رشد سیستان و منطقه نیازمند صبر و متانت ، همدلی و وحدت می باشد

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان زابل خطبه های نمازجمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ به امامت حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل به شرح ذیل است:

خطبه اول:
امام جمعه زابل پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی با  تبریک ماه ذی الحجه که یکی از پرفیضترین ماه های قمری است و همچنین سالروز ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و صدیقه ی طاهره حضرت فاطمه (سلام الله علیها)خطبه را آغاز  کردند.

خطیب جمعه زابل فرمودند:

ماه ذی الحجه ماه انجام عبادت بزرگ و حج الله الاکبر است و حجاج در این ماه در مکه به عبادت خدا مشغول اند.

یکی از اعمالی که ما میتوانیم در این ماه انجام دهیم و ثواب آن شریک شدن در ثواب حجاج است دو رکعت نماز است و طریقه ی آن به این گونه است که بعد از سوره ی حمد سوره ی توحید و بعد آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف را باید قرائت کرد که میفرماید:( وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ) (و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد. و موسی به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش)

ایشان در ادامه به تفسیر این آیه پرداختند و فرموند سوالی پیش می آید و آن این است که چرا دورکعت نماز بخوانید و در ثواب حجاج شریک شود و آن هم این آیه ی بخصوص را بخوانید ؟

در این جا نکته ای وجود دارد آیه ای که موسی قرار شد ۳۰ روز برود به میقات و برای این ۳۰ روز جانشینی برای خود قرار داد: برای این است که ۱۸ همین ماه (ذی الحجه) نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلوات الله علیه) دست امیر المونین(علیه السلام) را بالا میبرد و می فرماید :من کنت مولاه فهذا علی مولاه .

کاری که موسی برای ۳۰ روز انجام داد پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه) برای تاریخ بشریت انجام خواهد داد پس مسلمانها مدام با خود این را تکرار کنند.

و در ادامه فرمودند: آنهایی که برای توجیه کار خود میگویند پیغمبر برای خود جانشینی قرار نداد چطور میخواهند جواب این آیه را بدهند و این را توجیه کنند؟ آیا پیامبر امت را رها کرد؟

قرآن می فرماید موسی برای ۳۰ روز جانشینی قرار داد اما مگر میشود پیغمبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه) برای یک عمر جانشینی تعیین نکنند؟

تاریخ می گوید خلیفه ی اول و دوم و حتی معاویه هم برای خود جانشینی انتخاب کرد نعوذ بالله عقل پیغمبر (صلوات الله علیه) آیا نرسیده که برای خود جانشینی قرار دهد؟

 این سوالی است که ۱۴ قرن ما میپرسیم و مردی نیست که این را جواب بدهد.

لذا قرآن با این آیه می فرماید ده روز اول ذی الحجه تمرین کنید پذیرش ولایت امیرالمومنین (علیه السلام )را که البته راه نجاتش در همین است.

امام جمعه زابل بیان نمودند : ابتدای ماه ذی الحجه با ازدواج امیرالمومنین (علیه السلام) شروع میشود و ضمن شادباش این رویداد فرخنده حدیثی از امام صادق(علیه السلام) نقل کردند:

لَوْ لَا أَنَ اللَّهَ خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام  لَمْ یکنْ لِفَاطِمَهَ علیها سلام کفْوٌ عَلَی ظَهْرِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ          اگر خداوند امیرمومنان را برای فاطمه نمی آفرید، در زمین همتایی برای او نبود (تهذیب الاحکام، جلد۷ ص ۴۷۰)

تاریخ نشان میدهد که افراد زیادی به خواستگاری حضرت فاطمه (سلام الله ) آمدند اما پیامبر(صلی الله) قبول نکردند.

زیرا حضرت فاطمه ی سیده نساء اهل بهشت است حضرت مریم با آنهمه مقامش که خداوند دوست داشت نماز آن را ببیند نسبتش با حضرت فاطه (سلام الله علیها) که  طبق روایت پیامبر(صلی الله) سیده ی اهل بهشت است این است که حضرت مریم کنیر فاطمه (سلام علیها) است.
حضرت امیر المومنین از پیامبر (صلی الله علیه) سوال کردند که مقام شما بالاتر است یا جبرئیل ؛ پیامبر (صلی الله) فرمودند: انّ اللّه تعالی فضّل انبیائه المرسلین علی الملائکه المقرّبین و فضّلنی علی جمیع الأنبیاء و المرسلین..

خدای متعال، پیامبران مرسل خویش را بر فرشتگان مقرّبش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و مرسلان.
و بعد فرمود و الفضل بعدی لک یا علی . علی جان بعد از من همه ی فضیلت مال توست

چه کسی میتواند مرد فاطمه باشد الا علی (علیه السلام) زنی که در عالم خلقت بی نظیر است مردش باید مردی باشد که در عالم خلقت بی نظیر باشد.

حسن ختام خطبه قرائت سوره ی توحید.



خطبه دوم : 

حاج آقا عزیزی پس از توصیه و سفارش به رعایت تقوا و حدود الهی  مقدم دادستان جدید شهرستان زابل و نیمروز آقای پورنگ را تبریک گفتند و فرمودند که امیدواریم پرونده ای نورانی در مقدم امیرالمومنین بجا بگذارند و چون کارشان سخت است ثوابشان بیشتر است.

مقام معظم رهبری فرمودند: امروز دشمنان از لحاظ فضای مجازی برنامه ریزی می کنند که از این طریق به کشور ضربه بزنند .

دشمنان از طریق فضای مجازی آرایش جنگی گرفته اند و ملت ایران هم باید در مقابل آنها آرایش درست کنند.

شکی در این نیست که دشمن میخواهد از فضای مجازی به نظام کشور ما ضربه بزند وتمام تلاش خود را در این زمینه میکند زیرا در زمینه ی جنگ با سلاح دستش کوتاه است.و وقتی که ما حامل ماهواره را برای ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری تست میکنیم و موفق در می آید یعنی دشمن ما در هر نقطه ی کره ی زمین باشد امنیتی از لحاظ ساختار موشکی ما و توان مقابله با آن را ندارد . و وقتی که ملت ما با غرش موشک هایش پایگاه فوق راهبردی امریکا را در عراق به تلی از خاک تبدیل میکند معلوم است که آنها توان مقابله با ما را ندارند.

از حیث اقتصادی نفس، نفس اخر است و ما از این گردنه عبور میکنیم فقط مسئولین تلاش بکنند تا امنیت سفره ی مردم را درست بکنند

آمریکا امیدش دیگر به دلار و ادوات نظامی نیست امیدش به برخی از ماهاست.

گاهی در فضای مجازی کسی علیه دیگری مطلب می نویسد در چنین مواقعی صبور باشید و زود جواب ندهید و رها کنید زیرا با جواب دادن دشمنان را به اهدافشان میرسانید

گاهی این کارها این جوابها خیلی بچه گانه است .

آیا ما در سیستان مسائل مهمتری نداریم که به آن بپردازیم ؟

آیا تجارت مرزی ، ریزگردها ، منطقه آزاد ، حق آبه موضوع نیست ؟

تا کی باید انرژی ما صرف این کارهای بچه گانه بشود؟

نمایندگان ما تلاش میکنند پیگیری میکنند بعد یک عده در فضای مجازی با طرفداری از یکی ، این کارها را از چشم می اندازند. این کار فرهنگی نیست این بازی در زمین دشمن است

درست است گاهی اختلاف نظرهایی وجود دارد اما ما نباید با قلم تیز خود آنها را بکوبیم زیرا آنها از گوشت و پوست خودمان هستند و این انصاف نیست.

و در ادامه خطاب به رسانه ها عنوان داشتند:

این مردم امید میخواهند وقتی من رسانه دارم و نمایندگان را می کوبم ، مردم را نا امید می کنم و جالب اینجاست که هر دو جناح میگویند ما انقلابی هستیم و حق با ماست .

شما باید مسیری طی کنید که کسی به خود اجازه ندهد بین دو مسئول اختلافی بیبندازد

توان رسانه های سیتان باید با هم جمع بشوند و پل مستقیمی بشوند برای اینکه اخبار و مشکلات سیستان به که کشور برسد و همه این مشکلات را بدانند نه اینکه هم  دیگر را تخریب کنیم .

هامون بخشی از زندکی مردم سیستان است .از درد هامون از مشکلات هامون آنقدر بنویسیم تا همه ی دنیا بدانند از این مردم بنویسیم که محروم اند ، لب مرز هستند اما محروم از شغل و درآمد.

از ریزگردها ،خاک ، شن های روان که بعضی از روستا ها را دفن کرده بنویسید.

کمک کنید به نمایندگان جهت پیشرفت سیستان ، نه اینه با ساختن دعوا ذهن آنها را مشغول مشکلات مجازی کنید .

محاسن کسی که طرفدارش هستید را بنویسید و کاری به دیگری نداشته باشید حتما که نباید مشکلات دیگری را به رخ بکشید .

برای برطرف شدن مشکلات همه زحمت میکشند اینجور نیست که یکی اصلا تلاشی نکند. حالا شاید یکی کمتر و یکی بیشتر اما مهم این است که همه شب و روز تلاش میکنند .

رسانه ها باید گزارشات مثبت را پخش کنند تا امید در دل مردم بیشتر شود

بیایید مدیران را به حرکت در بیاورید پیگیری و خواستن یعنی این.

خلاصه ی مطلب اینکه :هیچ ملتی از اختلاف برد نکرده و نمی کنند هیچ مردمی از درون اختلاف رشد نمی کنند

اگر قرار است سیستان رشد کند نیازمند همدلی و صبر و متانت است نه اینکه سریع به اشتباهی جواب بدهند

بارها به مسئولین استان گفته ام که اگر اشتباهی کرده اید عذرخواهی نمایید و این عذرخواهی ایرادی ندارد.

حسن ختام خطبه قرائت سوره ی توحید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.