هوشیار و بیدار باشیم که موضوع حق آبه سیستان مشمول مرور زمان و فراموشی نشود.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

ایام ماه معظم رجب هست و روایتی است اَلسَّیِّدُ عَلِیُّ بْنُ طَاوُسٍ فِی  اَلْإِقْبَالِ ، عَنِ  اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِی اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ  اَلدَّاعِی. فَإِذَا دَخَلَ  شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ اَلْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى : أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِی اَلشَّهْرُ شَهْرِی وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِی وَ اَلرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ .

خدا در آسمان ملکی را قرار داد و آن ملک کارش این است که قبل از اینکه ماه رجب آغاز شود آن ملک ندا می دهد هر شب تا صبح ندا می دهد که خوش به حال اهل ذکر. خوش به حال آنها که به یاد خدا هستند. خوش به حال آنها که تسبح الهی می گویند. خوش به حال آنها که اهل خلوت با خدا هستند. خوش به حال کسی که بله قربان گوی خداست.

خدا می فرماید: من همنشین هر کسی هستم که بخواهد با من بنشیند. هر کسی مرا اطاعت کند من هم اطاعتش می کنم. من بخشنده هستم برای کسی که از من طلب بخشش کند. ماه رجب ماه من است. بنده هم بنده من است. رحمت هم رحمت من است. پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت می کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است.

از خدا بخواهیم که ما را بخشد. ذکر خدا را بگوییم صلوات بگوییم. فرمود تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق ذکر کثیر است. مشکل اینجاست که ما در اثر معاصی که داریم زبانمان خوب نمی چرخد تا با خدا حرف بزنیم و از خدا بخواهیم.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

هوشیار و بیدار باشیم که موضوع حق آبه سیستان مشمول مرور زمان و فراموشی نشود.

هوشیار و بیدار باشیم که موضوع حق آبه سیستان مشمول مرور زمان نشود. مطالبه ای شد و مطالبه ی به حقی هم بود و هست. آب مورد نیاز مردم باید تامین شود بخشی از آن حق آبه است باید فراهم شود و بخشی هم منابع دیگر است. اگر مطالبه مردم مشمول زمان شود این مسئله ممکن است که به فراموشی سپرده شود. زمین تشنه فراموش نمی ماند. سیستان آب می خواهد.

واقعیت این است در موضوع آب یک عزم جدی و قاطع ندیدم.

بنده در این مدت با احترام به زحماتی که خیلی ها در استان و در کشور کشیدند. واقعیت این است در موضوع آب یک عزم جدی و قاطع ندیدم. شاید بوده و ما خبر نداریم. مسئولین هم که گذشته ها اینگونه بودند و ظاهرا آقایان فعلی هم اینگونه هستند که همیشه باید یک سری مطالب را از مردم مخفی نگه داشته شود. اخباری که دوستان و عزیزان می گفتند چه شد؟ چپ و راست مصاحبه و سخنرانی و بیانیه می دادند.

مبادا خدایی ناکرده پس این همه جلسه اتفاق خاصی نیافتد.

موج حوادث تلخ وشیرین این ماجرا، تلخ مثل آنچه که در مرز اتفاق افتاد حادثه قشنگی نبود تلخ بود. شیرین مثل آن پویشی که مردم به راه انداختند و مسئولین را به حرکت واداشتند. موجی ایجاد شد. مبادا کسانی با این موج برای خودشان کیسه هایی دوخته باشند. مبادا خدایی ناکرده پس این همه جلسه اتفاق خاصی نیافتد. سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۱۱۴ می فرماید: “لَا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ” بسیاری از این در گوشی حرف زدن ها و صحبت ها و جلسات محرمانه و پشت درهای بسته خیری در آن نیست.” إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَهٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَیْنَ النَّاسِ” الا اینکه امر به امر خیری و کار درستی باشد. امیرالمومنین علیه السلام بین مکه و مدینه در مسیر راه چاهی حفر کرد. آب بالا آمد. گفتند آقا چه آبی. سریع فرمودند که برای رهگذران وقف کردم. ممکن است که کسی از اینجا عبور کند و تشنه باشد علی برای او چاه حفر کرد. علی علیه السلام اهل اقدام بود. نبی خدا اهل اقدام بود.

مردم را قانع کنید.

مردم به صداقت مسئولین شان باور دارند. می دانند که بندگان خدا قصد خدمت دارند. قصد خوب خوب است اما کافی نیست. اینکه نیت کنیم که مشکل آب سیستان را حل کنیم خوب است اما کافی است؟ خیر. چند بار در نمازجمعه و در جلسات و تماسها گفتیم که عزیزان بیایید و واضح و بدون تعارف با مردم سخن بگویید. برنامه ها را توضیح دهید و مردم را قانع کنید.

گفتار درمانی هم که به یک اپیدمی در بین بعضی از مسئولین تبدیل شده است. تا موردی شود یک وعده کوچکی بدهند تا ببینیم بعد چه می شود.

یک خواسته ای مطرح شد و یک مطالبه ای گفته شد و پویشی به راه افتاد و مردم آمدند و گفتند. یک ماه گذشت. دو ماه گذشت. پنج ماه گذشت. یک سال گذشت بعد چه؟ گفتار درمانی هم که به یک اپیدمی در بین بعضی از مسئولین تبدیل شده است. تا موردی شود یک وعده کوچکی بدهند تا ببینیم بعد چه می شود. آب الان می رسد صدایش را گوش بدهید… مردم هم مانند کسانی که رویت هلال ماه آخر ماه مبارک رمضان می کنند غبار یا پرنده ای را می بیند می گوید که هلال ماه است. چرا ؟ چون مدام منتظر ماه است.فضایی که در این مدت ایجاد شد فضای زیبایی نبود. عرض کردم که شیرینی هایی داشت البته که تلخی هایی هم داشت.

آقایانی که اتاق های آنها باید جای دیپلماسی فعال برای جمهوری اسلامی ایران باشد به چه حقی حیاط خلوت کسانی می شود که قانون اساسی این مملکت را تبعیض آمیز می دانند؟ بروید و به فکر آب مردم باشید. مردم از شما توقع دارند که یک کاری انجام دهید.

آب چه شد؟

 نماینده محترم ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان هم خطاب به مسئولین فرمودند که یک تکانی به خودتان بدهید.اگر قرار است که مشکل آب با حرف درست شود که فکر نمی کنم مسئولین بهتر از ما بتوانند حرف بزنند. بگویید حرف ها را ما می زنیم و شما برای استراحت به منزل بروید. از کسانی که در این زمینه زحمت کشیدند ممنون هستیم. از نزدیک شاهد بودم که بعضی از عزیزان تلاش کردند و پیگیری کردند. آقای استاندار شاید چند بار با بنده تماس گرفتند و مطالبی را بیان کردند. دست شما درد نکند اما آب چه شد؟ این سوالی ساده است و سخت نیست.آب چه شد؟ آدرس دقیق مشکل چه است؟

اگر با معامله مشکل آب حل می شود. بسم الله

اگر قرار است برای آب معامله بشود معامله کنید. ما نفت، گاز، برق و آب تصفیه شده، راه و ترانزیت داریم و ما این همه امکان و ابزار داریم. اشکالی ندارد بشینید و با آنها معامله کنید. اگر با این درست می شود. بسم الله. مردم برنمی تابند که بگوییم حاج آقا هیچ حرفی نزنید و هیچ کسی چیزی نگوید که آب می آید. آن کسی که نمی خواهد آب بیاید مگر کور است؟ آن هم می بینید که آب می آید. ولی در این دو یا سه ماه فهمیدیم که یا قرار نیست اتفاقی بیافتد و یا اگر قرار است اتفاقی بیافتد می خواهد شگفتانه باشد یک دفعه کلی سیستان پر آب می شود.

انقلاب ثابت کرده است که هرگاه سختی آمد خدا راه نجات فرستاد.

چهل و سه سال از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ای را برای همه ثابت کرد و همه عالم این را می دانند که انقلاب در بن بست نیست. سیستان هرگز از موالیان امیرالمومنین علیه السلام خالی نخواهد شد. به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد. گوشت و تن و روح این مردم اینجا تنیده شده است. سیستان آب پایدار خواهد داشت. انقلاب ثابت کرده است که هرگاه سختی آمد خدا راه نجات فرستاد.

به کسی ظلم نکن که غیر از خدا کسی را ندارد.

امام حسین علیه السلام وصیتی به امام سجاد علیه السلام دارد و می فرماید: پسرم به کسی ظلم نکن که غیر از خدا کسی را ندارد. آن کشاورزی که منتظر آب است کسی جز خدا ندارد. آن دامداری که دام مولدش را کشتارگاه می برد کسی غیر از خدا ندارد. آن روز نیاید که به این نتیجه برسیم که در ظلم به اینها شریک هستیم می خواد طالبان باشد یا غیر طالبان باشد و یا می خواهد یک کشاورز افغان باشد و یا یک وزیر در این مملکت باشد.

خدا را قسم می دهیم به حق زهرای مرضیه سلام الله علیها که مادر شیعه است. مادر عزیز ما است. مادر خوب و دلسوز ما است. خدا را با مادر پهلو شکسته مان قسم می دهیم که راه نجات و عزت در سیستان را هموارتر بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.