امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات مهم جامعه است./ نکاتی مهم پیرامون سند پیشرفت سیستان

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۷ دی ۱۴٠٠ به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم هاشمی امام جمعه موقت شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند: سعادت ، عاقبت به خیری و دنیا و آخرت ما در گرو بندگی خداست.
ایام شهادت بانوی بزرگ اسلام ، پاره تن پیامبراکرم ، ام الائمه النجباء فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت حضرت ولیعصر ارواحناه فداه و مقام عظمای ولایت و عموم شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت وطهارت تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از همه کسانی که در ایام فاطمیه سعی در اقامه عزا داشتند از مجریان و بانیان و کسانی که در بحث تامین امنیت زحمت کشیدند تشکر می کنیم.
در ادامه خطبه دوم نیز به بیان روایت و روضه خوانی پرداختند.

خطبه دوم:

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:
امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات مهم جامعه است است در آیات و روایات ذیل به اهمیت و جایگاه آن می پردازیم:
در آیه شریفه ۷۱ سوره مبارکه توبه می فرماید:” وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ” مردان وزنان با ایمان، یار ویاور واولیاى یکدیگرند، به معروف (خوبى‌ها) فرمان مى‌دهند و از منکرات و بدى‌ها (منکرات) نهى مى‌کنند، نماز بر پاى داشته، زکات مى‌پردازند و از خداوند و پیامبرش پیروى مى‌کنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خویش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حکیم است.
امیرالمومنین امام علی علیه السلام در حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه شریف درباره جایگاه امر به معروف و نهی از منکر می فرماید: ” وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ، إِلَّا کَنَفْثَهٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ” تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون آب دهان در برابر دریای پهناور است
از امام باقر علیه السلام در وسائل شیعه جلد۱۶ و صفحه ۱۱۹ نقل شده است: ” إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ ، و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فریضَهٌ عَظیمَهٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، و تَأمَنُ المَذاهِبُ ، و تَحِلُّ المَکاسِبُ ، و تُرَدُّ المَظالِمُ ، و تَعمُرُ الأرضُ ، و یُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ ، و یَستَقیمُ الأمرُ” همانا امر به معروف و نهی از منکر ، راه انبیای الهی و شیوه صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجبات برپا، راه های امن کسب و تجارت حلال ، دفع ظلم و تجاوز ، زمین آباد، اعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد.
یکی از ضروریات منطقه سیستان همانطور که بارها مطرح شد تهیه سند پیشرفت سیستان با درنظر داشت برنامه زمانبندی شده وقابل ارزیابی است. حاج آقا عزیزی امام جمعه محترم شهرستان زابل نیز مطرح کرده اند و شنیدیم عزیزان دانشگاه هم اظهار تمایل وآمادگی کرده اند.
لذا برخی نکات درباره تهیه این سند جامع را بیان می کنیم:

۱- توجه به ضرورت این مسئله باید بپذریم که کار بی برنامه وبی هدف ثمر ندارد و باعث موازی کاری ها ، هدر رفت سرمایه های مادی ومعنوی و یا پیشرفت های کاریکاتوری می شود.
۲-استفاده از توان علمی وتجربی نخبگان جامعه سیستان اعم از علماء اساتید دانشگاه وحوزه ، بسیج ، فرهیخگان و افراد با تجربه فرهنگی سیاسی اقتصادی اجتماعی مخصوصا معتمدین وریش سفیدان راهگشا است.
۳- بررسی دقیق مشکلات ونیازهای منطقه اعم از اقتصادی ،فرهنگی ، اجتماعی وحتی زیست محیطی وغیره بایستی مدنظر باشد.
۴- به ظرفیتهای موجود درمنطقه وخارج منطقه اعم از ظرفیتهای انسانی ، فرهنگی جغرافیایی، اقتصادی وحتی طبیعی وغیره توجه شود.
۵- ارائه راه کارهای عملی وقابل اجرا و واقعی (نه رویایی وگاهاخیالی) مدنظر قرار گیرد.
۶- همه فعالین منطقه به این سند اعم از فعالین سیاسی فرهنگی اقتصادی واجتماعی وغیره به این سند پایبند باشند و مطابق آن حرکت کنند.

(إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.