در نشست مجمع مطالبه گران سیستان، امام جمعه شهرستان زابل چه مطالبی عنوان کردند؟

مطالبه گر باید نسبت خویش را با چه مفاهیمی روشن کند؟/ الزامات سند راهبردی پیشرفت سیستان/ مطالبه گری مسئله محور/ اولین اولویت در سیستان امید مردم و معیشت است./ عدم تفرق و اتحاد مهم است./ چالش لابی گری و مدیران کوتوله

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل: نشست مجمع مطالبه گران سیستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل در سالن همایش سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مصلی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد. در این نشست ۴ ساعته مطالبه گران به ارائه نقطه نظارت خویش پیرامون حل مسائل و مشکلات حوزه سیستان پرداختند.

حاج آقا عزیزی رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان زابل تصریح کردند:مطالبه گران باید نسبت خویش را با مفاهیمی واضح و روشن کنند.

۱-نسبت مطالبه گری با جهان بینی؟ درست است که مطالبه گر ما مسلمان است اما چه جهان بینی دارد؟

۲-نسبت مطالبه گری با جهاد، جهاد تبیین و جهاد کبیر که اول وظیفه ما است؟

۳-نسبت مطالبه گری با تولید فکر؟ مطالبه گر کجای مهندسی تولید فکر قرار دارد؟

۴-نسبت مطالبه گری با ولایتمداری؟ آیا قائل ولایت فقیه هست یا قائل به  ولایت بر فقیه؟

۵-نسبت مطالبه گری با پشتوانه علمی کجاست؟ وقتی کسی در قامت مطالبه گر می آید چقدر پشتوانه علمی دارد؟

۶-نسبت مطالبه گری با تعارض منافع؟ در این چهل و سه سال مطالبه گرانی داشتیم که بعدا معلوم شده است که صفر تا صد منافع خویش را نگاه می کردند.

۷-نسبت مطالبه گری با تعامل؟ مسئولی که می آید املای ننوشته است بگذاریم املای خویش را بنویسد بعد عملکرد را محاسبه کنیم.

۸-تعامل با مردم و مطالبه گری و تعامل با جریانات سیاسی و مطالبه گری، آیا مطالبه گری یعنی قرارگیری در یک قالب؟

۹-نسبت مطالبه گری با جریان های درون نظامی اقتصادی چیست؟ ما در اقتصاد جریاناتی داریم. بعضی از این جریانات ممکن است سیستم مملکت را متحول کنند.

۱۰-نسبت مطالبه گری با اخلاق چیست؟ کدام مقدم است؟ اگر تعارض بین اخلاق و مطالبه گری باشد کدام را ترجیح می دهیم؟

۱۱-نسبت بین مطالبه گری و آینده پژوهی؟ بسیار مهم است، فردای سیستان از امروز سیستان مهم تر است گرچه امروز پایه است.

۱۲-نسبت مطالبه گری با جریان آزاد اطلاعات چیست؟ اگر فردی علیه بنده چیزی بگوید بازهم همان هستم یا تغییر می کنم؟

۱۳-نسبت مطالبه گری با امیدبخشی و نا امید کردن چیست؟ گاهی مطالبه گری ها سر از ناامیدکردن مردم در می آورد.

۱۴-نسبت مطالبه گری با تعادل در گفتار و رفتارها؟ مطالبه گری ما باید چقدر در آن تعادل باشد؟

۱۵-نسبت مطالبه گری با مچ گیری؟

۱۶-نسبت مطالبه گری با طلب کاری؟

۱۷-نسبت مطالبه گری با تسهیل گری؟

۱۸-نسبت مطالبه گری با ایده پردازی و خلاقیت و نوآوری و ارائه طرح؟ مطالبه گری باید صاحب ایده باشد.

۱۹-نسبت مطالبه گری با جریانات اجتماعی؟ ما در درون یک جامعه مرکب زندگی می کنیم. جامعه مرکبی که از عالی ترین رتبه های علمی در آن هستند تا کسانی که تمام آینده ای را که می بینند منفعتی است که قرار است جیب شان را پر کند.

۲۰-نسبت مطالبه گری با ترک فعل ها چیست؟

امام جمعه شهرستان زابل نسبت به طرح الزامات سند راهبردی پیشرفت سیستان در نمازجمعه بیان داشتند: در نمازجمعه بیش از دو ماه است که موضوع خطبه دوم لزوم سند راهبردی پیشرفت سیستان است. الزامات، آسیب ها، چالش ها و مسائل این مهم گفته شده است و جا دارد که بدانید که خیلی از رسانه ها اصلا به این موضوع نپرداختند. الحمدلله بسیج اساتید دانشگاه زابل مردانه وارد میدان شدند و بسیج جامعه مهندسین هم وارد موضوع شدند و گفتند که پای کار هستند. حتی در یکی از جلسات اسنادی بررسی شد که ده سال پیش نوشته و ارائه شده که باید اجرا می شدند اما خبری از آن نیست. تدوین سند پیشرفت سیستان در حوزه های مختلف باید مطالبه باشد. این سند باید سی یا بیست سال پیش نوشته می شد. موارد مختلفی هم نوشته شده است اما هیچ کسی نگفته است که این چیزی که نوشتید و تصویب کردید کجاست؟ لذا نسبت مطالبه گر با ترک فعل ها چیست؟ و این نکته نیز بایستی روشن شود.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان زابل راجع به برخی از اولویت های مطالبه گری گفتند: حرکت مطالبه گری یکی از الزاماتش این است که مسئله محور باشد. پیگیری میدانی وظیفه همه ما است. بنابراین مطالبه گر باید یک مسئله را تعیین کند و روی آن کار کند. به نظر بنده اولین اولویت در سیستان امید مردم و معیشت است. امید بخشی باید واقعی باشد و وهمی نباشد. امیدبخشی برای کسب رای و امتیاز نباشد. پیشنهاد می دهم موضوع آب را به عنوان یک موضوع مهم پیگیری کنید. حرکت ما بر مدار معلول ها نباشد زیرا این ضربه می زند لذا بایستی به دنبال علل باشیم. اگر شما علت را حل نکنید آن علت تولید معلول می کند.

امام جمعه شهرستان زابل نسبت به عدم تفرق و اتحاد بیان کردند: تفرق در سیستان چیز بدی است. در جاهایی که رشد نبوده است دوستی ها، هم افزایی ها و همکاری ها به شرط “لا” بوده ونه “لابه شرط “. لا به شرط یعنی اینکه همدیگر را با هر رویکردی تحمل کنیم و نفع کلان و منطقه را در نظر داشته باشیم.تفرق و عدم هم افزایی و دوستی به شرط “لا” خیلی بد است. دو نفر مطالبه گر هستند اما هر دو به شرط لا هستند و همدیگر را تحمل نمی کنند.

ایشان در پایان نیز به بیان برخی چالش ها در سیستان پرداختند:چالش هایی در سیستان داریم که مهم ترین آن لابی گری است. این لابی گری و آشنا بازی  و طرف افراد خاص را گرفتن نکته بسیار مهمی است.نکته دیگر اینکه سیستان گرفتار مدیران کوتوله هستیم. که در خطبه نمازجمعه خصوصیات این مدیران را عرض کردم.

درباره موضوع مدیران کوتاه قد در لینک های ذیل مطالعه بفرمایید:

خطبه های نمازجمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰

خطبه های نمازجمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.