همه موافق مزیت های مختلف برای اقتصاد سیستان هستند اما حق آبه جای خودش محفوظ است. گرفتن حق آبه باید اولویت باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند: در آیات شریفه ۲۲ و ۲۳ سوره مبارکه یونس نکات فوق العاده ای است که به زندگی امروز ما خیلی مرتبط است.

در آیه ۲۲ سوره یونس می فرماید:” هُوَ الَّذِی یُسَیِّرُکُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ”این خداست که در زمین، خشکی و در دریا شما را سیر می دهد. اینکه شما سیر و سفر و حرکت می کنید، حیات شما بستگی به حرکت شما دارد. خداست که شما را سیر می دهد. فرض کنید که شب هیچ ستاره ای در آسمان نباشد. ماه در آسمان نباشد. چقدر آسمانی که بالای سر ما است ترسناک خواهد بود؟ یک فضای لایزال تاریک و فضایی که در آن شما اصلا احساس امنیت نمی کنید. روز و شب شما را خداوند به خورشید، ستاره وماه مزین کرد.

در آیه ۵ سوره یونس می فرماید:” هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ”خداوند خورشید را درخشان قرار داد و ماه را نورانی کرد و برای ماهی که نور دارد منازلی مقدر کرد. نشان می دهد منازلی که ماه طی می کند رابطه مستقیمی با نور ماه دارد. به همین جهت است که ما در فقه افطار و صیام را بر اساس رویت ماه در فقه و همه مذاهب اسلامی حکم می کنیم گرچه برخی در این دوره و زمانه حتی رویت هلال را هم سیاسی می کنند که خودشان می دانند و مردمانی که به فتوای عجیب و غریب شان روزه شان باطل می شود.

لکن خداوند ماه، خورشید و ستارگان را قرار داد تا اینکه ما راه را پیدا کنیم و مسیر را دریابیم و زندگی کنیم. در این زندگی که داریم می فرماید:” هُوَ الَّذِی یُسَیِّرُکُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا کُنْتُمْ فِی الْفُلْکِ وَجَرَیْنَ بِهِمْ بِرِیحٍ طَیِّبَهٍ وَفَرِحُوا بِهَا” قرآن کریم مثال می زند و می فرماید که افرادی در کشتی نشستند و یک باد موافقی هم می وزد، این باد موافق آنها را خوشحال می کند. ما هم همین هستیم در کشتی زندگی هستیم با باد موافق خوشحالیم. در ادامه آیه می فرماید:” جَاءَتْهَا رِیحٌ عَاصِفٌ وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ”این باد موافق تغییر می کند. مثلا یک طوفان با موج های سهمگین به وجود می آید و فضا عوض می شود. روزی که آب در همه جای سیستان هست خیال می کنیم که همه مشکلات برطرف شد. فکر نمی کنیم که این آب دست دیگران است و ممکن است که روزی مانع رسیدن آن بشوند. برای آن روز چه کنیم؟ وقتی که با موافق می وزد مست هستیم و زمانی که باید مخالف می وزد کاسه چه کنم؟ چه کنم؟ دست می گیریم.

در ادامه آیه ۲۲ سوره یونس می فرماید:” فَلَمَّا أَنْجَاهُمْ إِذَا هُمْ یَبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ ۗ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِکُمْ ۖ مَتَاعَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا مَرْجِعُکُمْ فَنُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ”از هر طرف موج های سهمگین آنها را در می نوردد. در این لحظه است که گمان می کنند که مرگ شان قطعی است. آن موقع با اخلاص در خانه خدا می روند و تضرع می کنند. و اینگونه می گویند که خدایا اگر ما از این بلا نجات بدهی ما شاکر خواهیم بود.

در آیه ۲۳ سوره یونس می فرماید: ” فَلَمَّا أَنْجَاهُمْ إِذَا هُمْ یَبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ”مشکل بشر این است که وقتی باد موافق در زندگی اش می وزد مست است. وقتی باد مخالف می وزد یاد خدا می افتد. وقتی خداوند نجات می دهد تازه شروع به ظلم کردن می کند. چقدر بعضی از انسان ها بد هستند؟

در ادامه آیه ۲۳ سوره یونس قرآن کریم این تازیانه سلوک را به همه می زند و می فرماید:” یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْیُکُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِکُمْ”شما دارید خودتان را شلاق می زنید و به خودتان ظلم می کنید. آن روزی که جیب تان پر است، شکرانه جیب پر شما شادی همسایه فقیر شما است. چرا به دلیل اینکه آن روزی که جیب تان خالی می شود خدای آن همسایه فقیر شما دست شما را خواهد گرفت. دست شما را هم که گرفت باز هم به دنبال شکرانه باشید که خداست که به شما همه چیز داد. خدا شما را سیر می دهد و مدیریت می کند. وقتی که شاد هستید و دارید و امکانات دارید و باد موافق در زندگی شما می وزد خیلی باید حواستان جمع باشد چون هر لحظه ممکن است که باد مخالف بوزد.هر لحظه ممکن است که باد موافق تبدیل به موج های سهمگین شودکه شما را در این اقیانوس بی کران بی دفاع بگذارد. خداست که تقدیر می کند. تدبیر می کند. تحدید می کند و حدود را مشخص می کند. مقدر می کند. مگر در عالم دستی غیر از خدا هست که هستی را تدبیر کند؟

پیش از آنکه از باد مخالف در زندگی بترسیم، بترسیم از تفرعن در زمانی که باد موافق می وزد. بترسیم از مستی زمانی که باد موافق می وزد. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم به آقایی دو گوسفند داد. وضع مالی او خوب شد. فرستادند که زکات بده. گفت چرا زکات بدهم؟ کلی برای گوسفندان زحمت کشیدم و علوفه تهیه کردم. پول مفت نمی دهم. فرمود: مانعی ندارد همان دو گوسفند اولیه را بدهید. همان ها را داد و بیچاره شد. باد موافق در زندگی ها ممکن است که ما را مست کند و ندانیم که باید شاکر آن منعمی باشیم که به ما نعمت ، فرصت و آبرو و جایگاه داد. همه که همیشه در این جایگاه و دراین آبرو نیستیم. خدا کارش را خوب بلد است ما هم کارمان را یاد بگیریم. با پرونده های زیر بغل می آیید به آنجایی که باید بیایید. چه بخواهید می میرید. چه نخواهید می میرید. خوشتان بیاید می میرید. بدتان بیاید می میرید. خواهید مرد و آن موقع باید به درگاه ذات اقدس الهی پاسخگو باشید. خداوند به ما رحم کند.

در ادامه آیه ۲۳ سوره یونس می فرماید:” ثُمَّ إِلَیْنَا مَرْجِعُکُمْ فَنُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ” هر کاری که کردید به شما نشان می دهند. دیگر آنجا فضای مجازی، حقیقی و تلویزیون و سامانه های مختلف نیست. همه حقیقت محض است و در آن فضای حقیقت محض باید بایستیم.  باور کنید که اگر ما بپذیریم که می میریم خیلی از مشکلات مان حل است. یک شخصی محضر امیرالمومنین امام علی علیه السلام رسید و گفت: آقا چند سوال دارم. یکی از سوالات این بود: نزدیک چیست و نزدیکتر چیست؟ حضرت فرمود: نزدیک به تو اولین کاری است که می خواهی انجام دهی و نزدیکتر به تو مرگ است.

مراقب باشیم که وقتی در زندگی باد موافق می وزد شاکر باشیم. وقتی باد مخالف وزید و به در خانه خدا رفتیم و التماس کردیم یادمان باشد که قولی هم دادیم. وقتی هم که خداوند نجات مان داد، نجات را از خدا بدانیم.

خطبه دوم:

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی بیان نمودند:

بعضی از برادران دلسوز و دغدغه مند و مومن پیشنهاد می دهند که وقتی در نمازجمعه از حق آبه سخن می گویید از این هم سخن بگویید که ما باید به فکر اقتصادی باشیم که اتکای به حق آبه نداشته باشد. نظیر اینکه ما مزیت های اقتصادی متنوعی را در سیستان ایجاد کنیم.

مزیت مرز هر متر مربع آن برای مملکت سرمایه است، تجارت مرزی فرصت است. مزیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی بسیار مهم است البته اگر آسیب های آن درست شناسایی و رفع شود. فردا مردم سیستان کارگر دیگران نشوند کما اینکه در بعضی جاها متاسفانه ممکن است شده باشد. مزیت معدن بسیار مهم است. مزیت صنعت ، صنایع تبدیلی مهم است. یک وقتی همین جا عرض کردم همین توربین های بادی که با این عظمت در منطقه میل نادر الحمدلله چند دستگاهی نصب شده است، چه می شود که کارخانه تولید قطعات آنها هم در همین منطقه باشد؟ خود این می تواند مزیتی برای اشتغال باشد که الحمدلله پیگیری هایی هم شده است. مزیت کشاورزی گلخانه ای بسیار مهم است، امروز باید از کشاورزی سنتی کوچ کنیم. اینکه پدران ما غرق آبی گندم را آبیاری می کردند گذشت، امروز روزی است که باید از قطره قطره آب مانند جواهر استفاده کرد.

اینکه ما به دنبال اقتصاد غیرمتکی به آب هیرمند باشیم، این یک ایده راهبردی است یا از سر ناچاری است؟

این حرف فی حد نفسه حرف بسیار درست و منطقی است و ما هم اتفاقا این عقیده را داریم. سال گذشته معاون وقت اول رئیس جمهور به زابل آمد. در فرمانداری به ایشان گفتم که بند ناف سیستان را از هیرمند ببرید. حیات سیستان را به آبی که از آنطرف می آید وابسته نکنید.اما در این بین سوالاتی مطرح است و قبل از آنکه یکی از این سوالات را عرض کنم در خطبه های نماز جمعه بیش از شاید ده خطبه در باب تدوین سند پیشرفت و آبادانی سیستان داشتیم. مزایا و آسیب ها را مطرح کردیم. مسائلی که باید مراعات شود را گفتیم. شاخه های آن را بیان کردیم. پیرامون آب، مرز، صنعت و معدن بحث کردیم. بسیج اساتید دانشگاه زابل هم خیلی خوب به میدان آمد و همین الان هم در حال کار هستند و در حال آماده سازی طرح های خوبی هم هستند.

اما سوالی پیش می آید، اینکه ما به دنبال اقتصاد غیرمتکی به آب هیرمند باشیم، این یک ایده راهبردی است یا از سر ناچاری است؟ اگر ایده راهبردی است که یک سوال جدی تری مطرح می شود، ما از چه زمانی با مسئله آب مواجه هستیم؟ دو سال؟  ده سال؟ بیست سال؟ سی سال؟ در این سالها کجا بودیم؟ آیا این ترک فعل نیست؟ که بیست سال است که هامون خشک است تازه توصیه می کنیم که به سمت اقتصاد برویم؟ تجربه این را می گوید که واقعا همین امروز اگر فرض کنیم که طرف مقابل ما در آن طرف مرز بند کمال خان را بر دارد تا آب در مسیر بین المللی خودش بیاید. اگر آب بود سمت ایران می آید و اگر آب نبود هم ما آب نداریم و هم شما ندارید. لذا آب بیاد و چاه نیمه ها پر شود و هشتصد و بیست میلیون متر مکعب آب بیاید. سیل بیاید و هامون هم آرام آرام پر شود. آیا باز هم این نسخه را می پیچیم؟ اگر باد موافق همین فردا برای سیستان وزید باز هم می گوییم که تکیه ما به آب نباید باشد؟ فردا آب قطع شود.

سال ۱۳۹۸ چه مقدار آب وارد سیستان شد؟ مقدار عظیمی آب وارد شد و قبل آن هم سال هایی بوده است که پر آبی داشتیم. دقیقا در سال هایی که آب زیاد بوده است. طرح ها و ایده های اینچنینی هم خبری نبوده است یا اگر بوده است نخبگانی مطرح کردند که در هیاهوهایی که به وجود می آید آن صداها هم روز به روز کم رنگ تر شده است.

این نگاه درست باید یک راهبرد در تمام اجزای حاکمیت باشد.

لذا عرض ما این است که این نگاه درست باید یک راهبرد در تمام اجزای حاکمیت باشد. ما در استانمان مسئولین دلسوزی که بینی بین الله دنبال حل درست مسئله هستند کم نداریم. خیلی هستند. ما هم از ایشان واقعا ممنون هستیم و می دانیم دوندگی می کنند و پیگیر هستند. اما هر چه به بالاتر می رود این دغدغه رنگ می بازد. در روز عید سعید فطر عرض کردیم که عزیزانی که دسترسی دارند به نماینده ویژه رئیس جمهور در امر افغانستان بگویند که خود  ایشان با خانواده خویش بیایند و یک ماه در بین مردم سیستان زندگی کنند. قدم ایشان روی چشم ما است.

نکند این ایده پردازی ها تمرکز ما را از مسئله حق ما به هم بزند.

آن چیزی که ما نگران هستیم این است که نکند این ایده پردازی ها تمرکز ما را از مسئله حق ما به هم بزند. این غلط است. نکند که ما مسیری را می رویم که بعد به مردم بگوییم آب نمی دهند. چه کنیم؟ این که حرف نشد. آنها تعهد بین المللی دادندو باید عمل کنند. این تعهدات را در کنوانسیون های مختلف، چه زیست محیطی و چه درکمیساریای عالی آب، در سازمان ملل بخش آب های مرزی داریم. امروز اگر بگویید که آب نمی دهند و کاری نکنید. چهار صباح دیگر عراق می گوید که چه کسی گفته است که شما از اروند و هورالعظیم آب بردارید؟ چهار صباح بعد رود ارس می شود. چهار صباح بعد سد دوستی می شود. ما با بعضی از کشورهای همسایه مسئله آب را داریم.

ایجاد مزیت های مختلف اقتصادی برای رونق دادن به زندگی مردم اولا ضرورت است و ثانیا این ضرورت در کنار مطالبه حق آبه است. نه اینکه حق آبه به فراموشی سپرده شود.

آن چیزی که ما داریم از آن حرف می زنیم این است که ایجاد مزیت های مختلف اقتصادی برای رونق دادن به زندگی مردم اولا ضرورت است و ثانیا این ضرورت در کنار مطالبه حق آبه است. نه اینکه حق آبه به فراموشی سپرده شود. آرام آرام مردم با نبود آب عادت کنند، آبی که حق شان است چرا باید به نبود آن عادت کنند؟شما آدم مردم هستید و وظیفه دارید که این حق را مطالبه کنید. به وظیفه تان درست و قوی عمل کنید. بارها گفتیم که این مسلم است که حق آبه حق ما است و ضرورت و حیثیتی است و این حق باید گرفته شود.

طرف مقابل ما از سر دشمنی مانع از رسیدن آب است و الا معنا نداشت که آب را به سمت گودزره که شوره زار است منحرف کنند.

طرف دوم ماجرا این است که طرف مقابل ما از سر دشمنی مانع از رسیدن آب است و الا معنا نداشت که آب را به سمت گودزره که شوره زار است منحرف کنند. به کشاورزان خودشان هم آب ندادند. مانند عربستان که سالها از لج جمهوری اسلامی یک روز جلوتر عید فطر اعلام کرد حال معلوم شده است که بیش از سی سال اشتباه کردند. همین امسال هم اشتباه کردند. یک سیاره را دیدند و فکر کردند که ماه است. در حالی که ماه در آن فضا اصلا قابل رویت نبود.

در مسئله حق آبه هامون وزارت امور خارجه ما چقدر در مجامع بین المللی در این مسئله ورود کرده است؟

 ما می دانیم که این از سر حسن همجواری نیست و از سر نگاه عدوانی است. از طرفی می دانیم که رفتار طرف مقابل خلاف تمام موازین بین المللی است. وزارت امور خارجه ما چقدر در مجامع بین المللی در این مسئله ورود کرده است؟ آیا در سازمان ملل شکوائیه ای تنظیم کرده است؟ حال الان می گوییم که گروهی معلوم الحال بر افغانستان حاکم شده است قبلا که دولت بود و آن هم گفت که آب نمی دهم. آیا در مجامع بین المللی پیگیری و شکایت کردید؟ اگر این کار را کردید به مردم گزارش بدهید. الحمدلله رسانه ها هم هستند ظرف کمتر از چند دقیقه می توانید مطالب را منتقل کنید.

گرفتن حق آبه باید اولویت باشد.

همه موافق مزیت های مختلف برای اقتصاد سیستان هستند اما حق آبه جای خودش محفوظ است. گرفتن حق آبه باید اولویت باشد. می خواهد اقتصاد مبتنی بر آب باشد و یا نباشد. گرفتن حق باید اولویت اول ما باشد. این حق آب است و یا هر چه. قبل از اینها معیشت و زندگی مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.