ما صاحب انقلابی هستیم که پاک ترین، ناب ترین، زلال ترین و کار آمد ترین نیروی انسانی را در طول تاریخ تربیت کرده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

حلول ماه رجب المرجب را محضر مبارک برادران و خواهران عزیز تبریک عرض می کنم. ما در زندگانی و در ارتباطاتی که داریم گاهی کمتر یا بیشتر رعایت حق خدا را نمی کنیم. همین باعث می شود که گرفتار معصیت و گناه شویم. وقتی کسی گناه می کند این گناه طبیعتا آثاری دارد. وقتی همانطور که کار خیری انجام می دهید آثاری دارد گناهی هم اگر انجام شود آثار دارد.

یکی از آثار گناه در زندگی ما این است که ما را غل و زنجیر می کند. در آیه ۳۸ سوره مبارکه مدثر فرمود: “کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَهٌ” ما در دنیا و آخرت با عمل و رفتارمان و آنچه که از این دنیا کسب می کنیم همراه هستیم. بخشی از عمل ما متاسفانه نافرمانی هایی است که به درگاه خدا هست و هر کسی کمتر یا بیشتر خطاهایی دارد. این خطاها و نافرمانی ها غل و زنجیری می شوند که انسان را می بندند. این غل زنجیر اجازه نمی دهد که انسان اهل پرواز به عالم معنا شود و اجازه نمی دهد که شما بال بزنید و در عالم آزاد و رها باشید. سنگین می کند و نمی توانید که رشد کنید.

گاهی اوقات آدم می خواهد ذکری بگوید و حال خوشی داشته باشد نمی شود. چرا نمی شود؟ باید برگردد و ببیند که قبلا چه کرده است؟ دیروز چه کرده است؟ چه گفته است؟ اینها زنجیر هستند و آدم را سنگین می کنند و آدم نمی تواند با خدا مناجات کند. گاهی اوقات که نمی توانیم مناجات کنیم اثرتنبلی نیست. اثر این است که ما خودمان را از آن حدی که باید داشته باشیم برای اینکه با خدا حرف بزنیم پایین تر آوردیم. خدای متعال هم از آنجایی که کریم است و از آنجایی که رحمان و رحیم است و از آنجایی که نسبت به بندگانش لطف دارد لطیف است در حالی که خبیر است. یک وقت هایی را قرار داد تا ما از آن فرصت ها و فرجه ها استفاده کنیم و این غل و زنجیرها را باز کنیم.اگر دعای مان مستجاب نمی شود چون خودمان را غل و زنجیر کردیم. اگر نفسمان نفس حق نیست چون خودمان را زنجیر کردیم. اگر حس می کنیم صدایمان به خدا نمی رسد چون خودمان را زنجیر کردیم. خودمان را با گناه خفه کردیم.

اما چه کنیم؟ خدا سه ماه عظیم رجب، شعبان و رمضان را برای باز کردن این غل و زنجیرها قرار داد. رجب که می شود خدا دنبال بهانه می گردد که ما را نجات دهد. فرمود اگر یک روز از این ماه را روزه بگیرید گناهان شما بخشیده می شود. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:رجب ماه استغفار امت من است. ” یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یَا مَنْ یُعْطِى الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ ” ای کسی که با عمل کم من لطف زیاد می کنی. ” یَا مَنْ یُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ ” من می گویم خدایا می خواهم خدا می هد. ” یَا مَنْ یُعْطِى مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً ” خدا آنقدر آقا است که اگر نگویی و نخواهی و نشناسید و سمت آن هم نروی هوایت را دارد و تنهایت نمی گذارد. خدایی که از سر آقایی و رحمت به شما لطف دارد. اعطا می کند و مرحمت می کند. حتی اگر نخواهید. حتی اگر با او حرف نزنید. حتی اگر با خدا قهر باشید او با شما قهر نیست. هم صدایتان را می شنود و هم جوابتان را می دهد. چون خدا بزرگ است. ” أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِیَّاکَ ” خدایا من گدا هستم. در ماه رجب گدایی را به درگاه خدا تمرین کنیم. با خدا حرف بزنیم و نجوا کنیم. لزومی ندارد حتما نیمه شب بلند شویم که البته آن افضل از هر چیزی است. همین که وقتی از سمت نمازجمعه به سمت منزل بر می گردید ذکر خدا را بگویید. خدایی که هیچ کسی غیر از او سزاوار سبحان الله گفتن نیست. خدا آقا و مولا و عاشق شما است پس با خدا حرف بزنید و ماه رجب فرصت بسیار عجیبی برای این معنا است.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

میز خدمت

از میز خدمتی که ادارات مختلف در مصلی برگزار می کنند متشکر هستیم. در جلسه ای هم که با دوستان شهرداری و شورای اسلامی شهر زابل داشتیم. قرار شد که شهرداری پایه ثابت میز خدمت در نمازجمعه باشد و مداوم برقرار باشدو بعد از فرمانداری خواهش کنیم که این کار را بکند و بعد ان شاءالله یک بخشی از مصلی به شکل دائمی خدمات رسانی عزیزان ادارات و نهادها در روزهای جمعه قبل و بعد از نمازجمعه به مردم باشد.

حمایت از ارگان های نظامی و انتظامی

اخیرا خبری از حمله تعدادی از اراذل و اوباش به یکی از مامورین خدوم نیروی انتظامی منتشر شد. البته کم اینگونه اتفاقات را در کشور می بینیم و گاهی پیش می آید که انسان های معلوم الحالی نسبت به نیروهای خدوم انتظامی اسائه ادب می کنند. بنده خواهشی که از قوه قضاییه دارم این است که در این موارد فوری، قاطع و بدون اغماض باید برخورد شود. وقتی نیروی انتظامی و مرزبانی و نیروی نظامی ما امنیت نداشته باشد چه کسی می خواهد امنیت داشته باشد.؟ واقعا باید برخورد قوی شود و از طرفی این عزیزان مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرند. کسانی که از امنیت این کشور و مردم دفاع می کنند در هر کدام از ارگان های نظامی و انتظامی که هستند وظیفه است که از آنها حمایت شود. توقع داریم که هم دستگاه قضایی و هم بقیه دستگاه ها در این جهت حامی و پشتیبان و حمایتگر این عزیزان باشند.

حکومت مبتنی بر ولایت فقیه دستاورد بسیار عظیم انقلاب اسلامی است.

در مورد انقلاب اسلامی و دهه فجر جمله ای را عرض می کنم. ما در انقلاب مان دستاوردهای زیادی داریم اما شاید بعد از برپایی نظام اسلامی و بعد از معرفی نظام مبتنی بر ولایت فقیه که قطعا در تاریخ بشر بعد از حکومت محدودی که اولیای الهی داشتند در تاریخ بی نظیر است. حکومتی که در راس آن یک فقیه عادل و جامع الشرایط و آگاه به زمان و مدیر و مدبر به عنوان رکن رکین و اصل اصیل این حکومت است. این دستاورد دستاورد بسیار عظیمی است که اگر سالها از این دستاورد حرف بزنیم باز هم جا دارد.

رویش های انقلاب و تربیت جوانان آگاه، عالم، دانشمند و بصیر که هرکدام شان می توانند دنیایی را تحت تاثیر خودشان قرار دهند.یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

اما در کنار این یکی از دستاورهای انقلاب اسلامی باوری است که در جوانان این مملکت اتفاق افتاد. رویش های عظیمی است که به وجود آمد. این انقلاب افرادی را در دل خودش و در کوران اتفاقات سنگینی که افتاد تربیت کرد که اینها هرکدام شان می توانند دنیایی را تحت تاثیر خودشان قرار دهند. تربیت شخصیتی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی پرونده انقلاب اسلامی را نورانی تر می کند. تربیت جوانانی آگاه، عالم، دانشمند و بصیر که امروز با خدمات علمی و کارها و مجاهدتی که می کنند.

در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان ضمن پیگیری موضوع، ان شاءالله ماهی یکبار به شما دقیق خواهیم گفت که کار کجاست.

طرح انتقال آب از دریای عمان به سمت استان سیستان و بلوچستان که کار الحمدلله از چابهار شروع شده است. ما هم ان شاءالله ماهی یکبار به شما دقیق خواهیم گفت که کار کجاست. پروژه های دیگر را هم این کار را خواهیم کرد. همین پروژه انتقال آب که کار فنی و تخصصی و مطالعات سنگینی که دارد تمامش توسط جوانان خود ما انجام شده است. تمام این کار عظیم که با صدو بیست هزار میلیارد تومان شروع شده است و ان شاءالله امیدواریم که آقایان کار را سریع انجام دهند. همین جوانان و بچه های خودمان انجام می دهند. این یک افتخار و سند افتخار است. در همین سیستان در طرح ۴۶ هزار هکتاری که البته نواقصی هم دارد پنج هزار لوله گذاری در زیر این دشت و ایستگاه های پمپاژ آب و انتقال آب تا زمین های کشاورزی و طراحی و اجرای اینها تماما توسط جوانان خودمان اتفاق افتاد. اینها ارزش است. این جوانان ارزش هستند.

جوانان میوه شیرین جمهوری اسلامی

در نیروهای نظامی و انتظامی جوانانی می بینید که الحمدلله رب العالمین با انگیزه و مجاهد هستند و تمام قد برای دفاع از کیان، ایمان، دین و کشورشان محکم ایستادند. این جوانان سرمایه عظیمی برای ما هستند و اگر ما میوه شیرین جمهوری اسلامی را همین جوانان بدانیم کارنامه بسیار بزرگی است و اینها همه در پرتو حاکمیت اسلام و حاکمیت دین است. حاکمیت دین بود که به جوانان قدرت عرض اندام و توان داد.

مسئولین امر همت داشته باشند و کمر همت ببندند از نیرو و انرژی و از تخصص جوانان در جای خودش استفاده کنند.

 وقتی که در اصفهان جوانان روی سلول های بنیادی کار می کردند و خیلی آن جوانان را قبول نداشتند. رهبر حکیم و فرزانه ما تمام هزینه های آنها را داد و الحمدلله امروز ما یکی از تاثیرگذارترین کشورها در این حوزه و حوزه های مختلف هستیم. جوانان تحصیلکرده و فهیم و بصیر یک نعمتی است که خدا به ما داده است. که می طلبد که مسئولین امر همت داشته باشند و کمر همت ببندند از نیرو و انرژی و از تخصص اینها در جای خودش استفاده شود.

در چند روز پیش در سیستان به کارگاهی رفتم. کارگرانی داشت که دارای تحصیلات عالیه بودند. این زیبنده ما نیست. گرچه کار عیب عار نیست و آن جوان حاضر است که کار کند اما زیبنده ما نیست که جوان ما در دانشگاه درس بخواند و تحصیل کند و فارق التحصیل شود و بعد حاضر شود که کارگری کند. واقعا زیبنده نیست و باید فکری برای آن کرد.

ای کاش امید واهی به کسی داده نمی شد.

این روزها فضای مجازی و حقیقی پر از اخبار راجع به آب است. در این قصه حق آبه که در این چند هفته اتفاق افتاد بنده معتقدم که ای کاش بعضی اتفاقات نمی افتاد. ای کاش امید واهی به کسی داده نمی شد. ای کاش جوانان مطالبه گری که البته با دل پاک و نیت صادقانه وارد ماجرا می شوند تمرین کنند که حرف بزرگترها را گوش بدهند. امیرالمومنین امام علی علیه السلام می فرماید:” رَأْیُ الشیخ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الغُلامِ”رای و نظر پیر خردمند ازنظر من دوست داشتنی تر از هیجان جوانی است. البته مطالبه آب که توسط مردم اتفاق افتاد حق بود و باید هم ادامه پیدا کند. این یک اصل کلی است.

ماجرای حکم قرار دادن آتاترک برای مسئله آب رودخانه هیرمند توسط پهلوی اول چه بود؟ دشت نا امید چگونه بخشیده شد؟

قراردادی سال ۱۳۵۱ بسته شد که البته پیشینه ای هم دارد و بنده خواهش می کنم که رسانه ها پیشینه این قرارداد را به سمع و نظر مردم برسانند. اختلاف بین دو سمت هیرمند در باب آب مال امروز و دیروز نیست. آنی که این آب را بسته است یک گروه کوچکی که امروز بر گرده مردم مظلوم افغانستان حکمرانی می کند نیست. این یک پیشینه دارد. وقتی که گفتند که ما آب نمی دهیم حکومت وقت ما یعنی پهلوی اول، اولین اشتباهش این بود که آتاترک را برای اینکه مسئله هیرمند را حل کند حکم قرار داد. آتاترک زمینی از افغانها گرفت و به نفع افغانها حکم کرد. درست مانند عمروعاص. دشتی از پیکره این کشور به نام دشت ناامید جدا شد. زمین دادند که آب بگیرند. زمین را دادند و آب هم نگرفتند. سیستان امروز دارد چوب پهلوی را می خورد. یک وقت یک کسی گفت پهلوی آمد زهک بعد دید چه آب خوبی ، این آب از کجا می آید؟ گفتند از افغانستان. گفت فایده ای ندارد آب دست دیگران باشد. آبی که خودمان داریم فایده دارد. این حرف را باور کنیم از کسی که بخشی از این مملکت را دودستی به خاطر خوشایند انگلیس ها به افغانستان داد تا آب هیرمند تقسیم شود؟ آیا تقسیم شد؟ اختلافات بالا گرفت و قرار شد که هشتصد و بیست میلیون مترمکعب سالانه آب آن هم نه سیلاب . آب ورودی رودخانه هیرمند منتقل شود. از سال ۱۳۵۱ تا به امروز تقریبا پنجاه سال گذشته است. در این پنجاه سال چندبار افغانستان خلف وعده کرد؟

حق آبه هیرمند و حق آبه هامون حق قطعی سیستان است و نه کسی می تواند این را انکار کند و نه کسی می تواند این را نادیده بگیرد.

حال می گوییم مثلا سال گذشته آب نبود ولی بارها خلف وعده کردند. سوال: چرا مسئولین امر برای این قصه یک فکر جدی نکردند؟ کار به جایی برسد که آب خوردن ما وابسته شود؟ حال امروز ما با این اوضاع هستیم لذا حق آبه هیرمند و حق آبه هامون حق قطعی سیستان است و نه کسی می تواند این را انکار کند و نه کسی می تواند این را نادیده بگیرد. چه سیاسی و چه غیر سیاسی. این یک قراردادی است که بسته شده است. اگر آقایان طالبان معتقد هستند که این قراردادی که بسته شده است ملغی است. پس اگر ملغی است همه بندهایش  ملغی باشد. نمی شود که بخشی از آن را بپذیرید و بخشی از آن را نپذیرید. هم طالبان و هم غیر طالبان این را باید بدانند و مسئولین ما هم باید متوجه باشند که اگر سیستان دریا هم بشود این حق باید گرفته شود. چون حق ما است. مگر مردم ما در این چهل سال به همسایه شرقی خیانتی کردند که امروز باید با این معضل روبرو شوند؟البته بنده یقین دارم که مسئله ان شاءالله حل می شود و شکی در این معنا ندارم. آنها چاره ای ندارد جز اینکه آب را به سیستان برسانند و این اتفاق خواهد به امید خدا با متانت مردم خواهد افتاد.

مطالبه گری حق مردم است.

تکرار می کنیم که مطالبه گری مردم حق آنان است و کسی نباید این را سلب کند. درست که ما در روش ها اختلاف نظر داریم. شاید روشی که اتفاق افتاد بنده نپسندم و نپپسندیم و قبلا هم گفتم و بعد از آن هم گفتم اما ربطی به اصل مطالبه ندارد و اصل مطالبه حق مردم است و باید طلب شود.

نباید فقط چشممان به حق آبه هیرمند باشد. باید منابع متعدد تامین آب داشته باشیم.

آیا ما فقط و فقط چشممان به این آب باشد؟ خیر. ماباید منابع متعدد تامین آب داشته باشیم. این را همه می دانند. بنده قبلا هم گفتم که این آبی که قرار است از دریای عمان بیاید فعلا تخصیصش برای صنعت است اما ان شاءالله تخصیص شرب هم خواهد گرفت. از آن طرف چاه های ژرف هم که تقریبا این مسائل را روزانه پیگیری می کنیم وبا مسئولین مختلف صحبت می کنیم و ممکن است که بنده هم مجبور شوم چند سفر به تهران بروم و با بعضی از مسئولین ارشد جلساتی داشته باشیم. دارد یک اتفاقاتی می افتد.

آقایان مسئولین آنچه که این مردم می خواهند این است که بیایید و مسائل را با عدد و رقم توضیح دهید.

آقایان مسئولین اما آنچه که این مردم می خواهند این است که بیایید و دقیق و قشنگ و با عدد و رقم واقعی و قابل فهم این را برای مردم توضیح دهید. آنچه که رسما ابلاغ شده است و ابلاغیه دارد و مجری پذیرفته است و در ردیف اجرا قرار گرفته است و کار روی زمین دارد انجام می شود. آن را گزارش بدهید. واقعا به مردم بگویید که این کار در چه وضعیتی است. همین چند دقیقه پیش آقای استاندار با بنده تماس داشتند و به ما گفتند که ان شاءالله خدمت شما خواهند رسید و مسائل را با عدد و رقم توضیح خواهند داد. ما از آقای استاندار این را خواستیم و ایشان هم به بنده قول دادند که بیایند و در حضور شما اینها را توضیح دهند و ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد.

یکی از آسیب هایی که در این چند هفته داشتیم این بود که مسئولین امر نیامدند راحت با مردم حرف بزنند.

یکی از آسیب هایی که در این چند هفته داشتیم این بود که مسئولین امر نیامدند راحت با مردم حرف بزنند. آقایان با خبرگزاری ها مصاحبه کردند. اینها همه درست اما وقتی شما رودررو و چهره به چهره با مردم حرف می زنید خیلی متفاوت است. روبروی مردم بایستید مردمی که همه ی وجود شما مدیون این مردم است با این مردم حرف بزنید. لذا مسئولین عزیز اگر حس می کنید توان کاری را ندارید. حضرت آقا فرمودند که اگرکاری را نمی توانید انجام دهید بگویید که نمی توانید. مردم شما را می فهمند. شما کارتان را بکنید و بگویید که جایی توان ما بیشتر از این نیست. خود مردم به شما کمک می کنند.

اگر طرف مقابل به دنبال امتیاز گرفتن است شما هم از ابزارتان استفاده کنید.

آقایان مسئولین، در مواجهه با مسئله حق آبه اگر طرف شما به دنبال این است که از آب به عنوان ابزاری برای گرفتن امتیاز از شما استفاده کند شما هم ابزار بسیاری در دست دارید.شما هم از ابزار خودتان استفاده کنید. ما نمی گوییم که به مردم مظلوم افغانستان ظلم شود. هرگز این نگاه ما نیست. آنها عزیز ما هستند. آنها برادر و خواهر ما هستند. خیلی از طوایف سیستان هم این طرف مرز هستند و هم آن طرف مرز هستند. اینها پاره تن ما هستند. اما حق آبه حقی است که باید گرفته شود. اگر مذاکره جواب نمی دهد اصرار نکنیم که باز هم مذاکره کنیم. از ابزارمان استفاده کنیم. بنده این را به مسئولین اجرایی، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه عرض کردم که بخواهیم که آقایان از ابزارشان استفاده کنند. ابزار خوبی هم دستشان هست. وقتی چالشی به وجود می آید باید این چالش را حل کرد. بنده اطمینان دارم که مسئولین پیگیر مسئله هستند چون اینها بچه های همین انقلاب هستند. بچه های خودمان هستند و بیگانه نیستند. اما مشکل بعضی هایشان این است که نمی آیند با مردم حرف بزنند. وقتی مردم مطلع نیستند شما چه می کنید و بعد هم در فضای مجازی هر کسی هر طور دلش می خواهد خبر می هد. بنده به دنبال این نیستم که به شما نوید بدون پشتوانه بدهم اما مطمئن هستم که مسئله حل می شود. فقط از آقایان خواهش می کنم که بین مردم بیایند و با مردم صحبت کنند و مطمئن باشند خیرات بسیاری دارد. ما صاحب انقلابی هستیم که پاک ترین، ناب ترین، زلال ترین و کار آمد ترین نیروی انسانی را در طول تاریخ تربیت کرده است و این بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.