آقایان سیاسی لطف کنید و از نظامیان یاد بگیرید./ مسئول حفظ اقتدار این مردم هستید.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

ماه شعبان المعظم هستیم و ماه زمینه حضور بر سر سفره خان رحمت حضرت حق هستیم. ماه شعبان مقدمه و زمینه ساز است مانند ماه رجب که آن هم زمینه ساز است.

یک شخصی از امام صادق علیه السلام راجع به ماه شعبان سوال کرد که چه عملی در ماه شعبان افضل است و چه عملی در ماه شعبان است که انجام دادنش موجب کمال و رشد است. وجود مقدس امام صادق علیه السلام در این باره جوابی دادند که کلا دو کلمه است. آن عملی که در ماه شعبان المعظم افضل اعمال است و سفارش خاص شده است این دو هست. امام صادق علیه السلام فرمود:” الصَّدَقَهُ و الإستِغفارُ” در ماه شعبان حتما دو کار کنید. اول اینکه حتما صدقه بدهید. دوم اینکه استغفار کنید.

صدقه مال شما را تطهیر می کند. استغفار روح شما را تطهیر می کند و شما برای اینکه وارد ماه مبارک رمضان شوید هم باید مال تان را پاک کنید و هم روح خویش را پاک کنید. خیلی از ما هستیم که حلال زندگی می کنیم. درآمدمان حلال است. به قول معروف سر کسی را کلاه نمی گذاریم. روی معامله غش نمی کنیم. مراقبیم که جانب انصاف را رعایت کنیم. مواظب هستیم که جانب انسانیت را مراعات کنیم. مواظبیم که جانب افراد مستمند و فقیر را داشته باشیم. این همه قصه نیست.

ما خیال می کنیم که اگر مالی را حلال به دست آوردیم پس سعادتمند هستیم. این بخشی از مسیر سعادت است. بخش دیگر این است که این مال را کجا خرج کنیم؟ بله ممکن است که کسی مالی را حلال به دست بیاورد و اسراف کند. فردای قیامت برای همان مال حلال باید جواب دهد. خدا به تو داد و کمک کرد پس همه ماجرا خودتان نبودید و خدا داده است. اگر کسی مالی را حلال به دست بیاورد اما اسراف کند. فردای قیامت باید جواب دهد. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: مالی که به دست می آید اگر حرام باشد عقاب دارد. اگر حلال باشد هم حساب دارد از شما می پرسند.

حتی مسئولیت هایی که پیدا می کنیم. بزرگ یک طایفه و خانواده بودید. آقایی که بزرگ یک خانواده بودید چند صلح برقرار کردید؟ خودت بزرگ خانواده شدی یا خدا به تو عزت و آبرو داد؟ عالم و روحانی بودی، محترم بودی چقدر از این موقعیت اجتماعی استفاده کردی؟ اینها همه از موارد صدقه است.در مال جنابعالی فقرا چقدر سهم داشتند؟ آیا سراغ فقرا رفتید؟

آیا مالی را که خدا به تو داد حساب کردی که مشمول خمس می شود یا نمی شود؟ حساب کردی که مشمول زکات می شود یا نمی شود؟ ای بسا مالی را حلال به دست بیاوریم و با آن کار خیر هم انجام بدهیم. فردای قیامت بابت آن چوب هم بخوریم. مالی به دست آوردی و زکات آن واجب شد و نداید. رفتی و با آن زکات کار خیر هم انجام دادی. نه اینکه زکات را حساب کنید بعد بگویید برای خرج زکات اجازه می گیرم و برای فلان دختر فقیر جهیزیه تهیه می کنم این منظور نیست. به تو گفتند زکات مالت واجب است و در پاسخ گفتی زکات چیست؟ ولمان کن. زکات را باید به عنوان زکات شرعی واجبی که خدا تعیین کرده است باید به مواردی که در فقه اهل بیت علیهم السلام تعیین شده است پرداخت کنید. خمس را باید آن مواردی که در فقه اهل بیت علیهم السلام تعیین شده است و با اجازه مجتهد هزینه کنید. نتوانستید هزینه کنید مجتهد را وکیل می کنید که به جای شما هزینه کند.

آقا خمس مال خویش را نداده است. با پولی که خمس نداده کار خیر انجام داده است. فردای قیامت می گویند که تو با مال غصبی رفتی و کار خیر انجام دادید. آنی که برایش کار خیر انجام دادی می گوید که چرا مال حرام در زندگی من آوردی؟ خدا هم یقه شما را می گیرد و می گوید که چرا شما مالی را که باید در مسیر شرعی و درستش قرار می دادید قرار نداید و با من مخالفت کردی.

کسی پانزده سال زحمت می کشد و کار می کند اما هنوز مشکل مالی دارد آیا باید خمس بدهد؟ واجب است که حساب کند اما به او تعلق نمی گیرد. لذا حساب خمس با پول دادن فرق می کند.

اگر همه کسانی که زکات به ایشان واجب می شود که البته متاسفانه در سیستان عزیز به واسطه خشکسالی واقعا نمی شود خیلی توقع زکات داشت. اما اگر واقعا زکاتی داده شود و آنهایی که باید زکات بدهند مانند مردم سیستان که همواره زکات می دادند. فقیری نمی ماند. شما برگردید به سیستان شصت سال پیش و قبل. واقعا در سیستان فقر بود یا نبود؟ به خاطر اینکه کشاورز و دامدار دیندار بودند. الان آن کشاورز دیندار کشاورزی ندارد. دامدار دیندار دامداری اش ضعیف شده است. ان شاءالله اگر کشاورزی و دامداری سیستان تقویت شود شک نکنید از زکات مردم سیستان فقرای استان های دیگر هم غنی خواهند شد و این اتفاق به فضل خدا می افتد.

در ماه شعبان آنچه که خیلی مهم است دو چیز است: اول مالت را تطهیر کن حتی اگر یک تومانی است. حتی اگر در جیب شما صدتا تک تومانی هست تطهیرش کن. نترس که خدا جبران می کند. دوم دلت را تطهیر کن لذا امام صادق علیه السلام می فرماید: استغفار کن. با خدا آشتی کن و به خدا نزدیک بشو. مگر فریادرسی فریادرس تر از خدا است؟

در زیارت امیرالمومنین امام علی علیه السلام این را می خوانیم:”السلام علیک یاکهف الفقراء” سلام بر تو ای پناه فقرا. در جامعه کبیره می خوانیم: “ کَهْفِ الْوَرَى” اهل بیت علیهم السلام کهف الوری هستند. پناه همه عالم هستند. در صلوات شعبانیه می گوییم:” اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصِینِ ، وَغِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ” اهل بیت علیهم السلام پناه محکم هستند و پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: شَعبانُ شَهری” شعبان ماه من است. شعبان ماه پناه بردن به رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام است.

اهل بیت علیهم السلام پناه فقرا بودند. رفقا پناه فقرا باشید. هرچقدر که می توانید. کم و زیاد مهم نیست. به خدا ممکن است فقیری که هزار تومان پول دارد و این هزار تومان را بین خودش و همسایه فقیرتر عندالله ممکن است هزار هزار هزار برابر عزیزتر از آن کسی باشد که در یک چک که می نویسد مثلا صدهزار فقیر را سیر می کند. ما نمی دانیم معادلات الهی چه هست. وظیفه مان این است که به همدیگر رسیدگی کنیم.

ذکر استغفار را زیاد بگوییم. استغفار فقر را از بین می برد. ذکر استغفار دوستی و مودت و محبت را بین ما زیاد می کند. ذکر استغفار دنیای ما و آخرت ما را آباد می کند. چون وقتی استغفار کردم دلم آباد می شود. دلم آباد شد رفتارم درست می شود و اخلاقم درست می شود. ادبم درست می شود. کلامم طاهر می شود. همه زندگی من پاک می شود.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

کسی که دست به دامان قرآن کریم می شود خیلی زندگی اش بهتر است و برد می کند. قدرت، حاکمیت و عزت برای خداست.

در قرآن کریم موضوعات بسیار متنوعی داریم که این موضوعات راه را برای ما در دنیا و آخرت باز می کند. واقع مطلب این است که هر کسی که دست به دامان قرآن کریم می شود خیلی زندگی اش بهتر است و برد می کند. در آیه شریفه ۱۳۹ سوره مبارکه آل عمران می فرماید:” وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ” سست نشوید. غمگین هم نشوید. اگر شما ایمان داشته باشید بالاتر و برتر هستید. و در آیه شریفه ۱۶۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: “الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا” قدرت از آن خداست. می فرماید: “الحکم لله ” حاکمیت برای خداست. می فرماید: “العزه لله” عزت از آن خداست.

قدرت ایمان به خدا

شما از درب خانه که صبح بیرون می شوید. مستحب است که ذکری بگویید. مخصوصا کاسبان و بازاریان باید بگویند. “لاحول و لا قوه الا باالله العلی العظیم” نماز می خوانید. هفده رکعت نماز در شبانه روز هفده بار وقتی از سجده سر بر می دارید یا تشهد تمام می شود بلند می شوید و می گویید: “بحول الله و قوته اقوم و اقعد” من با حول و قوه خداست که می نشینم و بلند می شوم. از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که: آقا این در خیبر را چگونه از جا کندید؟ می دانید که در خیبر را چهار نفر آدم جابجا می کردند. امام علی علیه السلام فرمودند: به قدرت بازو نبود. به قدرت ایمان به خدا بود.

قوت و اقتدار از آن خداست

قوت و اقتدار از آن خداست لذا یکی از اسامی خدا این است: “عَزِیزٌ ذُو انتِقامٍ” خداوند عزیز است. خداوند مقتدر و شکست ناپذیر است. “العزه لله” ،” الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا” و”الحکم لله ” همه اینها می گوید که خدا مقتدر است و این اقتدار بعد از خدا از آن کیست؟ ” وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ” عزت مال رسول خداست. اقتدار پیغمبر اکرم، اقتدار اهل بیت علیهم السلام، اقتدار مومنین. آن عزتی که در رفتار و زندگی اهل بیت علیهم السلام موج می زند از همین آیات قرآن نشات می گیرد.

انتظار است که سلسله جنبان های جریان حاکمیت در بخش های مختلف نظام از اقتدار رهبر حکیم بهره داشته باشند.

ما در جامعه و نظامی نفس می کشیم که به حق افتخار می کنیم در راس این نظام یک فقیه عادل، عالم، مدیر، مدبر و مقتدر حاکمیت دارد. کیست که در اقتدار امامین انقلاب ذره ای شک داشته باشد؟ کیست که در اقتدار این سید عزیز این نور چشم فاطمه زهرا سلام الله علیها این جگر گوشه بی بی ذره ای شک داشته باشد؟ وقتی این اقتدار را از این رهبر حکیم می بینید آیا توقع نیست که سلسله جنبان های جریان حاکمیت در بخش های مختلف این نظام از این اقتدار بهره داشته باشند؟ این که مسئولین ما در برابر دیگران مقتدر باشند خواسته زیادی است؟

ملت از مسئولین شان عزت و اقتدار می خواهند

یکی از مشکلاتی که ما در این چهل و سه سال گاهی با آن گریبان گیر بودیم این بوده که متصدیان امر یک جاهایی که باید مقتدر می بودند نبودند و آنجایی که مقتدر نبودیم بد ضربه خوردیم. آن جایی که نشستیم و با شیطان خندیدیم خنجر خوردیم. در موضوعات مختلف و در مذاکراتی که هست ملت از مسئولین شان عزت و اقتدار می خواهند.

وظیفه تان را تشخیص بدهید و به آن عمل کنید

یک جایی ممکن است در یک موضوعی رهبر عبور کند. شان او اجلا و اعلاء است. اما دیگران باید ورود کنند. این را تشخیص بدهند. خدمت حضرت آقا رسیدیم و گفتیم آقا نصیحتمان بفرمایید: فرمودند: وظیفه تان را تشخیص بدهید و به آن عمل کنید. چقدر زیباست.

تیغ تیز اقتدار را کند نکنیم

ما در موضوعات مختلف از مسئولین اقتدار می خواهیم. این مردم اگر امروز به ایشان آب هم نرسد. آب را به سیستان می رسانند چون غیرت دارند. حق آبه و هیرمند و هامون و چاه ژرف و انتقال آب از دریای عمان همه اینها بهانه است تا آن روی شیرین و زیبای اقتدار این مردم نمایش داده شود. تیغ تیز اقتدار را کند نکنیم.

ناخواسته راضی به شکستن دل مردم خودمان نشویم

گاهی اوقات ما برای اینکه دل نرم و نازک طرف مقابل ترکی بر ندارد ممکن است ناخواسته راضی به شکستن دل مردم خودمان شویم. مگر در برجام نشد؟ شیشه دل نازک کدخدا ترک برندارد حالا مردم یک طوری می شوند. منطق قرآن کریم این نیست. منطق امامین انقلاب این نیست.

آقایان سیاسی لطف کنید و از نظامیان یاد بگیرید.

اقتدار نعمت انقلاب اسلامی است. ببینید در همین ایامی که این گروه معلوم در افغانستان قدرت به دست گرفت. چند باری است به خیال خام شان یک مزاحمت های کوچکی گاهی در مرزها ایجاد می کنند. آقایان سیاسی لطف کنید و از نظامیان یاد بگیرید. به خدا در هیچ کتابی ننوشته است که وقتی کسی مسئولیتی پیدا کرد حتما هم از بقیه عاقل تر است. اینگونه نیست. لطف کنید از ارتشیان یاد بگیرید. از پاسداران یاد بگیرید. از مرزبانان یاد بگیرید که وقتی چپ به این مرز نگاه می کنند چنان با اقتدار جلویشان می ایستند که کیلومترها عقب می روند.

مسئول حفظ اقتدار این مردم هستید

ای کاش می شد بعضی از فرماندهان نظامی، انتظامی و امنیتی ما یک وقت هایی یک کلاس هایی برای بعضی از سیاسیون می گذاشتند. مصلحت اندیشی هایی که دل طرف مقابل ترکی برندارد. جنابعالی مسئول حفظ ترک شیشه دل طرف مقابل نیستید. مسئول حفظ اقتدار این مردم هستید.

یک دیدگاه درباره;آقایان سیاسی لطف کنید و از نظامیان یاد بگیرید./ مسئول حفظ اقتدار این مردم هستید.”

  1. امام جمعه محترم زابل سلام علیک ما اهلی روستاهای نهور تپه دز اسکل خواستار تغییر کار کنان پاسگاه کلانتری بنجار وهستیم متاسفانه ما امنیت نداریم دزد ها و راهزن ها صبر و ماندن در این روستا ها را به کام مردم منطقه تلخ دارند شما امام جمعه محترم نماینده مائید شما محرم راز ما ئید از اقایان توضیح بخواهید چرا ۳ نفر در روستاهای نهور تپه دز مجری دزدی و غارت گری می کنندهستند ولی شما ما موران روضه سکوت دارید این ۳ نفر ۱- یاسر هر مک زایی از تپه دز فرزند عید محمد و محمد خواجه داد مهماندوست فرزند قربان از نهور ومرتضی شهرکی فرزند حبش از نهور هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.