مسئولین محترم راجع به حق آبه اگر قراری، وثیقه و عهدی و پیمانی گرفتید محکم کنید. به قول قرآن کریم پیمان غلیظ، پیمان محکم و موثق ببندید

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

ماه معظم شعبان آغاز شد. ماهی عظیم که مقدمه ای بر ماه مبارک رمضان است. خدا ما را قابل دانست که ورود ماه شعبان را درک کنیم. ماه شعبان ماه ارتباط با خدا و ماه نزدیکی به حضرت حق است. در این ماه مناجات های مختلفی داریم. دعاها و اعمال متنوع داریم. خاصه احیای شب نیمه شعبان را در این ماه داریم که بسیار پر فضیلت است. میلاد مسعود سیدالشهدا علیه السلام، زین العابدین علیه اسلام و قمر بنی هاشم علیه السلام از اتفاقات مبارک در ماه شعبان المعظم است.

در بین ادعیه و اذکاری که در ماه شعبان خیلی سفارش شده است یکی مناجات معروف شعبانیه است و یکی هم صلوات شعبانیه است. که از هر کدام فقره ای را محضر مبارک شما به عرض می رسانم. قبل از آنی که این فقره از مناجات شعبانیه را محضر عزیزانم قرائت کنم. عرض می کنم که هر کسی در طول زندگی بزرگترین سرمایه اش مالی نیست که جمع می کند. اساسی ترین سرمایه اش ماشین زیر پا و خانه ای که در آن ساکن هست و حتی جایگاه اجتماعی او نیست. اینها همه میوه و فروع یک سرمایه دیگر هستند. سرمایه اصلی هر کسی در دنیایی که زندگی می کند آبرو، حیثیت و حرمت او است. حفظ آبروی مومن وظیفه و تکلیف است. چگونه حفظ شود؟ عیوب او باید پوشیده شود. عیوب برادر مسلمان را نباید جار زد. به هر ترتیب باید آبروی مسلمان را حفظ کرد که خدا ستارالعیوب است. این خصوصیت و این وصف الهی در مناجات عزیز شعبانیه آمده است:

“إِلهِى قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنُوباً فِى الدُّنْیا” خدایا در دنیا گناهان مرا پوشاندی. امام رضا علیه السلام می فرماید: کسی که گناه می کند اگر خجالت بکشد از اینکه این گناه برملا شود. همین که خجالت می کشد و سعی می کند که مخفی نگه دارد. خدا به خاطر همین او را می بخشد. حیاء نسبت به این مسئله مهم است. خدایا تو در دنیا پرده ای انداختی تا دیگران گناه مرا نبینند. معصیت مرا نبینند. واقعا اگر این پرده کنار می رفت چه اتفاقی می افتاد؟

“وَأَنَا أَحْوَجُ إِلىٰ سَتْرِها عَلَىَّ مِنْکَ فِى الْأُخْرىٰ ” حال که در دنیا روی معصیت من پرده کشیدی من در اخرت محتاج تر هستم که تو آبروی مرا حفظ کنی. ما در آخرت محتاجیم که خدا آبروی ما را حفظ کند. در آخرت محتاج تر هستیم چرا؟ چون آخرت یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ است. سریر ها و آنچه انسان ها در طول زندگی شان مخفی کردند روز قیامت برملا می شود. فردای قیامت آدم از برادر و همسر و فرزند خودش فرار می کند. چرا؟ چون برملا می شود و پرده کنار می رود. حال در مناجات شعبانیه دعا این است که خدایا در دنیا روی گناه پرده کشیدی و نگذاشتی که آبروی من برود. در آخرت من محتاج تر هستم که تو آبروی مرا حفظ کنی. واقعا اگر آبروی ما دست خومان بود و دست خدا نبود می توانستیم که حفظش کنیم؟

” إِلٰهِى قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَىَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لِأَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصَّالِحِینَ ” خدایا تو چقدر خوب هستی و چقدر با من خوب رفتار کردی که گناه مرا اجازه ندادی که دیگران حتی بندگان صالح ات متوجه شوند. خدایا تو به من نیکی کردی و منت گذاشتی. اجازه ندادی که بندگان شایسته و صالح ات به بدی های من آگاه شوند. گناهان مرا پوشاندی.

” فَلا تَفْضَحْنِى یَوْمَ الْقِیامَهِ عَلىٰ رُؤُوسِ الْأَشْهادِ ” خدایا روز قیامت که شهودی هست. آنجا دیگر زبان بدون اجازه من خودش حرف می زند. دست خودش بدون اجازه من حرف می زند. گوش خودش بدون اجازه من حرف می زند.  قلب خودش بدون اجازه من شهادت می دهد. خدایا در آنجا آبروی مرا حفظ کن. چقدر این مناجات شعبانیه لطیف است. و ما چقدر به خدا محتاج هستیم.

ان شاءالله در ایام ماه معظم شعبان از مناجات شعبانیه غافل نشویم. در کنار مناجات شعبانیه صلوات شعبانیه است. از فضائل و مناقب نبی مکرم اسلام که فرمود: “شعبان شهری” شعبان ماه من است. شعبان ماه صلوات بر محمد و آل محمد است. در این صلوات داریم:

” اللّهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبِى بِطاعَتِکَ ” خدایا قلب و دل مرا با اطاعت از خودت آباد و تعمیر کن.

” وَلَا تُخْزِنِى بِمَعْصِیَتِکَ ” خدایا با گناهی که مرتکب می شوم مرا خار نکن. درست است که من قدر تو را ندانستم و شان تو را ندانستم و نمک خوردم و نمکدان شکستم. درست گناه تو را مرتکب شدم. درست است که در برابر شمشیر کشیدم اما تو آقایی. خدایا مرا خارم نکن.

” وَارْزُقْنِى مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ ” عده ای هستند که دستشان خالی است و تنگ است. به قول معروف دستشان به دهان شان نمی رسد. خدایا به من رزق و روزی بده و کمک کن تا بتوانم به آنها کمک و مواسات کنم. ایام عید نزدیک است مبادا همسایه ای خجالت بچه اش را بکشد. مبادا همسایه ای داشته باشیم که از زن و بچه اش در ایام عید خجالت بکشد. هر چقدر که می توانیم و می شود و میسر است و توانمان است به فقرا برسیم. فقرا نعمت خدا هستند. منت دارند. در زیارت امیرالمومنین علیه السلام است: “السلام علیک یا کهف الفقرا” سلام بر تو ای پناه فقرا. ای ملجاء فقرا. ای کسی که فقرا به تو پناه می آورد. شب ها در خانه فقرا می رفت و نان و خرما می برد. یک بار و دو بار هم نه. مدام زندگی علی علیه السلام همین بود. خوش به حال کسانی که اهل مواسات مومنانه هستند. خوش به حال کسانی که اگر دو لقمه دارند یک لقمه را با همسایه فقیر می خورند. یک کسی نزد امام صادق علیه السلام رسید عرض کرد آقا شیعیان شما در فلان جا خیلی مردمان خوبی هستند. فرمود: اغنیاء و توانمندها در خانه فقرا می روند؟ گفت: نه، فقرا درب خانه آنها می آیند برای گدایی. فرمود: اینها چطور خیال می کنند که شیعه ما هستند؟

” بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ ” خدایا با آنچه که از فضلت به من دادی و عنایت کردی که دستم به دهانم می رسد و شرمنده زن و بچه ام نیستم. همین که شرمنده زن و بچه ام نیستم از فضل تو است. حال به من این کمک را بکن تا من هم دست دیگری را بگیرم و به فقرا کمک کنم. جالب اینجاست که در صلوات شعبانیه بعد از اطاعت خدا و بعد از اینکه می گوید خدایا مرا خار نکن. بلافاصله به یاد فقرا است. انگار وقتی دارد با خدا مناجات می کند باز هم باید به فکر فقرا باشد.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

تشکر از از برپایی میز خدمت

از برپایی میز خدمتی که امروز در نمازجعه زابل برگزار شد و حضور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان صمیمانه تشکر می کنیم و امیدواریم که این فرآیند و رویه ان شاءالله ادامه داشته باشد و شاهد حضور دیگر مسئولین ارشد استانی برای پاسخ دادن به مردم شریف باشیم.

در مورد حق آبه موضوعی که مدت ها است که دغدغه مردم است و در خطبه های نمازجمعه هم مرتبا انعکاس داشته است چند مطلب را لازم می دانم به محضر شریف عزیزانم عرض کنم.

قدردانی از تلاش همه کسانی در جهت ورود آب به سیستان عزیز پیگیری کردند

ابتدا همه کسانی که در جهت ورود آب به سیستان عزیز پیگیری کردند از ایشان تشکر می کنیم و از هر کسی که در این جهت کار مثبتی انجام داد و تاثیر مثبت داشت ممنون هستیم چه از مردم هوشیار و عزیزمان و چه از مسئولینی که مذاکرات طولانی داشتند. گرچه موضوع حق آبه خیلی نیاز به مذاکره نداشت اما زحمت فراوان کشیدند. تلاش جمعی اتفاق افتاد که مقداری آب ضعیف و کم هم آمد. باید قدردان تلاش همه کسانی که زحمت کشیدند باشیم.

اما در موضوع حق آبه نکاتی را نباید فراموش کرد:

آقایان مسئول باید هوشیار باشند

خطابم به آقایان مسئولین عزیز است که ما آن طرف مرز یک حکومت مسقر قانونمند قانون مدار دارای شیوه نامه های درستی نداریم یعنی همانطور که آب باز می شود ممکن است صبح یک نفر از خواب بیدار شود و بگوید آب بسته شود. در افغانستان معلوم نیست فردا چه کسی حاکم است و کارها چگونه است. لذا آقایان مسئول باید هوشیار باشند.

مسئولین محترم عهد و پیمان محکم ببنید/ استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی

مسئولین محترم اگر قراری، وثیقه و عهدی و پیمانی گرفتید محکم کنید. به قول قرآن کریم پیمان غلیظ ببندید. پیمان محکم و موثق. یکی از راه های محکم کردن پیمان هم این است که از ریش سفیدان و صاحب نفوذهای دارای امتیازات اجتماعی در آن طرف مرز استفاده کنید. همانطور که قبلا هم عرض کردم ای بسا در برخی از مسائل از جمله موضوع حق آبه دیپلماسی عمومی از دیپلماسی رسمی کارسازتر باشد. دیپلماسی عمومی همیشه نشان داده است که موفق بوده است بنابراین اولین توصیه ما به آقایان مسئولین این است که این عهد و پیمان را محکم کنید و بزرگان طوایف، قبایل و خانواده ها در آن طرف مرز را که با این طرف خویشاوند هستند و این جوشش را که بین مردم در دو طرف مرز هست را به عنوان یک ظرفیت نگاه کنید.

لایروبی مسیر آب را جدی بگیریم

از آن جایی که این آب، آب پر فشاری نیست لازم است که سر راهش هم مانعی نباشد. لایروبی را باید جدی بگیریم. جدی تر از گذشته. برخی اخبار حاکی از این است که در داخل مرزهای خودمان هنوز لایروبی ها به شکل قوی اتفاق نیفتاده است. بنده نرفتم و ندیدم اما موثقینی برای بنده گفته اند که از سد جریکه تا چاه نیمه آن طور که باید لایروبی نشده است. این باعث می شود که این فرآیند به دست خودمان کند شود. این یک مسئله است که باید مسئولین ما پیگیر باشند. هر کجا لازم است که لایروبی شود بلافاصله باید لایروبی شود البته باید می شد. بد است که امروز بگوییم لایروبی شود. امسال بارندگی هایی که در سرشاخه های هیرمند و فراه رود در افغانستان به شکل برف بوده است چندین برابر سال گذشته بوده است و احتمال اینکه سیل بیاید بسیار بالاست. مسیرهای آب باید باز باشد. مخصوصا در سمت هامون مسیر برای سیل و دشتمال باید باز باشد تا آب وارد هامون شود.

مسئولین امر راجع به موانع و خاکریزها شفاف سازی کنند.

اشاره کنم به گپ و گفتی که راجع به خاکریزی که در مرز هست و عده ای معتقدند که مانع ورود آب است و عده ای معتقد هستند که مانع ورود آب نیست لذا خواهش می کنم مسئولین امر که می بایست توضیح دهند خصوصا حفاظت محیط زیست یا ارگان های دیگر شفاف و واضح این را تبیین کنند. اگر مانعی هست برطرف کنند و اگر مانعی بوده و برطرف شده است توضیح دهند. سه خبر را ما شنیدیم. مانع هست. اصلا مانع نیست. مانعی بوده است و برطرف شده است. تکلیف مردم روشن شود و این مسئله نیازمند به شفاف سازی است.

برای سیل احتمالی آمادگی داشته باشیم و لایروبی لازم صورت گیرد.

لذا از سد جریکه تا چاه نیمه باید موانع برطرف شود و اگر در هامون صابری هم جایی مانعی هست برطرف شود و چه برای سیل احتمالی که شاید باشد و ما خبر نداریم این آمادگی باشد. وقتی نباشد که سیل بیاید و بگوییم ای دل غافل فلان جا خاکریز زدیم و آب وارد هامون نمی شود. موانع را باید برطرف کنیم. هر کسی هم که مسئول است این کار را انجام دهد.

استفاده بهینه از آب و تلاش برای دریافت بیشتر آب

استفاده از آبی که آمده است باید بهینه باشد. آب از طلا ارزشمندتر است. و این آخر قصه نیست و اول کار است. باید مراقبت شود که حق آبه ایران تا آخرین قطره اخذ شود و آنچه که بیش از این نیاز است با تعامل و توافق بیش از ۸۲۰ میلیارد مترمکعب تهیه شود. اگر قرار بر خرید است بسم الله. و اگر قرار بر استفاده از امکانات است بسم الله. اگر قرار بر صدور خدمات خاص چه فنی و مهندسی و امثال اینها است بسم الله. لذا تا اخرین قطره آب باید بیاید و این اموراتش دقیق باشد و محاسبه شود و مسئله مهمی که وجود دارد طبعا با این خشکسالی هایی که بوده است این مقدار آب کافی نخواهد بود. باید تعامل شود و اگر لازم به معامله است معامله شود و اگر لازم به خرید است خرید انجام شود. به هر حال از امروز مسئولین به فکر باشند. به گونه ای  نباشد که یک دفعه مواجه این باشیم که آب کم داریم و مشکلات گذشته بخواهد تکرار شود.

با مشورت هایی که با کارشناسان کردیم و خواهیم کرد مطالبات مردم را دسته بندی کردیم. به فضل خدای متعال وارد خواهیم شد و مورد مطالبه قرار خواهیم داد. مسئله مرز ان شاءالله من بعد با هم بیشتر سخن خواهیم گفت.

موضوع طرح رزاق برای ما روشن شود. مسئله بازارچه های محلی و مرزی و مردمی، مسئله کوله بری و پیله وری، مسئله معافیت گمرکی برای مردم که الان انصافا از موانع است. یک کسی می خواهد کوله بری کند باید مالیات وگمرک پرداخت کند در حالی که بنده خدا مبلغی را با قرض فراهم کرده است حال یک مالی را هم آماده کرده است که آن طرف مرز بفروشد. حال بیاید این قدر مالیات و گمرک بدهد و آنوقت به گونه ای بنده خدا گرفتار کاغذ بازی شود که بگوید اصلا نخواستیم. لذا اینها باید تسهیل شود و موانع برطرف شود و از طرفی هم تولید بهتر شود. این مطالب را ان شاءالله بعدا مورد بحث قرار خواهیم داد.

معافیت مالیاتی و بحث پرداخت عوارض گمرکی و عواید گمرکی برای کوله بران و پیله وران و کارهای خرد به نظر ما از الزامات این ماجرا است. کسی که یک تجارت سنگین دارد او باید گمرک بدهد ولی بنده خدایی که در حد چهارصد دلار می خواهد جنس صادر و وارد کند این گرفتن گمرک و عوارض و مالیات به نظر می آید شاید خیلی دردی را دوا نکند.

مسئله مرز خیلی مهم است. مسئله اجازه فروش اقلام و مازادی که وجود دارد برای مردم بسیار مهم است. مسئله سوخت قصه اش حل شود. اگر مردم مجاز هستند که سوخت را معامله کنند بسم الله راه را باز کنیم و اگر مجاز نیست این یک بام و دو هوایی که در استان هست آرام آرام دارد محل سوال می شود و شده است که چرا یک جا باید باز باشد؟ و راحت ببرند و بیاورند و مناشع رسمی هم داشته باشد و یک جا هم کاملا محکم بسته باشد؟ اگر باید بسته باشد چرا بعضی جاها آنقدر باز است که در جمع کردنش مشکل داریم؟ اگر باید باز باشد که سیستان چرا باید محروم باشد؟  سیستان آب که نیست. مرز هم نباشد. صنعت هم که نداریم، چه باید داشته باشیم؟ وقتی آب نیست، کشاورزی نیست. دامداری نیست. صیادی نیست. وقتی مرز نیست و مرزنشینان امکان جایگزینی کشاورزی با درآمد دیگر ندارند و از آن طرف هم صنعت و کارخانه و امثال اینها را هم نداریم. مردم بندگان خدا می مانند که چطور زندگی خویش را اداره کنند.

مسئولین هم این مطالب را اطلاع دارند و گاها با بنده صحبت می کنند. چند شب پیش آقای استاندار قریب به دو ساعت صحبت کردیم. پیگیری های خوبی انجام شده است اما امیدواریم که این پیگیری ها سرعت پیدا کند و ان شاءالله با نشاط بیشتر ادامه یابد. بنده به آقایان گفتم که برای مردم سیستان حتما تا قبل از عید یک خبر خوش داده شود. خبر خوش واقعی نه وعده و وعید و خواهد آمد و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.