آقایان اگر می خواهید برای آب سیستان تصمیمی بگیرید و مذاکره ای کنید لطفا یک ماه بیایید و در سیستان بین مردم زندگی کنید.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نماز عید سعید فطر ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:” الزَّکاهُ قَنْطَرَهُ الْاسْلامِ” زکات پل اسلام است. یک جهت، جهتی برای زکات دهنده است. کسی که زکات می دهد از این پل برای عاقبت به خیری استفاده می کند. خداوند بدن سالمی داد و روزه گرفتیم و میهمان شدیم. البته آنهایی که عذر داشتند و یا به دلیل کهولت سن و یا کسالت و مریضی نتوانستند روزه بگیرند آنها هم میهمان هستند. در روزه گرفتن یا نگرفتن مهم تسلیم بودن در برابر خداست. آن کسی که پزشک حازق و مومن به او می گوید که نباید روزه بگیرید، بندگی او در روزه نگرفتن است. آن کسی که سالم است و مشکلی ندارد و مسافر نیست و می تواند روزه بگیرد بندگی او در روزه گرفتن است.

آن کسی که زکات می دهد از این پل استفاده می کند و عاقبت به خیر می شود. خدا به من مالی داده است زکات آن را می دهم. این شامل خمس هم می شود.حقوق مالی اسلام. خدایا درآمد و سودی داشتم یک پنجم آن را امر کردی که تقدیم کنم، به امر تو تقدیم می کنم. خدایا بدن سالمی دادی و روزه گرفتم زکاتش را می دهم. خدایا کشاورزی دادی زکاتش را می دهم.

در سیستان عزیز ما بخش زیادی از کشاورزان توان زکات ندارند که هیچ. از کشاورزی شان به اندازه قوت لایموت هم شاید نداشته باشند. چندین بار تذکر دادیم نسبت به اینکه خسارتی که کشاورزان، دامداران و صیادان متحمل شدند جبران شود. در نمازهای جمعه بنده و دیگر ائمه مکرم جمعه سیستان متذکر این معنا شدند و از آقایان مسئول هم درخواست کردیم که بیایند و برای مردم توضیح دهند که در این جهت چه کردند؟

علی ایحال خدای متعال مال و بدن سالمی می دهد و زکاتی هم می دهیم. یک پل برای شما است. یک پل هم برای کسی است که این زکات را می گیرد و فقر او مرتفع می شود. درست است که شما قطره قطره در صندوق های کمیته امداد پرداخت می کنید ولی هستند خانواده هایی که چشم شان به زکات فطره است. این زکات فطره را دریافت می کنند و زکات فطره باعث می شود که حداقل برای او جمع شود.

 اما عزیزان بسنده به زکات فطره نکنیم. هر چقدر که داریم یک مقداری برای فقرا کنار بگذاریم. در هر اداره و یا خانواده ده یا پنج نفر با هم جمع شوند رقمی را روی هم بگذارند و یک یا دو فقیر را در نظر بگیرند و به آنها رسیدگی کنند. اولا در جهت توانمند سازی آنها تلاش کنند این اصل و مهم است. ثانیا در جهت رفع نیازهای اساسی شان کمک کنند. باور کنید بعضی با یک حمایت کوچکی توانمند می شوند. بنابراین برای او هم پل است و از این فقر نجات می کند.

زکات پل اسلام است و جامعه اسلامی را از فقر و مشکلات عدیده مالی تطهیر می کند. جامعه ای که در آن زکات باشد نباید در آن جامعه فقیر باشد. در روایات ما نسبت به ظهور و حکومت حضرت حجت سلام الله علیه داریم که مردم زکات می آورند اما خورنده زکات پیدا نمی کنند این نشان می دهد که اگر همه کسانی که حقوق شرعی به عهده آنها هست حقوق شرعی شان را پرداخت کنند فقیری در جامعه نخواهد ماند.

بنابراین نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:” الزَّکاهُ قَنْطَرَهُ الْاسْلامِ” زکات پل اسلام است. زکات دهنده را به سمت رستگاری و بهشت و زکات گیرنده را به سمت بی نیازی و عزتمندی و آبروداری و جامعه را هم به سمت سعادت پیش می برد.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

سهم شیعه و سهم اهل سنت یک مظلومیت سنگین در این کشور بحران زده افغانستان بود و خون شیعه و سنی با هم مخلوط شد.

امسال ماه مبارک رمضان همراه با تلخ کامی هایی بود. در حالی ماه مبارک رمضان به پایان رسید که شیعیان مظلوم افغانستان در مدارس و مساجد توسط تکفیری های ملعون به خاک و خون کشیده شدند. طلیعه ماه مبارک رمضان شهادت دو روحانی جهادی در حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام و در ادامه هم شما دیدید که محبین اهل بیت علیهم السلام در نقاط مختلفی در افغانستان مورد هجوم قرار گرفتند و فقط در یک مورد ده ها کودک بی گناه و مظلوم به خاک و خون کشیده شدند. در این حرکات وحشیانه البته اهل سنت هم سهمی داشتند و یکی از مساجد اهل سنت هم مورد هجوم قرار گرفت. سهم شیعه و سهم اهل سنت یک مظلومیت سنگین در این کشور بحران زده افغانستان بود و خون شیعه و سنی با هم مخلوط شد.

در سبعیت تفکر تکفیر هم شیعه و هم اهل سنت از مظلومیت سهیم هستند.

گرچه سابقه هم دارد. در سوریه وقتی داعش قدرت گرفت شیعه و سنی را با هم از دم تیغ گذراند. در مقابل در جبهه مقاومت شیعه و سنی در کنار هم بودند. همچنان که ما لشکر فاطمیون را از برادران عزیز افغانستانی داشتیم. نیروهای نبویون را هم داشتیم که از اهل سنت خودمان بودند و مدافع حرم بودند و شهید هم داشتند.در سبعیت تفکر تکفیر هم شیعه و هم اهل سنت از مظلومیت سهیم هستند.

نبود منابع آب پایدار برای سیستان یکی از مصادیق قطعی ترک فعل توسط مسئولینی است که طی این سالها مسئولیت داشتند.

ماه رمضان تمام شد در حالی که کماکان گروهک معلوم الحال طالبان همچنان آب را به روی سیستان بسته نگه داشته است. گرچه چندین ماه است که این آب را بسته نگه داشته اند و به کوری چشم دشمنان این ملت، سیستان عزیز ما به آب پایدار دست خواهد یافت. تردیدی در آن نیست گرچه باید سی سال پیش به فکر آب پایدار می بودیم و نبود منابع آب پایدار برای سیستان یکی از مصادیق قطعی ترک فعل توسط مسئولینی است که طی این سالها مسئولیت داشتند. چطور گذاشتند که این آب به بند ناف سیستان گره بخورد؟

قریب به یک سال است که عزیزان ما در سپاه در چاه نیمه ها آب را قطره قطره منتقل می کنند تا مبادا در سیستان کسی احساس تشنگی کند و نخواهد کرد.

و امروز هم کسانی که شیعه و محب علی علیه السلام را مهدورالدم می دانند به سرشاخه های این آب حاکم شدند. چه فرقی بین آنها و سپاه عمر سعد هست؟ البته این طرف تفاوتی هست. این طرف یک ملت رشید و مقتدر و قوی و با جوانان با انگیزه و عالم که نخواهند گذاشت مردم احساس تشنگی کنند. قریب به یک سال است که عزیزان ما در سپاه در چاه نیمه ها آب را قطره قطره منتقل می کنند تا مبادا در سیستان کسی احساس تشنگی کند و نخواهد کرد.

بین متلاشی شدن بدن شیعه و سنی در افغانستان و آبی که به روی محبین اهل بیت علیهم السلام بسته شد رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی وجود دارد.

اما حرفی که دارم این است که است بین آن بمبی که در آن مدرسه ابتدایی دخترانه در کابل منفجر می شود و در آن مدرسه پسرانه در مزارشریف منفجر می شود و در آن مسجد قندوز منفجر می شود. در واقع بین متلاشی شدن بدن شیعه و سنی در افغانستان و آبی که به روی محبین اهل بیت علیهم السلام بسته شد رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی وجود دارد هر دو اینها از یک منشاء سرچشمه می گیرند. علت و منشاء نزدیک تفکر کثیف تکفیری است اما منشاء اصلی آن دست های پلیدی است که استکبار جهانی با این دست های پلید علیه ملت و نظام ما برنامه ریزی کرده است.

آنها سال ها است که جنگ آب را با محبین اهل بیت علیهم السلام آغاز کردند.

آنها سال ها است که جنگ آب را با محبین اهل بیت علیهم السلام آغاز کردند. سدهای متعددی که در ترکیه زده شد این پیام را داد. سدهایی که در افغانستان زده شد این پیام را داد. افغانستانی که جاده آسفالت ندارد اما سد کجکی با آن همه استحکام دارد. مردمی که امکانات اولیه ندارند اما آبی که قرار است و قرن ها و قرن ها است به سمت ایران می آید صدها میلیون دلار آنجا هزینه می شود تا این آب به سمت یک شوره زار منحرف شود. خیلی باید آدم عقل و شعورش کوچک باشد که این را درک نکند که این یک توطئه است. چه تفاوتی بین انحراف آب به سمت شوره زار و بستن آب است؟ هامون ما سال ها است که تشنه است. حال از آن طرف مرز آدم انتظاری ندارد. بپذیرید که خصم است. بپذیرید که به تعهدش عمل نمی کند.

آقایان اگر می خواهید برای آب سیستان تصمیمی بگیرید و مذاکره ای کنید لطفا یک ماه بیایید و در سیستان بین مردم زندگی کنید.

از زمانی که همین طالبان سرکار آمدند چند بار گفتند: چشم آب را رها می کنیم؟ در مذاکره می گویند صبر کنید یک ماه یا دو هفته و یا یک هفته دیگر آب را باز می کنیم. بعد آب را باز می کنند و می گویند برای کشاورز خودمان باز کردیم مال شما نیست. یعنی آنها باید واقعا چه کنند که برخی از مدیران ارشد تهران نشین درک کنند که این یک توطئه هست؟ آقایانی که در تهران نشستند و مسئول پیگیری این مسئله هستند، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، فرماندار عزیز ما در این مراسم حضور دارد به ایشان عرض می کنم و ایشان به گوش آقایان برسانند. آقایان اگر می خواهید برای آب سیستان تصمیمی بگیرید و مذاکره ای کنید لطفا یک ماه بیایید و در سیستان بین مردم زندگی کنید. بیایید و قایق هایی را ببینید که زیر خاک دفن شده است. قایقی که تا چند سال پیش سه خانواده را تامین می کرد. بیایید و زمین هایی را ببینید که از شدت عطش سینه شان شکافته شده است. زمینی که تا دو یا سه سال پیش با زکات آن زمین مسجد، حمام، خانه بهداشت و جاده ساخته می شد. آن موقع بروید و مذاکره کنید.

در موضوع حق آبه برداشت بنده این است که آقایان مقتدرانه مذاکره نکردند.

آقایان به نشستن و بعد هم چندتا دروغ شنیدن و بعد هم سریع مصاحبه کردن که اگر هم مصاحبه نکنند انگار مشکلی پیش می آید. مصاحبه می کنند که صحبت کردیم و آب فردا یا پس فردا می آید و… یا عزیزان ما جدی نیستند و یا نمی دانند جدیت چیست؟ برداشت ما این است واگر غلط است بیایند و مستدل بیایند و پشت همین میکروفن بگویند که این حرف غلط است. بنده حاضرم که جلوی مردم از ایشان با افتخار عذرخواهی کنم. برداشت بنده این است که آقایان مقتدرانه مذاکره نکردند. گاهی بعضی هم که از سر دلسوزی حرفی می زنند می گویند که مراقب باشید که آنها تحریک نشوند. چطور است که مردم ما از تشنگی به فکر مهاجرت می افتند چیزی نیست اما آنها یک وقتی خم به ابرویشان بیاید طوری است؟ به جهنم که خم به ابرویشان می آید. هامون آب ندارد. هامون یک تالاب بین المللی است. بروید و در مجامع بین المللی شکایت کنید. سازمان ملل بروید. دنیا را پشت سر خودتان بکشانید. در سطح جهان این خبر را منتشر کنید. همه جا پر کنید. خبر هامون تشنه امروز باید تمام سطح کره زمین را گرفته باشد. چون یکی از هفت اکوسیستم مهم و حیاتی در جهان است. سال ها است که این تالاب خشک است آنوقت شما چه دارید می کنید؟ آب هم هست و آنها می بینند که شما خیلی قشنگ و آرام می گویید که آقایان طالبان ببخشید شرمنده یک وقت ناراحت نشوید لطف کنید و محبت کنید اجازه بدهید کمی آب بیاید. هر کسی باشد نمی دهد. تعهدی کردند باید به تعهدشان عمل کنند. محکم بگویید تعهد دادید عمل کنید. عمل نکنید مجبورتان می کنیم. باید عمل کنید. پس نظام این همه اقتدار را در این چهل وسه سال برای چه جمع کرده است؟ یک وقتی همین جا گفتم که ای کاش سیاسیون ما بروند و سر کلاس افسران ارشد ارتش و سپاه بنشینند و یک دوره یک یا دو هفته ای بگذرانند. شما نماینده مردمی هستید که در ظرف چند دقیقه یکی از بزرگترین و مهم ترین پایگاه های آمریکا را در عراق با خاک یکسان کردند و آنها جرات نکردند که سرشان را بالا بیاورند. شما نماینده مردمی هستید که نیروهای آمریکایی را با قایق محکم تهدید کردند که اگر نزدیک مرز ما شوید شما را متلاشی می کنیم. آن کوه آهن در برابر چهار قایق ما حرفی برای گفتن نداشت. فکر نکنید نخواستند به والله نتوانستند.

حرف این است که اگر ما واقعا وارث اقتدار این نظام هستیم که هستیم به والله در همین سوریه آنها که می دانند می دانند که چه می گویم. در سوریه گاهی پشت بیسیم ها همین نیروهای داعش و جبهه النصره گریه می کردند که به دادمان برسید که ایرانی ها آمدند. خدا می دادند. گریه می کردند که ایرانی ها آمدند چه خاکی به سرمان بریزیم و کجا فرار کنیم؟ داعشی که به هر نقطه ای نزدیک می شدند بعضی از ترس سکته می کردند و می مردند. پشت بیسیم فرماندهان شان گریه می کردند که به دادمان برسید ایرانی ها آمدند. اینها ایرانی هستند نمی میرند چکار کنیم؟ هر چه می زنیم هستند و قوی تر می شوند.

ما وارث آنهایی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس نیمه شب و ساعت یک صبح وقتی صدای الله اکبرشان طنین در دشت و کوه می انداخت. خدا شاهد است که گاهی نیروهای دشمن بدون درگیری می رفتند. وقتی در سوریه در دشت طنین لبیک یازینب می پیچید. آدم بود که دنبال مفری می گشت.

وقتی که با طرف تان مواجه می شوید آنقدر مقتدر باشید که او بفهمد با چه کسی طرف است.

خواهش می کنم که آقایانی که برای حق آبه سیستان مامور هستند زندگی شان را به سیستان بیاورند. زن و بچه خویش را به سیستان بیاورند و اینجا زندگی کنند. تا بتوانند از این مردم درست دفاع کنند. وقتی که با طرف تان مواجه می شوید آنقدر مقتدر باشید که او بفهمد با چه کسی طرف است. اسم حاج قاسم برای فراری دادن هزاران تکفیری کافی بود. این یعنی اینکه شما می توانید ظرفیتی داشته باشید که اسم شما کافی باشد برای اینکه چه طالب و چه غیر طالب و چه هر کسی و نا کسی دیگر که بخواهد حاکم بر افغانستان باشد در برابر شما زانو بزند. (تکبر نمازگزاران)

آنقدر در خطبه های نمازجمعه از آب و کشاورزی حرف می زنیم و این وظیفه ما است. باید این مسائل را بگوییم. اگر ما نگوییم چه کسی این حرف ها را بگوید؟ بگذارید بنده زبان تلخ مردم شوم. زبان مردمی که از بس شیرین است بسیاری را تنبل کرده است. از بس حیاء دارند و خوب هستند و عزیزند. کجای دنیا مردمی به خوبی سیستان می شود پیدا کرد؟ قدر این مردم را بدانند. قدر این نوری که در محب اهل بیت علیهم السلام در دل این مردم است را بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.