معتقد هستیم دیپلماسی ما در برابر افغانستان و در حوزه آب تا به این لحظه کاملا منفعلانه بوده و فعال نبوده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

روایتی از نبی مکرم اسلام را محضر مبارک شما ارائه می کنم امیدوارم که خدا به همه ی ما توفیق بندگی خالص به درگاه ذات احدیت را مرحمت بفرماید. این روایت را مرحوم صدوق در امالی ذکر کرده است، مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار ذکر کرده است و دیگران هم که راجع به بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها کتاب نوشته اند این روایت را عرض کرده اند.

 روایت طولانی است در بخشی از این حدیث در وصف بندگی و عبادت حضرت زهرا سلام الله علیها نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدلله صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید مَتى قامَت فی مِحرابِها بَینَ یَدَی رَبِّها: هر زمانی که زهرا سلام الله علیها در محراب عبادت در محضر خدای متعال می ایستد هر زمان که فاطمه در حال عبادت باشد ظَهَرَ نورُها لِمَلائِکَهِ السَّماءِ: نور فاطمه برای ملائکه ی آسمان می درخشد نورانیت زهرا عبادت فاطمه درخشش معنویت فاطمه سلام الله علیها برای ملائکه الله را پیغمبر اکرم بیان می کند. او که می ایستد به عبادت نور از وجود مقدس ایشان ساطع می شود و ملائکه مستفیض از نور عبادت زهرای مرضیه می شوند. کَما یَظهَرُ نورُ الکَواکِبِ لِأَهلِ الأَرضِ: نور فاطمه برای ملائکه می درخشد همان طوری که ستاره ها برای شما می درخشد. این بیان، بیان یک شاعر و یک ادیب و یک حکیم و یک دانشمند نیست بیان، بیان خلاصه ی وجود اشرف مخلوقات، سید عالم امکان، سید و سادات نبی مکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. این بیان پیغمبر است که ببینید عبادت فاطمه را، فاطمه با همه ی وجود بنده ی خداست، آنقدر فاطمه سلام الله علیها غرق در بندگی هست که نور او برای اهل آسمان می درخشد همچنان که نور ستاره برای شما می درخشد. حضرت ادامه می دهند” یَقولُ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ لِمَلائِکَتِهِ :به ملائکه خدا می فرماید یا مَلائِکَتِی ، اُنظُروا إلى أمَتی فاطِمَهَ سَیِّدَهِ إمائی قائِمَهً بَینَ یَدَیَّ: ای ملائکه نگاه کنید به فاطمه، کنیز من سیده کنیزان من نگاه کنید به فاطمه او ایستاده است در برابر من َرتَعِدُ فَرائِصُها مِن خیفَتی: فاطمه در برابر من ایستاده است و بند بند وجودش از خوف و خشیت من می ترسد بندگی فاطمه است، عبادت فاطمه است چه کسی را شما زیر این آسمان کبود می توانید پیدا کنید که خدا به بندگی او مباهات کرده است خدا افتخار به بندگی او کرده است ، می شود پیدا کرد؟

چه کسی در بندگی خدا به جایگاه فاطمه می رسد که پیغمبر اکرم فرمود فاطمه جان شنیده ام کار های منزل برایت سخت شده است عرض کرد یا رسول الله آنقدر غرق هستم در خدا که متوجه این معنا نشدم. فاطمه بنده ی خداست، بنده ی خوب خداست، بنده ی خالص خداست. خدا به ملائکه می فرماید ببینید زهرا را،  قَد أقبَلَت بِقَلبِها عَلى عِبادَتی ای ملائکه نگاه کنید فاطمه با تمام وجود مرا می پرستد پرستش فاطمه حتی به طمع بهشت هم نیست. فاطمه عاشق خداست، فاطمه بنده ی خالص خداست. نگاه کنید ای ملائکه با همه ی وجود در برابر من ایستاده است دست و پاهایش دارد می لرزد. تَرتَعِدُ فَرائِصُها: بند بند وجودش از خوف و خشیت خدا می لرزد. این فاطمه است فرمود قَد أقبَلَت بِقَلبِها عَلى عِبادَتی: با همه ی قلب اقبال دارد رو کرده است به من برای عبادت، برای بندگی.

خدایا در برابر این بندگی به فاطمه چه خواهی داد؟ اُشْهِدُ کُمْ:  ای ملائکه من شما را شاهد می گیرم أنـّی قَدْ آمَنْتُ شیعَتَها مِنَ النّارِ : شیعیانش را من از عذاب ایمن می دارم به برکت عبادتش، بندگی او. بندگی فاطمه در محبین فاطمه سلام الله علیها سرایت می کند محبت سرایت می آورد ،شباهت می آورد .محبت هم شکلی می آورد. کسی که محب فاطمه است شبیه فاطمه می شود. محب امیرالمومنین است شبیه امیرالمومنین می شود. کسی هم که محب دشمن علی باشد شبیه دشمن علی می شود. طبیعی است اگر کسی با همه ی وجود و در عمق وجود عاشق کسانی باشد که علیه علی و اولاد علی شمشیر کشیدند هیچ وقت نمی تواند محب فاطمه باشد امکان پذیر نیست. اما اگر کسی با همه ی وجود محبت علی و اولاد علی را در دل داشته باشد، محبت فاطمه را در دل داشته باشد عاشق عبادت می شود، بنده می شود.شما تاریخ را نگاه کنید ببینید محبین اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ چقدر ارتباطشان با خدا همواره خوب بوده است.

وظیفه ی ماست چون محب فاطمه سلام الله علیها هستیم شبیه فاطمه سلام الله علیها باشیم. وظیفه ی ماست چون محب فاطمه سلام الله علیها هستیم عاشق نماز باشیم. وظیفه ی ماست چون محب فاطمه سلام الله علیها هستیم عاشق بندگی و عبادت خدا باشیم.خدایا به حق زهرای مرضیه سلام الله علیها بندگی خالص به همه ی ما عنایت بفرما.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

ماجرای کلنگی که سال قبل برای افتتاح پروژه انتقال آب از دریای عمان زده شد چه بود؟!

در روز های اخیر اخباری را داشتیم یکی از آنها بحث تصویب انتقال آب از دریای عمان به استان هست که خبر خوبی بود و راجع به این خبر وظیفه داریم از همه کسانی که سال های سال زحمت کشیدند تا این اتفاق بیافتد تشکر کنیم و هم توصیه هایی هست و البته یک سوال بزرگ داریم که ان شاءالله به هفته آینده موکول می کنیم تا به طوری که شایسته است به این موضوع ورود کنیم. سوال هم این است که در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که آب دریای عمان به استان بیاید. برای ما سوال است که کلنگی که سال قبل برای افتتاح این پروژه زده شد چه بود؟! آقایان در چابهار رفتند و چادری زدند و جمعیتی جمع شدند و کلنگ قشنگی هم دست گرفتند و محکم به زمین زدند و گفتند که ما از امروز آب را می خواهیم منتقل کنیم. انتقالی که مصوبه ای از مجلس نداشت یعنی اینکه عملیات ملی است که اعتبار آن دیده نشده است و احتمالااعتباری نداشته است لذا این کلنگ چه بود؟

همان موقع سوال کردم ، سه ماه بعد سوال کردم. حتی در همین نمازجمعه گفتم که اگر واقعا کلنگ واقعی بود بیایید و بگویید که واقعی بود و هیچ کسی هم جواب نداد بعد هم یکی از آقایان مسئولین پیش بنده آمد و گفت که کارگاه زدیم و کارگاه های ما هم فعال است و این وزارتخانه انجام نداده و این وزارتخانه انجام می دهد. بعد از این همه وقت تازه مجلس تصویب کرده است که بشود! واقعیت اینکه ما این قصه را درک نکردیم! ان شاءالله سعی می کنیم که هفته آینده از مبادی سوال کنیم و اگر قانع شدیم که هیچ اما اگر نشدیم واضح در نمازجمعه این را طرح می کنیم. اگر ترک فعل بوده و یا اگر خدایی نکرده خدعه بوده است باید معلوم شود.

راجع به انحراف آب و سرریز آب از سد کمال خان به سمت شوره زار گودزره…

نکته ای که خیلی ذهن ها را مشغول کرده است و عزیزان ما هم خیلی پیام دادند و فیلم و تصویر ارسال کردند. آن هم بحث انحراف آب و سرریز آب از سد کمال خان به سمت شوره زار گودزره است. بنده در مقام قضاوت این مسئله نیستم لذا قضاوتی هم الان ندارم و اینکه این آب از مجرای طبیعی خودش خارج شده و در یک مسیر دیگری قرار گرفته است تقریبا قطعی است. شاهدانی این را شهادت دادند و برای بنده هم بعضا کسانی از همان جا صحبت کردند و ارسال کردند. اطلاعات نسبتا دقیقی هم هست که این اتفاق افتاده است.

حسب گزارش استاندار محترم حق آبه از چهار طریق پیگیری می شود.

این اتفاق افتاده است و آن هم توسط حاکمان امروز افغانستان انجام شده است. بنده لازم دیدم که دو مطلب را بگویم اول اینکه به شما عزیزان عرض کنم که حسب آنچه جناب آقای استاندار سیستان و بلوچستان به بنده گفتند از چهار طریق وزارت امورخارجه ، وزارت نیرو ، نماینده ویژه رئیس جمهور و مسئولین استانی مسئله حق آبه پیگیری می شود. مرتب هم رفت و آمد و مذاکراتی دارد انجام می شود. البته اینجا هم سوال هست که اگر حق است که این همه مذاکره و اینکه سخنگوی وزارت امورخارجه ما بگوید که من امیدوارم که به نتیجه برسد دوباره این هم خودش مسئله هست. یعنی چه که امیدوارید؟ اگر حق است که باید گرفت.

حق آبه ای که برای هامون و برای سیستان هست طبق ضوابط و مقررات بین المللی باید تخصیص داده شود.

حق آبه ای که برای هامون و برای سیستان هست طبق ضوابط و مقررات بین المللی باید تخصیص داده شود. می گفتند آب نیست ما هم چیزی نمی گفتیم و حرفی نمی زدیم. به حمدالله باران خوبی آمد و آب خوبی جمع شد. همان آب می توانست ولو کم به این سمت بیاید. اگر اجازه می دادند که آب به این سمت بیاید حتی اگر هم کم نشان دهنده اعتقاد و التزام این آقایان به حسن همجواری بود اما نکردند.

طالبان از سرنوشت رئیس جمهور مفلوک و مخلوع سابق افغانستان درس عبرت بگیرند…

اولا بنده خطاب به اینها عرض می کنیم که این عمل مصداق بارز عدم پایبندی به حسن همجواری است. آدم باید با همسایه اش با انصاف و احترام رفتار کند. اگر شما حسن همجواری را رعایت نکنید بعدها نباید انتظاراتی داشته باشید. از گذشتگانتان درس و عبرت بگیرید. همین یک سال پیش ، پیش پای طالبان آن رئیس جمهور مفلوک، مخلوع و ملعون سابق در همین سد کمال خان آمد و یک حرف های بی مقداری زد. الان کجاست؟ خدا به ظالم ممکن است که مدتی مهلت بدهد اما وقتی خدا بخواهد ظالم را بزند می زند. مگر صدام فکر می کرد که در فرودگاه بغداد اعدام می شود؟ تا یک ساعت قبل از اعدام به او می گفتند هواپیمایی که قرار است شما را به آمریکا منتقل کند آماده است اما در اتاق کناری دارش زدند و اعدامش کردند.

ساخت این سدها سیاسی بود وخدمت به مردم افغانستان هم نبوده و نیست.

نکاتی وجود دارد که این آقایان باید به آن توجه کنند. آمریکا بیست سال در این کشور بود. چند خدمت در جهت ایجاد زیرساخت در افغانستان توسط آمریکایی ها انجام شد؟ چند جاده ترانزیت، راه آهن و پل برای این مردم ایجاد کردند. دقیقا در مسیری که آب به سمت ایران اسلامی می آید حمایت کردند و کشورهایی هم مثل ترکیه مشارکت کردند و کشورهایی مثل عربستان سرمایه گذاری کردند. اینها همه دست به دست هم دادند تا در این منطقه ای که آب به سمت ایران می آید سد بزنند. هر کسی می فهمد که این سدها سیاسی بود وخدمت به مردم افغانستان هم نبوده و نیست. چطور در اینجا این همه حمایت کردند ولی عروسی های مردم مظلوم افغانستان را به خاک و خون کشیدند. آخر سر هم آنهایی که خودشان نشانده بودند را هم رها کردند. آمریکا وفا نکرده و ندارد و به شما هم وفا نمی کند. اگر این اتفاقات و امثال این اتفاق با تحریک آمریکایی ها و عربستان و امثال اینها است. عرض می کنیم که خودشان نتوانستند ضربه آنچنانی به این نظام بزنند. شماها که اصلا دیده نمی شوید.

آب را ببندید پاسخ میلیون ها مهاجر افغانستانی که دهها سال سر سفره مردم ایران نشستند را چه می دهید؟

مسئله بعدی این است که شما آب را ببندید و قطره ای آب به سمت سیستان نیاید جواب مردم خودتان را چه می خواهید بدهید؟ در برابر مردم افغان که میلیون ها مهاجر از آنان دهها سال سر سفره مردم ایران نشستند و این مردم سخاوتمندانه از آنها پذیرایی کردندچه جوابی دارید که بدهید؟ آیا مردم خودتان شما را رها خواهند کرد؟ آیا مردم خودتان از شما سوال نخواند کرد که چرا آب را به روی برادر مسلمان مان بستید؟ البته برای ما عجیب نیست و در خطبه اول گفتم که هر کسی عاشق کسی باشد شبیه آن می شود و ما عاشق امام حسین علیه السلام هستیم و لابد شما عاشق یزید هستید. او آب را به روی فرزند پیغمبر بست و شما هم آب را به روی پیروان پیغمبر آب را ببندید.

مردم و نظام ما آب پایدار را به سیستان خواهند رساند و حتما این اتفاق خواهد افتاد.

 اما تفاوت دارد و آن این است که مردم و نظام ما آب پایدار را به سیستان خواهند رساند و حتما این اتفاق خواهد افتاد و به حمدالله منابع متعددی وجود دارد که این منابع متعدد یکی پس از دیگری به کار گرفته خواهد شد و سیستان هیچ نیازی به آبی که بیاد ندارد ولی این حقی است که خدا به سیستان داده است و شما حقی که خدا به مردم داده است را می خواهید بگیرید به جنگ خدا چرا می روید؟

ما آب را تامین می کنیم، ما ملتی هستیم که روی پای خودمان ایستادیم و بازهم می ایستیم. ما ملتی هستیم که به خدا توکل کردیم و باز هم توکل می کنیم لذا در این باره به مردم عزیز توصیه می کنیم که آرامش خویش را حفظ کنند و به مسئولین خویش اعتماد کنید و به کسانی که مذاکره و صحبت می کنند اعتماد کنید و زمان بدهید که به یک نتیجه برسند.

خطابم به آن طرف مرز این است که شما پایگاه اجتماعی خودتان را حتما از دست می دهید چون قوی ترین حامی مردم مظلوم افغانستان را شما و نه مردم افغانستان حتما تبدیل به دشمن خواهید کرد و این برای شما بسیار گران خواهد بود و خودتان هم می دانید.

معتقد هستیم دیپلماسی ما در برابر افغانستان و در حوزه آب تا به این لحظه کاملا منفعلانه بوده و فعال نبوده است.

و اما نسبت به مسئولین و عزیزانی که پیگیر مسئله هستند،نمایندگان مجلس، استاندار و برخی از وزرا و برخی از مسئولین ارشد. ببینید آقایان اظهار امیدواری و اینکه ما امیدوار هستیم که بشود و اینکه ما مذاکرات را ادامه می دهیم و امثال اینها برای این مردم آب نمی شود. مردم عمل می خواهند. ما معتقد هستیم دیپلماسی ما در برابر افغانستان و در حوزه آب تا به این لحظه کاملا منفعلانه بوده و فعال نبوده است.

مسئولان عزیز محکم عمل کنید و محکم مذاکره کنید و محکم حرف بزنید.

اگر آقایان مسئول چه در سطح دولت و چه در سطح مجلس و چه در سطح استان عزم جدی و قصد جدی دارند که مسئله را حل کنند باید مردم عزم آنان را ببینند. به فردا موکول کردن و به مذاکره موکول کردن و به رفت و آمد هیئت های رنگارنگ و امثالهم کار درست نمی شود. یک کسی ممکن است که حرف خواهش و تمنا را نفهمد. مثل آقایانی که رفتند و با وزیرخارجه آمریکا در خیابان های اروپا قدم زدند و تا بناگوش خندیدند و آخر هم آمریکایی ها به ریش همه شان خندید. اینها که از آمریکایی ها بالاتر نیستند. به رفت و آمد و نشست و برخواست های بی حاصل مسئولین ما دل نبندند و محکم وسط میدان بیایند و قوی مطالبه کنند و اصلا اگر حق است چرا مذاکره کنیم؟ متعهد شدید باید آب بدهید. وظیفه آن ها است. قوانین و مقررات و ضوابط بین المللی این را می گوید.

به آقایان مسئول عرض می کنم که مردم پشت سر شما هستند به شرط اینکه از شما عمل ببینند، یک عمل دقیق. اگر طالبان اعلام می کند که آب را نخواهد داد رک به مردم بگویید و مردم را محرم بدانید. اگر آنها می گویند که آب را می دهیم زمان بگیرید و زمان بخواهید. محکم عمل کنید و محکم مذاکره کنید و محکم حرف بزنید.

مردم ، رسانه ها و مسئولین محلی همه باید حق آبه را پیگیری کنیم.

علی ایحال به عزیزانم توصیه می کنم و موکد هم توصیه می کنم که به مسئولین و مذاکره کنندگان تان مهلت بدهید و هم اعتماد کنید. بایستی با تمام وجود این موضوع را پیگیری کنیم و نه بنده بلکه مردم ، رسانه ها و مسئولین محلی همه باید پیگیری کنیم. اینجا آنجایی است که انسان باید صریح باشد. آب زندگی مردم است و سرریز آب دارد به یک شوره زار هدایت می شود این غیر از خباثت نیست. آن هم کسانی این کار را می کنند که ۳۵ درصد کل اقتصادشان از همین سیستان تامین می شود.

طالبان توانی ندارد که در برابر اراده این مردم بایستد و اصلا طالبان در حدی نیست که اینقدر با ملاطفت منفعلانه با او رفتار شود. نیازی به این حرف ها نیست. همه دنیا دیدند که خبط کوچکی کردند و نیروهای مسلح ما چه درسی به آنان دادند. آنها قدرت این ملت را می فهمند اما شاید از انفعال برخی از مسئولین ما امیدهایی در دل دارند. ما فقط از مسئولین خودمان می خواهیم که منفعل نباشند و فعال و طلبکار و محکم باشند و حق این مردم را بگیرند. البته قول هایی که داده شده مانند انتقال آب و منابع آبی که هست باید فورا و با سرعت تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.