مسئولان عزیز در موضوع حق آبه سیستان اگر می بینند دیپلماسی جواب نمی دهد دیپلماسی را رها کنید و از ابزار دیگر استفاده کنید ما کم ابزار نداریم.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

در آیه شریفه ۹۸ سوره مدثر می فرماید:” کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَهٌ” و همچنین در آیه شریفه ۲۱ سوره طور می فرماید:” کُلُّ امْرِئٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ” در این دو آیه حقیقتی را بیان می کند که بسیار حائز اهمیت است و آن هم این است که هر کس در رهن آن چیزی است که کسب می کند.

در دنیا و آخرت من و شما در گرو خودمان هستیم. در دنیا ما در گرو خودمان هستیم و وقتی هم که وارد عالم قبر می شویم. باز هم در گرو خودمان هستیم و مستاجر و موجر خودمان هستیم. وقتی که ما را در قبر می گذارند. ما در خانه ای ساکن خواهیم شد که خودمان ساختیم. وقتی در قیامت و در بارگاه الهی، دستگاه محاسبه به پا می شود ما توسط خودمان محاسبه می شویم. آنچه هم در این دنیا به دست آوردیم در همین دنیا در گرو آن هستیم و در آخرت هم همین قصه است البته شئون مختلفی دارد.

اول چیزی که ما در گرو آن هستیم گرو حب و بغض ما است. هر کسی در دلش حب و محبتی و بغضی دارد. کسانی را دوست می دارد و به کسانی بغض دارد که فرمود: “هل الدّین الّا الحبّ و البغض” دین چیزی غیر محبت و دشمنی نیست. من محبوبی دارم و در دنیا و آخرت در گرو محبت محبوبم هستم. اگر محبت علی بن ابیطالب علیه السلام و اولاد ایشان در دل من بود من در دنیا و در آخرت در گرو حب و عشق علی علیه السلام خواهم بود. وقتی که وارد قبر می شوم و وارد خانه ای می شوم که آن خانه بنیانش از محبت علی علیه السلام و اولاد ایشان است.  ” فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ  ” خدا به قبر محب و عاشق اهل بیت علیهم السلام اذن می دهد که این خانه رفعت پیدا کند و “روضه من ریاض الجنه” می شود.

باید ببینیم که دل ما کجا بند است و هر کجا دل ما بند باشد رفتار ما هم تابع بند دل ما است. کسی که دلش بند دل علی و اولاد علی علیهم السلام است. آنی که بند دلش با نبی مکرم اسلام گره خورده است و آنی که بند دلش با فاطمه سلام الله علیها گره خورده است. او در گرو محبت فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السلام و رسول خدا و اولیاء خداست.

ما وقتی می میریم و وارد عالم برزخ می شویم خودمان زندان بان خودمان هستیم. اساسا ما در درون خودمان مقبور خواهیم شد. عمل و رفتار من قبر من است. هر کاری که انجام دهم فردای قیامت همان را خواهم دید.اگر آتشی هم هست همانی است که خودم انجام دادم. اگر رضوان و بهشتی است همان است که خودم انجام دادم و چیز دیگری نیست.

کسی وارد قبر می شود در حالی که عمق وجودش پر از ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. یک کسی هم وارد قبر می شود در حالی که عمق وجودش پر است از محبت کسانی که علیه علی علیه السلام شمشیر کشیدند. قطعا اینها فردای قیامت با هم مساوی نخواهند بود.

حواسمان باشد که دل و قلب مان کجاست؟ مرغ دل ما روی بام چه کسی می نشیند؟ اگرمرغ دلت سراغ خدا رفت درون قبر خدا سراغت می آید. اگر مرغ دلت سراغ شیطان رفت درون قبر شیطان سراغت می آید. یکی خدا مونسش هست و دیگری شیطان! بعد می گوید که چرا مونسم شیطان شد؟ گفته می شود که خودت خواستی و محبت شیطان را در دلت ایجاد کردی. حال که محبت او اساس رفتارت بود طبیعی است که با او محشور شوی.

خوش به حال کسانی که دلدارشان کسی است که قیامت کبری آبرودار است و خدا نکند که روزقیامت آدم ببیند که بی کس و کار است. آن جایی که نه پدر و مادر و نه همسر و فرزند به درد من نمی خورد. خدا به شما یک دل داد و همین خدا یک محمد صلی الله علیه و آله و سلم آفرید. دل را به نور نیر نبوی بسپارید. به نور نیر علوی و فاطمی دل بسپارید.

یک وقتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دست حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و فرمود: هر کسی اینها را دوست بدارد و پدرشان را دوست بدارد و مادرشان را دوست بدارد. فردای قیامت همراه من خواهد بود.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

در دهه فجر شهر را مزین به شکوه و عظمت انقلابی کنیم.

از اواسط هفته وارد دهه مبارک فجر خواهیم شد. تذکرا عرض می کنم که ماهیت وهویت مردمی جشن های دهه مبارکه فجر کاملا حفظ شود و تبلیغات محیطی ، فضای شهر و خیابان و میادین ان شاءالله مزین شود و شاهد شکوه و عظمت انقلابی باشیم که در ایام مبارک دهه فجر بایستی شاهد آن ان شاءالله بوده باشیم.

در دهه فجر ضمن باشکوه برگزار کردن مراسمات، مهم ترین کار جهاد تبیین است.

 از همه مردم عزیز خاصه کسبه و بازاریان و مشاغل مختلف و صنوف از ادارات و سازمان ها و ارگان ها همه و همه درخواست ما این است که ان شاءالله با شکوه مراسمات برگزار شود. مهم ترین حرفی که برای دهه فجر داریم بحث جهاد تبیین است که دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف باید تبیین شود تا نسل جوان با این خیزش عظیم تاریخی بیشتر آشنا شوند.

اساسا مذاکره کردن سر حق به نظرم می آید که کار درستی نیست الا در روش های استیفا حق که بحث دیگری است.

اینکه موضوع حقابه به گفتمان رایج مردم و مسئولین تبدیل شده است اتفاق مبارکی است اما گفتار تا جایی می تواند علاج باشد. گفتار همواره علاج نیست. ما ضمن اینکه معتقد هستیم حقابه سیستان باید گرفته شود چون حق است. آب است که حق مردم سیستان است و باید استیفا شود. اساسا مذاکره کردن سر حق به نظرم می آید که کار درستی نیست. وقتی حقمان است چرا باید نسبت به حق مذاکره کنیم الا در روش های استیفا حق که بحث دیگری است.

مردم انتظار دارند که خشکسالی سیستان به شکل واقعی تری  دیده شود.

در کنار حق آبه باز هم از مسئولین زیربط خواهش می کنیم. مردم انتظار و توقع دارند. مردم گلایه دارند. مردم انتظار دارند که خشکسالی سیستان به شکل واقعی تری  دیده شود. ما بیست سال است که در خشکسالی هستیم و هنوز این معما برای بنده حل نشده است که بعد از این بیست سال یک فکر جدی نشده است. کارهای نصفه و نیمه انجام شده و باز رها شده است. تا کی قرار است که ما گرفتار این قضایا باشیم؟ تا کی باید مردم منتظر بمانند؟

 مسئولین ارشد کشور، دولت و مجلس ، نمایندگان محترم، مسئولین ارشد استانی حقیقتا واقعی مردم را دلگرم و امیدوار کنند.

مسئولین ارشد کشور، دولت و مجلس ، نمایندگان محترم، مسئولین ارشد استانی حقیقتا واقعی مردم را دلگرم و امیدوار کنند. گفتار درمانی دیگر جوابگو نیست. زندگی مردم دارد تعطیل می شود. این مردم تحت فشار هستند. حجب و حیا و متانت و باورمندی مردم باعث نشود که برخی از مسئولین گمان کنند که باز فرصت داریم. مثلا آب چاه نیمه سوم به چهارم منتقل شده است و الحمدلله امسال مشکل آب شرب نداریم. فرض اینکه سال دیگر هم نداریم اما بعدش؟ پروژه چاه های ژرف می آید و دو و سه چاه حفر می شود و بعد با یک سکت مواجه می شود. البته پیگیری که کردیم عزیزان گفتند که دوتا دکل در مسیر است و قول دادند تا یک یا دوماه دیگر دو دکل بیاید. باشد اینها را هم منتظر می مانیم. اما دوماه دیگر نگویند که ببخشید تریلی که دکل را می آورد پنچر شد. مسئول نباید وقتی مردم گرفتار هستند شب راحت بخوابد. اگر شب راحت خوابید بداند که یک مشکلی دارد. مردم سیستان گرفتار هستند. آب در سیستان نیست. کشاورزی و دامداری در سیستان نیست و یا کم است. صید و صیادی در سیستان نیست. تلاش هم می کنیم که مردم مهاجرت نکنند. مردم هستند اما شما هم کنارشان باشید.

پیشگیری مقدم بر درمان است قبل از بحران دنبال راه علاج باشیم.

 اگر علاج این است که چاه ژرف کنده شود مگر حفر چاه ژرف برای نظام با این همه عظمت و قدرت کار سنگین و بزرگی است؟ به خدا کار بزرگ و سنگینی نیست. حتما باید منتظر باشیم که بحرانی به وجود بیاید و بعد بحران را بخوابانید؟ خوب نگذاریم که بحران به وجود بیاید. پیشگیری مقدم بر درمان است. بیست سال اینجا خشکسالی بوده است آقایان چرا به فکر نبودند؟ اگر به فکر بودند چکار کردند؟ واقعا باید یک فضایی در سیستان به وجود بیاید که این بیست ساله چه خبر بوده است؟ ولی یک حسی به بنده می گوید که یک خواب زمستانه اتفاق افتاده است.

دوران مذاکره روی خوشی با طالبان دارد تمام می شود.تعرفه برقی که به آنان می دهید ده برابر کنید و بگویید که ما برق می دهیم شما آب بدهید. برق به آنان می فروشید بگویید که روی پایه برق اروپا می فروشیم. چرا باید برق را با سوبسید به شما بفروشیم؟

از طرفی در رابطه با موضوع آب دل بستن به مذاکره با قومی که خودشان هم نمی دانند با خودشان چه کار می کنند. کار درستی نیست. طالبان نه یک حکومت منضبط و منظم و منسجم و سوار بر کار است و اساسا نه شخصیت حاکمیتی استانداردی دارد. می شود که بفرمایید تا کی باید مذاکره کنید؟ بالاخره مذاکره حد یقفی دارد. بنده معتقد هستم که دوران مذاکره روی خوشی با آنهایی که آب را به روی مسلمانان می بندند دارد تمام می شود. معنایش این نیست که ما هیجان زده شویم و چهار نفر راه بیافتند در خیابان و جایی و داد و فریاد بزنند و هیجانات غیر کنترل شده انجام شود که آنها محکوم است. کسانی که دنبال هیجانات بی نتیجه هستند ای بسا دنبال این هستند که نامی بین اسم ها پیدا کنند که اینگونه هم انسان نامدار نمی شود. باید طرح داشت. منطق داشت. ما منطق داریم و ابزاری داریم. ابزار قوی داریم. راه اتصال کشور افغانستان به آبهای آزاد ما هستیم. ما نباید التماس آب کنیم. درصد عمده از اقتصاد افغانستان از این طرف دارد تامین می شود. ما نباید خواهش آب کنیم. برق آنان دارد از این طرف تامین می شود. گاز آنان تامین می شود. امکانات آنان تامین می شود. آنوقت آنان بگویند که نفت بدهید تا به شما آب بدهیم؟ شما هم خیلی راحت تعرفه برقی که به آنان می دهید ده برابر کنید و بگویید که ما برق می دهیم شما آب بدهید. برق به آنان می فروشید بگویید که روی پایه برق اروپا می فروشیم. چرا باید برق را با سوبسید به شما بفروشیم؟ همین الان در سیستان ده ها هزار نفر زندگی می کنند که اساسا ایرانی نیستند و سر سفره مردم سیستان نشستند و مردم سیستان کریمانه کنار آنها هستند و آنها را برادر و خواهر خودشان می دانند. چهل سال است که میلیون ها نفر از عزیزان ما از مردم افغانستان سرسفره مردم ایران بودند. ایران نمی تواند با مردم افغانستان دشمنی کند. ما دشمن مردم افغانستان نمی توانیم بشویم و نمی شویم. ما آنها را عزیز خودمان می دانیم و می دانیم مردم افغانستان هم روی خوشی نسبت به این آقایان حاکم فعلی ندارند کما اینکه نسبت به قبلی ها هم نداشتند.

وقتی افسار دست آمریکای جنایتکار باشد همین است.

طالبان هم گمان نکنند که قدرتی داشتند و آمریکا را خارج کردند و چه کردند. نه این حرف ها نیست. مثل یک بازی ورزشی بود مربی تشخیص داد یک بازیکن را از زمین خارج کند و بازیکن دیگری را وارد کند. ما انتقال قدرت در افغانستان را اینگونه تحلیل می کنیم. تا دیروز اشرف غنی و تیم اش بودند و امروز طالبان و فردا کسی دیگر است. وقتی افسار دست آمریکای جنایتکار باشد همین است.

حتما باید چهارتا اتفاق بد بیافتد که آقایان به فکر باشند و از خواب بیدار شوند؟

آنها حق آبه نمی دهند ما نباید به فکر خودمان باشیم؟ خود آقایان می گویند چاه ژرف مثلا یک ماهه، دوماه و یا چند ماهه حفر می شود. بسم الله ده تا دکل بیاورید و در همین سیستان ظرف شش ماه آب شرب سیستان را با همان چاه های ژرف تامین کنید. پنجاه تا بزنند یا صدتا بزنند آیا امکانات ندارند؟ حتما باید چهارتا اتفاق بد بیافتد که آقایان به فکر باشند و از خواب بیدار شوند؟ این چه نگاهی است که تا صدای ناله مردم بلند نشود ما خودمان را تکان ندهیم؟ این غلط و اشتباه است

ما امکاناتی داریم که می توانیم فشار بیاوریم و طالبان هم بدانند که اگر امروز آب را به روی مردم مسلمان ما می بندند ما راهی پیدا خواهیم کرد و کردیم که آبمان را تامین کنیم و تامین می کنیم.

ما امکاناتی داریم که می توانیم فشار بیاوریم و طالبان هم بدانند که اگر امروز آب را به روی مردم مسلمان ما می بندند ما راهی پیدا خواهیم کرد و کردیم که آبمان را تامین کنیم و تامین می کنیم. این اتفاق حتما می افتد و در شرف است. نظام مردم را تنها نمی گذارد. نظام مردم را رها نمی کند. نظام ما نظام اسلامی است. نظامی است که تحت قیادت ولی فقیه است. ما عقیده داریم که ولی فقیه نایب عام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ما وظیفه داریم که این عقیده را روز به روز و لحظه به لحظه در وجود خویش و جامعه تقویت کنیم. کشوری که ولی فقیه دارد قطعا در بحران ها سر بلند خواهد شد. این را طالبان هم بدانند و دیگران هم بدانند.

کسی که آمریکا را از افغانستان بیرون کرد طالبان نبود جبهه ی پر افتخار مقاومت بود.

 کسی که آمریکا را از افغانستان بیرون کرد طالبان نبود جبهه ی پر افتخار مقاومت بود که روز به روز و لحظه به لحظه دارد دنیا را متوجه خودش می کند.  امروز یمن را ببینید. هفت یا هشت سال پیش همین امارات نیروهای کوماندوی خودش را فرستاد و بخشی از یمن را گرفتند و مردم آنجا را به خاک و خون کشیدند. امروز همین امارات دارد التماس می کند به نیروهای مردمی در یمن که اجازه بدهید ما تدریجی در یک سال و یا یک سال و نیم کشورتان را ترک می کنیم فقط ما را نکشید. مگر مردم یمن چه داشتند؟ مردم یمن خدا داشتند. مردم به خدا و نظام اسلامی تکیه کردند. آنها را کمک کرد و رهبری کرد و مشورت داد. امروز دشمن به زانو در آوردند.نیروهای بلک واتر آمریکا در یمن توسط همین جوانان پانزده و شانزده ساله یمنی به درک واصل شدند. در یمن، سوریه، لبنان، عراق، افغانستان کجا توانستند جبهه مقاومت را به زمین بزنند؟ نتوانستند و حالا هم نمی توانند. همان جوانانی که یک روزی از همین سرزمین به سوریه رفتند و گوشت تنشان را جلوی گلوله گذاشتند تا حرم بی بی زینب کبری سلام الله علیها  محفوظ بماند حرم ایران را هم از این بی آبی نجات خواهند داد. بنده شک در این معنا ندارم.

آقایان مسئولین به جای شعار و حرف های قشنگ بهتر است کار کنند و گزارش  کار به مردم بدهند.

اول اینکه آقایان مسئولین به جای شعار و حرف های قشنگ که ما شاید بهتر از آنها بلد هستیم که بزنیم. بهتر است کار کنند و گزارش  کار به مردم بدهند. خیلی واضح بیایند و با مردم صحبت کنند. شعار هم ندهند. مثلا گزارش بدهند که ما در این مدت زمان این کارها را کردیم و این کارها را داریم انجام می دهیم و الان هم در این مرحله هستیم. کل آن سه جمله می شود.

این همه انرژی و استعداد می گذارند بعضی ها که همدیگر را تخریب کنند نصفش را برای مردم بگذارند خیلی از کارها حل می شود.

گاهی گرفتار این هستیم که آقایان بلد نیستند با هم  حرف بزنند. گاهی گرفتار این هستیم که این می گوید منم و آن می گوید من و این هم می گوید من و ما نمی دانیم که بالاخره بین این همه من چه اتفاقی دارد می افتد. گاهی گرفتار این هستیم که بعضی افراد همدیگر را خنثی می کنند. گاهی گرفتار این هستیم که خودی خودی را تخریب می کند. این همه انرژی و استعداد می گذارند بعضی ها که همدیگر را تخریب کنند نصفش را برای مردم بگذارند خیلی از کارها حل می شود.

آقایان وعده ندهند وعده ای که معلوم نیست فردایش چه می شود.

بحث آب حل می شود اما آقایان وعده ندهند وعده ای که معلوم نیست فردایش چه می شود. اگر علاج چاه ژرف است بسم الله، یک جهاد انجام دهند و همه در میدان بیایند و یک ساله کار را تمام کنند. اگر علاج انتقال آب از دریای عمان است بسم الله همه دست به دست هم بدهند و دو یا سه سال همه این کار را انجام دهند. اگر علاج بارورسازی ابرها در فواصل دوردست از اینجاست بسم الله انجام دهند. اگر علاج هر کاری است علاج را انجام دهید بعد که کار را درست کردید خواستید با هم دعوا کنید ما کاری با شما نداریم. فعلا حرف این حرف ها نیست. فعلا وقت هیجانات بی مبنا و بی اصول نیست. همه باید با هم کار کنیم و همدیگر را تحمل کنیم. همدیگر را درک کنیم.

مثلا آقای عزیزی  در خطبه دارد حرف می زند  یک جمله اش به مذاق من  نمی شیند بگیرم و این جمله را با یک جمله دیگر مخلوط کنم تا یک طوری آقای عزیزی را زمین بزنم. بعد فردا آقای عزیزی جمله شمارا با یک جمله دیگر مخلوط می کند تا شما را به زمین بزند. آنقدر که آقای عزیزی و جنابعالی باید با هم انرژی بگذارید و همدیگر را مهار کنید از مردم غافل می شوید. بعد یک دفعه می بینید که ای دل غافل  حکم مسئولیت تمام شد و حسرت می خورید که چرا نتوانستم آقای عزیزی را زمین بزنم. حسرت نمی خورم که چرا نتوانستم کاری کنم. این کار قشنگ نیست.

آقایان مسئول، مردم مشتاق هستند تا با مسئولین حرف بزنند و استدلال کنند و استدلال بشنوند.

آقایان مسئول چه نمایندگان عزیز ما  و چه مسئولین اجرایی ما، مردم از شما توقع دارند. ما نمی گوییم که کار نمی کنید. کار می کنید. ما هم شاهد هستیم. اما بیایید گزارش بدهید. واضح گزارش بدهید. به مردم اعلام شود تا مردم بدانند. مردم وقت می گذارند. هفته گذشته بعضی از عزیزان ما تا نزدیک به چهار بعد از ظهر در مصلی بودند. آقایان دهمرده و ارجمندی و مدیرعامل آب منطقه ای استان سخنرانی کردند و مسائلی را گفتند. مردم مسائلی را گفتند. مردم مشتاق هستند تا با مسئولین حرف بزنند و استدلال کنند و استدلال بشنوند.

سیستان شیعه خانه امیرالمومنین علیه السلام بوده و هست. امیرالمومنین علیه السلام مومنین خالص خودش را در سیستان تنها نمی گذارد.  

امیداوار باشید و امیدوار باشیم. جوانان متخصص و جهادی ما کمر همت بستند که ان شاءالله برای سیستان کارستان کنند و برای سیستان کارستان ها اتفاق خواهد افتاد. سیستان شیعه خانه امیرالمومنین علیه السلام بوده و هست. امیرالمومنین علیه السلام مومنین خالص خودش را در سیستان تنها نمی گذارد. یادتان باشد که حاکم شما حاکمی است که امام جواد علیه السلام سفارش شما را به او کرد. زمانی که شما اینجا حاکم داشتید امام جواد علیه السلام به حاکم سیستان نامه نوشت که تو نوکر این مردم باش تو خادم این مردم باش. امام جواد علیه السلام در سیستان جواهر دید. ما ندیدیم. جواهری که امام جواد علیه السلام دید را باید درک کنیم. همواره اهل بیت علیهم السلام به محبین شان مرحمت دارند. تشنگی سیستان را نخواهند پسندید. به مغز و علم جوانان ودانشمندان شما قوه خواهند داد. به توان مدیران شما قوه خواهند داد. به کسانی که در این راه زحمت می کشند توان خواهند داد. دعایشان خواهند کرد و این کار حل خواهد شد. ما مطمئن هستیم که حل می شود. مگر نه اینکه صبح نزدیک است. ما متظر صبح هستیم و این صبح خواهد آمد و به زودی هم آن صبح قشنگ و رویایی و زیبا را همه خواهیم دید. ان شاءالله.

مسئولین عزیزمان تلاش می کنند.بنده خواهش می کنم محکم پیگیر باشند. اگر می بینند دیپلماسی جواب نمی دهد دیپلماسی را رها کنند و از ابزار دیگر استفاده کنند. ابزار کم نداریم. ابزارهایی در دست داریم که می توانیم از آن ابزارها استفاده کنیم و به حق مان برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.