در مدینه خانه کم بود؟ اما این خانه مخصوص قرار داده شد و پیغمبراکرم شهادت داد که این از آن خانه است که خدا آن را مخصوص ذکر خودش قرار داده است.

 این خانه خانه زهرا سلام الله علیها است. خانه ای که پیغمبر اکرم حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم ماه های متمادی هر روز صبح به شهادت علمای شیعه و علمای سنی حضرت می آمدند و دستگیره در را می گرفتند و سلام می دادند. السلام علیکم یا اهل بیت النبوه. خانه خانه نبوت است. خانه پیامبری است. خانه نزول وحی است. در همان خانه بارها و بارها و بارها کرارا و مرارا جبرئیل نازل شدو محضر پیغمبراکرم رسید. خانه خانه متبرکی است. متبرک به وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها است. آیا برای صاحب این خانه حرمتی نگه داشته شد؟

قرآن کریم در آیه شریفه ۲۳ سوره مبارکه شوری می فرماید:” قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى”چرا نفرمود محبت فی القربی؟ چرا فرمود موده فی القربی؟ دلیل دارد، محبت به خودی خود هزینه ندارد. یک کسی می گوید بنده فلانی را دوست می دارم و یک کسی هم می گوید من فلان کوه را دوست می دارم. و یک کسی می گوید من فلان درخت را دوست می دارم. اینها هزینه ندارد. اما گاهی محبت هایی است که انسان باید برایش هزینه هم بدهد. آن هم محبت اهل بیت علیهم السلام است. لذا به آن مودت می گوییم.

واقعا وقت آن رسیده است که لحظه به لحظه تاریخ بعد از رحلت پیغمبراکرم دیده شود.

مودت این است که محبت شما خلاصه در ادعا نشود. اگر محبت خلاصه در ادعا شود چیزی از آن نمی ماند. مهم این است که در عمل این محبت دیده شود. خیلی ها می گویند که ما علی علیه السلام را دوست می داریم اما آیا الزامات این محبت را هم قبول دارید؟ آیا الزامات این محبت را می پذیرید؟ آیا به الزامات این محبت عمل می کنید؟ فاطمه زهرا سلام الله علیها را خیلی دوست می دارید. وظیفه تان است که دوست بدارید و همه باید دوست بدارند. فاطمه حق اش این است که همه عالم در صف دوستداران او و بچه هایش قرار بگیرند اما آیا رفتار شما هم این را بیان می کند؟ آیا مورد سوال قرار نمی گیرید که چه دوستی و محبتی است که با فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السلام دارید و از آنطرف از عمق وجود کسانی را هم دوست می دارید که آشکارا با فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السلام دشمنی کردند و شمشیر کشیدند. دست به قتل و جنایت زدند. چطور می شود اینها را با هم جمع کرد؟ ما به دنبال محاکمه کسی نیستیم و به دنبال این هستیم که حقایق معلوم شود. واقعا وقت آن رسیده است که لحظه به لحظه تاریخ بعد از رحلت پیغمبراکرم دیده شود و آن هم نه در کتب شیعه.

مگر در خانه فاطمه سلام الله علیها اتفاقی افتاده است که خلیفه مسلمین در آخرین روزهای عمرش حسرت می خورد که ای کاش آن کار را نمی کردم؟

 مطلبی است از خلیفه اول در آخرین و واپسین روزهای عمرش که جمله ای گفته است. این را بزرگانی از اهل سنت مثل ابن قتیبه دینوری، طبری ، مسعودی،طبرانی،شمس الدین ذهبی در تاریخ اسلام نقل کرده اند.نکته ای را از عبدالرحمن بن عوف که یکی از محترمین در نزد اهل سنت و از اصحاب پیغمبر اکرم است. عبدالرحمن بن عوف که آقایان او را عادل و صادق می دانند و حرف او را می پذیرند. ایشان می گوید که به عیادت جناب خلیفه در آن روزهایی که آخر عمرشان بود. نشستم دیدم که ایشان غمگین و ناراحت است. از ایشان سوال کردم که چرا شما ناراحت هستید؟ در بعضی از نقل ها هم هست که می گوید که من سوالی نکردم و خود ایشان گفتند: که من نسبت به بعضی از امور متاسف هستم . کارهایی را کردم که ایکاش انجام نمی دادم. دارد که من سه کار کردم که ای کاش هرگز انجام نمی دادم و بعد عبارت این است ” فوددت انی لم اکن کشفت عن بیت فاطمه ” “ای کاش دوست می داشتم که من آن کسی نباشم که حرمت خانه فاطمه سلام الله علیها را شکست.”

ما که هیچ خبری نداریم و اگر خبری بوده است به ما هم بگویید. مگر چه شده است؟ مگر در خانه فاطمه سلام الله علیها اتفاقی افتاده است که خلیفه مسلمین در آخرین روزهای عمرش حسرت می خورد که ای کاش آن کار را نمی کردم؟ چه کاری بود؟ ماجرا چه بود؟ آیا این خانه همان خانه ای نبود که پیغمبراکرم فرمود: از بهترین خانه هایی است که مخصوص ذکر خدا است؟ آیا این خانه همان خانه ای نیست که جبرئیل امین بارها و بارها نازل شد و در آنجا آیات الهی را آورد؟ آیا این خانه خانه ای نیست که یتیم و اسیر و مسکین در این خانه آمدند و افطار اهالی خانه به آنها داده شد؟ و قرآن بانگ برآورد که ” وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ” برای چه ؟” إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا ” این همان خانه است. جلوی این خانه چه شد؟ درون این خانه چه شد؟ بانوی این خانه چه شد؟ بانوی این خانه کجاست؟

چه شده است که عربستان سعودی پیغام می دهد هر طور که شما بگویید ما حاضر هستیم قبرستان بقیع را مفصل بسازیم اما فقط یک جایی را معین کنید و بگویید اینجا قبر فاطمه سلام الله علیها است. ما هم یک ضریح خیلی زیبا و عالی برای آن می سازیم و یک گنبد و یک حرم بزرگ هم می سازیم و ختم قائله.

معلوم است که آه آن بانویی که شبانه به دست همسر غریبش چهره در نقاب خاک برد دامان خیلی ها را گرفته است و می گیرد. آن خانه چه شد؟ کجاست؟ اهل آن خانه چه شدند؟ بانوی آن خانه چه شد؟ ما حرفی نمی زنیم خودتان بگویید. چه شد که ایشان حسرت می خورد و اعتراف می کند. لابد اتفاقی افتاده است. این هم که در حوالی فاطمیه برخی فرافکنی هایی می کنند و ما یک یا دو هفته است که هشدارش را می دهیم به همین دلیل است. نمی دانند که چه کار می کنند. مانده اند و در منگنه گیر کرده اند.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدودالهی بیان نمودند:

دعا برای نزول رحمت الهی

امیدوارم باران رحمتی که از روز گذشته دل های شما را شاد کرده است مایه ی خیر و برکت در زندگیتان شود. باور کنید دعاهایتان تاثیر داشته است، باور کنید خواسته شما تاثیر داشته است. چند وقت پیش برای نماز باران به یک مدرسه دخترانه ابتدایی رفتم، من به آن دخترها گفتم شما پاک هستید و شما بنده خوب خدا هستید و خدا هم شما را دوست دارد. از خدا بخواهید که باران بیاید. با همان لهجه زابلی از خدا باران بخواهید. این بچه های پاک دعاهایشان تاثیر دارد. کسانی که محاسن سفید دارند دعاهایشان تاثیر دارد. خانم هایی که بچه شیر می دهند دعاهایشان تاثیر دارد. کسانی که عرق می ریزند نان حلالی سر سفره ببرند دعاهایشان تاثیر دارد.هرگز از دعا برای باران غفلت نکنید، مدام دعا کنید. از خدا خیر و برکت زیاد بخواهید. این خواستن شما برای خودتان هم فضیلت است.

مراسم یوم الله نهم دی

چندتا مطلب هست باید خدمت شما عرض کنم، ابتدا تشکر می کنم از همه عزیزان به خاطر برپایی مراسم شکوه یوم الله نهم دی که در روز گذشته برگزار شد. حقا و انصافا برنامه ی خوبی بود مخصوصا جوان ها حضورشان خیلی خوب بود ممنون هستیم. امیدوارم روز به روز رونق بصیرت و بازار بصیرت در سیستان عزیز بیش از پیش باشد. ان شاءالله که روز به روز خدا به شما عزت بدهد و بر بصیرت همه ما افزوده شود.

سفر نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان به دارالولایه سیستان

از نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان بسیار ممنون هستم. ایشان با توجه به مشغله ای که داشتند، بزرگوارانه دعوت ما را پذیرفتند و چهارشنبه شب در شهر نیمروز خدمت مردم خوب آنجا بودند، دیدار مردمی داشتند. آقایان، خانم ها آمدند خدمت ایشان مطالب و مسائل شان را بیان کردند،نمایندگانشان صحبت کردند. جلسه خوبی بود، جلسه با برکتی بود و ما ان شاءالله این دیدارهای مردمی حضرت آیت الله محامی با مردم سیستان را ادامه خواهیم داد یعنی هر سفر که ایشان تشریف بیاورند و به ما هم قول داده اند سالی چند نوبت  تشریف بیاورند. اینجا دارالولایه هست و سرزمین عاشقان سیدالشهداء و امیرالمومنین و عاشقان اهل بیت علیهم السلام و محبین اهل بیت شیعه وسنی، ایشان به ما قول دادند در سال چندین مرتبه تشریف بیاورند و الحمدلله تا به حال هم به وعده شان عمل کرده اند. جلسه خوبی در شهر نیمروز با مردم داشتند، جلسه ی خوبی با اصحاب رسانه داشتند، جلسه ی خیلی خوبی در مصلی زابل داشتند. مسائل مربوط به سیستان را از نزدیک دیدند و بنا شد ان شاءالله پیگیر مسائل هم از سطح ملی و کشوری باشند و هم در استان، بنده از ایشان صمیمانه تقدیر می کنم تشکر می کنم و امیدوارم که خدای متعال به ایشان توفیق مستدام و عزت مرحمت بفرمایند.

در رابطه با موضوع انتخاب فرماندار زابل پیشنهاد گزینه اشکال نیست اما اصرار کردن و فشار آوردن و تهدید کردن برای انتصاب پیشنهاد ممنوع است!

 نکته ی بعدی بحث انتخاب فرماندار زابل هست و اینکه به هر تقدیر مایه ی نگرانی برخی شده و اینکه چرا دیرشد؟ چرا نشد؟ لازم هست که خدمت شما عرض کنم اولا فرماندار ما به دلیل ارتقاء شغلی که قرار بود داشته باشند و از طرفی به اصرار خودشان به مرکز استان منتقل شدند که البته برای سیستان بنظرم بهتر هم خواهد شد به جهاتی که بعدا معلوم خواهد شد.

آقای استاندار با بنده تماس داشتند صحبت کردند و گفتند که من اطمینان می دهم که با حساسیت موضوع را دارم پیگیری می کنم به دنبال کسی هستم که بتواند کارها را قوی جلو ببرد و وسواس دارم که حتما فردی لایق و در حد و عیار نام پرآوازه ی سیستان و زابل انتخاب کنم. بنده خدمت ایشان عرض می کنم که ما به شما اعتماد داریم استدعای ما این است که فرمانداری برای ما انتخاب کنید که از بن دندان به دنبال خدمت به مردم باشد. حرمت این مردم، صفای این مردم واقعا باید قدر دانسته شود. مردم بسیار خوبی داریم و باید قدر اینها خوب دانسته شود، مشکلاتشان باید حل شود و اینها هم شدنی هست و خود مردم کمک می کنند.

 لذا از جناب استاندار محترم استدعا داریم ان شاءالله با حساسیت مسئله را کما اینکه تا به حال هم پیگیر بودند، پیگیر باشند و فردی لایق، متعهد، متخصص، مدیر، مدبر و قوی انتخاب کنند. البته مستحضر هستید بالاخره هر کسی که منتخب شود ممکن است چهار نفر نپسندند. کسی دیگر هم منتخب شود ممکن است چهار نفر دیگر نپسندند. اینها مهم نیست مهم این است آن کسی که انتخاب می شود برای خدمت به مردم پاشنه ورکشیده باشد. ما فقط همین را می خواهیم ما چیز بیشتری نمی خواهیم.

انتخاب فرماندار اینجا به عهده ی استاندار هست و لا غیر. امام جمعه، نماینده مجلس، فرماندار، شهردار، وزیر، وکیل فرقی نمی کند احدی حق دخالت در این کار را ندارد. پیشنهاد دادن عیبی ندارد پیشنهاد بدید چه اشکالی دارد، این آقای فلانی به نظر ما مناسب است. کما اینکه بعضی از آدمها آمده اند پیش من و با من هم جلسه گذاشتند و گفته اند که ما آماده ایم مثلا فرماندار زابل منم شویم. بنده هم گفته ام خدا خیرتان بدهد اگر شدید ما در خدمت شما هستیم و اگر نشدید ما دعا گوی شما هستیم.

 اما اینکه مثلا فرض کنید بنده با آقای استاندار عرض کنم که جناب آقای استاندار این باید بشود. این منطق،منطق قشنگی نیست. از گوشه و کنار گاهی اخباری دست ما می رسد که برخی افراد اصرار هایی دارند بر اینکه این گزینه باشد آن گزینه باشد این شخص مزیت هایی دارد، اجازه بدهید خود آقای استاندار که الحمدلله آدم با انگیزه ای هستند و آدم اهل مطالعه ای هستند. ایشان بنشینند فکر کنند،گزینه ها را هم معرفی کنید عیبی ندارد. ممکن است نمایندگان محترم ما در مجلس گزینه هایی داشته باشند این اشکال نیست. ممکن است آقای فرماندار ما گزینه هایی داشته باشد این ایراد نیست. ممکن است افراد گزینه هایی داشته باشند این اشکال نیست. داشتن گزینه و پیشنهاد گزینه اشکال نیست اما اصرار کردن و فشار آوردن و تهدید کردن، اینها قشنگ نیست. اینها مطالبی هست که به خود انسان بر می گردد. و اگر هم پیشنهاد پذیرفته نشد نباید این مبنایی برای دشمنی و مسائل اینچنینی شود.

آقای استاندار باید به گونه ای انتخاب کند واقعا ایمان داشته باشد اینها قرار است خدمت کنند. خیلی ها می آیند با ما صحبت می کنند ما با ایشان این را می گوییم که اگر کمر همت به خدمت به این مردم بسته اید، بسم الله. ما مسئولیت اجرایی نداریم، مسئولین اجرایی هم زیر دست ما نیستند حق امر و نهی آن چنانی هم نداریم دخالت هم در امور تا جایی که بتوانیم نداریم البته اگر مردم از ما جایی مطالبه کنند ما هم جدی مطالبه می کنیم وتعارف هم نداریم و مجامله هم نمی کنیم. درست است که خیلی از مسائل را در خطبه ها نمی گوییم اما نه پشت این دیوارها اتفاق های دیگری هم می افتد. ما در جلسات گاهی هم به آقایان غر می زنیم،محکم هم غر می زنیم.

بنابراین از همه ی تاثیرگذاران چه از اصحاب مناصب و چه از اصحاب رسانه و چه اصحاب نفوذ خواهش می کنیم که اجازه بدهید که فضای انتخاب فرماندار یک فضای آرامی باشد. آقای استاندار هم با خیال جمع و با آرامش کسی را انتخاب کنند و اگر هم انتخاب کردند مسئولی که انتخاب می شود یک املای ننوشته است بگذاریم این املا نوشته شود و تا نوشته نشود که غلط آن معلوم نمی شود. اگر کسی را هم معرفی کردند اجازه بدهیم که بیاید و کار کند. کمکش کنیم لو اینکه در مشی سیاسی و مذاق سیاسی او را نپسندیم. ولو اینکه ممکن است در بعضی از مسائل با او زاویه داشته باشیم. کنار او باشیم و حمایتش کنیم. کمکش کنیم. موفقیت فرماندار شهر موفقیت همه ما است. شهر ما و سیستان عزیز مشکلات کمی ندارد. اینها را باید مرتفع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.