خواستار تشکیل ستاد بحران برای جبران خسارت خشکسالی به کشاورزان، دامداران و صیادان سیستان هستیم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

ماه رمضان ماه جوشش رحمت حضرت حق است. البته رحمت خدا همواره در جوشش برای بندگان است. لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما از شعاع رحمت الهی دور نمی شویم. رحمت خدا همیشه و همواره متوجه بندگان است اما در ماه رمضان این رحمت خاص است. این رحمت عبارت است از جوشش رحمت خاص حضرت حق نسبت به بندگان و عباد. البته ما هم وظیفه داریم که در جهت جلب رحمت الهی حرکت کنیم. گاهی به مناجات، گاهی به خلوت، گاهی به صدقه و گاهی به رسیدگی به امور فقرا. علی ایحال به نحو مختلف رحمت الهی را باید جلب کرد.

گاهی خدای متعال راه هایی را به ما نشان داده است که می تواند در جهت جلب رحمت ذات اقدس الهی خیلی به ما کمک کند. در قرآن کریم در سوره مبارکه نساء آیه ۶۴ درمورد عبادی که مرتکب معصیت و گناه می شوند توصیه جالبی شده است که می فرماید:” إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ ” هم خودشان به درگاه خدا استغفار کنند و هم پیامبر برای آنان استغفار کند.

برخی از افراد اشکال می کنند که چرا ما باید غیر خدا را بخوانیم؟ خواستن از غیر خدا اگر آن را مستقل از خدا بدانیم عین شرک است اما اگر او را واسطه فیض بدانیم عین توحید است. یک وقتی است که انسان تفاوت بین شرک و توحید را نمی تواند تشخیص دهد و علم و آگاهی او به این سطح نمی رسد و یا غرض ورز است و دیگران را متهم به شرک می کند. قرآن کریم می فرماید: گناه کرده است بیاید و به پیامبر مراجعه کند تا پیامبر برای او استغفار کند.

قحطی شد و مردم به خلیفه دوم مراجعه کردند که قحطی شده است. بخاری در باب استسقاء این روایت را آورده است که خلیفه دوم دعایی خواند. “اللَّهُمَّ إنَّا نَتَوَسَّلُ إلَیْکَ بنَبِیِّنَا” خدایا ما به واسطه پیامبرمان به تو متوسل می شویم. عمل خلیفه دوم و اصحاب که زیاد هم نقل می شود آیا شرک آلود بود؟ چرا بعضی ها اتهاماتی به مسلمانان می زنند در حالی که ممکن است این اتهام به بزرگانی برگردد که از بن دندان آنها را قبول دارند؟

اگر توسل به پیغمبر و اولیاء الهی غلط است چرا قرآن کریم از فرزندان یعقوب حکایت کرد؟ که نزد پدرشان رفتند و گفتند:” یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا” چرا قرآن کریم دستور می دهد که پیش پیغمبر بروید تا برای شما استغفار کند. او آبرو دارد. یک آبرو دار را ببر تا نفس آبرودار به شما کمک کند و دعای شما بالا برود. التماس شما به درگاه اقدس الله است اما کسی را که به درگاه خدا آبرو دارد او را واسطه قرار می دهید تا او هم برای شما دعا کند.

در منابع روایی خودمان داریم که مثلا دعای پدر برای فرزند مستجاب است. خود این روایات فرزندان را تشویق می کند که بروند و از پدران بخواهند که برای آنها دعا کنند. یعنی دین فرزندان را تشویق می کند که بروید به پدران تان بگویید که برایتان دعا کنند واز خدا برای شما طلب رزق کنند. طلب بخشش کنند. با انبوه این روایات چه می کنیم؟

بنابراین یکی از راه های جلب رحمت خدا این است که آبرودار درگاه خدا را واسطه قرار دهیم. کاری که فرزندان یعقوب انجام دادند. کاری که اصحاب رسول مکرم اسلام انجام دادند. واقعا تعجب کردم که شنیدم بعضی از آقایان معنون می گویند که ما نه در قرآن و نه در سیره رسول خدا و نه در سیره اصحاب هیچ اثری از این نداریم خیلی تعجب کردم. کافی بود یک بار قرآن کریم را خوب بخوانید. بیشتر از این هم توقعی نداریم. پیامبراکرم آبرودار است. خلیفه دوم می توانست به مردم بگوید که شما با پیغمبر چکار دارید بروید و خودتان به درگاه خدا دعا کنید. اما پیغمبراکرم را واسطه کرد. “اللَّهُمَّ إنَّا نَتَوَسَّلُ إلَیْکَ بنَبِیِّنَا”

جلب رحمت خدا در ماه مبارک رمضان خیلی ساده تر است. در ماه رمضان که درهای رحمت خدا خاصه به روی شما باز است. فرصت را غنیمت بشمارید. نیمی از ماه رمضان گذشت و هرگز برنمی گردد. ما هستیم و اعمالی که در این روزها انجام می دهیم و این اعمال بلاشک برای ما ذخیره خواهد شد. کسانی که در مناصب هستند در ماه مبارک رمضان یکی از بالاترین عبادات خدمت صادقانه به مردم است.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

سوالی که مسئولین استانی و ملی باید پاسخ دهند. آیا نباید برای خشکسالی سیستان برنامه داشته باشیم؟

سیستان در طول این سالیان با خشکسالی گرفتار شده است حال اینکه برای جلوگیری و یا جبران آن برنامه ریزی شد و یا اینکه برنامه مدونی باشد که ما امروز گرفتار بعضی از مسائل نشویم بماند. اما سوالی از مسئولین استانی و ملی است که گزارشی به مردم بدهند در سیستان که بیشتر مردم کشاورز هستند و بخش عمده ای دامدار و بخشی صیاد هستند و در سال گذشته بسیاری از کشاورزان کشتی نداشتند.کشاورزی  که در اثر نبود آب تنوانسته است که کشت کند نباید برای او برنامه داشته باشیم؟ بحران یعنی همین!

خواستار تشکیل ستاد بحران برای جبران خسارت خشکسالی به کشاورزان، دامداران و صیادان سیستان هستیم.

بحران یعنی منطقه ای که اساس آن کشاورزی، دامداری و صیادی است. بخش عمده کشاورزی تعطیل شود. دامداری دچار خطر شود و دام های مولد به کشتارگاه روند و دام ها به شدت کم شوند. صید و صیادی هم نباشد. پس ستاد بحران برای جبران خسارت کشاورزان چه زمانی باید تشکیل شود؟ این ستاد بحران باید بنشیند که سیل بنیان کنی بیاید و نصف شهر را ببرد بعد بگوید که سیل آمد و بحران شد؟ آیا خشکسالی بحران نیست؟ یک جایی در این مملکت پیاز می کارند و محصول شان اضافه می آید و خراب می شود و دستگاه های مسئول این خسارت را به نحوی جبران می کنند. پس آن کشاورز سیستانی که همه زندگی او دو یا سه هکتار زمین بوده است و برای کشت این زمین ها قطره ای آب نداشته است و نتوانسته است که کشت کند و امروز هیچ در دست ندارد. آیا نسبت به او مسئولیت نداریم؟ اظهر من الشمس است که دامداران سیستان هم وضعیت خوبی ندارند و دام هایشان روز به روز کم می شود. آیا دامدارانی که متضرر شدند کم کاری کردند؟ جرم دامدار و کشاورز چیست که آب نبوده است؟ معتقدیم که خسارت کشاورزان، دامداران و صیادان سیستان باید جبران شود.مسئولین ما هم انسان های دلسوزی هستند. انسان های نیستند که بخواهند تعمدا کاری انجام ندهند اما مردم باید روی زمین چیزی هایی ببیند و جلوی چشم شان باشد.

در مسئله حق آبه سیستان گرفتار دیپلماسی وعده شده ایم.

در مسئله حق آبه سیستان گرفتار دیپلماسی وعده شده ایم. چه در حق آبه و چه در اساس آب رنگارنگ وعده داریم. حق آبه یک حق است و حقی است که باید اخذ شود. ما هم که حرفی می زنیم سریع بعضی از عزیزان می گویند که حواستان باشد که طرف مقابل حساس نشود و لج نکند. اگر قرار باشد که من ببینم که چه زمانی طرف مقابل خوش است که با او حرف بزنم که فایده ندارد. ممکن است که طرف مقابل بیست سال دیگر هم خوش نشود. تکلیف کشاورزی که همه هستی خویش را از دست می دهد چیست؟

امروز روزی است که باید به فکر کشاورز و دامدار و صیاد سیستان بود.

از همه مسئولین استانی و ملی استدعا داریم اولا اینکه پیگیری های شما باید پیگیری های محکمی باشد. مطالبه کنید و قوی هم مطالبه کنید. هر کجا احساس کردید که ما می توانیم کمکی کنیم بسم الله بگویید تا خدمت شما بیاییم و کمک کنیم. هر کجا احساس کردید که مردم باید کاری کنند بسم الله. مردم که همیشه پای کار نظام و انقلاب و ولایت هستند. خواهش می کنم مسئولین محترم مطالعه کنند و اگر زمینه اش هست برای خسارت کشت و کار کشاورزان سیستان ستاد بحران استان تشکیل شود. ارزیابی و پالایش صورت بگیرد و اگر لازم است دستورات ملی گرفته شود. اگر لازم است در هیئت دولت طرح شود استاندار ما طرح کند. اگر نیاز به فرآیند قانونی دارد نمایندگان ورود کنند. اگر نیاز به پویش مردمی است مردم پویشی ایجاد کنند. به هر تقدیر امروز روزی است که باید به فکر کشاورز و دامدار و صیاد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.